Sign in to follow this  
sadolf

Juleøltester til besvær?

Recommended Posts

Til jula blir det import fra Nederland/Belgia (er en del klostere der nede som brygger sykt bra juleøl)

Belgia har vanvittig mye øl og en god dose er godt, men de har jaggu bra mye skvip også! Var der nede en gang for et par år siden og handlet selvsagt inn en drøss ølsorter.. Ene etter andre ble hellt ut..

Men som sagt, mye godt øl også.

Til jula blir det import fra Nederland/Belgia (er en del klostere der nede som brygger sykt bra juleøl)

Belgia har vanvittig mye øl og en god dose er godt, men de har jaggu bra mye skvip også! Var der nede en gang for et par år siden og handlet selvsagt inn en drøss ølsorter.. Ene etter andre ble hellt ut..

Men som sagt, mye godt øl også.

Ja, det er en grunn til at jeg holder meg til JULEØLET, fra et par tradisjonsrike klosterbryggerier.

Synes det er snodig at majoriteten av "juleøl" polet og butikker tar inn er lager-øl. Hvorfor ikke klemme til med noen skikkelige ufiltrerte ales. Ikke den utvanna, filtrerte skiten vi får i butikken resten av året. Norge må være verdenslederen i dårlig masseprodusert drittøl. Er litt flau over at øl i Norge er synonymt med Pils. Pilsen/lager er jo utvilsomt det kjipeste man kan komme borti av øl. Smakløse greier uten hverken malt- eller humleprofil.

Noen nevner Atna her oppe.

Fint at Atna ble startet opp etter konkursen. To fine øl til nå i nakenøl og stabbursøl. Flotte førsteforsøk :D

Pils er lettdrikkelig og meget lettspydd. Synes kald pils er veldig godt. Øl må faen ikke være svart/brunt, grumsete og lunkent for at det skal være tøft og kulturelt nok å drikke. Men jeg sier, en hver type øl til sitt bruk. Britisk grums er helt greit innimellom det og. Dog fikser jeg ikke disse grusomme bitre overhumlede ølene som en del "kjennere" skal ha til at er så fantastisk godt.

Dog fikser jeg ikke disse grusomme bitre overhumlede ølene som en del "kjennere" skal ha til at er så fantastisk godt.
Eller "Pale Ale"/"India Pale Ale" som det faktisk heter?

En skikkelig IPA kan være god den til det rette måltidet, men det er stort sett ikke noe jeg drikker alene.

For øvrig: "Waldemars pale ale" eller hva den nå heter (et av Hansa sine undermerker) er faktisk svært respektabel.

Pils er lettdrikkelig og meget lettspydd. Synes kald pils er veldig godt. Øl må faen ikke være svart/brunt, grumsete og lunkent for at det skal være tøft og kulturelt nok å drikke. Men jeg sier, en hver type øl til sitt bruk. Britisk grums er helt greit innimellom det og. Dog fikser jeg ikke disse grusomme bitre overhumlede ølene som en del "kjennere" skal ha til at er så fantastisk godt.

Her er jeg helt enig med Sadolf.

Pale Ale kan kanskje være godt en sjelden gang i blant, men personlig foretrekker jeg vanlig fatøl. Skal jeg være kulturell eller føler for å drikke noe som er mer avansert så drikker jeg heller en skikkelig god vin eller Champagne.

Dog fikser jeg ikke disse grusomme bitre overhumlede ølene som en del "kjennere" skal ha til at er så fantastisk godt.
Eller "Pale Ale"/"India Pale Ale" som det faktisk heter?

En skikkelig IPA kan være god den til det rette måltidet, men det er stort sett ikke noe jeg drikker alene.

For øvrig: "Waldemars pale ale" eller hva den nå heter (et av Hansa sine undermerker) er faktisk svært respektabel.

håhåhå IPA!! *jizz pants*

Jeg skal på årets juleøltesting nå på lørdag og vi tester kun polets fullversjoner. Dette har vi gjort i en årrekke og har en rekke kriterier.

Alt fra etikett til tekst blir tatt med i vurderingen men det er smak som er avgjørende. Bortsett fra noen tøyter med lipgloss er panelet

meget godt kjent med god drikke :D Første runde får alle et glass hver av samme øl til vi har gått igjennom alle sortene og vi tar en liten pause.

Så er det på`n igjen og kjører samme rekkefølge. Testen tar faktisk ganske lang tid selv om man drikker tett og for noen (tøytene) kan nok mengden bli krevende...

Det er endel variasjoner på hva de forskjellige leverer fra år til år så spent på hvem som vinner i år.

Har lite med ølsnobberi å gjøre men en iskald pils eller lager smaker knapt noe. Som tørstedrikk i varmen går det greit.

Har lite med ølsnobberi å gjøre men en iskald pils eller lager smaker knapt noe. Som tørstedrikk i varmen går det greit.

Sånn går det når man ødelegger smaksløkene med for mye gammel sau og bedervet fisk i jula :D

Det er da mye mørkt snobbe-øl som smaker mindre enn den jevne pilsener. Nøgne Ø er f.eks ganske oppskrytt. Juleølen smaker mer julekrydder enn øl, og koster både en arm og et bein. De andre smaker kanskje en del malt og humle, men de har en veldig "død" smak som forsvinner med en gang man svelger (evt blir den liggende som et belegg på tungen og i ganen som ødelegger for andre smaker). Dessuten må den stå rolig i dagevis og man må være forsiktig når man heller, ellers får man kjeften full av bunnfall.

Jeg bruker nok 1000 kroner per måned på øl til hjemmebruk, og jeg kjøper de ølene jeg synes er gode. At noen mener norsk øl er så utrolig mye dårligere enn tsjekkisk eller belgisk øl er meg en gåte. Det er klart de har skikkelig godt øl der nede, men som noen oppi her kommenterte så har de minst like mye drittøl der som vi har her... og om man sammenlikner de beste ølene fra et land med f.eks Hakon Classic eller musepils så er det jo ganske åpenbart hva som kommer til å vinne. Som regel synes jeg det lokale ølet er det beste, uansett hvor jeg er. I hellas smaker det best med Mythos, i Tyskland er det best med Löwenbrau osv.. med mindre man er i USA, for da er det bare å tråle supermarkedene etter noe europeisk :D

Grolsch er forresten kåret til verdens beste øl noe slikt som 6 ganger. Det er jo godt, skal ikke nekte for det, men selv foretrekker jeg øl med litt mer smak. Og da mener jeg altså øl-smak, ikke kryddersmak.

Gi meg en Aass fatøl, Ringnes Classic eller Ringnes Bayersk anytime... og gjerne en ølpølse ved siden av. Da lever jeg godt. Alternativt tar jeg gjerne en Entrecôte og en Amarone eller en Chablis og litt Roquefort. :D

Hvilket juleøl er det du sikter til?

Underlig Jul? Ja det er ikke noe særlig. Alt for mye krydder. God Jul Islay er også en ubalansert affære som nok trenger en del måneder til på baken før det er optimalt. God Jul er grei, men ikke så god som i fjor. Julesnadder (butikkvarianten) blir noe tynn.

Og når det kommer til amerikansk øl har jo landet den gleden av å ha det desidert verste (Miller og Bud) samt noen av de absolutt beste bryggene.

Nøgne Ø er f.eks ganske oppskrytt. Juleølen smaker mer julekrydder enn øl,

rare rare mannen

"Butikkutgavene" av de Nøgne Ø-ølene som egentlig er brygget som poløl/eksportøl er stort sett ikke noe å rope hurra for (det er egentlig litt deprimerende at jeg drikker mer, billigere og bedre Nøgne Ø når jeg er i Danmark enn i Norge :D )

Skal du kjøpe Nøgne Ø utenfor polet er det etter min mening havrestout, bitter og wit som er de som er verdt å kjøpe.

Og når det kommer til amerikansk øl har jo landet den gleden av å ha det desidert verste (Miller og Bud) samt noen av de absolutt beste bryggene.
http://www.youtube.com/watch?v=Y9cTXl5ApEk

haha, apropos Nøgne Ø (fra bajsebyen Grimstad!) så har jeg en gang smakt Dark Horizon - stouten fra helvete! Den smakte med Nescafe!

Synes det er snodig at majoriteten av "juleøl" polet og butikker tar inn er lager-øl. Hvorfor ikke klemme til med noen skikkelige ufiltrerte ales. Ikke den utvanna, filtrerte skiten vi får i butikken resten av året. Norge må være verdenslederen i dårlig masseprodusert drittøl. Er litt flau over at øl i Norge er synonymt med Pils. Pilsen/lager er jo utvilsomt det kjipeste man kan komme borti av øl. Smakløse greier uten hverken malt- eller humleprofil.

Noen nevner Atna her oppe.

Fint at Atna ble startet opp etter konkursen. To fine øl til nå i nakenøl og stabbursøl. Flotte førsteforsøk :D

De har jo Atna juleøl fortsatt i følge vg(bilde 24) får satse på at de produserer noen flasker av de til jul. Virker spennende og smake.

haha, apropos Nøgne Ø (fra bajsebyen Grimstad!) så har jeg en gang smakt Dark Horizon - stouten fra helvete! Den smakte med Nescafe!

Dark Horizon er jo himmelsk. Begynner å bli drikkeklar nå. Edle dråper.

Nå har jeg ikke kjøpt Nøgne Ø i det siste (pga tidligere erfaringer), men jeg har kjøpt litt forskjellig i fjor og da det var helt nytt (alle ble kjøpt på polet). Koster en formue og jeg fikk ikke akkurat orgasme da jeg drakk noen av dem. I fjor hadde de vel 3 forskjellige juleøl; 2 av dem var skikkelig dårlige (det var nok de du nevnte, Ravn; Underlig Jul og en annen.. Islay høres ikke kjent ut), og det siste (God Jul) var vel såvidt over middels. Ingen av dem var i nærheten av å gi meg samme nytelse som hveteølene jeg kjøpte samtidig.

Å spare et par ølflasker i månedsvis er ikke aktuelt, da jeg ikke har noen egnet lagringsplass for slikt. Jeg har vinstativ etc, men å lagre øl slik at bunnfallet ligger ved korken blir neppe noen stor suksess.

Atna er forresten godt. Har drukket et par av dem når jeg har spist norsk tradisjonsrik mat på Mauds (som forøvrig er en restaurant jeg anbefaler på det sterkeste.. særlig om man har med utlendinger). :D

Heineken grøn funker fint for meg iaf. jgorde det i dagg

Forøvrrig så vil jeg si at ethvert juløl jeg finner kjøper jeg inn 2 av hver av, så tester jeg først enn pils, og går over til noe anna, den resterende ene pilsen jeg har blir så testet grundig på en kveld, ofte er dette 9-10 flasker, men den første av en annen grunn pleiier å vinne.

btw så er hansa julæøl ganske bra dette årett her.

Nå har jeg ikke kjøpt Nøgne Ø i det siste (pga tidligere erfaringer), men jeg har kjøpt litt forskjellig i fjor og da det var helt nytt (alle ble kjøpt på polet). Koster en formue og jeg fikk ikke akkurat orgasme da jeg drakk noen av dem. I fjor hadde de vel 3 forskjellige juleøl; 2 av dem var skikkelig dårlige (det var nok de du nevnte, Ravn; Underlig Jul og en annen.. Islay høres ikke kjent ut), og det siste (God Jul) var vel såvidt over middels. Ingen av dem var i nærheten av å gi meg samme nytelse som hveteølene jeg kjøpte samtidig.

Å spare et par ølflasker i månedsvis er ikke aktuelt, da jeg ikke har noen egnet lagringsplass for slikt. Jeg har vinstativ etc, men å lagre øl slik at bunnfallet ligger ved korken blir neppe noen stor suksess.

Atna er forresten godt. Har drukket et par av dem når jeg har spist norsk tradisjonsrik mat på Mauds (som forøvrig er en restaurant jeg anbefaler på det sterkeste.. særlig om man har med utlendinger). :D

Go Jul Islay er ny av året (lagret på whiskey-cask). Nøgne Ø leverer som regel gode varer, men krever at man er noe møysommelig med lagring og temperatur. En mørk juleøl og en weissbier eller hefeweiss blir jo to vidt forskjellige ting. Personlig har jeg ikke allverden til overs for weissbier, men en bavarian hefeweiss funker veldig godt i solen med en solid skumtopp.

Når det kommer til lagring av ølflasker krever ikke dette allverden om det er fargede flasker. Ja du kan sette dem på et egnet mørkt rom med stabil temeperatur. Men om det er mørke flasker og det kun er snakk om lagring i 1-12mnd. sett dem vekke fra direkte sollys og varmekilder.