Sign in to follow this  
Liger

Karakter i kroppsøving

Recommended Posts

Gym holder ingen i form, du kan sitte å gjenta det til deg selv så mange ganger du vil zillyduck, men det stemmer enkelt og greit ikke.

Synes bare ikke det er det samme.
Gym holder ingen i form, du kan sitte å gjenta det til deg selv så mange ganger du vil zillyduck, men det stemmer enkelt og greit ikke.

ok, greit. Gir meg.

Hva vil du frem til? Nekter du for at å være i god fysisk form har noe innvirkning på studiene og i jobbsammenheng?

OptimusCrime: Nei, å få 6 i gym er minstekrav til hva ungdom bør klare. Ligger du langt bak, så må du være mer aktiv og spise sunnere. I gym som i andre fag så må man gjøre lekser. =)

Vel, alle kan ikke få 6'ere, da karakterer streng tatt deles ut etter en normalfordeling.

Jeg kjenner mange som er i jævlig dårlig form som gjør en sykt bra jobb, og mange som er i bra form som ikke duger til en dritt (f.eks. mellomledere rundt 40 som deltar på Birken).

Dere er klar over at ballspill og tekniske ferdigheter er en ganske stor del av karakteren ja? Okei bra.

Hva vil du frem til? Nekter du for at å være i god fysisk form har noe innvirkning på studiene og i jobbsammenheng?

OptimusCrime: Nei, å få 6 i gym er minstekrav til hva ungdom bør klare. Ligger du langt bak, så må du være mer aktiv og spise sunnere. I gym som i andre fag så må man gjøre lekser. =)

Vel, alle kan ikke få 6'ere, da karakterer streng tatt deles ut etter en normalfordeling.

Jeg kjenner mange som er i jævlig dårlig form som gjør en sykt bra jobb, og mange som er i bra form som ikke duger til en dritt (f.eks. mellomledere rundt 40 som deltar på Birken).

Jeg kjenner mange som er motsatt. Så da kan vi vel konkludere med at mesteparten av det man faktisk går igjennom på skolen ikke er relevant for arbeidslivet generelt?

Litt mosjon har vel ikke drept noen enda, etter hva jeg vet. Personlig synes jeg det er bra å ha et positivt syn, og erfaring med det å røre på seg, da det viser seg å ha helsemessige gevinster. Synes det er rett å sette karakterer på det, som alt annet i skolen. Noen yrkesretninger krever vel at man skal vise at man er å tålig bra form, eller i det minste har interessen av å holde seg i aktivitet. Gym i mine øyne er bare en walk in the park i forhold til aktiviteter man hadde utenom skolen, hvor man ble presset ufattelig mye hardere. Kanskje det er statens finurlige måte å få folk til å røre på seg, og skape gode vaner. Men er det så ille a? Og om skal inn på NTNU, som etter hva jeg har skjønt driter i gym karakterene, så kan vel de som skal inn dit drite like mye å prøve å få en bra gym karakter?

Og om skal inn på NTNU, som etter hva jeg har skjønt driter i gym karakterene, så kan vel de som skal inn dit drite like mye å prøve å få en bra gym karakter?
Det er jo ingen karakterer som er irrelevante. Alle inngår i gjennomsnittskarakteren som brukes til å regne ut den grunnleggende poengsummen. Men det er begrenset hvor mye én svak karakter klarer å trekke ned snittet.

Der har vi jo faktisk et poeng også.. Setter opp følgende eksempler:

Person A

krkt - fag

5 - Norsk

5 - Religion

5 - Gym

3 - Matte

3 - Fysikk

3 - Kjemi

Person B

krkt - fag

3 - Norsk

3 - Religion

3 - Gym

5 - Matte

5 - Fysikk

5 - Kjemi

De to personene har faktisk like stor mulighet til å komme inn på et realfagsstudie så lenge de resterende resultatene er dønn like.. Selv om det er en god mulighet for at person b vil ha en mye større mulighet for å prestere bra på et studie hvor realfag er sentralt.

De to personene har faktisk like stor mulighet til å komme inn på et realfagsstudie så lenge de resterende resultatene er dønn like..
Nei, fordi her kommer ekstrapoengene inn og utgjør forskjellen.

Ved opptak til realfag ved NTNU (med forbehold om at mine kunnskaper om temaet er 12 år gamle) så vil person A ha 42 poeng (4 i snitt *10 + 2 ekstrapoeng for karakter 5 i norsk) mens person B vil ha 44 (samme snitt + 2 ekstrapoeng for 5 i matematikk og 1 hver for 5 i fysikk og kjemi).

det er jo faktisk enda verre når man skal inn på vgs, da har man jo både kroppsøving, heimkunnskap og kunst & håndverk

De to personene har faktisk like stor mulighet til å komme inn på et realfagsstudie så lenge de resterende resultatene er dønn like..
Nei, fordi her kommer ekstrapoengene inn og utgjør forskjellen.

Ved opptak til realfag ved NTNU (med forbehold om at mine kunnskaper om temaet er 12 år gamle) så vil person A ha 42 poeng (4 i snitt *10 + 2 ekstrapoeng for karakter 5 i norsk) mens person B vil ha 44 (samme snitt + 2 ekstrapoeng for 5 i matematikk og 1 hver for 5 i fysikk og kjemi).

Fra hva jeg husker sluttet de med ekstrapoeng like etter at jeg gikk ut av vgs.. Men begynner å bli noen få år, så om det er noen som gikk ut i fjor så kan de jo utdype! :innocent:

Fra hva jeg husker sluttet de med ekstrapoeng like etter at jeg gikk ut av vgs.. Men begynner å bli noen få år, så om det er noen som gikk ut i fjor så kan de jo utdype! ' />
Høres rart ut, siden det fremdeles er [url= )

Populært som Nanoteknologi enn er som studium, så tror jeg faktisk de skal slite litt med å finne 30 elever i hvert årskull med bare seksere på vitnemålet :thumbsup:

Det gis noen ekstrapoeng i hvert fall. Realfagspoeng får du tydeligvis bare du har hatt fagene. Og når jeg tenker meg om, så var det vel noenlunde slik det funket når jeg gikk ut. Tror det gamle systemet var at du fikk poeng for full fordypning i realfag, mens nå får du noen ekstrapoeng bare du har tatt realfag, selv om du ikke har hatt full fordypning.

Jeg mener i hvert fall at slik det gamle systemet funket, så fikk jeg 2 poeng for full fordypning i matte, og 1 hver for full fordypning i fysikk og kjemi. Mens med det nye systemet får jeg 1,5 poeng for 2 og 3 MX, 1,5 poeng for 2 og 3 FY og 1 poeng for 2 og 3 KJ, som ender opp på akkurat det samme.

Finner ikke noe om studiestedsspesifikk ekstrapoeng for gode karakterer i bestemte fag, så det kan være det har blitt fjernet. Men når jeg ble tatt opp ved NTNU så hadde jeg vel totalt 8 ekstrapoeng - 4 for full fordypning i matte, fysikk og kjemi, og 4 for karakterer.

Uten å ha lest det dere sier så er jeg temmelig sikker på at det fungerer slik at man får ekstrapoeng i visse fag så lenge man ikke stryker. Ergo person A og B får like mange ekstrapoeng/like mange poeng overall.

Realfags-Matte - 1,5 poeng

Kjemi - 1 poeng

Fysikk - 1 poeng

Dette er VGS fyi.

Edit: http://www.samordnaopptak.no/info/poengber.../realfagspoeng/

Ekstrapoengene som er listet på samordna opptak er generelle ekstrapoeng som du får uansett.

De karakteravhengige ekstrapoengene jeg snakker om er spesifikke for et bestemt studiested/-retning, og kommer i tillegg til realfagspoengene.

Vel, uansett så får du ikke poeng basert på karakteren din.. Mao du får poeng for fag likegyldig om det er 3 eller 5 du har i karakter, så lenge du står i faget..

Det fører til at eksempelet mitt gir den samme muligheten for person A og B.

Vel, uansett så får du ikke poeng basert på karakteren din.. Mao du får poeng for fag likegyldig om det er 3 eller 5 du har i karakter, så lenge du står i faget..
Det er det jeg spør om. Realfagspoengene er generelle, og dem får du bare for å ha tatt realfag. Spørsmålet er om ordningen med studiested-spesifikke ekstrapoeng for karakterer fremdeles eksisterer.

Som sagt, slik systemet fungerte når jeg begynte, så fikk jeg 4 ekstrapoeng for full fordypning (altså bare for å ha tatt fagene), pluss 4 ekstrapoeng spesifikt ved opptak til NTNU fordi jeg hadde tilstrekkelig gode karakterer i fagene. Mener 5 i 3MX gav 2 poeng, 6 gav 4 poeng, 5 i 3FY gav 1 poeng og 6 gav 2 poeng og det samme for norsk. Mulig det var noen andre fag i tillegg som kunne gi ekstrapoeng.

Jeg går 1. studiespesialisering og sliter lite med gymmen. Selv om jeg sitter flere timer i gjennomsnitt hver dag foran en skjerm så har jeg alltid fått 5 i gym uten noe særlig problem. Når lærere vurderer etter innsats får jeg mest lyst til å gå skyte meg selv. Andre fag vurderes ikke gjennom innsats da bør heller ikke andre fag gjøres det. Du må på lik linje som teoretiske fag øve deg opp til å bli bedre.

Folk som klager på kravene har jeg aldri forstått meg på. Kravene våre er skummelt lette, vi har de samme kravene gjennom alle 3 årene og det er bare karakteren på den siste terminen i 3. som er tellende. Noen av kravene våre er slik:

3200m G J

6 11.15 13.30

5 12.30 15.00

4 14.00 16.30

3 16.00 18.30

2 18.00 20.30

60m G J

6 7.7 8.7

5 8.2 9.2

4 8.6 9.8

3 9.0 10.5

2 9.5 11.3

Benkpress ( 30/50 kg ) G J

6 20 16

5 16 12

4 12 8

3 8 5

2 3 3

Høyde med tilløp G J

6 1.70 1.50

5 1.50 1.30

4 1.40 1.20

3 1.30 1.10

2 1.20 1.00

De fleste her er VELDIG lette. hvis du ikke er i stand til for eksempel 50 kg 16 ganger i benkpress når du er 19-20 år er det virkelig på tide du gjør om livsstilen din. Jeg kan innrømme at høyde kravene virker ganske absurd, å hoppe 1,70 er langt ifra en lek.

Edited by Jorss

(Snip: Skrytepost)

Gratulerer med at du ikke sliter med gymmen.

Ingen - uansett alder - vil hevde at 3200m på 11:15 er innenfor rammene av hva en 18-åring som trener 1 dag i uken (gym) skal greie. Jeg tror ikke jeg tar 3km'eren på den tiden, og jeg trener 5 dager i uken. "Skummelt lett" er det i hvert fall ikke, din skrytepave.

Er du også enig i at det er urimelig å kreve at en liten tass som selv veier 50-60kg (som jeg gjorde på vgs) skal benke 16 reps med sin egen kroppsvekt? Det er jeg langt fra å greie i dag (16 reps på egen kroppsvekt), etter 4 år med relativt intens styrketrening 3-5 dager i uken (og fornuftig kosthold som svarer til treningsmengden).

Skjønner du at denne typen karaktersetting skaper et urealistisk kroppsideal som krever at absolutt alle skal dedikere 30% av livet sitt til trening?

Jeg har alltid hatt 5 i gym, selv om jeg peste meg inn godt under 4'er-merket på 3km på vgs. Det er fordi innsatsen ble oppvurdert jeg valgte å fortsette å trene - hvis læreren hadde lesset 50kg på en vektstang og sagt at jeg måtte kjøre 16 reps for å få god karakter, hadde motivasjonen gått rett til helvete så snart jeg innså at jeg ikke greide å rikke 50kg fra stativet. Du kan jo prøve selv på neste treningsdag, å måke på med dobbelt så mye vekt som du egentlig greier, og så se hvordan det går med motivasjon og treningsutbytte.

Poenget med trening er fremgang, og fremgang får du bare hvis du begynner på et realistisk nivå og gradvis øker på.