Sign in to follow this  
qed

2 raptor i raid - krasj

Recommended Posts

mornsann folkens

siste året har jeg hatt en pc som jeg kjøpte brukt, den har bestått av 2 raptor i raid0 med windows på og 2 tb-disker med dilldall og analsex. I går kveld krasjet plutselig pc fullstendig, blåskjerm, nekt på os-start og masse morro. Har aldri helt skjønt dette med raid men jeg har skjønt såpass at raid0 bare skriver ut til begge disker og at det ikke er noe speiling eller liknende.

Så, hvordan fikse. Jeg tenkte som så at jeg kunne slette raidoppsettet, prøve installere win på begge diskene og så se hvem som lystret og hvem som nektet install. Jeg har vært inne i raidoppsett, slettet innhold på disk og slettet oppsett, også identifisert en disk som windows-klient. Første feilen jeg gjorde var at jeg glemte å plugge ut satakontakten fra raid-inngang på hovedkortet, så selvom disk 2 var plugget ut så lette hovedkort etter disk2 å raide med. Etter å ha innsett dette og plugget inn disken i vanlig satakontakt så virker det fortsatt som om install ikke funker, vistadisken (som er legit) surrer og går men installen stopper, på begge diskene.

er det rett og slett to disker som har krasjet? eller er det noe innstillinger i bios i tillegg hvor det er definert at win skal settes i raid mellom to disker? Skjønner lite her nå :)

Skru av RAID i BIOS, formater disk, installer windows. Hvilken SATA kontakt du bruker skal ikke ha noe å si heller når du ikke har satt opp RAID.

Har du skjekket begge diskene grundig ? Med ett eller annet .. "chkdsk" tror jeg det het. (Brukt slikt en gang på 90-tallet.)

Hvis ikke ville jeg som skap-linuxbruker brent en disk med ... clonezilla? De skal ha verktøy for å finne ut om en disk er syk.

knoppix, min gode mann. Knoppix. Live linux med masser av diagnostiske verktøy :)

PS: Nå har jeg snakket med Entreri ved flere anledninger. Han påstår at ditt nick uttales "ked" mens jeg sier "ku-ed" Hva er rett?

hmm, må ha vært noe merkelig som skjedde, for nå har jeg sjekket begge diskene i en annen pc og begge har faktisk greid å fucke seg samtidig. Aner ikke om noe virus kan ha slått de ut siden de skriver til begge disker på likt så må det ha sammenheng med feilen, merkelig saker.

Velvel, da blir det å partisjonere spill-disken og lage windows på den, stas å skulle laste inn alle programmer på nytt, vi snakkes om en uke..

btw, for framtiden - finnes det noe imageprogram som lager kobling mellom win og program/spill så reinstall av win-image også gjenoppretter slike koblinger, eller må man uansett installere alt på nytt når man installerer win på nytt?

btw campy:

det hadde også noe å si hvor på mb du stakk inn satakabel, på mitt mb var 2 kontakter automatisert til å tolkes som forsøk på raid, kan hende det kan skrus av i bios men i utgangspunktet kunne jeg ikke bare installere en disk på en av de kontaktene, det måtte være to.

btw2 zpam:

ked

:)

det finnes en applikasjon for programmer, men ikke for spill. Den er forøvrig meget praktisk og jeg anbefaler den til alle

http://ninite.com/

Du må ha et litt rart hovedkort da Qed, har aldri vært borti sata porter som automatisk raider seg :) jaja man lærer noe nytt hver dag

Sånn går det når man surfer analpr0n :)

Tenkte jeg skulle sette opp velociraptor-raid på ny-pc'en selv. ME2 FTW :)

Edited by Cathode