Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
zillyDuck

Reklamasjon!

Recommended Posts

Leverte inn laptopen min til reperasjon til Elkjøp 7. Mai, på grunn av kaputt harddisk. 9.Juni kommer jeg tilbake og er lei av å vente, og da sier de at de jobber med saken, og har bestilt en del til pcen. Jeg pratet med forbrukerrådet som sa at om det tok mer enn 3-4 uker, så var det urimelig og jeg hadde rett til å heve kjøpet. I dag, 11.Juni var jeg inne igjen og prøvde å finne en løsning (få ombytte/ny pc) og pratet med sjefen, men han sa at forbrukerrådet ikke hadde peiling på hva de snakket om, at en pcreperasjon gjerne tok måneder, og at jeg uansett ikke ville få ny pc, men måtte vente.

Jeg skal melde dem inn for fobrukerrådet i morgen tenker jeg, men det tar jo fort noen dager. Jeg vil gjette at han på mandag kommer til å si at pcen min enten er klar på mandag, eller at den kommer om noen dager så jeg må vente enda lenger.

Jeg er helt klar for å heve kjøpet og ikke ta imot pcen min, siden de har brukt 1mnd+ på en reperasjon som tar toppen 30 minutter (pluss 3 dager venting på ny harddisk, selvsagt). En ting jeg er usikker på, er at siden 9.juni (første gangen jeg var innom) er 21 virkedager siden jeg leverte den inn, så regnes det kanskje som 3 uker. Det virker isåfall jalla, siden uker ikke regnes i virkedager. Og ventetiden er uansett urimelig, synes jeg.

Det var også uaktuelt med lånepc den første uka, som jeg også synes er på kanten med loven, siden det var 100% sikkert at reperasjonen kom til å bruke mer enn en uke.

Noen som har tips og råd om hva jeg bør gjøre, eller om jeg kommer til å komme noen vei?

"Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen."

kilde: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

Ville stolt på at forbrukerportalen/frobrukerrådet vett kva dei snakke om. Fant ingenting om frist på reparasjon mens eg skumles sida...

Du kan jo ringe dei på 815 58 200 mens du er i butikken, gi telefonen til sjefen, så kanskje han lære noko nytt og.

Er ingen klare regler men jeg vet av erfaring hvor langt du kommer med saken ihvertfall :)

Regelen sier at de må fikse maskinen din innen "rimelig tid". Det defineres av stort sett alle som ca 1 måned.

Fikses det ikke innen rimelig tid har du rett til å heve kjøpet noe du har i ditt tilfelle her faktisk.

Du har også krav på å låne en maskin (Regelen sier også "Sålenge det ikke skaper unødvendige utgifter" noe det ikke gjør i ditt tilfelle. Hadde det vært en 60" Plasma greitnok smile.png

Så krav på lånemaskin har du også.

Så denne saken kommer du til å vinne, regner med Elkjøp vet dette fra før av. Problemet er at forbrukerrådssaker tar LANG tid. Tar flere måneder til vanlig og det koster også en pen slump bare så det er sagt.

Elkjøp er kjip i denne saken for å ikke være behjelpelig. Sånn som vi brukte så løser vi saken med kunden fortest mulig så tar vi det opp mot produsent.

er vel noe slikt som 21 virkedager, etter det kan elkjøp kreve kreditt pga delevent. (TRUR JEG, jeg er ikke 100% på service rutinene)

Hadde selv en thompson tv på service i 2-3 måneder, pga service verkstedet til thompson gikk konk mens tven var på service. fikk til slutt da ny skjerm på delevent, men shit takes time.

Forsåvidt så regner jeg med at pcen din ikke ligger hos elkjøp, den er nok sendt inn til infocare eller lignene serviceverksted. Er nok ikke slik at de ikke gidder fikse det for deg, er vel heller at de ikke kan gjøre så voldsomt mye annet enn å purre til verksted evt søke om kreditt.

letteste måten å komme noen vei er med et smil! :)

er vel noe slikt som 21 virkedager, etter det kan elkjøp kreve kreditt pga delevent. (TRUR JEG, jeg er ikke 100% på service rutinene)

Hadde selv en thompson tv på service i 2-3 måneder, pga service verkstedet til thompson gikk konk mens tven var på service. fikk til slutt da ny skjerm på delevent, men shit takes time.

Forsåvidt så regner jeg med at pcen din ikke ligger hos elkjøp, den er nok sendt inn til infocare eller lignene serviceverksted. Er nok ikke slik at de ikke gidder fikse det for deg, er vel heller at de ikke kan gjøre så voldsomt mye annet enn å purre til verksted evt søke om kreditt.

letteste måten å komme noen vei er med et smil! :)

Hva er delevent?

Jepp, den ligger på verkstedet. Problemet er at den lå på verkstedet urørt fra 7.mai til 9.juni (21 virkedager) før jeg fikk beskjed om at de arbeidet på den, og skulle bestille en del. Jeg har også hørt at det er 21 virkedager, og at det kan ta lengre tid om de må bestille deler og slikt, men det er jo tross alt bare en harddisk og skjerm som må byttes. Hadde jeg levert den inn på et vanlig verksted hadde det tatt dem 3 minutter å finne feilene og fikse dem. Er nå på 23 virkedager - 5 og en halv uke - and counting.

Sjefen sa 11.juni at det kommer bil fra verkstedet 2 ganger i uka, mandag og torsdag, så jeg måtte vente til mandag og se om den kom da, så hvis ikke skulle han ringe inn og høre når den kom.

Smiler selvsagt hele tiden; jeg er ikke typen til å bli sint. Men de virker ikke særlig medgjørlige likevel.

Er det pes å melde dem inn til forbrukerrådet i etterkant, eller må jeg gjøre det med en gang? Virker litt kleint å melde dem inn nå, for så at saken utvikler seg de neste 2-5 dagene.

aldri hatt behoved til å gå forbrukerrådet veien selv så kjenner desverre ikke noe til det.

elkjøp burde bare ordne saken for deg også kreve kreditt fra leverandør. you have suffered enough imo. thats the way we roll at elkjop k-town!

Elkjøp har inad en filosifi om at kunden skal gjøres fornøyd uansett kostnad. Hverken mer eller mindre.

Denne sjefen som du har snakket med gjør med andre ord stikk motsatt av hva han har blitt ansatt til å gjøre.

Delevent på pc skal ta maks 3 uker. Etter det har kunde rett til å heve kjøpet. Dette utgjør ingen kostnad

for elkjøp, da dette er en avtale elkjøp har ingått med infocare. Butikk kan søke leverandør om ombytte iht avtale.

Så med andre ord, bli sint, be han idioten lære seg jobben sin, og rutiner som ledelsen i elkjøp allerede har utarbeidet.

Forbrukerådet er ubrukelige i slike saker, så lenge du ikke har blitt totalt overkjørt, og saken faktisk er uløselige.

De utaler seg alltid i den retning utifra historien som blir fortalt. Sier butikk noe annet enn du, blir det mye arbeid....

Nei, bruk denne infoen, jeg har den ifra flere år som serviceansvarlig, og avdelings leder i elkjøp. Jobber ikke lenger

i den sjappa lenger. Heldigvis.

Darkside: transportarbeidere hindrer ikke reperatørene på verkstedet i å fikse pcen.

Har fått tilbud om lånepc ja, men takket nei - har ikke behov for det. Hadde første uken, men så ordnet jeg meg på andre måter.

Darkside: transportarbeidere hindrer ikke reperatørene på verkstedet i å fikse pcen.

Har fått tilbud om lånepc ja, men takket nei - har ikke behov for det. Hadde første uken, men så ordnet jeg meg på andre måter.

Men det kan hindre dem i å få den HDD'en du trenger!!

Men det kan hindre dem i å få den HDD'en du trenger!!

Jada, men de bestilte harddisken på torsdag. Hadde de bestilt den for en måned siden så hadde jeg vært med på tanken.

Edit: Greit det, Elkjøpsjef, du behøver ikke ringe meg i dag som du lovet... *sigh*

Edit2: Jess, går her og venter fortsatt..

Jess, da var pcen fikset. Det gikk kjapt!

Ingen ny pc på meg denne gangen altså. Sykt dårlig av Elkjøp. Men det var vel forventet. =)

Tok det så lang tid Zilly?

Uff.. vet hvordan det er. Har vært selger på Elkjøp og det er like jævlig hver gang sånt skjer og du står der hjelpeløs og ikke kan gjøre noe annet enn og beklage

Det går en dag fra msn bestiller deler fra hp og dell til man har de på arbeidsplassen, så hvorfor de er så treg skjønner jeg strengt tatt ikke....

Kan ikke tro noe annet...

Men lettere og klage på sånt da du får byttet dette rimelig kjapt imotsetning til og sende inn og vente.

Bare stå på ditt uansett hva selger sier.

varer under 1k blir jo bytta på dirra! så lenge det er en garanti feil skal du ikke trenge stå på ditt. Du skal enkelt og greit få det bytta i nytt og gå hjem med et smil!

varer uten 1k blir jo bytta på dirra! så lenge det er en garanti feil skal du ikke trenge stå på ditt. Du skal enkelt og greit få det bytta i nytt og gå hjem med et smil!

uten 1k på dirra? blink.png

Fant ut laderen min var ødelagt også, men den fikk jeg ikke ny. Gadd ikke kverulere sigh.

Kjøp ny lader på Elkjøp. De har sånn universal greier. Så bytter du den når det er gått 30 dager smile.png

ops mente seff under 1k tongue.png

om det er en lader som kom med en pc så hører den med pcen og derfor er det pcen sin pris som gjelder.

men 30 dagersen kan du fint bruke mens den andre er på service.

Ladere og annet luderi finner du til alt mellom himmel og jord på dealextreme.com for en slikk og en ingenting (fraktfritt og langt under 200-krs grensa og) :)

Edit: Mener ikke drive snikreklame, men de har genialt mye gøy. Hva med denne laderen? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5596