Zaxo 185 Report post Posted October 9, 2009 Obama er sikkert en veldig god person og han er en utmerket taler. Han vil helt sikkert gjøre sitt beste for å bedre verden på de kanter han kan. Foreløpig har jeg sett mest snakk (er Guantanamo bay virkelig lagt ned?) og lite action. Hadde ikke blitt overrasket om de har sendt inn flere soldater i Iraq, men det er nå et rimelig stort problem som overhodet ikke løses over natten. Uansett så syns jeg det blir tåpelig å gi prisen til presidenten for USA, et land som har ført soldater inn i rimelig mange land og okkuperer også land as we speak. Når man gir fredsprisen til den sittende presidenten, som presenterer USA i sin helhet, syns jeg man indirekte viser til USA (I mine øyne). Og man gir bare ikke fredsprisen til USA.. Blir kanskje feil av meg å se rakt forbi mannen, men sånn er det. Gi prisen til Obama når han har gått av og man ser hvordan arbeidet hans har påvirket verden, ikke mens han er president. Retter kritikken mot komitèen, ikke Obama. Share this post Link to post Share on other sites
viVa 0 Report post Posted October 9, 2009 lurer på hva som er værst av å tenke på alle pengene som politiet blir nødt til å bruke, eller det faktum at vi må høre Jagland (forsøke å) snakke engelsk Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted October 9, 2009 Barack "Luremus" Obama's bidrag til fred: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=573293 Share this post Link to post Share on other sites
Lore 32 Report post Posted October 9, 2009 Syns Barry Rubin sier det ganske bra. Obama parodieres på Saturday Night Live. Deadline for valg av de nominerte til Fredsprisen må være komiteen i hende innen 2. februar. Obama inntok det hvite hus den 20. januar, så grunnlaget han fikk prisen på er egentlig enda tynnere enn vi kan få inntrykk av i dag. Share this post Link to post Share on other sites
Kybber 65 Report post Posted October 9, 2009 Elin Ørjaseter har en interessant innsikt på E24: http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3311839.ece Share this post Link to post Share on other sites
Mentalpro 0 Report post Posted October 9, 2009 Med tanke på att man slutade ta in kandidater till Nobels fredspris ca 2 veckor efter att han blivit president så blev jag väldigt förvånad.. o.0 Share this post Link to post Share on other sites
Tobba 0 Report post Posted October 9, 2009 Kan jo være dei vil belønne med fredsprisen, for å inspirere til vidare arbeid i riktig retning.Ellers syns eg òg at det var litt tidleg med ein pris... Hvis man er president i USA, burde man ikke behøve en slik pris for å gjennomføre arbeidet, hvertfall ikke før arbeidet har blitt gjennomført. Det SKAL/burde gjennomføres uansett. Kan vel kanskje ikke si at valget er feil, men som nevnt tusen ganger før - litt tidlig. Share this post Link to post Share on other sites
Porta 2 Report post Posted October 9, 2009 Fredsprisen er jo humbug uansett, Arafat og Gore fikk den jo. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 77 Report post Posted October 10, 2009 som alle har sagt i forskjellige formuleringer: alt for tidlig... Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted October 10, 2009 Den norske nobelkomité har bestemt at Nobels fredspris for 2009 skal tildeles president Barack Obama for hans ekstraordinære innsats for å styrke internasjonalt diplomati og mellomfolkelig samarbeid. Obama har gjort en ekstrem jobb med styrking av internasjonale forhold (Tale til den arabiske verden, endret forholdet til Cuba og resten av Sør-Amerika, faktisk klart å bedre forholdet mellom USA og Russland etter den noe ampre stemningen p.g.a. rakettskjold m.m.). Men jeg er enig, det er for tidlig å tildele prisen og jeg tror faktisk Obama selv ble kraftig overrasket. På den annen side så kan man se det som at man nå bruker Nobelsprisen som et politisk verktøy for å legge press på Obama til å følge opp det han jobber med. Jaja, gjort er gjort, Obama kommer til Oslo og Oslopurken kan more seg sammen med Secret Service. Blir sikkert en finfin event, og det er jo det Nobelsutdelingen i bunn og grunn er. En slags Oscar. Share this post Link to post Share on other sites
magneman 0 Report post Posted October 10, 2009 Jeg ble ganske sjokkert da jeg så nyheten i går. Ikke bare er tildelingen av Nobels fredspris til Barack Obama skandaløst, men nå må regjeringen bevilge millioner av skattepenger til politiet for å bedre sikkerheten ved hans opphold i Norge. Torbjørn Jagland burde dessuten trekke seg fra nobelkomiteen. Her er en grunn: Hun (Erna Solberg) frykter at det kan bli vanskelig for Jagland å gi fredsprisen til aktivister fra russiske områder, siden han er valgt til leder av Europarådet med støtte fra Russland. Høyre-lederen er også skeptisk til årets tildeling av Nobels fredspris til USAs president Barack Obama. - I lys av prisutdelingen bør Ap ta opp til vurdering Thorbjørn Jaglands rolle som leder av Nobelkomiteen, sier Solberg. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/eu/artik...hp?artid=573347 Share this post Link to post Share on other sites
home 88 Report post Posted October 10, 2009 Fikk et annet syn på nobels freds pris av dette ja. Dette er som zaxo sier noe vi kunne gitt Obama som avtroppet president. Med godt utførte oppgaver. Ikke en president, som så mange andre, har lovet det folket vil høre. Sier ikke at han lyver, men han må få tid å gjennomføre før "belønningen" kommer. Men for meg ble "belønningen", nobels fredspris akkurat en oscar statuett ja...... La oss bare håpe han klarer å bevise at han fortjente den. Share this post Link to post Share on other sites
Blizzard 0 Report post Posted October 11, 2009 Obama og Støre, skikkelige menn Share this post Link to post Share on other sites
Entreri 110 Report post Posted October 11, 2009 Elin Ørjaseter har en interessant innsikt på E24:http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3311839.ece Faktisk et veldig interessant poeng! Share this post Link to post Share on other sites
Nixon 0 Report post Posted October 11, 2009 Enig, credz til Nobelkomitéen for å tørre å bruke prisen for det den er verdt. Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted October 11, 2009 Det er jo bare et cover for å få mannen til norden. Share this post Link to post Share on other sites
BcK 221 Report post Posted October 11, 2009 Illuminati, muslismk herredømme, jødiske bakmenn og new world order! Sikkert noe klargjøring for 2012 og planet x Share this post Link to post Share on other sites
Vladskij 0 Report post Posted December 8, 2009 VG Artikkel Flere enn meg som er totalt jævla enig i det VG skriver her? ** Barnearrangementet på Rådhusplassen ** Fredspriskonserten ** Utstillingen til ære for ham selv på Fredssenteret ** Pressekonferansen på Grand ** Intervjuet med CNNs Jonathan Mann, som har intervjuet de 14 foregående prisvinnerne, utgår fra programmet ** Lunsjen med Kongen reduseres til en audiens på Slottet Dette er blant tingene som han avlyser. Hva er igjen da? Mottagelsen av prisen m/kort tale og 10 min audiens hos Harald og Jens? Eneste grunnen til at statsministeren får besøk av Obama, er garantert fordi han vil beordre(!) flere soldater til ørkenhollet av en dritplass vi har forvillet oss ned til. Først og fremst synes jeg at det var trist at Obama vant prisen, og atpåtil oppfører han seg arrogant og jævlig i ettertiden. "hi im black gief foodz 'n gold plz KTHXBYE" lissm. EDIT: Denne "fredsprisvinneren" har foresten kontroll over 5.500 militærbaser verden over, og et syvsiffret antall soldater. AV Artikkel nr 2 Share this post Link to post Share on other sites
Ghad 8 Report post Posted December 8, 2009 Tenker at hvis Obama hadde fått prisen på et tidspunkt hvor det overhodet var relevant, så hadde han nok gjort mer utav det. Er flaut for alle parter at han fikk den nå. Dette egget har Jagland lagt helt selv, så det er ingen grunn til å furte på at Obama oppfører seg som han gjør. Også fikk ikke nobelkomiteen jokke beinet hans så mye likavel siden han bare henter prisen og drar igjen. Synd på dem ja Jupp. Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted December 8, 2009 Til og med hans synes det er flaut. Også fikk ikke nobelkomiteen jokke beinet hans så mye likavel siden han bare henter prisen og drar igjen. Synd på dem ja Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted December 8, 2009 Dette egget har Jagland lagt helt selv, så det er ingen grunn til å furte på at Obama oppfører seg som han gjør. Jagland er jo så kåt etter alt av maktpersoner at det er til å bli sprø av.. Share this post Link to post Share on other sites
CampyCamper 18 Report post Posted December 9, 2009 At obama avlyser masse shit er nok dels grunnet at han ikke vil at amerikanere skal se han hovere over en pris som folk ikke mener han har fortjent (enda). Synes dog det er litt dumt at han avlyser mange av de veldig tradisjonsrike delene av arrangementet. Share this post Link to post Share on other sites
Talgmar 2 Report post Posted December 9, 2009 uansett fett med rakettskyteren som står her jeg bor. skal lett bort å koble til xbox-kontrolleren min. Share this post Link to post Share on other sites