Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
zillyDuck

Retrospill

Recommended Posts

Hva synes dere om gamle spill?

Jeg - som 24åring - vokste opp med commodore64 -> playstation 1, så alt eldre enn min generasjon blir jo pong og pacman, som jeg ikke føler er spill på samme måte som simcity og jones in the fast lane. Noen av dere er kanskje like gamle, men begynte kanskje senere med dataspill og har kanskje et annet forhold til eldre spill. Andre av dere er kanskje i alderen 10-18, og har ikke blitt "utsatt" for disse spillene i det hele tatt. Spill som Civilization 1-2, heroes 1-3, warcraft 1-2, diablo 1-2, starcraft, sim city 1-2000, command & conquer red alert, master of orion 2, acendency, gta 1-2, lost dutchman mine, monkey island 1-2 og andre spill laget på 80- og 90-tallet.

Er det interesse for det i det hele tatt, eller er det bare gammelt møkk som oldiser spiller og dere ikke gidder teste engang pga. dårlig grafikk? Hva synes dere om spill som er laget før deres generasjon?

Si gjerne hvor gamle dere er. :)

Jeg spiller fortsatt Heroes Might and Magic 2 jevnt og trutt. Det har jeg gjort siden broren min fikk det til sin bursdag i 98 eller 99. Ellers spiller jeg GTA2 og 1, og det har jeg også gjort siden disse spillene kom ut.

Har tre cd-er som heter PCPlay som kanskje mange husker fra 90-tallet. Der er det mange godbiter, enda de fleste spillene er DOS-spill.

Jeg spiller fortsatt Heroes Might and Magic 2 jevnt og trutt. Det har jeg gjort siden broren min fikk det til sin bursdag i 98 eller 99. Ellers spiller jeg GTA2 og 1, og det har jeg også gjort siden disse spillene kom ut.

Har tre cd-er som heter PCPlay som kanskje mange husker fra 90-tallet. Der er det mange godbiter, enda de fleste spillene er DOS-spill.

Og Heroes MM 3 :) Carmageddon 2 og hvis det regnes litt som old^^

Sega Mega Drive var jeg ram på. Sonic 1 og 2, og noe som het DeCap Attack :christmasph34r: Og Ishockey, eneste sportsspillet jeg virkelig ble hektet på.

Er fra Amiga 500 generasjonen.

Klassikere som Wings of Fury, Interceptor, Syndicate, Cannon Fodder, Lemmings 1 2 og 3 stod mitt hjerte nær på 90 tallet.

Ellers har jeg vært innom nintendo med Super Mario Bro's på NES

Og for de skikkelig gamle folka her inne, gode gamle 486 med Dos

Blir 31 om få dager.

Litt skremmende at ikke Transport Tycoon står på den lista, mtp. profilbildet.:) Er utvilsomt det spillet jeg hadde mest glede av på 90-tallet, og gjerne også i dag gjennom OpenTTD.

Er 23 år, og har aldri hatt noe annet enn PC, og vil heller ikke ha noe annet. Starta min spillkarriere gjennom spill som OutRun og Test Drive på en 286 med DOS, der jeg lærte meg de relevante DOS-kommandoene utenat. Fikk senere også en del Commander Keen-spill, Monuments of Mars, Pharaoh's Tomb og Major Stryker. Alle sammen kvalitetspill fra Apogee. Ikke lenge siden jeg dro fram et par av disse, for nostalgiens skyld. Merket at jeg fremdeles husket hvor fiendene dukket opp.:christmasph34r: Utover det er det ikke lenge siden jeg spilte igjennom Warcraft 2, Settlers 2 og campaignen i Starcraft. Beynner å nærme seg tid for å dra fram Red Alert og GTA også, det er mange år siden nå.

Spill før "min tid" er spill før slutten av 80-tallet, og har generelt lite glede av de. Hadde noen kloner av Pacman, Snake og Donkey Kong som var litt artige, men resten var i stor grad basert på tekst der man trengte gjennomgående engelskkunnskaper for å forstå noe som helst.

Spiller starcraft bw rett som det er. Er 18 år gammel. Har også nytt diablo 2 (SP), warcraft 2 og 3 (MP) + en rekke andre spill jeg ikke husker på i farta.

Spilte Harry Potter1 riktig mye da jeg var lille, men grafikken fra dengang syns jeg er veldig god. Nowadays, er den seff mye bedre, men det skylles også mere teknologi.

Er 17 år.

Mario! Hadde nes, alle mario spillene. Nett kjøpt Wii kun på grunn av mario, glede meg ihjel til Mario Galaxy 2! Beste kjøpet!:)

Er 19 år:)

Spilte mye Wolfenstein 3d, Doom 1&2 Duke nukem 1&2(platform spillene) pluss Super Mario serien og Turtles på NES. drar frem wolf3d og doom på steam noen ganger :christmasph34r:

Er 25 kjenner jeg på gikta :)

Har med jevne mellomrom prøvd å spille gamle c64 klassikere (via emulator), og har vel egentlig konkludert med at slikt bør man holde seg unna.

Har gode minner fra ymse c64 spill, men det er som med mat, det er ikke det samme nå som det var da.

Prøvde meg på en av slagerne fra barndommen, nemlig banos, og må si det smakte søtt og ekkelt :)

Er (grøss) snart 36 (neste uke), og mitt første "dataspill" var Pong på en Atari konsoll.

800px-Atari2600a.JPG

Uansett, poenget mitt er; La fortid være fortid!

32

Det eldste eg spelar er Quake3, verdas hittil beste spel. Det spelar eg vel ein gong i veka eller deromkring (no har me jo og quakelive).

Ellers så har eg mange gode minne frå Dune2, som vel var det første eg spela på PC. Hugsar og at det var ein "teknologidemo" (utan monstre og våpen eller noko slikt) av Quake 1 på ein cd som kom med bladet Tekno.

Det hender nokre kompisar og eg treffest, et og drikk litt og puslar fram gamle "sportsspel" på Commodore 64 (ikkje emulator, the real thing), som California Games, Winter Games, etc. utover det er det vel fint lite retrogaming, og eg må sei meg enig med Masti.

Var ikke en ivrig gamer inntil for noen få år siden, men jeg har jo spilt Wolfenstein 3D og Prince of Persia på PC. Ellers var det en del Pokemon-spill, Zelda og diverse Mario-spill som ble spilt på N64.

Er 17 år. :)

Commodore-maskiner (VIC, C64/128, Amiga) - Rick Dangerous .. Giana Sisters .. Future Wars .. Defender of the Crown .. Leisure Suit Larry ... Mange klassikere jeg glemmer og, helt klart, men disse spillene har jeg brukt .. avsindig med tid på.

På PC-plattformen er det vel Championship Manager-serien og Quake (Team Fortress) som har tatt mest tid, sett bort fra Counter-Strike i senere tid, og så World of Warcraft. Men det gikk unna med Sim City, Transport Tycoon!

Blir 35 neste uke (Joiner Mastiphal i et unisont grøss)

Prince of Percia 1 og 2, Stunt Car Racer (men ikke i farger. de jeg googler opp er i farger men ser ellers helt likt ut) og et elgammalt Winter Games er det første jeg husker fra spillverdnen. Alt spilt fra diskett på pc. noen vanvittig bra timer med pappa og meg bak tastene. Prince Of Percia 1 og 2 husker jeg som HELT legendarisk.

edit: 20 år

ninjaedit: prince_of_persia.jpg 1 & 2 :)

Vel ja. Mimrer og spiller den dag idag.

Transport Tycoon

Roller Coaster Tycoon 1 og 2

Mario

Sim City både eneren og toeren

Shadow Warrior

GTA 1

Test Drive

Need For Speed 1

Wolfenstein 3D

i6016_2-31-data.jpg

Interessant topic :)! Jeg spiller fremdeles Diablo II (battle.net - faktisk) og Heroes III, ingenting slår god gammel gameplay hvor grafikk er overvurdert!

Starta vel å spille litt NES når jeg var 3 år (1992). På NES spilte jeg mest Super Mario Bros og Chip 'n' Dale, men hadde også Tennis og Knight Rider.

Fikk Playstation 1 når jeg var 6 eller 7 år, og der spilte jeg Spyro the Dragon 1, Crash Bandicot 2 og 3 (Fikk låne 1'eren av noen), Need for Speed 2, 3 og Porsche 2000, Gran Turismo, Tekken 3 (og litt 2, men hadde det ikke), Rage Racer (Oh lol, fant coveret nå, har alltid trudd det het Ridge Racer). I tillegg spilte jeg en haug av demoer.

Litt etter jeg fikk PS1 så kjøpte jeg meg også Nintendo 64 med Super Mario 64, Mario Kart og Mario Party. Det var det jeg hadde. Det var playstation som var kongen.

Sommeren 2001 (12år), fikk jeg Playstation 2, og var vel eneste i klassen eller på trinnet for den saks skyld, som hadde ps2. Der spilte jeg GTA3, GTA:VC, GTA:SA, Gran Turismo 3 (jeg hadde den råeste Porscha ever, en blodtrimma RUF, 0-100 på sikkert ikke mer enn 2 sekunder...), Tekken Tag Tournament. Det var egentlig ikke så mye annet enn de spillene jeg spilte på ps2.

Når jeg var 13 (2002) så fikk jeg meg PC. Fikk ikke internett før jeg var rundt 15 år på slutten av ungdomskolen, så ps2'en ble mye brukt fortsatt. På PC spilte jeg masse Battlefield 1942 og BF Vietnam. Spilte en del Flight Simulator 2000 og 2004. Spilte også Call of Duty og Codename Eagle, men det var mest på lan. Ellers har jeg også spilt annet småtteri, som jeg ikke kommer på.

Det var en drøm å få internett når jeg var 15 (2004), da kunne jeg endelig spille BF mot ordentlige folk. Oppdaget selvfølgelig både Desert Combat og Forgotten Hope (BF mods), og ble fort hekta. Har også spilte masse Interstate 82 (også en bf mod). Etterhvert kom jo også BF2, og har mer eller mindre spilt det frem til nå. Ellers har jeg spilt CS 1.6, CS:S og HL2 ganske mye.

Kan førøvrig også nevne at jeg kjøpte meg XBOX 360 for ganske nøyaktig 2 år siden, men den er lite brukt. Kjøpte den nesten KUN for å spille GTA 4.

Har prøvd å spille gamle spill igjen, men det er ikke det samme som før nei...

Er 20år nå.

Føler meg nesten for ung til å skrive i denne tråden, men i likhet med Sjuli fikk jeg Playstation på samme tid. Har kost meg med Spyro, Gran Truismo, Crash Bandicot, Need for Speed og Tekken mm.

Hoppa direkte fra PS1 til PS2 og har bare vært innom noen andre småspill på data i mellomtiden. Ingenting verdt å nevne, mao. Når jeg tenker meg om spilte jeg seff alle de legendariske spillene på Nintendo 64, men det er nesten obligatorisk. Goldeneye, Super Mario 64, Mario Cart og Yoshi...greia bare for å nevne noen :)

Jeg er 17 :christmasph34r:

Kudos for en kjempepost! Dette er Battlefield.no som jeg liker å se det! ' />

Mine første spillminner er Space Invaders og Snake, på en pc som hadde en diger rød strømbryter på siden som måtte vippes opp, og operativsystemet var DOS. Og spillene kom på de digre flate diskettene med hull i. Kalte de bestandig for B-disketter fordi de måtte åpnes i B:\ Kan også huske eldgamle EDBmaskiner med gule eller grønne skjermer fra den tiden.

c:\cd spill

c:\spill\

c:\spill\cd snake

c:\spill\snake\snake

Game on!

Tidslinjen blir rimelig uklar etter dette, så noen rekkefølge kan jeg ikke komme med. Men kan huske Stunts, et fabelaktig bilspill en gang i tiden. Klassikere som Lemmings, Cannon Fodder, og mange andre fabelaktige spill fra den tiden som jeg har glemt navnet på, og bare har bilder i hodet igjen etter. Ellers har jeg nok vært innom de fleste spillene som er nevnt her.

Vil trekke frem min første kampflysimulator, Aces of the Pacific fra Dynamix, og har også mange gode minner fra både F-15 Strike Eagle og Gunship som kom fra Microprose. (Selvsagt spilte jeg også Civilization og Railroad Tycoon fra samme selskap) p

The Need for Speed har jeg også mange gode minner ifra, og kan huske at jeg tilbrakte mange timer på Ram&Rom da det engang fantes her i Trondheim. Og for min egen del, et av de aller beste spillene i NSF-serien, herregud som jeg elsket å kjøre kystveien og oppover fjellet der. Introen til det spillet gir meg ennå en magisk følelse. The Need for Speed

Og ja, The Need for Speed er riktig tittel, den gang sportsbiler var sportsbiler og spill kom i pappesker. :christmasph34r:

(Apropo, noen som husker det VR-spillet Ram&Rom her i Trondheim hadde ved døra?) :christmasph34r:

Nå idag spiller jeg ikke så mange gamle spill lengre, men trakk fram Transport Tycoon igjen og mimrer. Og forglemme meg ikke Little Big Adventure 1 & 2.. Der er noen av mine desidert største og flotteste minner fra dataspill noen sinne, og om jeg bare kunne funnet cdene, så skulle jeg tatt meg en tur tilbake til Twinsun sammen med Twinsen. :)

Har mange minner, men dette får holde for nå, nå skal jeg mimre på youtube.. :christmasph34r:

Alder ja, er 26 i fem måneder til. :D

Sykt Whitefall, nå kom minnene! The Need for Speed husker jeg kjempegodt, den introen der har jeg ikke sett på utrolig mange år. Selv spillte jeg også LBA 2, utrolig morsomt spill! Helvetes ninjakaktuser!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...