Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Mastiphal

E-sport er ikke sport/idrett

Recommended Posts

Esport er sport, jo. men det er langt opp og frem før det blir akseptert av "mannen i gata" som sport. En av de bedre stykkene jeg har lest om temaet kan leses under.

Artikkel om esport fra GLHF.no, Mai 2008 skrevet av Borcster.

Det er egentlig samme hva man kaller det. Det er uansett en form for konkurranse, akkurat som 100-meter, fotball, sjakk, poker, kappgang, synkronsvømming osv.

Noen mener ikke at sjakk burde stemples som sport, men sjakk er sjakk uansett om det er en del av et idrettsforbund eller ikke. Noen mener at e-sport er sport, andre mener at det bare er data- og TV-spill.

Jeg syns det er litt spesielt at man kan være verdens beste idrettsutøver ved å vinne en del runder i et brettspill, så for min del kan Usain Bolt være den beste innen idrett og Magnus Carlsen den beste innen sjakk. Uansett er de blant de beste innen sitt felt, idrett eller ikke.

At E-sport er, vel sport, er det vel liten tvil om - men er det en idrett? Det er vel et viktigere spørsmål.

Når jeg hører ordet "idrett" så tenker jeg umiddelbart på fysisk utfoldelse, ofte på et konkurransegrunnlag. Sport ser jeg mer på som en aktivitet hvor det kjempes om en plassering.

Nja, nå vil jeg heller si at idrett og sport er synonymer. Hva er idrett på engelsk? Sport. There, I said it.

Man kjemper om plasseringer i vri åtter, ludo og Bomberman. Sport? Ikke akkurat. Spill? Ja.

Men, men. Som jeg sa, du kan godt kalle en katt for en hund. Det vil være hva det er uansett.

At E-sport er, vel sport, er det vel liten tvil om - men er det en idrett? Det er vel et viktigere spørsmål.

Når jeg hører ordet "idrett" så tenker jeg umiddelbart på fysisk utfoldelse, ofte på et konkurransegrunnlag. Sport ser jeg mer på som en aktivitet hvor det kjempes om en plassering.

Ok.

Du vil med andre ord analysere sport for seg, for deretter se om objektet kan klassifiseres som idrett - selv om det er snakk om synonymer. I tillegg er vurderingskriteriene dine, som jeg har blåst opp i siteringen, som synonymer å regne. Uttrykket smør på flesk strekker rett og slett ikke til i denne sammenhengen, her må det definitivt hardere skyts til.

Fordelen med norsk er at det er norsk Lygre, og "sport" og "idrett" er ikke synonymer. :) Alle stoler er møbler, men alle møbler er ikke stoler...

Det er uansett helt irrelevant for denne tråden, og lykke til til trådstarter med følge.

Ja, det kan være forskjeller mellom idrett og sport, men generelt sett vil jeg si at det er det samme.

Man kunne kalt e-sport for e-idrett. Og hva er e-sport? CS, COD og BF? Kan man putte FIFA inn i e-sport? Eller Bomberman?

E-sport er også en idrett.

idrett m1 (norr íþrótt)

1 om e forh, spøk.: form for åndelig el. kroppslig virksomhet

2 kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet drive i- / i-en trenger større bevilgninger det organiserte idrettsarbeidet

sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')

1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-

2 noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om

Hele greia går på at noen nerder er så fanatisk opptatt av spillingen sin at de må bli godtatt av allmennheten for å få aksept for ekstremnerdinga.

Hva med folk som har programmeringskonkurranser? Er dette også sport og/eller idrett?

Bedriver man sport dersom man sitter 20 timer i strekk og knasker potetgull, heller i seg Red Bull og spiller arena/raider i World of Warcraft?

Jeg mener oppriktig at det er utrolig mange ekstremnerder i dag som av en eller annen grunn vil at idiotien de driver med skal bli oppfattet som sport eller idrett, og det er slik jeg ser det latterlig.

Men men, lykke til med den mentale helsen!

Du min gode venn, har et stort problem. Det befinner seg direkte over din hals....

Det er alt jeg skal si her siden jeg forstår av tidligere erfaring at å diskutere med deg er som å gi landsmakt til *** (sett inn dine valgfrie bokstaver) Det er en dårlig idé. Jeg tar deg på ordet og oppretter en egen tråd der du kan si "Nei det er ikke det" og alle andre kan si "jo det er det." mkay?

Hele greia går på at noen nerder er så fanatisk opptatt av spillingen sin at de må bli godtatt av allmennheten for å få aksept for ekstremnerdinga.

Hva med folk som har programmeringskonkurranser? Er dette også sport og/eller idrett?

Bedriver man sport dersom man sitter 20 timer i strekk og knasker potetgull, heller i seg Red Bull og spiller arena/raider i World of Warcraft?

Jeg mener oppriktig at det er utrolig mange ekstremnerder i dag som av en eller annen grunn vil at idiotien de driver med skal bli oppfattet som sport eller idrett, og det er slik jeg ser det latterlig.

Men men, lykke til med den mentale helsen!

Programmering krever ikke fysiske ferdigheter. En spiller på profesjonelt nivå har ekstremt høy reaksjonsevne samt følsomhet og presisjon med musen. I tillegg til alt dette så har man det taktiske bak det hele og alt foregår rimelig lynkjapt. En stund siden så jeg en del tester på dette etter det kom en artikkel at de som spiller lissom blir bare dummere, men det viste seg å være motsatt. De som spiller har enormt høy hjerneaktivitet. (Sett bortifra WoW spillere kanskje :) )

Men ja, jeg også mener spill kan så absolutt være sport!

Ja, per definisjon. Var det noe annet du lurte på?

kommer helt ann på om man har på seg sånne svettebånd!