Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 http://www.nettavisen.no/nyheter/article2737653.ece Det er mye som skjer nå for tiden med gutta i Kongo, svineinfluensaen, krig og lidelser og politikk. Jeg tenker ganske mye på hva folk sier og vil gjerne vite hva begge sider tenker før jeg eventuelt tar en side eller begrunner et svar. Det store i USA og noe som kommer mer og mer til Norge (syns jeg i hvert fall) er "conspiracy theorys". Der folk finner ut, eller finner på rare, logiske eller bare helt gale svar og begrunnelser på ting sånn som 9/11 (http://911truth.org/ kan ikke si at jeg tror på alt som står her, men det er greit som lesemateriale hvis man ikke har noe bedre å gjøre). Norske leger ber alle om å vaksinere seg. Men noen konspirasjons teoretikere sier jo at farmasøytene bare lanserer denne vaksinen for å tjene mer penger. Men gjør de det fordi de skal tjene penger på det, eller er det for at man skal holde seg frisk og rask? Om vi burde ta vaksinen eller om vi ikke burde ta den er vel det store spørsmålet. Hva syns dere om saken? Ville dere tatt vaksinen? (PS. catchy sang nederst på nettavisen artikkelen) Share this post Link to post Share on other sites
Flapjack 0 Report post Posted October 23, 2009 Tror ikke jeg kommer til å vaksinere meg før det er påvist fler tilfeller av svineinfluensa i området hvor jeg bor. Ser ikke vitsen på å vaksinere meg hvis det ikke er så "stor" fare for å få influensa. Det med at farmasøytene kun gjør dette for å få penger tror jeg bare er sjøsprøyt. Greit at de har lyst på penger, men siden dette er ganske alvorlig og en del mennesker allerede har omkommet så tror jeg ikke de lager en "liksom" vaksine for å tjene penger. Share this post Link to post Share on other sites
Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 Alle som har dødd av svineinfluensaen har enten hatt veldig dårlig immunforsvar eller en alvorlig sykdom (etc.) og influensaen var bare det lille dyttet de trengte. I hvert fall de jeg har fått med meg.. Share this post Link to post Share on other sites
Opacus 8 Report post Posted October 23, 2009 Alle som har dødd av svineinfluensaen har enten hatt veldig dårlig immunforsvar eller en alvorlig sykdom (etc.) og influensaen var bare det lille dyttet de trengte. I hvert fall de jeg har fått med meg.. Problemet med H1N1 er at folk som tilsynelatende ikke har tilhørt risikogrupper på noen som helst måte, faktisk har omkommet av sykdommen. Av hvilke grunner vites nok ikke før om noen år, det tar tid å forske på slikt. Det vi kan gjøre her og nå derimot, er å vaksinere oss; både for å være på den sikre siden for vår egen del, og for å ta samfunnsansvar ved å begrense spredning av viruset. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted October 23, 2009 Tror ikke jeg kommer til å vaksinere meg før det er påvist fler tilfeller av svineinfluensa i området hvor jeg bor. Ser ikke vitsen på å vaksinere meg hvis det ikke er så "stor" fare for å få influensa. Du har da allerede tatt mange vaksiner du hvor du strengt tatt ikke er i den store faregruppen for å bli smittet.. Poenget med en vaksine er jo å hindre spredning av sykdommen samtidig som man selv ikke blir syk. Spesielt personer i jobber hvor man utsetter andre i fare ved å ikke være vaksinert, mener jeg burde ta vaksinen. Gjelder da de jobber hvor man omgås en stor gruppe mennesker på en daglig basis. Helsepersonell ser jeg på som en selvfølge, men flesteparten her følger også opp. Selv håper jeg å ta vaksinen når jeg er tilbake fra ferie, var ikke tid nå før jeg reiste. - SkandaleAftenposten skriver fredag om leger som kritiserer helsemyndighetenes håndtering av vaksineprogrammet. - Vi skal ikke misbruke ordet skandale, men dette er så ille at det er riktig å bruke det. Det er fullstendig kaos i informasjonen. De viser oss på TV at vaksinen er kommet, men så er det ingen som kan svare på hvem som skal få den, hvor og når. Det virker på meg som om helsemyndighetene er lammet, uttaler leder i Akershus legeforening, Arne Røde, til avisa. Tydelig at de har litt å lære av oss i HellfraggerLAN altså.. Vi har jo nå god erfaring i håndtering av større grupper mennesker.. kilde: nettavisen Share this post Link to post Share on other sites
Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 Poenget med en vaksine er jo å hindre spredning av sykdommen samtidig som man selv ikke blir syk. Spesielt personer i jobber hvor man utsetter andre i fare ved å ikke være vaksinert, mener jeg burde ta vaksinen. Gjelder da de jobber hvor man omgås en stor gruppe mennesker på en daglig basis. Helsepersonell ser jeg på som en selvfølge, men flesteparten her følger også opp. Good point. Hvis man vil at influensaen ikke skal spre seg i en stor skala er det lurt å ta vaksinen tenker jeg. Share this post Link to post Share on other sites
DelCasa 10 Report post Posted October 23, 2009 Men folkens, om du skulle bli syk, så for guds skyld hold deg i ro og hjemme minimum 1 uke. Selv om man er symptomfri selv etter bare noen dager, så kan man fremdeles være smittebærer. I disse tider, bør man heller være hjemme en dag for mye enn en dag for lite. Personlig er jeg ikke i risikogruppen, men min samboer med diabetes type 1 er veldig i faresonen. Jeg skal nok klare å komme meg igjennom om jeg blir smittet - flere på jobb har klart seg helt fint. Av de 12 jeg kjenner som har hatt dette, så er det ingen som har fått noen store problemer under eller etter influensaen. Utfordringen min er å sørge for - på beste mulig måte - at jeg ikke smitter min samboer som er i risikogruppen. Så til spørsmålet i tråden, om man skal vaksinere seg eller ikke; - Jeg vet ikke. Helt enkelt. Jeg tror det er mange flere som trenger dette mer enn jeg gjør, og siden logisitkken rundt vaksinen er ett endelig kaos, så får jeg heller gjøre det jeg kan for å unngå å bli smittet frem til en vaksinasjon er mer tilgjengelig for meg. Men igjen, så viser det jo seg at folk som ikke er i risikogruppen også taper. Prosentandelen av dette er jo liten (ihvertfall så langt), men det er jo en tankevekker på hvordan en bør forholde seg. Det jeg har vurdert, er å ta en skikkelig helsesjekk hos legen nå mens jeg er helt frisk for å avdekke om det er noe som ligger skjult, som igjen kan være av betydning dersom jeg skulle få influensaen. Og utifra resultatet der, vil jeg jo vite om jeg må ta vaksinen nå, eller om jeg kan vente. Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted October 23, 2009 Har fått den alt grunnet arbeid med en gruppe mennesker som ikke akkurat er så gode på hygiene. Tanker om at det er en "liksom-vaksine" er tullball, det er mer enn nok uavhengige forskningsgrupper til at det hadde blitt avslørt på null komma niks. Målet er at vaksinen skal hindre langvarig utbredt sykdom, ikke at det er så forbanna farlig, men det kan fortsatt ha feks store økonomiske konsekvenser hvis det blir en storstilt spredning, feks pga sykefravær. Mao, ta den hvis du har tid og lyst, hold deg hjemme minimum en uke hvis du blir syk, så du slipper smitte andre Share this post Link to post Share on other sites
Flapjack 0 Report post Posted October 23, 2009 Tror ikke jeg kommer til å vaksinere meg før det er påvist fler tilfeller av svineinfluensa i området hvor jeg bor. Ser ikke vitsen på å vaksinere meg hvis det ikke er så "stor" fare for å få influensa. Du har da allerede tatt mange vaksiner du hvor du strengt tatt ikke er i den store faregruppen for å bli smittet.. Så sant, så sant. Leste akkurat på vg at svineinfluensaen har krevd sitt 10 offer. En 2 år gammel gutt fra Vest Agder Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted October 23, 2009 sitter å ser på pressekonferansen, av de 10 så har 5 ikke hatt noe bakenforliggende sykdom, 3 har ikke vært i beregnet risikogruppe. Share this post Link to post Share on other sites
pinadø grett 0 Report post Posted October 23, 2009 Tror det var registert en 150 personer som hadde fått umiddelbare bivirkninger i Sverige, man kan jo da spørre seg om langsiktige. Jeg skal vurdere å ta den under gunpoint. Share this post Link to post Share on other sites
Tobba 0 Report post Posted October 23, 2009 Om jeg skal ta vaksinen eller ikke? Svaret er et helt klart NEI. Jeg har faktisk aldri tatt en så enkel "stor" avgjørelse før tror jeg. Planen min er overhodet ikke å påvirke noen til å velge det ene eller det andre, men jeg kjenner altså at jeg blir så forbanna på myndighetene i denne saken. Først og fremst på de tyske og norske myndighetene i denne sammenheng. I det siste har jeg prøvd å få noe vettug informasjon fra norske nettsider, aviser osv, men det er jo stein, stokk umulig. Det er en stor mølje med virvar og bare tull. Ikke bare det at de ikke klarer å bestemme seg, men de holder jo tilbake informasjon, og det til de grader. Det myndighetene åpenbart prøver på er jo å skjerme oss fra panikk(?), men jeg mener at det er helt feil måte å gjøre det, ettersom at denne vaksinen en gang ikke holder mål. Det som er skremmende er at denne vaksinen er hentet opp igjen fra 1967 hvor den ble tatt ut av bruk fordi den fremkalte en ekstremt smertefull sykdom(som jeg ikke husker nanvet på). Denne vaksinen er heller ikke testet over lengere tid, nærmere bestemt nesten ikke testet i det hele tatt. Dette fører oss selvsagt til spørsmål om det kan være noen sene bivirkninger. Det kan ingen vite, men svaret er foreløpig til en viss grad "ja". Det er ganske mange kilder som har gått ut og sagt at det er store muligheter for at det kan være sene bivirkninger. Å dette er bivirkninger som ligger i kategorien "MS" osv (Multippel skelose). Ikke nok med det, leste senest for noen timer siden om 2 stykker som hadde mistet livet etter å ha tatt vaksinen. Dette var to svensker i 50 årene hvis jeg ikke husker feil. Greit nok at de begynner å bli litt opp i åra, og at en av de hadde problemer med hjertet, men jeg mener at det fullstendig uakseptabelt å oppfordre alle til å ta denne vaksinen. Bare for å nevne det også; Denne saken fikk et bittelite hjørne nede på VG siden og ble fjernet etter ca 30 minutter. Det er jo heller ikke mer enn et par dager siden vi fikk beskjed om at de med egg-allergi overhodet ikke måtte ta den, pga at den kunne være dødelig for de med allergien. Det finnes heller foreløpig ikke noe alternativ vaksine å ta for disse menneskene. Kjempebra... Kronen på selveste verket her, må vel være det at vår kjære tyske "nabo" myndighet har handlet inn en egen vaksinen, som kun blir utdelt til de som jobber i tysk myndighet. Altså, en vaksine omtrent helt uten tilsettningsstoffer. Å de sier det ikke er noe annet alternativ. Kjempebra... Kan jo også nevne at vaksinen det norske folk blir tilbudt, kun er 70% sikker. Er det verdt det? PS! Det eneste som mangler nå er vel kilder, og mange av de vil komme om kort tid. Det er dessverre mange av kildene som jeg ikke får hentet opp igjen, fordi mange av nettsidene rett og slett er fjernet... Noe som også i seg selv er ganske skremmende. Jeg er ingen konspirasjon fanatiker, å det er jeg heller ikke når det gjelder denne saken. Det eneste jeg mener er at myndighetene håndterer dette på en helt feil måte. Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted October 23, 2009 Virker jo som om uansett hva faen du gjør, tar vaksinen eller tar sjansen uten, så gambler du Tror jeg holder meg unna vaksinen og satser på å bygge eget immunforsvar mot driten. Share this post Link to post Share on other sites
Rampage 0 Report post Posted October 23, 2009 Trypanofobi på gang? Tar vaksinen selv. Share this post Link to post Share on other sites
viVa 0 Report post Posted October 23, 2009 jeg får den! folk med diabetes er vel ekstra utsatt eller noe Share this post Link to post Share on other sites
Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 (edited) Virker jo som om uansett hva faen du gjør, tar vaksinen eller tar sjansen uten, så gambler du Tror jeg holder meg unna vaksinen og satser på å bygge eget immunforsvar mot driten. Jeg er enig i den. Faen heller, gjør det enkelt for oss som må velge! Det er jo en livsrisk uansett hva du gjør nå for tiden med alt virker det som.. jeg får den! folk med diabetes er vel ekstra utsatt eller noe Som DelCasa tidligere har sagt så er det i hvert fall farlig å få influensaen... Edited October 23, 2009 by Incom Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted October 23, 2009 Blir nødt til å ta den pga. ferie i jula til utlandet. Har gått og gledet meg til å få den Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted October 23, 2009 Vel, jeg er i en såkallt risikogruppe (diabetes type 1), men gir nå en god faen. Har blitt oppfordret omtrent hvert år til å vaksinere meg, men whatever. CARE. Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted October 23, 2009 kan jeg få pcen din masti? Share this post Link to post Share on other sites
Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 Blir nødt til å ta den pga. ferie i jula til utlandet. Har gått og gledet meg til å få den MÅ man ta vaksina hvis man skal til utlandet? Det er sikkert lurt men, MÅ man? Jeg skal til USA i Påsken. MÅ jeg ta vaskina før det da..? Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted October 23, 2009 kan jeg få pcen din masti? Det blir i så fall opp til samboeren Share this post Link to post Share on other sites
Lillebob 0 Report post Posted October 23, 2009 kan jeg få pcen din masti? du kan få min og. Visste ikke at det var så mange her med diabetes. gøy Share this post Link to post Share on other sites
Incom 0 Report post Posted October 23, 2009 Og dere kan alle dø av vaksinen. Gøy.. Share this post Link to post Share on other sites
Lillebob 0 Report post Posted October 23, 2009 derfor driter jeg i hele greia. egentlig driter jeg i det uansett Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 10 Report post Posted October 23, 2009 Rekk opp hånda de som føler for å sprøyte kvikksølv inn i kroppen sin. Share this post Link to post Share on other sites