Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Teddeh

Kb/sec to Mb/sec, hva skal jeg egentlig klare å oppnå?

Recommended Posts

Hei!

Ser det er en del "forvirring" ute og svirrer på nettet om hvordan man skal lese nedlastingshastighet. Ja jeg vet at 1 Mbit = 1024 Kbit. Men spm er som følger

Jeg har canal digital maxi avtale, og det skal kunne levere opp til 12 mbit download.. Med andre ord så skal jeg i mitt hode kunne klare å få hastigheter på nedlasting på opptil 12.000 kbs/s ???

det høyeste jeg får er som regel rundt 900 kb/sec. Burde ikke det tilsvare 0,9 Mb/sec???

Nå skal ikke jeg komme med det fulle svaret her, men nedlasingshastigheten kommer også ofte på hvor god server du laster ned fra og trafikken derfra. Mao om du laster ned en spilloppdatering for eksempel, som svært mange andre laster ned samtidig, vil du oppleve en mye redusert nedlastingshastighet..

Videre er det vel slik at hastigheten du får levert skrives i enheten bit slik du sier, samtidig som progresjonsbaren for nedlasting ofte vises i byte. 1 byte = 8 bit. Mao vil en nedlastinghastighet på 12 000 bit/sec tilsvare 1 500 Byte/sec mao 1,5 MB/sec. I tillegg er jo da 12 mbit den "teoretisk høyeste" farten du får, slik er det med alle bredbåndsleverandører. Denne farten får du om nettverket har svært liten trafikk, men som oftest er den redusert.

12Mbit = 1.5Mbyte = 1500KB/s. grovt regnet.

prøv den her http://speedtest.net/ eller itavisen.no sin.

Det er litt forvirrende, siden man i båndbredde-verdenen bruker kilo = 1000 og mega = 1000000, mens man i datalagring bruker kilo = 1024 og mega = 1 048 576

Dette utgjør dog bare 2,4% så det har ikke så mye å si om man bare skal grovregne. ' />

En linje på 12 Mbps tilsvarer 12000Kbps = 12000000 bps = 1500000 B/s = 1500 KB/s = 1,5 MB/s.

Dette er da teoretisk maksimum, og et tall man svært sjelden vi se i praksis. Man kan til en viss grad tune PC-en med riktig MTU, størrelse på TCP queue etc, men i slike (forholdsvis) lave hastigheter har det som regel ikke så mye betydning. Med min 120 Mbps-linje merker jeg imidlertid enorm forskjell. En annen ting jeg ser er at det er mye lettere å makse linje ved streaming enn ved nedlasting. I LAN-et mitt f.eks er det null problem å streams ferdig transcodet HD-innhold med 100 Mbps, mens jeg aldri klarer mer enn rundt 60 Mbps ved filoverføring p

Prøv nedlasting av filer fra Norge (f.eks fra filarkivet her på battlefield.no eller multigamer.no, eller last ned spilldemoer fra IT-avisen eller liknende). Du kan også prøve å bruke www.speedtest.net eller testen til digi.no. Om ingen av disse gir deg noe bedre resultat enn det du viser til over her (900KB/s = 7,2 Mbps), så kan du jo forsøke å sende ISP-en din en forespørsel. Hvis det er DSL du har er det neppe noe særlig de kan gjøre, siden DSL-teknologien har store begrensninger når det gjelder avstand til sentral, tykkelse på kobberledningene etc. Tidligere hadde jeg en linje fra Bluecom som skulle gi meg "opptil 24 Mbps", men i praksis klarte jeg aldri å få over 12 Mbps. Det skyldtes visstnok avstanden til sentralen, selv om det ikke er mer enn 6-700 meter...

For de som ikke er supergeeks som noen av oss så kan man enkelt finne ut ca med og gjøre slik: <internettlinje> delt på 8 = Hastighet.

F.eks: 100mbit / 8 = 12,5MB/s