Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
SniperRiper

Konsoll VS PC

Recommended Posts

Jeg bladde helt til side 30 i her i "Generell prat" og fant ut at det var rart at det ikke fantes en sånn topic hvor dere kan diskutere hva som er best av Konsoll og PC og hvorfor. Så slipper vi og rote til nyhetene :)

We discuss!

mwahahahahahaha..... :)

Også bør vi diskutere Windows vs OSX vs Linux osv.

Apple vs Microsoft

Mus-tastatur vs håndkontroll

Det er en diskusjon som blir tatt opp litt for ofte her. Så best å la hver etter min mening :)

Men jeg blir litt irritert når jeg ser at folk skal begynne å diskutere slike ting i nyhetene. Derfor tenkte jeg vi kunne ha en liten diskusjon her men ser ut til at det ikke blir noe av det :)

Om vi holder oss til flerspiller FPS-spill og strategispill, som jo er det vi som henger her i hovedsak interesserer oss for, må jeg si at PC har lidd ekstremt mye pga. kvalitetstapet som kom i kjølvannet av utgivelsen av 2. og 3. generasjon konsoller, og medfølgende online-tjenester til disse.

Mine påstander;

1. Fokuset på å lage en gjennomført og kvalitetstung flerspillerdel har for mange tittler blitt nedprioritert til fordel for også å levere en enkeltspillerdel. Det kunstig høye prisnivået som aksepteres av den gjennomsnittlige konsollspiller, for spill med en gjennspillbarhet lik null, har forledet spillutviklerne til å tro at de lager gode spill bare de klarer og selge "gode nok" spill til konsollheroes som tar til takke med noen få kosekvelder med singel player liggende i sofaen med feite Doodles-fingre, Cola og muligheten til å trykke på pause hver gang de skal trykke trynet fullt med nok en runde osteprump og karamelldrikk.

2. Skyte- og strategispill bør etter min mening først og fremst skille spillere etter målbare forskjeller i ferdigheter og kunnskap, ikke begrensninger i HW, linje eller hvor mye de har logget inn og spilt ett spill. Statsjag og oppsamling av utstyr, våpen og ubalanserende ferdigheter til spillkarakterene er etter min mening ting som er utelukkende negativt, all den tid det ikke er tilgjengelig for samtlige som kan spille på en og samme server. Den største fordelen konsoller etter mitt skjønn har, er at alle sitter mer eller mindre på samme utstyr, og at det dermed ikke er enda en faktor som spiller inn i skillet mellom spillere. Den største ulempen med konsoller i FPS-spill er den manglende muligheten til å bruke den type inn-enheter man ønsker, som f.eks. mus og tastatur. Rent teknisk er det ingenting som hindrer spillutviklere i og tillate bruken av mus og tastatur på konsoll, men det ønsker verken de eller konsollprodusentene, da det ville ha skremt vekk de som foretrekker og ligge i sofaen som nevnt i punkt 1. Da er det bedre med aimbot-hjelp og upresis sjøsjuk-sikting...

Alt til sitt bruk mener nå jeg, uansett om det gjelder konsoller, windows, linux (eller gud forby Mac'er!).

Personlig liker jeg PC med mus og tastatur til RTS/Strategi, FPS og MMORPG-spill, samt alt det andre men kan bruke en PC også til da selvsagt. Men jeg sitter da alene og spiller enten online sammen med andre eller prøver klikke meg gjennom en single player del av nevnte spill (som jeg svært sjelden gidder gjennomføre).

Konsollene mine (jada, jeg har både X360 og PS3) bruker jeg mer til platformspill, slossespill, sportsspill, bilspill og annen sosial "arcade" (Buzz, Guitar Hero, Worms) som de egner seg mye bedre til - gjerne sammen med venner og noen pils :)

Personlig er det eneste som har fungert på konsoll type tekken og slåssespill. Utenom det er PC overlegent alt :)

PC über alles. Sånn omtrent.

Har Xburken og elsker den, mange timer med underholdning, men har jeg valget mellom et spill på konsoll og et spill på PC så velger jeg i de fleste tilfeller PC.

PC'en gir bedre presisjon i FPS, gjør RTS til en ukomplisert affære og kan stadig oppgraderes for å møte kravene til fremtidige spillutgivelser. EN konsoll er "statisk", du kjøper boksen og det er alt du vil få egentlig. Det er grenser for hvor lenge man kan forbedre ytelsen til en konsoll gjennom firmware-updates. FPS på konsoll er en "dumbed down" opplevelse. Det funker kun fordi alle andre på servern også sitter med samme kontrollern. Slippe løs en med mus og tastatur på en server hvor resten spiller med håndkontrollere så vil man fort se hvem som har fordelen :)

Nei, PC slår konsoll for min egen del, men jeg nyter fortsatt Xburken og kommer nok alltid til å ha en konsoll (starta jo gamer-livet med en NES og hadde alle Nintendo-konsoller opp til Gamecube) :)

Jeg syns at Amiga 500 er best, men klarer ikke helt å bestemme meg for om det er en PC eller en slags konsoll?

Sidne jeg ikke har spillt FPS siden Battlefield 1942 og strategi siden StarCraft, så må jeg si at jeg trives godt med konsollen. Det er alt for mye HW mas med en pc, og på toppen av alt foretrekker jeg linux (wine er stress).

N64 er jo best. Det er den mest episke konsollen ever. Goldeneye og mario kart for life

+2-3 flere bra tittler. M.a.o. langt i fra episk.

alt til sitt bruk.

Digger slossespill, final fantasy type spill (zelda også osv), racing spill og andre party spill man spiller i stua på sofaen.

Jeg synes konsoll går feil vei når de konsentrerer 99% av det de lager på bare multiplayer online, det jeg synes er best med konsoll er flere personer i sofaen...

edit: dvs. feil vei mtp hva jeg synes er bra på konsoll, business er sikkert topp

Jeg holder meg for det meste til PC. Kjøpte meg Wii når den kom for å spille Zelda og Metroid og litt andre småspill. Har lånt den bort nå, og er ikke noe savn...tenkte dog å låne den tilbake for å teste "Metroid: Other M" ...selv om kritikkene ikke er all verden.

Bilspill er uansett best på storskjermen i stua, så PS3'en er forbeholdt slike spill.

Det funker selvsdagt å spille på 30" på PC'en også, men føler det ikke duger helt til bilspill.

[quote name='Henrix' date='12 Aug 2010, 23:55' post='2191820']
Om vi holder oss til flerspiller FPS-spill og strategispill, som jo er det vi som henger her i hovedsak interesserer oss for, må jeg si at PC har lidd ekstremt mye pga. kvalitetstapet som kom i kjølvannet av utgivelsen av 2. og 3. generasjon konsoller, og medfølgende online-tjenester til disse.

Mine påstander;
1. Fokuset på å lage en gjennomført og kvalitetstung flerspillerdel har for mange tittler blitt nedprioritert til fordel for også å levere en enkeltspillerdel. Det kunstig høye prisnivået som aksepteres av den gjennomsnittlige konsollspiller, for spill med en gjennspillbarhet lik null, har forledet spillutviklerne til å tro at de lager gode spill bare de klarer og selge "gode nok" spill til konsollheroes som tar til takke med noen få kosekvelder med singel player liggende i sofaen med feite Doodles-fingre, Cola og muligheten til å trykke på pause hver gang de skal trykke trynet fullt med nok en runde osteprump og karamelldrikk.

2. Skyte- og strategispill bør etter min mening først og fremst skille spillere etter målbare forskjeller i ferdigheter og kunnskap, ikke begrensninger i HW, linje eller hvor mye de har logget inn og spilt ett spill. Statsjag og oppsamling av utstyr, våpen og ubalanserende ferdigheter til spillkarakterene er etter min mening ting som er utelukkende negativt, all den tid det ikke er tilgjengelig for samtlige som kan spille på en og samme server. Den største fordelen konsoller etter mitt skjønn har, er at alle sitter mer eller mindre på samme utstyr, og at det dermed ikke er enda en faktor som spiller inn i skillet mellom spillere. Den største ulempen med konsoller i FPS-spill er den manglende muligheten til å bruke den type inn-enheter man ønsker, som f.eks. mus og tastatur. Rent teknisk er det ingenting som hindrer spillutviklere i og tillate bruken av mus og tastatur på konsoll, men det ønsker verken de eller konsollprodusentene, da det ville ha skremt vekk de som foretrekker og ligge i sofaen som nevnt i punkt 1. Da er det bedre med aimbot-hjelp og upresis sjøsjuk-sikting...
[/quote]

WORD!

BTW ingen som husker makinen: Spectrum

Den leverte varene :)