Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Steiner

Forsvaret trenger trening

Recommended Posts

Sjekk utForsvaret skyter

Åtte granater fra en M 109 kanon havnet to kilometer unna det tiltenkte målet under øvelseskyting i Setermoen skytefelt mandag kveld.

Tre av de åtte nedslagene ble registrert på et melkebruk i Forseth Vestre, noen kilometer unna nedslagsfeltet for granatene.

:)

Hadde vært kjipt hvis det hadde ligget en OP på fjelltoppen som ble truffet...

Guest Ghillie Girl

Det som virkelig bekymrer meg i dette her er følgende sitat (rett under bildet).

KANON-BOM: Forsvaret bommet med et par kilometer under trening med en artillerivogn av typen M 109. - Ikke uvanlig, ifølge Forsvaret.

Så da er jo konklusjonen at å bomme med ett par kilometer er ganske standard?

også ser man dette i slutten: "- Dette er feilskyting som kan forekomme, men som svært sjeldent skjer, sier bataljonsjefen."

Til artilleriets forsvar: Nå har antagelig ikke avviket i vinkel på kanonløpet vært mer enn noen tidels grader (hvis så mye). Men hvis konsekvensen blir at prosjektilene flyr 100-ish meter lavere så kan det jo plutselig stå et fjell i veien...

Hadde de ikke skutt i lav bane over et fjell, så hadde neppe avviket blitt mer enn noen hundre meter. Og nei, det er nok ikke helt uvanlig, men det er allikevel noe de uansett bør unngå. Litt kjedelig å skyte et par hundre meter for kort hvis du skal gi nærstøtte til dine egne tropper...

Hadde de ikke skutt i lav bane over et fjell, så hadde neppe avviket blitt mer enn noen hundre meter. Og nei, det er nok ikke helt uvanlig, men det er allikevel noe de uansett bør unngå. Litt kjedelig å skyte et par hundre meter for kort hvis du skal gi nærstøtte til dine egne tropper...

Er ikke "danger close"-grensen for artilleri 600m da? Men ja, et par kilometer er jo litt noob.

Er ikke "danger close"-grensen for artilleri 600m da?
Spørs hva de skyter med (og om det er i krig eller fredstid - forsvaret tar litt mer sjanser i krig). Med detonasjon ved anslag mener jeg å huske at "sikkerhets"-avstanden for 155 splintammo i krig er 150 meter (men det er mulig jeg blander med 80 mm BK). Med luftsprengning er den en god del mer.

Og å kalle inn artilleriild på nært hold har siden andre verdenskrig vært en siste utvei for soldater som allikevel er i ferd med å bli overrent av fi. Sleng deg ned og trekk in magan, og håp at artilleriet treffer nærmere fienden enn deg selv :)

Er ikke "danger close"-grensen for artilleri 600m da?
Spørs hva de skyter med (og om det er i krig eller fredstid - forsvaret tar litt mer sjanser i krig). Med detonasjon ved anslag mener jeg å huske at "sikkerhets"-avstanden for 155 splintammo i krig er 150 meter (men det er mulig jeg blander med 80 mm BK). Med luftsprengning er den en god del mer.

Og å kalle inn artilleriild på nært hold har siden andre verdenskrig vært en siste utvei for soldater som allikevel er i ferd med å bli overrent av fi. Sleng deg ned og trekk in magan, og håp at artilleriet treffer nærmere fienden enn deg selv :)

OIC. Kilden min er TV-serien Generation: Kill, så ikke hør på meg :) . Jeg var artillerist i forsvaret, men antiluft og på båt.

OIC. Kilden min er TV-serien Generation: Kill, så ikke hør på meg :) . Jeg var artillerist i forsvaret, men antiluft og på båt.
Man ønsker selvsagt å være så langt fra nedslagsområdet som overhodet mulig. Helst bak kanonen :) Men det hindrer ikke styrker i krig fra å kalle inn støtte hvis de virkelig trenger det, selv om det betyr at de selv havner i faresonen. Og da vil man gjerne at artilleriet kan jobben sin :blush:

Guest Ghillie Girl

Hvis man kaller inn artilleristøtte og feilmarginen er bomskudd på ett par kilometer så får man håpe at FF=OFF...

Regner med at det var en fersk ildgivningskoorinator som tastet litt feil siden samtlige kanoner skjøt med samme feil.

Regner med at det var en fersk ildgivningskoorinator som tastet litt feil siden samtlige kanoner skjøt med samme feil.
Tid for en mutiny-vote, helt klart.

De glemte å taste inn fjellet, så vidt jeg forstod. De ville ha truffet bra, hvis det ikke hadde vært for de par tusen tonnene med fjellside som stod i veien. Forbanna terreng.

Siden jeg er mangeårig artillerist og fremdeles i drift (og tilfeldigvis var på kurs på Setermoen den uka^^) kan jeg kanskje utdype, noe som får saken til å se mektig mye mindre kjedelig ut, er vel derfor media ikke skreiv det sånn:

Det ble skutt med nærhetsbrannrør, dvs at granaten går av på en avstand mellom 1-10 meter over bakken. I realiteten vil enhver ting som kommer foran granaten på en sånn avstand etter div. andre sikringer er opphevet utløse granaten. I dette tilfelle var det tre granater som gikk noe lavt og kom for nærme en fjelltopp, og gikk av der. Totaldistansen fra fjelltopp til mål som var tatt ut i luftlinje var 2 km - og fremdeles innenfor skytefeltet. Det at granatene ble registrert på et melkebruk betyr at bonden som jobba der så smellene, ikke at de landa i melkebruket :) Så det var ikke akkurat fare for menneskeliv.

Kan også slenge inn at den norske kanonen M109A3GNM er blandt verdens mest tressfikre artillerikanoner, har selv vært med på å få 7 av 12 granater til å treffe sammen målpunkt (en kjegle i skytefeltet), og her er det snakk om et områdevåpen hvor nedslagsområdet skal ha en egenspredning på 150x150 meter. Og nei, det var ikke med GPS styrte, finnestabilsert granat.

EDIT: Forøvrig er det kanonen på bildet i artikkelen som skøyt 7 av 12 serien ^^ Var kommandør på den øvelsen på den aktuelle vogna, rakk akkurat å dukke ned før fotografene kom smile.png