Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Nydusja

Lars Vilks

Recommended Posts

I prinsippet er det irrelevant om de kommer med drapstrusler eller ikke. Vi må være litt pragmatiske og forstå at her nytter det ikke å sette hardt mot hardt.
Enig i det meste du skriver her, Nixon, men jeg må vel få si at hardt mot hardt snart er det eneste alternativet igjen ettersom de mest ekstreme nå har stilt opp på døren til tegnerene - noe jeg mener er å trå langt over streken, relgion eller ikke.

Jeg tror kanskje "de som vet bedre" snart bør tenke seg om. De må rett og slett begynne å forstå at flertallet ikke aksepterer måten noen av de prostesterer på og på den måten ønsker å ta igjen "i samme gate".

Jeg forstår at folk blir forbannet over at de brenner norske flagg og truer mannen i gata på livet. Jeg forstår at noen vil retaliere. Jeg vil ikke engang prate dem ut av det fordi jeg har ikke noe alternativ forslag å tilby dem - for det er dessverre tydelig at dialog ikke fungerer.

Når det er sagt, jeg vile aldri provosert noen som jeg vet føler seg støtt - men jeg vil heller ikke akseptere at familie eller venner blir angrepet på bakgrunn av en tegning, om det er fysisk eller psykisk - og det er her skoen trykker nå.

Noen må gjøre noe før det er for sent. Det har blitt krig av mindre... :)

QFT

I prinsippet er det irrelevant om de kommer med drapstrusler eller ikke. Vi må være litt pragmatiske og forstå at her nytter det ikke å sette hardt mot hardt.
Enig i det meste du skriver her, Nixon, men jeg må vel få si at hardt mot hardt snart er det eneste alternativet igjen ettersom de mest ekstreme nå har stilt opp på døren til tegnerene - noe jeg mener er å trå langt over streken, relgion eller ikke.

Jeg tror kanskje "de som vet bedre" snart bør tenke seg om. De må rett og slett begynne å forstå at flertallet ikke aksepterer måten noen av de prostesterer på og på den måten ønsker å ta igjen "i samme gate".

Jeg forstår at folk blir forbannet over at de brenner norske flagg og truer mannen i gata på livet. Jeg forstår at noen vil retaliere. Jeg vil ikke engang prate dem ut av det fordi jeg har ikke noe alternativ forslag å tilby dem - for det er dessverre tydelig at dialog ikke fungerer.

Når det er sagt, jeg vile aldri provosert noen som jeg vet føler seg støtt - men jeg vil heller ikke akseptere at familie eller venner blir angrepet på bakgrunn av en tegning, om det er fysisk eller psykisk - og det er her skoen trykker nå.

QFT

Gjøre hva da? De har vel kriget i Isreal/Palestina siden tidenes morgen over dette. Religion er roten til alt vondt her i verden og det kommer det alltid til å være.

Selvsagt er det uakseptabelt med ekstremister som prøver å kverke tegneren, men det hjelper ikke å provosere mer. Det er ingen som kommer til å tenke "Å jøss, de slutter ikke å vise bildet jo. Kanskje vi skal roe oss ned"

Jeg tror ikke dette kommer til å skje,
Dialog som ikke fungerer er i alle fall bedre enn provokasjoner som fungerer motsatt.

Løsning: Vi slutter å provosere med idiotiske ting som disse karikaturene, og håper at det ikke oppstår noen alvorlige gniss før kulturene etterhvert tilpasser seg hverandre.

Løsning: Vi slutter å provosere med idiotiske ting som disse karikaturene, og håper at det ikke oppstår noen alvorlige gniss før kulturene etterhvert tilpasser seg hverandre.

Feiging. Middelalderkulturer er vi ferdige med. Ja, vi har brent og pint en del kvinnfolk i vår kristne kultur, men det har vi heldigvis lagt bak oss for noen hundre år siden.

Vil du virkelig at vi skal tilpasse en kultur som steiner damer og forsvarer æresdrap av koner?? Og ikke minst som begår protokollbrudd mot sin egen religions fasit (Koranen) bare noen viser bilde av en mann med skjegg og sier "Muhammed" (forsåvidt vanligste guttenavn i Oslo på nyfødte i 2008 stavet med o).

Kristendom og Islam kommer aldri til å gå overens. Har ikke gjort det på 2010 år. Jeg har mine tvil at det kommer å skje i vår tid.

Kristendom og Islam kommer aldri til å gå overens. Har ikke gjort det på 2010 år. Jeg har mine tvil at det kommer å skje i vår tid.

Få har kriget så mye med hverandre som tilhengerene av ørkenguden.

Men men. Snart er religion borte. Religionene skal dø på internettet. Idèenes sanne frie markedsplass.

Selvsagt er det uakseptabelt med ekstremister som prøver å kverke tegneren, men det hjelper ikke å provosere mer. Det er ingen som kommer til å tenke "Å jøss, de slutter ikke å vise bildet jo. Kanskje vi skal roe oss ned"

Noen™ må gjøre noe før det er for sent. Det har blitt krig av mindre... :)

Og det er her jeg mener vi er ute å kjøre. Du skriver her at vi må slutte å "reagere" fordi måten vi reagerer på er feil,

Andre mener at det de gjør er feil og vil reagere på det.

Det eneste som kommer ut av de som vet bedre er "slutt å provosere" som i praksis betyr, ikke reager, la de få holde på - for det finnes ikke noe alternativ. Vel, det virker ikke.

Det hjelper ikke å nekte folk å reagere. Det hjelper heller ikke å provosere - ser dere nå hvorfor folk faller tilbake på steinaldermentalitet...? smile.png

Hva mener du egentlig med at det ikke virker? Kurt Westergaard ble da ikke angrepet før han lagde disse tegningene?

Jeg skjønner forsåvidt at folk vil reagere på muslimenes reaksjon, men man kommer ingen vei med det. Det er det som er poenget!

Og sadolf, jeg sier ikke at vi skal tilpasse oss dem, men at vi skal tilpasse oss hverandre. Vi har tross alt kun hatt noe med dem å gjøre i 20-30 år, nesten ingen tid i historisk sammenheng. Jeg tror at den muslimske kulturen vil moderere seg etterhvert.

vi skal tilpasse oss hverandre.

Jeg tror at den muslimske kulturen vil moderere seg etterhvert.

Hvorfor MÅ jeg tilpasse meg reglene til en religion som kommer til mitt land ?

naivt å tru at fanatiske muslimer kommer til å moderere seg etterhvert imo.

vi skal tilpasse oss hverandre.

Jeg tror at den muslimske kulturen vil moderere seg etterhvert.

Hvorfor MÅ jeg tilpasse meg reglene til en religion som kommer til mitt land ?

naivt å tru at fanatiske muslimer kommer til å moderere seg etterhvert imo.

Jeg synes det blir smålig å snakke om vårt og deres land. Faktum er at verden blir mer og mer globalisert, og dette er et problem som ikke har noe med hvor man bor å gjøre. Det er jo de i Pakistan osv som protesterer hissigst nå.

Nå kommer vi litt inn på debatten om hvorvidt det er positivt eller ikke at kulturen vår påvirkes av andre, men jeg tror ikke det er noen annen løsning i lengden.

Jeg snakker forresten ikke om at de fanatiske personene skal forandre seg, men at kulturen over flere generasjoner vil forandre seg og bli mer global er jeg ikke i tvil om.

Digresjon

Les litt historie. Islam og Kristendom/jødedom har faktisk klart å leve med hverandre. Når Islam spredte seg gjennom Nord-Afrika helt til Spania så var det faktisk ikke noen gnisninger mellom muslimer og kristne/jøder. Ingen "konverter eller mist hodet". Islam så på kristne/jøder som "bokets folk" og lot dem være i fred siden de trodde på samme guden uansett. Dette gikk egentlig greit nok frem til et visst korstog...

Det er ikke noe som helst som forhindrer at kristendom/jødedom og islam kan fungere sammen samtidig. Det som skaper de reelle konfliktene er samfunnsforskjeller (verdier, holdninger osv.) mellom oss i "vesten" og nasjonene de kommer fra. Disse forskjellene går ikke så mye på hva slags religion man følger (kristendom er f.eks. like dogmatisk som Islam og det er ikke akkurat få kristne i midt-østen heller, men det tenker visst ingen på), men mer på de sosiale forholdene. Det er ikke for ingenting at de rikeste samfunn med høy utdannelse har lavest religiøsitet og fattige samfunn med lav utdannelse har høy religiøsitet.

Digresjon

Les litt historie. Islam og Kristendom/jødedom har faktisk klart å leve med hverandre. Når Islam spredte seg gjennom Nord-Afrika helt til Spania så var det faktisk ikke noen gnisninger mellom muslimer og kristne/jøder. Ingen "konverter eller mist hodet". Islam så på kristne/jøder som "bokets folk" og lot dem være i fred siden de trodde på samme guden uansett. Dette gikk egentlig greit nok frem til et visst korstog...

Det er ikke noe som helst som forhindrer at kristendom/jødedom og islam kan fungere sammen samtidig. Det som skaper de reelle konfliktene er samfunnsforskjeller (verdier, holdninger osv.) mellom oss i "vesten" og nasjonene de kommer fra. Disse forskjellene går ikke så mye på hva slags religion man følger (kristendom er f.eks. like dogmatisk som Islam og det er ikke akkurat få kristne i midt-østen heller, men det tenker visst ingen på), men mer på de sosiale forholdene. Det er ikke for ingenting at de rikeste samfunn med høy utdannelse har lavest religiøsitet og fattige samfunn med lav utdannelse har høy religiøsitet.

Har det noen gang vært fred i Isreal/Palestina? Med unntak av noen tapre forsøk på å opprettholde orden har vel dette failet så til de grader gjennom tidene.

... For hvis ikke må jeg dessverre gi duden du quoter rett i at du er "en meningsløs provokatør."

Qed. Jeg er glad i deg.

Rasjonalismens bli har mange motorer og mange hjul. Noen styrer bilen mot nord-øst, andre mot nord-vest. Hovedsaken er heldigvis at den beveger seg sakte men sikkert i riktig retning. (Hvis vi går ut ifra at hulene vi bodde i tidligere ligger i sør. )

:tafse:

N

/\

|

|

|

|

|

|

\/

S

:)

Har det noen gang vært fred i Isreal/Palestina? Med unntak av noen tapre forsøk på å opprettholde orden har vel dette failet så til de grader gjennom tidene.

Keiser Konstantin (romer) sørget for at jøder ikke kunne være i Jerusalem og dette forbudet ble opprettholdt frem til:

In 638 the Islamic Caliphate extended its dominion to Jerusalem. With the Arab conquest, Jews were allowed back into the city. The Rashidun caliph Umar ibn al-Khattab signed a treaty with Monophysite Christian Patriarch Sophronius, assuring him that Jerusalem's Christian holy places and population would be protected under Muslim rule.

Kriger i området har det vært mange av, men de var som regel kun om lederskap/imperier/makt og ikke om hva slags religion man fulgte. Ihvertfall frem til:

In 1099, The Fatimid ruler expelled the native Christian population before Jerusalem was conquered by the Crusaders, who massacred most of its Muslim and Jewish inhabitants when they took the solidly defended city by assault, after a period of siege; later the Crusaders created the Kingdom of Jerusalem. By early June 1099 Jerusalem’s population had declined from 70,000 to less than 30,000.

Antar at folk ser hvor det går hen

05:27

"Sverige är vårt land också"

pffft... hahahahahaha .. HAHAHAHAHa AHAHAHAHAHAHAHAHA :):tafse:

i think u maed a funny!

gtfo plx.

men serr vem fan har en profet som låtsaskompis?

för en nio åring med mentala problem är det la okej men för fullvuxna män och kvinnor är det ju sjukt. ;pPPpP

Jeg synes det blir smålig å snakke om vårt og deres land.

Kødder du eller ? Smålig ?

øy det er mitt land asså... ikke vær så smålig da.. gi bort landet ditt :)

Hvor mange muslimer ser du på gata i Oslo som hindrer deg i din livsførsel da Gwaihir? og hvis de hadde protestert, er ikke det deres rett i følge ytrinsfriheten dere er så stolte av å kjempe for? Selvfølgelig skal man slå ned på gærninger som prøver drepe en forfatter men de er ikke muslimer, de er fanatikere. Utover det får man vel faktisk forholde seg til de som bor her i landet, for regner med at man ikke mener vi skal påtvinge våre verdisett i feks iran?

Det sier jeg heller ikke noe på, de bør tilpasse seg oss, men de skal jo ikke konvertere til kristendommen og glemme alt ved egen kultur, men det er en annen debatt.

Poenget mitt er at denne provoseringen har gått alt for langt og nå ikke bidrar til annet enn hat og fiendtliggjøring, ingenting godt kommer ut av dette.

Tullball, den har ikke kommet langt nok.

Det er vår plikt å provosere disse religiøse fjompenissene!

Hvorfor? På grunnlag av hvordan de reagerer på noen uskyldige tegninger.

Og også på måten en stor andel nordmenn synes vi bare skal feie dette under teppet, trekke nisseluene langt nedover ørene og synge kumbaya.

Det er jammen på tide at vi viser disse muslimene hvor skapet skal stå!

Vi skal ikke respektere den sinnsyke religionen dems! Hvorfor skal vi det? Er det noe ved eventyrsboka dems og/eller oppførselen dems som fortjener respekt? Nei!

Europa og USA bør definerer Islam som en terrororganisasjon og forby det!