Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
DelCasa

Den store Windows 7-tråden

Recommended Posts

Som dere vet, slår Microsoft på stortromma med sitt flunkende nye operativsystem. Og det er vel ikke uten grunn at de gjør nettopp det. For skal vi tro mange av våre medlemmer og de ulike avisoppslagene i det siste, er allerede w7 en suksess - raskere enn XP nådde sitt gode stempel.

Mange opplever likevel problemer, med alt fra Windows Update til kompatibilitet med gammel og ny hardware - for ikke å snakke om de som opplever daglig kræsj i forskjellige spill. Både BF og CSS har det dukket opp problemer med. Samme med Creative sine lydkort.

Driverene er rett og slett ikke gode nok, og spillentusiastene står i kø for å få bedre støtte til sine komponenter i maskinen.

Men jeg, som kravstor tilhenger av stabilitet, kompatibilitet og responstid er fortsatt skeptisk. Selv etter å ha testet w7-RC2 på en urgammel laptop med vondt i harddiskskuffen (liten disk) ble imponert over hvor bra det faktisk fungerte - ble den iboende skepsisen fortsatt holdt vedlike når jeg sammenligner w7 med XP, og de utallige erfaringene rundt om på nettet.

Nå vil jeg samle informasjon om opplevelsene til w7, både positive og negative. Ikke bare for min egen del, men for at alle som ønsker og vurderer nytt operativsystem, skal få ett klart bilde av hvordan de kan forvente hverdagen etter installasjon av w7.

Spill er en ting, men hvordan er det med andre typer software, som kontorstøtte, internet og messenger-løsninger?

Video- og bildebehandling er også interessant, hva er din opplevelse der?

Så derfor ønsker jeg dere velkommen til Den store Windows 7-tråden her på Battlefield.no.

Fortell om når du oppgraderte eller reinstallerte (selv om det siste er det som anbefales), gikk det bra? Og om ikke, hvilke utfordringer støtte du på og hva gjorde du for å løse det? Eller, er det ikke løst enda, og du er en av de som står i kø for å få nye drivere eller annen software, så fortell gjerne om det også.

Værsågod, da er det din tur. :D

Merk: Useriøse og dårlige svar vil bli moderert bort.

Mine negative erfaringer:

- Lagg i CS:S, med stabil fps og stabil ping (skjer kun når jeg spiller, ikke i demoer)

- Photoshop klikker hver gang jeg velger text tool. Jeg velger toolen, så går det 5 sekunder kanskje (alt virker helt greit) så får jeg opp et lite vindu hvor det står noe a la "Photoshop svarer ikke, søker etter løsninger" hvor den så søker ett minutts tid før den finner ut at programmet bare må avsluttes. Kjip greie... Edit: Løsning funnet: Oppgrader Photoshop til versjon 10.0.1

Merk at dette er mine eneste negative erfaringer. Bortsett fra at jeg bruker ca dobbelt så mye RAM (gikk fra xp -> w7 64bit), og kanskje litt mer cpu. Ellers er jeg meget fornøyd! Har brukt i snart to uker tror jeg.

Fortell om når du oppgraderte eller reinstallerte (selv om det siste er det som anbefales), gikk det bra? Og om ikke, hvilke utfordringer støtte du på og hva gjorde du for å løse det?

Personlig oppgraderte jeg fra Vista Business x64 til Windows 7 (Professional, tror jeg) x64, og opplevde mange små problemer i etterkant. Virket som om det var en liten feil med alt. Nå har jeg derimot reinstallert Windows 7, og selv om det er mye mer arbeid, så kan jeg anbefale det på det sterkeste. Alt går som smurt, så vidt jeg kan se.

Edited by Singo_snus

kan jeg få noen screenshots av de beste peaks og fordeler i forhold til vista? tenker på reinstall men er stress :/

Fant svar på Photoshop-problemet mitt (se oppdatert post).

Nå irriterer jeg meg over at det er noe rart med lagring av settings (evt. temporary filer), fordi:

- Alle settings jeg endrer i Photoshop blir tilbakestilt hver gang jeg starter det.

- Alle passord, søkeord osv. jeg har brukt i Opera blir ikke lagret, selv om jeg velger Husk/Lagre.

Sikkert flere ting som blir påvirket, men disse er de jeg har merket meg. For alt jeg vet er det en enkel setting en plass i systemet som aktiverer/deaktiverer dette, hjelp noen? (Samme funksjon finnes sikkert i Vista, om det finnes, så må ikke være W7 bruker for å hjelpe meg) :D

De Positive:

- Nytt, greit look.

- Hurtig bootup (startup).

- Nye modifikasjoner, såsom Aero Shake, Den nye taskbar (superbar), nye snarveie osv.

- Nem installasjon.

- De masse flotte wallpaperne som fulgte med.

- Windows Explorer 8

- Nettverkskort drivere følger med.

De Negative:

- Lagg / Spikes i CSS.

- Windows7 kan ikke spille et par spill som jeg har testet, blant annet Flatout2.

- Creative USB Headset drivere funker ikke på Windows7, pluss en masse andre drivere som heller ikke funker.

- Lagg på andre spill, såsom CoD4: Modern Warfare 1, Fallout3, Need For Speed Carbon, Need For Speed UnderCover osv.

- Diverse problemer under spillning.

- Etter installasjonen av Adobe Photoshop CS3 Extended, forsvinner nettverks-forbinnelsen min.

Jeg syns helt klart det nye operativ-system Windows 7 er greit :D, men de kunne nok ha beta tester noe lengere tid.

Installerte XP igjen.

Jeg har ikke brukt w7x64 RC1 så mye men har inst et par.

Positivt:

Meget kjapp inst uten problemer.

Alle vitale drivere og apps fungerer smertefritt.

Mye bedre logikk i menyer.

Negativt:

Sære ting som Kortleseren til Norsk Tipping og flashverktøy for litt eldre mobiltelefoner fungerer ikke. Mulig det går med vista drivere.

Det var/er noen merkelige båndbreddebegrensninger ved streaming av HD til en annen PC eller Xbox. MS support bekreftet dette på telefon, men dette ble ordnet ved release.

Om dette er fikset vet jeg ikke siden jeg bruker Vista64 atm.

w7x64 Home er bestillt :D

Dere som klager over lagg i spill.. kan dere si noe om hardware? Venter selv på deler til ny PC som skal kjøre Win7, men har også vurdert å skaffe det til den gamle PC-en (som guttungen skal få) og evt til laptopen.. :D

Win7 Pro 64-bit

ASUS MAXIMUS III GENE S-1156

Intel CORE i7 860 4-kjerne HT

4 GB Corsair Dominator GT 1600MHz CL7

Sapphire HD 4870 1GB

WD 10K vRaptor 150GB - OS/Software

WD 10K RaptorX 150GB - Spill

WD 10K Raptor 74GB - FRAPS/Media

2x Samsung 400GB - Media

Nyeste tilgjengelige drivere ( ikke beta ) på samtlige komponenter. Standard klokk, normale tempraturer.

Opplever lagg/heng/timeouts i CoD4, BF2 og på Ventrilo, uavhengig av oppløsninger og andre grafikkinnstillinger. Kan virke som om det har noe med UDP-pakker å gjøre, har forsøkt flere drivere til nettverkskort mm., uten hell. Har skrudd av brannmur, virusprogram og alt som er av barnesikringer (som jeg veit om) i OS, uten at det er sporbar bedring. :D

Dere som klager over lagg i spill.. kan dere si noe om hardware? Venter selv på deler til ny PC som skal kjøre Win7, men har også vurdert å skaffe det til den gamle PC-en (som guttungen skal få) og evt til laptopen.. :D

AMD Athlon 3000+ @ 2.0 GHz

2 GB RAM

ATI Sapphire 3850 HD

Ja, nokk er det ikke den sterkeste hardware, men ifølge micosoft skulle Windows 7 kreve minndre enn XP, å som dere ser her, krever Windows 7 mere istedet for minndre. På XP kjører CSS å de fleste andre FPS-spill helt smooth, hvori Windows7 gjør det motsatte.

Ser åpbenbart ut som man krever litt sterkere maskine enn egentlig forventet smile.png

Bare utrolig at Henrix har lagg med den hardware :D

90% av feilene dere nevner her er jo ikke grunnet Windows 7. Produsentene må bare ordne støtten til operativsystemet først.

For min del er W7 en drøm i forhold til alt jeg har prøvd av Microsoft OS. Til og med det mytiske Windows 2000 har møtt sin overmann her. Har ennå ikke støtt på problemer.

Får Win7 oppdatering gratis, siden jeg kjøpte laptop for ikke lenge siden. Gleder meg til å oppgradere fra Vista. Aldri likt Vista, og skulle gjerne ønske at jeg kunne hoppa direkte fra XP til Win7. Kan forhåpentligvis ikke bli så veldig mye dårligere enn Vista, så da er jeg glad. Det største minuset med Vista er at det tar så sinnsykt mye kraft fra datan, bare for å kjøre OSet. Så vidt jeg har fått med meg tar Win7 mye mindre, which is good :D

De Negative:

- Lagg / Spikes i CSS.

- Windows7 kan ikke spille et par spill som jeg har testet, blant annet Flatout2.

- Creative USB Headset drivere funker ikke på Windows7, pluss en masse andre drivere som heller ikke funker.

- Lagg på andre spill, såsom CoD4: Modern Warfare 1, Fallout3, Need For Speed Carbon, Need For Speed UnderCover osv.

- Diverse problemer under spillning.

- Etter installasjonen av Adobe Photoshop CS3 Extended, forsvinner nettverks-forbinnelsen min.

Jeg syns helt klart det nye operativ-system Windows 7 er greit :D, men de kunne nok ha beta tester noe lengere tid.

Installerte XP igjen.

-Har ikke lagg i TF2, som vel er samme "engine" som CSS.

-Flatout 2 fungerte helt fint på min maskin under hele VoksenLAN på Win 7 / x64

-Ikke hatt lagg på Co4 4 det lille jeg har spilt det / eller noen andre spill

Det høres ut som for meg som du mangler drivere. Last ned nye drivere til hovedkort og nettverkskort. Tipper det er det sugne USB-headsettet som lager problemer. Finner du ikke Win 7 drivere, bruk Vista-drivere i steden (samme kjerne og driverplatform - bare husk å velge riktig for 32/64 bit versjon).

PS: Finn en annen crack til CS3 din skurk, evt oppgrader til CS4 og få 64-bit native støtte + gpu acc!

Installert Windows 7 på spillmaskinen min nå. Så langt har det ikke bydd på noen problemer. Alt fungerer 100%.

Eneste var at jeg måtte legger inn driverene for lydkortet manuelt (SoundBlaster), ellers ingen utfordringer.

På programmet står disse punktene nå:

- Antivirus (Norton Antivirus Gaming Edition)

- Oppsett og konfirasjon av mail

- Installasjon av CSS og RA3

- Testing av Mediaaksess fra server

- Gjenbruk av "gamle" data (fra XP).

I'll keep you posted.

Ang. OS och Win7...

Om jag installerar ett nytt operativ system, kommer hela hårddisken att typ.. starta om?

Eller kommer mina filer (t.ex Mina Bilder) att förbli orörda, och finnas där när installationen är klar? :D

Är inte bäst på det här och vill vara på säkra sidan.

Tack på förhand. :]

Edited by Mentalpro

Det kommer ann på om du oppgraderer eller tar en full install - uansett ville jeg anbefale deg å ta en sollid backup før du begynner å tulle med OS'et. :D

Det kommer ann på om du oppgraderer eller tar en full install - uansett ville jeg anbefale deg å ta en sollid backup før du begynner å tulle med OS'et. :D

Har XP, så det blir väl full install? (XP-Vista-7?)

Backup... how.. :D

Nja, du kan vel "oppdragere" fra XP, men om den tar knekken på hele disken først, det vet jeg ikke noe om. Har ikke testet det.

Jeg er for øvrig helt imot å gjøre oppgraderinger. Full install er det eneste om gjelder.

Og, du vet ikke noe om Backup?! :D Da er det jaggu på tide å lære seg det... :D

Da jeg installerte W7 gjorde jeg det som en ny installasjon på disken, da ble alt av XP-dokumenter og -filer liggende i en Windows.old mappe (+ at program files mappene fortsatt var der, ingenting installert though) så jeg enkelt kunne hente ut alt jeg ville ha derfra og så slette mappene. :D

Har et lite problem:

arrgh, skulle instalere W7 her om dagen. Gledet meg så jævlig til å instalere det, så er CD-rommen helt død. Begge to. Har tatt ut og inn kablene fra PSU'en og CD-rommene, men det funker fortsatt ikke. Noen tips?

sorry for å gå litt ut av tema.

Har kjørt Win7 siden midten av september og er godt fornøyd med overgangen fra XP. Kjører nå Win7 på de maskinene jeg bruker. Merket faktisk en ytelsesøkning ved å gå fra XP Home til W7 Pro på min Lenovo s10e, Win7 gir meg mer enn en time ekstra batteritid pr. lading.

Startet med å bruke gode gamle quicklaunch og gjøre hele opplevelsen mer lik XP. Fikk meg etter hvert til å bruke OS-et med "standardoppsett" (ingen quicklaunch, aktiv bruk av pinning etc.) og synes det fungerer bedre i det store og hele. Ellers godt fornøyd med snarveimuligheter (Wintast + #) til taskbarprogrammer og enkel tilpasning av programmer mht. å trekke vinduene til siden du vil ha de, utfylle hele høyden eller fullskjerm og å riste bort unødvendige programmer :D)

Eneste problemet jeg har hatt så langt er Opera-relatert; får litt for ofte "not responding," men dette er nok Operas feil og man lærer seg å leve med det, IE fungerer problemfritt med flere tabs de gangene jeg har forsøkt det.

Noen tips?

Installer fra minnepinne om du har bootmulighet fra USB. Dersom du bruker Vista/Win7 på nåværende PC -> clicky!, XP? -> clicky!

När jag ska installera steam så får jag "Fatal Error" grej... :s

Har det med w7 att göra?

Edit:

Försökte ladda ned ny Steam Install men får det här felmeddelandet:

capture2k.th.png

Edit:

Försökte avinstallera steam från datorn och får det här felmeddelandet....:

capture3wn.th.png

Edited by Mentalpro