Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
sadolf

Hva skal neste år hete?

Hva er den riktige måten å si "2010" på?  

98 members have voted

1. 1. Til neste år heter det år ...

• to tusen og ti
      67
    • tjue ti
      31

Recommended Posts

Ja, varierende praksis her. Hører folk og fe si både det ene og det andre. Svenskene har jo sagt "tjuge null sex" osv i lengre tid. Men vi sier da vitterlig to tusen og ni i år her i norge. Og for 100 år siden het det år nittenhundre og ti eller var det nitten ti? Nei, dette må avgjøres med en særriøs' poll!

Blir vel begge deler. Folk har forskjell måte å si ting. Samme som noen sier "førtiåtte" og andre sier "åtte og førti"

Men jeg kommer nok til å si to tusen og ti :grr:

Blir vel begge deler. Folk har forskjell måte å si ting. Samme som noen sier "førtiåtte" og andre sier "åtte og førti"

Det å si "åtte og førti" ble vel offisielt avskaffet som tellemåte i nittenfemtien i en statlig språkreform - men gamlinger har prakket den på oss i årtier etter dette! Nei, vi burde si tjue ti - mye enklere :grr:

Tjue-ti. Nå går det endelig an å uttale årstall på den måten uten at det høres teit ut. Tjue-null-ni høres snodig ut, til tross for at man gjerne sier nitten-null-ni om 1909.

Forstår meg ikke helt på den åtte-og-førti-tellemåten. Som matematiker innebærer det å sende ut sifrene i gal rekkefølge, og må faktisk tenke meg om hver gang jeg får servert tall på den måten. De har en tendens til å først gå inn som (i dette tilfellet) 84, for deretter å bli korrigert. tongue.png

To tusen og ti.

evt. null-ti

Edit: Bør ikke denne ligge i forum seriux?

Er vel ikke akkurat noe veldig stort tema å diskutere, så ser ikke helt hva den har å gjøre der :grr:

Skjønner ikke helt hvordan du kan si 0-10 (ofc kan du si det, men spes logisk er det vel ikke).

0-9 går greit, for da har du enkelt og greit splittet opp 2009 i to deler, fjernet den første og sier den andre. Altså: 20-0-9

Men i 0-10 splitter først 2010 i 2, for så å fjerne det sifferet som gir mest mening til det første nummeret (nemlig 2-tallet), for så å si 0 sammen med det bakerste (som egentlig er det eneste du trenger å si i det hele tatt). Altså: 2-0-10

Da er det vel egentlig mye bedre å si 10 (kan bli litt confusing), 20-10 eller 2010? ' />

Ble litt kronglete så det er sikkert ingen som klarer å fatte hva jeg mener, men, men... p

Tror absolutt alle har konkludert med det du har konkludert med. Utenom Crazy_Man da.

Man trenger ikke 2-tallet fordi det er åpenbart at man ikke snakker om 1910 eller 2110, men null-tallet er der fordi det høres tteit ut med år 10.

typ "BF:BC2 kommer ut i 10"

Nei, å si "år ti", blir for meg en gang 2000 år siden. Men, sånn hypotetisk om en ca 100 år, skal man da si "år totusen ethunre og ti " (2110) eller vil ikke da "tjueen ti" være evig mye enklere å si?? Gudene må vite om noen fremdeles snakker norsk på denne planeten da egentlig...

Med tanke på at det utelukkende er fra år 2000 til 2009 at uttalen har endret seg er det definitivt mest korrekt å gå tilbake til normalen og si tjue-ti.

Men det høres jo ut som en unge som ikke kan telle: "tjuesyv, tjueåtte, tjueni, tjueti"

Du fattet ikke hva jeg skrev med andre ord.

Men for all del, kjør på! Jeg kommer definitvt til å si tjue-ti da det (1) høres riktig ut og (2) mindre krunglete enn å si totusenogti, totusenogditt totusenogdatt..

Hva med bare 10?

EA gjør det ' /> [url=

Fra spøk til gønner; jeg går nok for totusenogti siden jeg sier totusenogni.

Siden mange her synes det er greit å si tjue-ti fordi det er "enklere", så er det vel greit for dem om man forenkler språket på alle andre mulige måter, slik at vi til slutt ender opp med å snakke i SMS-koder 24/7 ?

Jeg sier selvsagt totusenogti, som er korrekt norsk.