Nirex 26 Report post Posted March 25, 2010 Starter denne tråden i håp om at dere som har vært i arbeidslivet kan komme med gode råd. Nå har det seg slik at jeg har vikariat i en bedrift, i dag hadde jeg møte med daglig leder og han ville tilby meg en fast stilling. Siden jeg er vikar er jeg ansatt via Manpower. Men de ønsker jo selvagt å ha meg direkte i bedriften. Og alt dette er jo greit, men når spørsmålet kommer "hva ser du for deg i lønn?" så føler jeg at jeg ikke har nok erfaringer til å svare for meg. Hvor bør jeg legge meg på lista ? Jeg har høgskoleutdanning og jobben min er relatert til dette. I tilegg kan vi kalle at stillingen er en nettsjef stilling, men jeg foretrekker å kalle den en Webkonsulent da det er ganske like arbeidsoppgaver. Men dette med lønn det baserer seg vel veldig på inntekt kontrak utgifter regner jeg med. Regner med det er noen på bruket som har familiebudsjett, kunne gjerne trengt en pekepinn på dette også. For det er vel slik at årslønna helst bør være mer enn det man har i utgifter for å ha eventuell slingringsmonn på penger ifh katastrofer/ulykker/uventende poster. Jeg kommer til å få et lønnsforslag snart og jeg må vite hvordan jeg skal behandle det. Er det noe spesiell fremgangsmåte her ? Jeg er noob i arbeidsmarkede og dette er mitt første tilbud om fast ansettelse, jeg er dum som takker nei da jobber ikke vokser på trær. Men lønna burde vel være innenfor rimelighetens grenser. Håper noen har noen erfaringer/fakta/synspunkter på dette for jeg trenger det! Share this post Link to post Share on other sites
ReWrite 6 Report post Posted March 25, 2010 Lønnsforslaget er alltid lavere enn det de egentlig kan gi deg, da de som alle legger inn litt slingringsmonn om det skal bli diskusjoner rundt lønn. Stillingen din er også vanskelig og fastsette en "standard" lønn, det er alt etter hvor bra firmaet går, hvor stort ansvar du har osv osv. Har du noen anelse om hva andre i samme stilling på din jobb evt tjener? Share this post Link to post Share on other sites
Ghad 8 Report post Posted March 25, 2010 Det første du kan gjøre er å prøve www.mininntekt.no eller hva nå urlen er. Share this post Link to post Share on other sites
Zen0x 57 Report post Posted March 25, 2010 Takker for tips Ghad ! Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 25, 2010 har du noen under deg? har du budsjettansvar? er det en 9 til 4 - jobb? Hvor stor er bedriften og er den statlig eller privat? Share this post Link to post Share on other sites
Nirex 26 Report post Posted March 25, 2010 - Privat - Jeg har ansvaret for den nye nettsiden - 8-4 jobb - Liten nyoppstartet bedrift med butikker i Svergie, Finland og 2 i Norge. Share this post Link to post Share on other sites
Nirex 26 Report post Posted April 7, 2010 Da har jeg blitt tilbydd fast stilling her, men venter fortsatt på lønnsforslag fra sjefen min. Er det noen som har et excel dokument med et oppsatt budsjett for en husholdning ? Eller om noen vet om det finnes noen NORSKE maler for dette ? Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted April 7, 2010 Finnes ferdige maler i excel du kan laste ned gratis hvis du googler etter budsjett mal. Men selv bruker jeg Datax Totaløkonomi. Eget program som er koblet opp mot min nettbank så jeg får fullstendig rapport over økonomien min, gjeld og diverse Til og med oversikt over aksjer og skatt. Selv med det har jeg ingen begrep om penger haha. Share this post Link to post Share on other sites
Ketle 2 Report post Posted April 7, 2010 Men dette med lønn det baserer seg vel veldig på inntekt kontrak utgifter regner jeg med. Regner med det er noen på bruket som har familiebudsjett, kunne gjerne trengt en pekepinn på dette også. For det er vel slik at årslønna helst bør være mer enn det man har i utgifter for å ha eventuell slingringsmonn på penger ifh katastrofer/ulykker/uventende poster. Nei dette er helt feil. Din lønn har ingenting å gjøre med dine private utgifter. Dine private utgifter er det du som styrer og det har ikke arbeidsgiver noe som helst med. Det du skal ha i lønn er hva arbeidsgiver er villig til å betale for at du skal jobbe for dem 8 timer hver dag. Noen yrker er derfor bedre betalt enn andre. Feks så er leger ettertraktet og får god lønn, mens butikkansatte er det mange som kan gjøre jobben og derfor er lønna lavere. Bruk VG Skatt listene og finn ut hva andre i bedriften tjener og hør med fagforeningen din også hva de mener er "rimelig" lønn. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted April 7, 2010 Om dette er en bedrift du virkelig vil satse på og jobbe med i fremtiden også, så er det kanskje greit å vite om man kan klatre litt i bedriften og få høyere stilling (med tilsvarende høyere lønn). I samme diskusjon kan du da forhøre deg om hvilke lønnsnivåer de andre stillingene også ligger på.. At du viser interesse i å klatre i bedriften vil ofte en arbeidsgiver se på som positivt, da det virker som om arbeidstakeren ønsker å finne en bedrift de kan jobbe over en lengre tidsperiode. Spørs jo litt om de ansetter deg med fremtidige ønsker eller om du er ansatt for kun ett prosjekt og så skal du "vekk". Men fra hva du beskriver virker det jo som om de ønsker å ha deg der. Share this post Link to post Share on other sites
AllFather 1 Report post Posted April 7, 2010 Minimum det du har nå pluss 50kr/t.. Mener det er hva Manpower tar per time for en utleid apekatter i tillegg til lønnen. Spurt en kompis av meg om dette for 4-5 år siden da min lillesøster skulle ut via Manpower . Share this post Link to post Share on other sites
Ketle 2 Report post Posted April 7, 2010 Minimum det du har nå pluss 50kr/t..Mener det er hva Manpower tar per time for en utleid apekatter i tillegg til lønnen. Spurt en kompis av meg om dette for 4-5 år siden da min lillesøster skulle ut via Manpower . Inside information...det er ganskel vanlig å legge på minst 30% av lønna eller mer, avhengig av oppdragets lengde. Som en tommelfingerregel kan man si at lønnskostnaden = lønn til ansatt + ca 20% (arbeidsgiveravgift, forsikringer og div) Share this post Link to post Share on other sites