Sign in to follow this  
Liger

Karakter i kroppsøving

Recommended Posts

Herregud, selvfølgelig skal det være karakter i gym! Siden du nevner vennene dine som skal inn på div skoler/studier etc etc, som ikke kommer inn pga dårlig gym karakter. Tenk på oss som er gode i gym da? som faktisk får en god karakter der, men f.eks ikke i fysikk, matte, norsk you name it. Jeg personlig synes ikke kravene i gym er høye, men det varierer jo fra person til person, som det gjør i alle andre fag! Gym er et fag der elever blir testet hvor god fysiskform de er, kordinasjon, samarbeid, fysikk, utholdenhet..Selvfølgelig skal det bli gitt karakter på dette!

Du besvarte egentlig ingenting av argumentasjonen jeg har brukt. Hvorfor skal en karakter i noe som er irrelevant for din prestasjon i teoretiske skriftlige fag ha noen innvirkning på din gjennomstilige tall-karakter?

Med mindre du starter på en idrettslinje e.l, så gir det jo veldig lite mening at fysisk fostring skal gi noen innvirkning på dine muligheter for vanlig høyere utdanning.

Kanskje vi skal lage et male-fag mandatory for videregående og gi tall-karakter i det også, evt andre idiotfag som ikke gir deg noen fordel på 99% av videre studieretninger.

Behold faget, men gjør det til et fag for å holde skoleungdom i form, ikke ett som teller for din videre skolegang...

Herregud, selvfølgelig skal det være karakter i gym! Siden du nevner vennene dine som skal inn på div skoler/studier etc etc, som ikke kommer inn pga dårlig gym karakter. Tenk på oss som er gode i gym da? som faktisk får en god karakter der, men f.eks ikke i fysikk, matte, norsk you name it. Jeg personlig synes ikke kravene i gym er høye, men det varierer jo fra person til person, som det gjør i alle andre fag! Gym er et fag der elever blir testet hvor god fysiskform de er, kordinasjon, samarbeid, fysikk, utholdenhet..Selvfølgelig skal det bli gitt karakter på dette!

Vi kunne hatt en masse tøv i skolesystemet der noen ville vært bedre enn andre, men det betyr ikke at det er relevant for utdannelsen vår. Gym-karakterer gir bare ikke mening. Jeg har ingenting imot gym, men karakter i faget er bare dumt.

Fysisk fostring (lol vi kalte det bare gym) har to funksjoner i skolen så vidt jeg har forstått. Sikkert flere but here it goes:

1) Man holder seg i form og det er morsomt!

2) Man lærer seg hvordan man holder seg i form/trene riktig

punkt 1 er hovedfokuset på barneskolen, mens punkt 2 blir litt viktigere på ungdomskolen og til slutt på vgs så er punkt 2 den viktigste delen.

Selvfølgelig skal man ha karakter i faget, men de burde nok ha litt større krav til hvordan de setter karakterene.

Jeg mener at innsats er/bør være en viktig del av karaktersettingen sammen med utvikling.

En som er overvektig blir sikkert aldri like god som den slanke muskuløse i klassen, men om den overvektige gir 100% i hver eneste time samt utvikler seg og forbedrer seg på hver eneste test så ser jeg ingen grunn til at ikke han skal få en A. Hvis han i tillegg acer den teoretiske biten som så burde det være enkelt å sette karakter.

Selv om jeg fikk nedsatt karakter i gym fordi jeg blant annet kasta en innebandykølle på læreren fordi hu dømte feil (rageissues, still has em) så syns jeg vi skal ha karakter i faget. Om vi ikke hadde hatt karakter i faget - hvem ville fulgt med i det faget da?

En ting jeg lurer på er: Hvor mange nerder der ute har gått ut med en 6er i gym fra videregående?

På skolen jeg går på kan man telle de tilfellene på en hånd over de siste 50 årene. Kan noen fortelle meg hvorfor hele faget er lagt opp så skeivt at det ikke er mulig å hente inn toppkarakteren av noen? I samtlige andre fag sitter det alltid en eller flere nisser med toppkarakteren bra safet.

Jeg synes det er helt riktig at man har karakter, og jeg synes at gym-faget burde vært styrket kraftig (mao mer gym hver uke).

Argumentet med at det er irrelevant for videre utdannelse/arbeid for de fleste kan man jo bruke om et hvilket som helst fag. De fleste har strengt tatt ikke bruk for livssyns-kunnskapene sine i utdanning eller jobb... eller historie, geografi, heimkunnskap og hva det nå enn er man lærer på skolen.

Skolen er ikke der bare for å forberede deg på arbeidslivet. Den er der for å forberede deg på livet generelt. Og i livet generelt er det viktig å vite hvordan kroppen virker, og hvordan man skal bruke den. Det er også viktig å ha forståelse (i livet.. ikke nødvendigvis i jobben) for andre kulturer, og hvordan verden har blitt som den har blitt. Sånn kan man fortsette. Alle fagene på skolen har verdi på hver sin måte, selv om ikke akkurat du kommer til å tjene penger på alt du har lært.

Karakter i gym - ja - hvis den kun baserte seg på hva du scoret på de teoretiske prøvene. Ikke hvor fort du løper 3000m eller hvor langt du klarer kaste en ball.

Alternativt kunne man ha et opptakssystem på høyskoler og universiteter der man kun plukket ut de karakterene som var relevante - f.eks. ved opptak til LitVit på Blindern - så skulle Norsk telle mest, deretter resten av o-fagene og språkfag, mens matte og gym ikke var tellende i det hele tatt. Ved opptak til NTNU så skulle realfagene telle høyest, så resten av røkla, minus gym og samfunsfag :innocent:

Arbeidstakere vil ha friske ansatte, ergo er gym i skolen viktig.

Det bør være karakter for at man kan måle ferdighetene, likt som i andre fag.

Kravene til karakteren bør være både fysiske og teoretiske siden gym er grunnleggende fysisk - mens man trenger teori i tillegg. Som naturfag.

Det er greit å sette fysiske minstekrav i gym siden det ikke er noe forskjellig fra andre fag som det settes minstekrav i, som matte, sløyd, samfunnsfag og kjøkken.

Jo, men den formen du var i da du var 18 trenger nødvendigvis ikke være den samme som du er i etter 5 år på høyskole der slikt ikke er påbudt - samt at mange begynner å drikke og røyke (og dra på seg andre uvaner som MMO-spilling) i denne perioden. Minstekrav er greit nok, men da bør gym være et bestått / ikke bestått fag som ikke teller ved opptak til høyskole.

Synes bare det er for dumt med påtvunget fysisk aktivitet og karakter for dette, og karakteren primært er kun til bruk for videre opptak på høyskoler / universiteter - der hvor god man er i volleyball er rivende likegyldig, mens derimot faglig forståelse er meget viktig - noe de andre karakterene man får gjenspeiler mer eller mindre. Og hvor god man er til å smiske på lærerne og da selvsagt.

Alternativt kunne man ha et opptakssystem på høyskoler og universiteter der man kun plukket ut de karakterene som var relevante - f.eks. ved opptak til LitVit på Blindern - så skulle Norsk telle mest, deretter resten av o-fagene og språkfag, mens matte og gym ikke var tellende i det hele tatt. Ved opptak til NTNU så skulle realfagene telle høyest, så resten av røkla, minus gym og samfunsfag :innocent:
Det fungerer jo til dels slik allerede. Har du gode karakterer i fag som er relevante for studieretningen, så får du som oftest ekstrapoeng mot opptak. Gode karakterer i 3.-klasse matematikk og fysikk gir ganske mange ekstrapoeng ved opptak til realfaglige retninger ved NTNU, f.eks. Skal du inn på en litt mer krevende linje så er ofte de ekstrapoengene helt nødvendige for å nå over grensen.

Jo, men den formen du var i da du var 18 trenger nødvendigvis ikke være den samme som du er i etter 5 år på høyskole der slikt ikke er påbudt - samt at mange begynner å drikke og røyke (og dra på seg andre uvaner som MMO-spilling) i denne perioden. Minstekrav er greit nok, men da bør gym være et bestått / ikke bestått fag som ikke teller ved opptak til høyskole.

Synes bare det er for dumt med påtvunget fysisk aktivitet og karakter for dette, og karakteren primært er kun til bruk for videre opptak på høyskoler / universiteter - der hvor god man er i volleyball er rivende likegyldig, mens derimot faglig forståelse er meget viktig - noe de andre karakterene man får gjenspeiler mer eller mindre. Og hvor god man er til å smiske på lærerne og da selvsagt.

Men det kan man jo si om samfunnsfag og matte også. "Det burde være et minstekrav og bestått/ikke bestått."

Problemet er at veldig mange ikke når minstekravet, og derfor må man ha karakterer for at man ikke skal måtte gå om igjen når man "nesten" har nådd det. Det blir vanskeligere for dem å komme inn på noen steder, men om de er flink i andre fag så går det greit likevel så lenge man har møtt i timene og vært med på innleveringene og øvelsene.

Gym på vgs og grunnskolen, igjen som andre fag, er ikke ment bare for å komme inn på universitet, men for å ha en allmennkunnskap som man trenger videre i livet. At man lærer hvordan holde seg i fysisk form er noe man må lære tidlig slik at man klarer opprettholde det senere i livet.

edit: er ikke noe fan av karaktersystemet generelt (60% siden jeg har evige problemer med systemet personlig), og er helt sikker på at det forsvinner om noen år. Men argumenterer bare for karakterer i gym kan rettferdiggjøres slik systemet er satt opp i dag.

Poenget er jo at samfunnsfag og engelsk er relevant, mens gym ikke er det. Ikke kom å si meg at gym'en på U.S/videregående gjør deg i noe bedre fysisk form, og IHVERTFALL ikke prøv å si at man trenger å være i god fysisk form for å få god karakter. Jeg fikk 4 mens jeg veide 140kg, go figure.

Matte er et meget viktig fag å forstå om man skal gå videre innen tekniske- og realfag. Gym er egentlig # care uansett hva man har tenkt å bli.

Befolkningen fetes opp, klart det er viktig å karaktersette dette slik at de som koser seg for mye får ræva i gir.

Poenget er jo at samfunnsfag og engelsk er relevant, mens gym ikke er det. Ikke kom å si meg at gym'en på U.S/videregående gjør deg i noe bedre fysisk form, og IHVERTFALL ikke prøv å si at man trenger å være i god fysisk form for å få god karakter. Jeg fikk 4 mens jeg veide 140kg, go figure.

Gym er relevant. Er man ikke i form så blir man syk og ubrukelig - både på høyskole og i arbeidslivet.

At man ikke trenger å være i god form er jo litt av poenget.

Gym er relevant. Er man ikke i form så blir man syk og ubrukelig - både på høyskole og i arbeidslivet.

At man ikke trenger å være i god form er jo litt av poenget.

Du sier at man blir syk og ubrukelig visst man ikke er i form, men du vet jo godt selv at gymmen i skolen ikke har noe som helst med det å gjøre. Folk kommer ikke i form av gymmen i skolen, folk kommer i form av å trene regelmessig og å spise riktig. I alle årene jeg har hatt gym har jeg aldri fått bruk for det vi gjorde der. Vi spillte ballspill, jogga litt etc, men jeg lærte jo ingenting. Det jeg lærte noe av var de teoretiske prøvene, ikke å løpe rundt å leke.

Gym som fag er ikke relevant for videre utdannelse, det gjør deg ikke i bedre form, og karakteren man får baserer seg kun på om man er der og gjør det en blir bedt om. I andre fag lærer man ting, ting som er relevant videre i utdannelsen din og livet ditt. Du lærer ikke noe av dette i gymtimene på skolen. Gym som fag er kun symbolsk spør du meg.

Poenget er jo at gym som alle andre fag skal gi deg en start. Det er som med gym som det er med matte. Du må jobbe utenom skolen også.

Men det fungerer jo ikke slik i praksis, i det hele tatt? Du blir ikke fulgt opp hjemme, og om du jogger litt her og der so what? Du blir ikke bedre i noe, du blir ikke mer kompetent innenfor et felt. Du får ingenting ut av det i skolesammenheng at all.

Men det fungerer jo ikke slik i praksis, i det hele tatt? Du blir ikke fulgt opp hjemme, og om du jogger litt her og der so what? Du blir ikke bedre i noe, du blir ikke mer kompetent innenfor et felt. Du får ingenting ut av det i skolesammenheng at all.

Gym gir som Goose sier folk en start. Spesielt om man ikke kan særlig om trening, så lærer man iallefall det grunnleggende både med oppsett av treningsprogram, tøying, dans, sport, spill og vekter.

Argumentet med at du personlig ikke hadde særlig utbytte av gymmen på skolen kan jeg motbevise med å si at jeg hadde stort utbytte av det. Enkelt og greit.

Allright, hva lærte du i gymmen som

1. Har hjulpet deg videre i livet

2. Som er relevant for videre UTDANNELSE

???

Og, rettferdiggjør det du lærte i det hele tatt å ha det som et fag det gis karakter i?

Poenget er jo at gym som alle andre fag skal gi deg en start. Det er som med gym som det er med matte. Du må jobbe utenom skolen også.

Da er det litt ekstremt å sette krav til f.eks løpetider på cooper-testen som er langt over det som kan kalles en 'start'.

I f.eks matte lærer man på skolen og med den kunnskapen man får der skal man kunne klare en prøve. Det fungerer ikke sånn i gym.

Allright, hva lærte du i gymmen som

1. Har hjulpet deg videre i livet

2. Som er relevant for videre UTDANNELSE

???

Og, rettferdiggjør det du lærte i det hele tatt å ha det som et fag det gis karakter i?

1. å holde meg i form

2. å holde meg i form

Hva vil du frem til? Nekter du for at å være i god fysisk form har noe innvirkning på studiene og i jobbsammenheng?

OptimusCrime: Nei, å få 6 i gym er minstekrav til hva ungdom bør klare. Ligger du langt bak, så må du være mer aktiv og spise sunnere. I gym som i andre fag så må man gjøre lekser. =)

Nei, å få 6 i gym er minstekrav til hva ungdom bør klare. Ligger du langt bak, så må du være mer aktiv og spise sunnere. I gym som i andre fag så må man gjøre lekser. =)

Hva hendte med friheten til å velge selv,hva man gjør på fritiden og hva man spiser?

Man kan få LÆRE at man blir feit og får dårlig kondis av å spise godteri,men man skal da ikke tvinges til å løpe 5 mila hver dag for å få gode karakterer.

Og siden de har dratt teori inn i gymmen(de begynte med det når jeg gikk ungdomskole,faen det er lenge siden :innocent: ) så kunne de skifta navn på faget.

Nei, å få 6 i gym er minstekrav til hva ungdom bør klare. Ligger du langt bak, så må du være mer aktiv og spise sunnere. I gym som i andre fag så må man gjøre lekser. =)

Hva hendte med friheten til å velge selv,hva man gjør på fritiden og hva man spiser?

Man kan få LÆRE at man blir feit og får dårlig kondis av å spise godteri,men man skal da ikke tvinges til å løpe 5 mila hver dag for å få gode karakterer.

Og siden de har dratt teori inn i gymmen(de begynte med det når jeg gikk ungdomskole,faen det er lenge siden :innocent: ) så kunne de skifta navn på faget.

Du kan fint velge å få dårlig karakterer i gym. Du kan også velge å gjøre det dårlig i matte. Og de har vel strengt tatt skiftet navn på faget (kroppsøving elns?)