Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
zpam

Er e-sport sport?

Recommended Posts

Den generelle oppfatningen av sport og idrett er vel at det er snakk om kompetitiv konkurranse med fysikk i fokus.

At folk hardnakka påstår PC-spill o.l er sport blir ikke noe annet et patetisk forsøk på å rettferdiggjøre en lat dvask kvisekropp som er limt foran PC`en 24/7.

Har seiling, motorsykkel-løp og trav fysikk i fokus? Eller regnes ikke disse som sport heller?

Har seiling, motorsykkel-løp og trav fysikk i fokus?

Ja? Du har tydeligvis aldri prøvd noen av delene. Ei har jeg ikke prøvd trav heller, men de fleste kuskene veier rundt 50-60kg.. Motorsykkel og billøp er krevende fysisk. (eksempelvis mister en f1-fører 4 kg i løpet av ett race) Og seiling er en endeløs orgie av taustramming og heftig magemuskeltrening i form av lening ut av båten for å flytte vekten dit den trengs.

På en generell basis uansett hva slags sport man bedriver må man være i toppform for å prestere sitt beste. Curling er ikke nødvendigvis det mest fysisk krevende. Men det krever konsentrasjon, kroppskoordinasjon og teknisk trening. Samme gjelder bowling.

Jeg har seilet til skottland, jobbet på travbane selv, og hatt Norge rundt på motorsykkel, så jotakk.

Men ingen av delene har jo fysikk i fokus. En som kjører motorsykkel må jo ha noe fysikk, men 99% er jo teknisk. Samme med bilførere, og trav. Seiling er jo evig fysisk krevende, men der er det jo også det tekniske og eventuelt psykiske som er i fokus, ikke det fysiske med å klare å sveive inn tau. Man må jo ha ferdigheter for å spille cs også, i form av reaksjon og diverse fjas - men fysikken kommer jo ikke i første rekke.

Men felles for fotball, trav, seiling og motorsport, er jo at alle er i fysisk aktivitet. Om ikke en motorsyklist gjør så mye, så er iallefall motorsykkelen aktiv. Så det er jo en vesentlig forskjell mellom "datasport" og annen sport.

Nå merker jeg at jeg kan argumentere til deg til jeg blir grønn uten å få noen form for aksept, men jeg prøver likevel.

Selv om en sport ikke inneholder fysisk aktivitet er det likevel en sport. I esport ligger egenskapene forskjellige grener. Men felles for de alle er god hånd- til øye koordinasjon og hurtig reaksjon. Eksempelvis:

I en RPG må man være en god strateg og ha makroene på stell. Man må reagere hurtig når noe skjer, og man må være på tå hev hele tiden. I en FPS handler det om presisjon, koordinasjon, reaksjonsevne og bevegelses-strategi. Med sistnevnte mener jeg at man må utnytte sine omgivelser maksimalt i sin favør. Alle egenskaper som må trenes opp og vedlikeholdes for at man skal kunne bite fra seg i sitt respektive spill.

Sport i seg selv trenger ikke å være på et profesjonelt nivå alltid. Løkkefotball er fremdeles fotball. Bedriftsbowling er fremdeles bowling. E-sport er for meg et samlebegrep. Det vil trolig aldri bli brukt, men bli byttet ut med noe mer... norsk. Trolig noe catchy som "kompetitiv spilling i digitale medier med menneskelige styreenheter" Men navnet er revnende likegyldig. Det som er viktig for meg er at jeg kan si at jeg spiller kompetitivt uten at folk skal se rart på meg eller insinuere at jeg er for gammel til slikt tøv. Det er der jeg vil at folk skal akseptere at spilling.. ER SPORT!

Mot meg? Åja, jeg prøver å overtale deg til å forstå at e-sport også kan bli kalt sport. Jeg forstod det på sist innlegg av deg at du var mot definisjonen, og at kun sport med fokus på det fysiske kunne bli kalt sport. :)

Hva er vel livet uten misforståelser.

Enig med Zpam sitt siste innlegg. Og ikke glem at mange spill krever at man jobber sammen som et lag også da :)

Nå er det trolig mange av dere som tar frem ordbøkene og krangler i øst og vest om at sport betyr idrett og idrett innebærer fysisk aktivitet. Det er også helt greit. Men det som er det store spørsmålet er:

Er organisert spilling på et høyere nivå en sport? Vi snakker ikke om glade entusiaster som 99% av oss er. Her snakker vi om om å se på det å spille med blikket til en toppidrettsutøver.

Jeg personlig mener at esport er i aller høyeste grad sport. Dessverre er ikke Norge kommet dithen at det er ansett som noe sport. Det er noe barn og ungdom med antisosiale tendenser driver med, non?

Nei, e-sport er ikke sport for å svare på det spørsmålet. Men du kom jo fram til samme konklusjon, så til det store spørsmålet ditt:

Er uenig med deg, selv som en gamer.. Jeg er helt enig at E-sport burde bli tatt mere serriøst å vært større i Norge. Ta starcraft, det er jo helt konge åssen de gjør det i japan etc.. Men! pls ikke sammenlign det her med noe fysisk, som sport.. hvorfor ikke bare kalle det hva det er? E-sport..

Ja til at E-sport burde bli tatt mere serriøst, nei til at man kan kalle det en sport.

Nå er sport mye mere krevenes også, imo.

Idrett har fysisk aktivitet som premiss. Det har ikke sport. Jeg ser ikke hva som er galt i å kalle e-sport for sport. Å si at eks CS ikke er krevende blir jo feil cornell, for det tar jo årevis å bli god i det, timesvis med spilling og øving for å spille på et nivå der man faktisk kan si at man i det hele tatt bedriver e-sport. Den avgjørende forskjellen er fysisk aktivitet, men der er mange sporter som ikke stiller krav til fysisk form.

Når sa jeg CS ikke er krevende Torres? Noe jeg har gått glipp av her?..

Det jeg sa, var at sport (idrett) er mye mere krevende enn e-sport og den KAN IKKE sammenlignes.

Jeg håper du ser forskjellen mellom de 2 tinga.

Poenget mitt er at bare fordi en sport stiller fysiske krav gjør den ikke mer krevende enn en sport som ikke stiller fysiske krav. Kan forøvrig legge til at dette er forum serioux, så vi bør kanskje klare å få inn litt bedre innlegg framover.

Bare fordi? Det er veldig lett for en å si når man sitter bak en pc og bare har gjort en av tingene..

Tror du hadde hatt et annet synspunkt på det hvis du hadde hatt bare et lite innblikk på hvordan det er å trene seg fysisk opp til noe, samt alt det andre som kreves.

Respektløst ovenfor profosjonelle idretts-folk if you ask me.

Ikke kom her å sammenlign e-sport med sport engang.

Så hvorfor starter ikke du med det samme, Torres? Liten idè er å starte med seg selv før man hakker ned på andre

Jeg velger å ignorere hvor dumt og usakelig innlegget du nettopp skrev er.

At det finnes sporter langt mer krevende enn CS sier seg selv. Det er fysisk langt mer krevende sporter enn fotball også. Men det betyr ikke at fotball ikke kan være sport. Igjen foreslår jeg at du ser på forskjellen mellom idrett og sport.

Nå starta vel ikke diskusjonen med, "Hva forskjellen er mellom idrett og sport" heller, eller hurr? Og hva de forskjellige orda betyr, grammatisk sett.. er ikke relevant i akkuratt denne diskusjonen Torres. Men hvis man alltid skal være politisk korrekt for å virke så sykt smart på forumet, så greit. Jeg skal bruke ordet "idrett" framover.

Du har heller aldri foreslått det.. er akkuratt som du leser det du selv vil lese.

Det eksempelet du tok med fotballen var way off tbh, det ga ingen mening og kan ikke knyttes til hva jeg skriver i det hele tatt.

Hvis man absulutt skal foreslå noe, så foreslår jeg at du (torres) legger den saken her ned og begynner lese replys'a ordentlig før du utaler deg om noe som helst.

Men hvis det her gjør det noe lettere for deg, så kan jeg si det på denne måten: Idrett er og vil alltid bli mye mere krevende enn e-sport! eod. Nå kan man selvførgelig gå dypere inn på det og velge ut forskjellige idretter som kan matches etc opp til e-sport.. Men tror du skjønner hvor jeg vil hen.

Og jeg tror ikke du er den rette til å utale deg om hvem eller hva som er dumt rundt her, så la oss gjøre alle en tjeneste.. shut the hell up?

Jeg skal iværtfall følge det, så kthx bye gg, nice talking to you.

Ser du igjen lager din egen lille analog og skriver utifra den og tar en tur på google for og søke litt på "idrett/sport" for å være politisk korrekt etter din egen dialog, brawooh! igjen, les above.

Sport/idrett-spørsmålet er jo svært relevant her. E-sport kan ikke sammenlignes med idrett fordi det ikke har noen fysiske elementer ved seg. Sport kan man derimot kalle det fordi det ikke er et krav for sport at fysisk aktivitet er en del av sporten. Er idrett mer krevende enn e-sport? Fysisk, ja. Det sier seg jo selv siden fysikk ikke har noe med e-sport å gjøre. Men fysisk krevende er ikke et synonym for krevende generelt. E-sport (igjen bruker jeg CS som eksempel) er krevende på andre felt. Man må tenke kjapt, reagere kjapt, hand-to-eye koordinasjon osv. Dette er noe som kreves for å spille CS på "e-sport-nivå". Du er jo fullt klar over nettopp det selv.

At du tar utgangspunkt i at jeg aldri har drevet med sport er jo litt merkelig, men kan nevne at jeg har drevet med fotball og kampsport. Ikke på noe nevneverdig nivå, men sport er det likeså. Jeg er fullt klar over at fysisk form krever tid og arbeid å opprettholde. Disse idrettene krever også teknikk. Noen mer enn andre - Men poenget er at det gjør ikke at e-sport ikke kan være sport.

Svært mange sporter i dag har større vektlegging på teknikk enn fysikk, og om det skal være slik at kun de mest fysisk krevende sportene skal kunne regnes som sport - Ja da blir det mange sporter vi må dra ut fra nettopp den kategorien.

Er forøvrig foreløpig enig med Pazuzu sin post lenger oppe, som Cornell like greit droppet å lese.

Men for diskusjonens skyld; er det ikke et poeng i at man ikke er fysisk aktiv i dataspilling? Hvis vi regner dataspilling som sport, så blir det isåfall den eneste sporten hvor man bare sitter der, og derfor er det jo helt kurrant å drøfte om det er en sport i det hele tatt.

Er forøvrig foreløpig enig med Pazuzu sin post lenger oppe, som Cornell like greit droppet å lese.

Men for diskusjonens skyld; er det ikke et poeng i at man ikke er fysisk aktiv i dataspilling? Hvis vi regner dataspilling som sport, så blir det isåfall den eneste sporten hvor man bare sitter der, og derfor er det jo helt kurrant å drøfte om det er en sport i det hele tatt.

Bortsett fra sjakk, som ikke bare er en sport, men til og med en OL-gren. Og "bare sitter der" er nok en overforenkling. Man driver jo tross alt med noe som er veldig krevende. Jeg er slett ikke noe flink i dataspill, og det er nok på grunn av mangel på trening og mangel på talent. Dataspill på konkurransenivå krever minst like mye dedikasjon som fotball, ishockey eller snooker på konkurransenivå. Snooker er forresten et nytt veldig godt eksempel på at sport ikke trenger å være fysisk krevende for å være sport. Forskjellen mellom snooker og dataspill er først og fremst at man står oppreist i den ene sporten og sitter ned i den andre.

Hvis idrett er fysisk krevende, mens sport kan være konkurranser uten noe fysisk utfoldelse, hvorfor er da sjakk en del av idrettsforbundet i Norge?

Da kan i prinsippet CS, BF og Halo bli en del av norges idrettsforbund.

Edit: Sjakk var visst ikke en del av NIF, bare jeg som trodde det av en eller annen grunn =/

Men på en annen side fikk Magnus Carlsen en pris under Idressgallaen http://www.nrksport.no/sjakk/1.6427840

Bortsett fra sjakk, som ikke bare er en sport, men til og med en OL-gren. Og "bare sitter der" er nok en overforenkling. Man driver jo tross alt med noe som er veldig krevende. Jeg er slett ikke noe flink i dataspill, og det er nok på grunn av mangel på trening og mangel på talent. Dataspill på konkurransenivå krever minst like mye dedikasjon som fotball, ishockey eller snooker på konkurransenivå. Snooker er forresten et nytt veldig godt eksempel på at sport ikke trenger å være fysisk krevende for å være sport. Forskjellen mellom snooker og dataspill er først og fremst at man står oppreist i den ene sporten og sitter ned i den andre.

Blir sjakk og biljard sett på som sport i Norge/norsk da? Sjakk har for meg alltid vært brettspill. Er forøvrig enig at det krever like mye dedikasjon i sjakk som i fotball - men man sitter likevel bare på en stol og "slapper av", fysisk.

Lyngre: Fint å høre om Magnus Carlsen. Håper han stilte idress.

"Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler."

Wikipedia.no

Isolert sett er E-Sport en sport.

Men om den vanlige mann i gaten vil kalle det en sport er heller tvilsomt.

Dette kan man krangle på i evigheter, fasiten ligger i hvor tolkningen av hvor stor fysisk anstrengelse det må til før det kan kalles sport bør ligge.

Eg liker å si at flertallet alltid har rett, og jeg tror den vanlige mann i gaten ville ledd litt av denne diskusjonen

__

Det jeg tror kommer til å skje er at om 100 år så finnes ikke ordet "sport" og det vil finnes en klarskildring imellom idrett og konkurranser (eller et annet ord som beskriver sport uten stor fysisk anstrengelse).

Sport = Gammelt og utdatert ord.

Hm, tror jeg heller er litt enig der, med at det ikke finnes noe klart definert begrep i norsk.

Derfor er det egentlig kurrant av Talgmar å kritisere andres bruk av sport, siden hans definisjon helt klart innebærer fysisk aktivitet. Pazuzu sin analyse stemmer også ganske bra, bare at han vil ha bort "fysisk" aktivitet som kriterie, og sette inn "organisert".

Jess, evig krangel forlenger livet.

Å quote wikipedia om dette blir ganske fåfengt, da det ikke egentlig finnes noen fastsatte regler omkring begrepet.

Selv mener jeg at sport bare betyr en aktivitet det konkurreres i, og at e-sport derfor kvalifiseres.

Jeg er uenig. Spill er ikke sport. Spill er spill.

Jeg er enig i at dataspill kommer til å bli digert i fremtiden, og det blir store konkurranseplattformer - men uansett hvor stort spill blir, så blir det ikke sport.

Sport er fotball og spydkast; spill er sjakk og warcraft. Å blande de to er jo ikke nødvendig i det hele tatt, og fører bare til forvirring.

Merk at sport ikke har samme betydningen på norsk og engelsk, så engelsk definisjon har jo lite med noenting å gjøre.

Jeg vil tørre å påstå at Fotball også er en form for spill selvom det er en sport?

Hvis ikke, hva kaller man da organisert lagspill i liga- og turneringsnivå? Dette gjelder både e-sport og fysisk idrett. Sport er jo konkurranse med belønning? Men om det er en "offisiell" sport, er en annen sak. Det skal mye til for e-sport skal bli statlig godkjent som en sport i Norge (dvs få muligheter for støtte av statskassa, NIF, etc)

Den generelle oppfatningen av sport og idrett er vel at det er snakk om kompetitiv konkurranse med fysikk i fokus.

At folk hardnakka påstår PC-spill o.l er sport blir ikke noe annet et patetisk forsøk på å rettferdiggjøre en lat dvask kvisekropp som er limt foran PC`en 24/7.

Har seiling, motorsykkel-løp og trav fysikk i fokus? Eller regnes ikke disse som sport heller?

Necro-svar.. men må svare: eh JA!