Sign in to follow this  
Mastiphal

Hva er din største fartsbot?

Recommended Posts

Man poster ikke i denne tråden uten å fortelle om hva det enkelte tilfellet faktisk var!

Men creds for å bruke søk-funksjonen :)

Hehe..tenkte trafikkrelatert holdt lenge..

Jeg har fått et forelegg på 5000,- for brudd på veitrafikklovens paragraf 31, første ledd jf paragraf 3 (uaktsom kjøring)

Grunnlaget i brevet er at jeg ikke var tilstrekkelig oppmerksom på en personbil som stod i krysset og kjørte bort i denne slik at det oppstod matrielle skader. Det er det hele som står om grunnlaget, det er også gitt strafferabatt fordi forholdet er erkjent og om jeg ikke vedtar bortfaller rabatten og jeg må ut med 6000,-

Til å begynne med, så spekulerer jeg på det at forholdet er erkjent, jeg erklærte tross alt ikke straffeskyld for dette.

For saken er som følger at motparten hadde vikeplikt for meg, og det ble bråstopp for begge to, han rygget tilbake og stoppet, hvorpå jeg bedømte at det var klart og kjørte videre.

Det viste seg at jeg feilbedømte plassen såvidt og ripet borti motparten. Greit nok, forsikringssak. Nei, blir anmeldt.

Politiet syns tydeligvis at dette er kjempegreier å ta en student for, jeg mener hele saken er latterlig og ikke annet enn en ren forsikringssak.

Det vil jo si at jeg kan stikke ned til politiet og anmelde en stakkar for uaktsom kjøring om han f.eks skulle komme borti meg under parkering. Faen knekke meg pur idioti fra politiet.

Politiet?

Politiet følger bare lovverket. At lovene er teite (etter din mening) er jo ikke noe politiet har noe med å gjøre.

1 gang:

2200 kr, husker ikke helt hva jeg var oppe i. Men var i 80 sonen

2 gang: 4100 kr ellerno.

Var vel oppe i 113 km i 90 sone? tror det..

makan.. likevel klarer jeg ikke holde farten! Det går bare for treigt :<

Har aldri sagt noe om at lovene er teite, jeg har heller ikke noe problem med veitrafikkloven.

Politiets behandling av saken er derimot latterlig, for her er det tross alt snakk om utelukkende lakkskader, og det virker som politiet her i byen har en veldig vilkårlig innstilling til hva som er uaktsom kjøring og ikke.

For å gi et eksempel, tidlig i fjor ble jeg påkjørt av en som ikke overholdt vikeplikten og bilene måtte taues fra stedet. Politiet var på stedet, men kjørte videre etter å ha konstatert og uttalt at det var ingen personskader og at dette var en forsikringsak, så de ville ikke gjøre noe mer med det.

Greit nok for meg, uhell skjer med folk og jeg følte ikke behovet for å anmelde motparten.

Tilbake til dette tilfellet, så sitter politiet, i avhør, og sier at hadde de vært på stedet så ville de opprettet sak der og da på forholdet. Så en lakkskade er tydeligvis en mye verre sak enn totalhavarerte biler og brudd på vikeplikten.

Så om du sier at å ripe borti noen ved et uhell er et fullstendig representativt grunnlag for å utløse paragraf 31 og 3 og helt klart et lovbrudd som det må ilegges et forelegg for. da er vi uenige.

Har aldri sagt noe om at lovene er teite, jeg har heller ikke noe problem med veitrafikkloven.

Politiets behandling av saken er derimot latterlig, for her er det tross alt snakk om utelukkende lakkskader, og det virker som politiet her i byen har en veldig vilkårlig innstilling til hva som er uaktsom kjøring og ikke.

For å gi et eksempel, tidlig i fjor ble jeg påkjørt av en som ikke overholdt vikeplikten og bilene måtte taues fra stedet. Politiet var på stedet, men kjørte videre etter å ha konstatert og uttalt at det var ingen personskader og at dette var en forsikringsak, så de ville ikke gjøre noe mer med det.

Greit nok for meg, uhell skjer med folk og jeg følte ikke behovet for å anmelde motparten.

Tilbake til dette tilfellet, så sitter politiet, i avhør, og sier at hadde de vært på stedet så ville de opprettet sak der og da på forholdet. Så en lakkskade er tydeligvis en mye verre sak enn totalhavarerte biler og brudd på vikeplikten.

Så om du sier at å ripe borti noen ved et uhell er et fullstendig representativt grunnlag for å utløse paragraf 31 og 3 og helt klart et lovbrudd som det må ilegges et forelegg for. da er vi uenige.

Det høres helt urimelig ut, med mindre det er detaljer du ikke forteller om. Hvis du f.eks. tråkket pedalen gjennom gulvet og spant henover asfalten så snart du så at den andre begynte å rygge, så er jo det åpenbart uaktsom kjøring.

Motparten hadde rygget unna og stoppet før jeg i det hele tatt begynte å kjøre igjen. Motparten sto så langt ut mot midten og antagelig over midtstripa, (merkingen på stedet er slitt bort) at jeg feilkalkulerte min sving og kom borti.

Så derfor lurer jeg på om jeg har rett til å se papirene i denne saken, for hvor sannferdig motparten har vært begynner jeg å lure på, og politiet var veldig vage på hva han hadde sagt da jeg måtte møte til avhør. Spesielt når forelegget bare sier at jeg ikke var tilstrekkelig oppmerksom på bil i krysset, får jeg inntrykk av at denne bilen skal ha stått på samme sted hele tiden.

Jeg var oppmerksom på bilen, jeg stoppet da den blokkerte veien for meg og kjørte ikke før han hadde rygget og stoppet, men jeg feilbedømte med en halvcentimeter og kom borti da jeg svingte.

Det her burde jo egentlig bare være en forsikringssak ja. Når du kjørte gjennom den smale åpningen og ripet, du kjørte ganske sakte da?

Og hvorfor har det blitt en politisak i det hele tatt egentlig? Så dem at det skjedde?

Jeg kjørte ganske sakte igjennom ja, det var et kryss og jeg skulle til venstre. Det ble politisak fordi han anmeldte meg for det, politiet var ikke på stedet. Og jeg lurer på hva han egentlig har skrevet i anmeldelsen, jeg fikk ikke vite annet enn at jeg var anmeldt for uaktsom kjøring.

Edited by Whitefall

Seriøst, anmeldte han deg?! Makan til drittkar. Det hadde jo ordna seg på forsikringa... Og sånt kan jo skje alle... Dessuten var det jo han som sperret for deg, og hadde vikeplikt.

Finn ut hvor han bor, så drar du å tapper dekkene hans.

Jeg er lite sugen på å betale noen bot for en fillesak som dette her ja. Men jeg vurderer sterkt å gå til motanmeldelse nå, for brudd på veitrafikklovens paragraf 12, Plikter ved trafikkuhell, da han unnlot å oppgi sin egen personalia og informasjon etter uhellet.

Og oppførselen hans var mildt sagt ubehagelig, så om noen vet det, skulle jeg gjerne visst hva straffeloven sier om truende og aggresiv atferd.

Jeg er lite sugen på å betale noen bot for en fillesak som dette her ja. Men jeg vurderer sterkt å gå til motanmeldelse nå, for brudd på veitrafikklovens paragraf 12, Plikter ved trafikkuhell, da han unnlot å oppgi sin egen personalia og informasjon etter uhellet.

Og oppførselen hans var mildt sagt ubehagelig, så om noen vet det, skulle jeg gjerne visst hva straffeloven sier om truende og aggresiv atferd.

Ikke godta boten. De kaller nok inn til forlik (blir ikke rettssak i første omgang), og da får du møte mannen og får forklart deg i rolige omgivelser. Det skal guts til for å lyve både deg og politiet opp i ansiktet...

Jepp, er jo ikke noe pes. Ikke godta boten om du føler den er feil. Gå til politiet og si hva du føler om saken, og at du ikke forstår hvorfor det er uaktsom kjøring.

Da får du enten forklart hvorfor du tar feil, eller så får du vite noe annet som gjør at du kanskje bestemmer deg for at du ikke kan godta boten.

Rett skal være rett. Kjipt å anmelde andre for å gjøre feil i trafikken.

Men spørs om det har noe for seg å anmelde ham tilbake da. Om han bare unnlot å oppgi personalia, og ikke stakk fra stedet eller nektet, så tror jeg ikke han får noe uansett.

Vel, det er jobbrelatert og arbeidsgiver mener at jeg ikke skal godta forelegget, men jeg tar ikke noen avgjørelse før over helga, var mange parter som var interessert i denne saken så jeg venter ennå på feedback fra alle.

latt oss bruke sykkel da;D

Ja! hvor mye over fartsgrensen har alle kjørt på trøsykkel?

40 km/t er rekorden min, men det var ikke fartsgrense på stedet.

110 km ned alpene, dunno hva fartsgrensen var..

Mistet førerrett for 8 måneder. Siden det var 3 måneder igjen av den 2 årige prøvetida, må jeg også ta oppkjøring på nytt.

Jeg plikter å enten betale en bot på 9000 kr. eller sone i 15 dager.

Surt å miste lappen når man er på arbeidsmarkedet.. dobbel økonomisk straff.

Jeg fikk en fartsbot på 1800 kroner fordi jeg kjørte 75 i 60 sona.. Jeg lå bak en trailer med henger og fokuserte e stund på å holde 3 sec avstand. Så fikk ikkemed meg sonebyttet. Og ble selvsagt vinket inn, etter at traileren kjørte elegant forbi..

Jeg spurte hvorfor de ikke vinket inn trailern, da den i det øyblikket kjørte raskere enn meg.. og det sa "purken" at det var bare sånn det er. Så jeg spurte pent om hvorfor det var sånn, for en personbil stopper mye raskere enn en trailer med henger. . Men da sa purken igjen, det er bare sånn.. og begynte å diskutere om jeg skulle få en eller to prikker..

Noen som kan gi meg en logisk forklaring på det her? :p

Ps, bump!

Hvem kan gi en forklaring på hvordan en "purk" tenker?? :p

Men de stoppet sikkert deg, fordi du er ung....

I mine yngre dager. 19-25 årsalderen, så ble jeg stoppet hver gang det var kontroll. Men man er mer utsatt for å bli stoppet om man kjører "rånebil"..... Mora mi lånte bilen, politiet vinket henne inn til siden, de så hvem som kjørte og ba henne kjøre videre. De sjekket ikke førekort engang.

men min største fartsbot er: 2600,-

Jeg har 2-3 stykker...:p

Ene gangen bremset jeg ikke ned nok. Jeg kom til 40 sone, men jeg bremset ikke ned, kun trillet. kjørte i 40. Politiet stod litt lengre ned og jeg fikk beskjed om at jeg kjørte i 50km.. men er ikke vits å diskutere..

Denne er dessverre fryktelig aktuell for øyeblikket fordi jeg akkurat har godkjent nedbetalingsplan fra statens innkrevingsentral. Jeg duret inn i en 60-sone i 84 km/h på oppdal i sommer, var på vei hjem til Oslo etter konfirmasjon i kristiansund. Passe trøtt, passe uoppmerksom og så aldri 60-skiltet. Følte meg passe dum, men må bare være happy for at de slår av 3km/h i feilmargin for da hadde lappen gått.. 6500 kr, bare idiotisk av meg :-(

Blei huka inn når jeg kjørte 74 km/t i ei 60 sone, kjente jeg ble kald nedover ryggen når jeg så politidama komme ut i veien og vinket meg inn.

Så for meg at der røk kortet og er helt avhengig av det. Det første jeg spurte om var om jeg hadde mista kortet, da hun svarte nei så sa jeg at da har det ikke noe og si hva jeg fikk i bot :p hun lo godt og skreiv ut bota, endte med 1900,- i bot og fire prikker siden jeg var på prøvetid enda!

Men tror det var bra at jeg fikk den bota for jeg skjerpet meg med og holde fartsgrensa med en gang! :)

Edited by Enradoo

Har fått bot i USA som student i 96. Kjørte 40 mph i 25 mph school zone første skoledag.... :(

Siden jeg var så dum at jkke ikke hadde advokat med for å si YES ( dermed mente aktor at jeg fornærmet retten!) fikk jeg følgende straff:

• $220 bot
  • 3 lørdager med "drivers course"
  • 5 dager med samfunnstjeneste som ble redusert til 3 dager siden jeg sa meg villig til å plukke søppel i Tulsa's parker...

:( men jeg sparte jo en del i advokatutgifter da. Dama foran meg i køen i retten slapp med en liten bot etter fyllekjøring - hun hadde jo advokat

Og en svensk blond og sjarmerende golfspiller i sin BMW cab som jeg studerte med slapp unna med ett smil til poltimannen og lovnad om å ikke gjøre det igjen for samme feil...

Hva er din største fartsbot? ===> hvem er største soppen på forumet?

Denne er dessverre fryktelig aktuell for øyeblikket fordi jeg akkurat har godkjent nedbetalingsplan fra statens innkrevingsentral. Jeg duret inn i en 60-sone i 84 km/h på oppdal i sommer, var på vei hjem til Oslo etter konfirmasjon i kristiansund. Passe trøtt, passe uoppmerksom og så aldri 60-skiltet. Følte meg passe dum, men må bare være happy for at de slår av 3km/h i feilmargin for da hadde lappen gått.. 6500 kr, bare idiotisk av meg :-(

:lol: :lol:

Men føler med deg :wub:

Qed, Jeg lo hardt når jeg leste at du ble tatt i Oppdal! :) Slappeste politiet som har kontroll tredjehver mnd om de har nok kaffe til det! :p

Og du må huske å innom å hilse når du kjører gjennom! :)

Og du må huske å innom å hilse når du kjører gjennom! :)

hadde jeg vært noe annet enn fyllesjuk og på vei hjem fra konfirmasjon på madammens side så hadde det vært en mulighet for at jeg ønsket å være sosial :p
  • Like 1