Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
iFsken

Lerp

Recommended Posts

Har merka overdreven klaging på rates og sånn på hellfragger serverene etter z_blocka kom! Jeg tipper at i de fleste tilfeller så har folk fått alt for lav lerp i forhold til hva connection med serveren klarer. Det fikk ihvertfall jeg! Da får man bug med hitboxene og det blir et helvete å spille.

Hva er lerp?

I korte trekk så er det den faktiske interpoleringen i spillet og denne kan man sette konstant selv! Med andre ord viss lerp er 100ms (0,1s) så vil hitboxene ligge 0,1s bak en figur som er i bevegelse. En lav lerp vil være optimalt, slik at når man skyter på figuren så treffer man hitboxene.

Hva er problemet?

Problemet etter z_blocken kom så ble lerpen for lav for internetkoblingen. Viss man bruker net graph kan man se hva lerpen ligger på. Viss lerp står skrevet i rød, gul eller oransje så er den så lav at tilkoblingen ikke takler det! Og hitboxa varierer...

Fikse problemet!

Man kan stille inn på interpolering i spillet og problemet kan lett fikses ved å øke cl_interp i consolen. Begynn på cl_interp 0.01504. Dette gir lavest mulig lerp (15,04ms). Da blir mest sansynlig lerpen gul/oransje. Øk litt og litt helt til lerpen står hvitt i net graph. Man vil ha lavest mulig lerp uten at det skaper problemer.

OBS: Din connection med en server i forhold til en annen kan variere, slik at optimal lerp til den individuelle på en server kan være forskjellig fra en annen server.

Viss det er noe jeg har skrevet som er feil vil jeg gjerne vite det! Har ikke satt meg 100% inn i dette, men det jeg vet er at lav lerp uten farger ga gode resultater hos meg! På HF klarer jeg cl_interp 0.0199 (19,9ms) på miniumum.

Hilsen Fisken! (curse the one who allready signed my nick here)

Hmm, altså, Lerp'en stilles automatisk til 0 (auto ) med Zblock, hvis jeg ikke tar helt feil. Men dette er noe som fungerer på servere som det ikke er Zb..

Skal ikke reklamere bort denne guiden, ettersom at den inneholder alt som har med lerp og gjøre, men her er en litt mere utfyllende http://www.arcticnova.org/thread/1746/guide-om-lerp Slett denne eller send meg en PM hvis det er noe :)

Stilte på cl_interp som Fisken skrev og lerp endra seg til 19,9ms og hvit, var gul før. Så funker faktisk.

Men måtte tragi-le litt i går når jeg ble kicka av zblock fordi, and I quote: "Net_graph must be set to either "0" or "1""..... :)

Ser ikke ut som z_blocka har tredt i kraft enda om den skal force cl_interp til 0. Dette er litt teit for en public server uansett... Siden de fleste ikke vil kunne takle så lav lerp.

Edited by Locodeluxe

Ser ikke ut som z_blocka har tredt i kraft enda om den skal force cl_interp til 0. Dette er litt teit for en public server uansett... Siden de fleste ikke vil kunne takle så lav lerp.

Altså hensikten med at den er forcet til 0, er at at 0 = Auto. Dette vil si at den alltid holder seg på hvit, den tweakezz, til det laveste den kommer på når den er hvit. :)

0,02004 evt 0,02000000000000000000000000000000000000004 :)

Men hvordan setter man den fast? hver gang jeg restarter css så er jo lerpen 100ms igjen

må bare legge det inn i config'en din :)

Eventuelt kan det sikkert legges i launch-options også kanskje?

Howto? Aldri drevet mte med configs og slikt jeg :)

Howto? Aldri drevet mte med configs og slikt jeg :ohmy:

Å du bruker å kalle meg noob?

Vell, her er en til deg! NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOB!!!!

:)

Howto? Aldri drevet mte med configs og slikt jeg :ohmy:

Å du bruker å kalle meg noob?

Vell, her er en til deg! NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOB!!!!

:)

Dette gjør ikke deg noe mindre noob, bare så det er sagt.