Sign in to follow this  
BiZARRE

Åpne porter mellom 2 routere

Recommended Posts

Hei.

Jeg er sliter litt med å få åpnet portene i 2 routere. Jeg har en Zyxel Prestige 660HW-T3 (fra telenor) og en D-link DIR-655. Grunnen til at eg har d-linken i tillegg er at Zyxel'en er helt håpløs på trådløse nettverk.

Slik som det er idag, har jeg kabel fra den stasjonære til d-linken, og kabel videre opp til zyxel'en.

Har prøvd å åpne portene i zyxel'en, og å åpne de samme portene i d-linken. Det fungerer ikke.

Jeg er egentlig tom for idè'er, så trenger litt hjelp til å finne ut av dette..?

Bilde av instillingene på d-liken:

566140.jpeg

Bilde av instillinger på Zyxel:

566141.jpeg

Er det ikke best å la den fra telenor bare fungere som "bridge"(dvs skru av routerfunksjonen) og bare la D-Linken fungere som router?

Må jeg ikke bruke router funksjonen i Zyxel'en for at internett skal fungere da? Hovedgrunnen til at jeg bruker zyxel'en i hele tatt er for at den skal ha kontakt med internett. Bruker den ikke til noe annet.

Men vil ikke fjerne den heller, for da må jeg flytte D-Link'en opp dit som telefonlinjen kommer inn, og da får jeg dårlig dekning i kjelleren (bor i kjeller leilighet).

Du kan jo snu på det, og sette D-linken i bridge mode, så zyxel-boksen tar seg av all routing.

Ellers ser jeg at du bare forwardet 30000-40000 på zyxel, men også 40000-50000 på d-linken.

Jeg prøvde å sette routeren i bridge mode igår. Skrudde av DHCP i routeren og flyttet "wan" kabelen over ilag med de andre nettverkskontaktene. Det funket dårlig, så jeg satte kabelen tilbake.

Så idag krasjet d-linken totalt.. Fikk en helt mongolid ip-adresse og fikk ikke kontakt med internett og resten av nettverket.

Når har jeg resatt den, og stilt inn alt sånn som det var før jeg prøvde bridge mode.

Grunnen til at jeg bare har åpnet 30000-40000 på zyxel, er at jeg tenkte eg skulle få min pc til å funke med uTorrent, før jeg prøvde å få dama sin til å funke.

Kan du ikkje bare ditche den zyxel routeren og bare bruke d-link routeren?

Så setter du din pc som DMZ i d-link routeren.

Da vil alt av porter være åpne.

Så lenge du har peiling er det null fare...

Problemet med å kvitte seg med zyxel'en er at da må jeg flytte d-linken opp en etasje, og da får jeg dårligere signal. I tillegg bruker jeg 2 av lan portene på d-linken til ps3 og denne pc'en.

Jeg har NGT, men kjører PPPoE som Telenor gjør. Jeg bare disconnectet PPPoE oppkoblingen på modem/routeren (jeg har en Thomson Speedtouch 546), la opp min DIR-655 med PPPoE oppkobling og la inn brukernavn og passord jeg hadde fått fra NGT og vips, var jeg ferdig. Bør i utgangspunktet fungere for deg også. NB: Dette er ikke bridgemode. NGT modemer støtter ikke bridge. Man får derimot de samme funksjonene som ved å benytte bridgemode.