Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Cornell

Bestevennina prøvde selvmord

Recommended Posts

Hei,

Våkner opp til at telefonen ringer klokka 12 på kvelden/natta. Det er da bestevennina mi som ringer, tenkte ho var drita å bare ville snakke så jeg lot vær å ta mobilen med en gang.

Men så fortsatte ho bare å ringe, så jeg måtte ta den.

Det første ho sa var noe som "jeg hopper Kim" å jeg skjønte ingenting, jeg viste ikke om det var spøk eller ikke siden jeg akkuratt hadde våkna å alt var veldig uklart.

Men det jeg viste er at jenta hadde det veldig dårlig fra før av med foreldrene sine og litt på det sosiale med venner/ekser/dop.

Etterhvert forsto jo jeg fort dette ikke var noen spøk, og det var ingenting jeg kunne si for å stoppe henne heller. Hun sa ting som "Det er bare spørsmål om tid Kim" "Ingen er glad i meg" "Du er den siste jeg snakker med" "Jeg har ikke følelser lenger, alt er fucka"

Så begynte ho iværtfall å klatre, å la meg i lomma hennes. Da grep jeg sjansen og la på, ringte ei vennine av ho som jeg viste ho skulle ha vært med. De fant ho med engang, men ho var på andre siden av fjellet. Eneste de så var et lys fra ho.. så jeg måtte ringte fort tilbake til vennina mi igjen sånn at ho ikke fikk panikk. Men det fikk ho, når jeg snakka med ho sa ho at det kom båter og folk var etter ho så hørte jeg bare skurr.. å der hoppa ho uti. Jeg ringte med engang ho andre vennina som skulle hjelpe til, å ho så bare lyset falle ned i vannet. (Ho hadde tatt weed tidligere på dagen forresten)

Iværtfall, båten som var der så ho hoppa uti å hjalp til med engang. De fikk ho opp på land men ho var helt borte..

Nå ligger ho på sykehuset, har et brudd i ryggen som jeg ikke er helt sikker på åssen ho fikk. Men ellers er ho i fysisk bra form..

Greia er, hva gjør jeg nå? Som sagt er dette bestevennina mi. Hvordan skal jeg oppføre meg ovenfor ho og hva skal man si?

Den eneste ho ville snakke med når ho lå på sykehuset var vist meg fikk jeg greie på. Ho ringte idag morges spurte om jeg kunne komme.. men hadde jobb.

Er fortsatt litt i sjokk. Noen som kan hjelpe meg, hjelpe ho?

Vel, det viktigste er enkelt og greit at du er der. Hun vil kun snakke med deg, så benytt muligheten til å snakke med henne. Etter et slikt forsøk så er man veldig ute av seg (trust me) og veldig sårbar. Du trenger ikke bekymre deg for nøyaktig hvordan du skal oppføre deg, bare vær en venn og støtt opp :)

Siden hun er på sykehuset så har hun sikkert fått tilbud om psykolog og oppfølging og dette er veldig viktig at hun deltar på, er en veldig følelsmessig og komplisert situasjon og slikt krever egentlig noen som har tidligere erfaring med dette.

Som sagt, bare vær en venn og snakk og støtt henne. Det er det hun trenger aller mest fra deg akkurat nå :D

Takk for tipset, skal gjøre alt jeg kan for å stille opp for ho.

Ho nekter selv å få oppfølgning med psykolog. Og legene sier det må være frivillig pga de ikke har så mye på det eller hva det var.

Men får prøve å snakke med ho å være der for ho

Takk

Jeg har nesten opplevd det samme. Er ikke en spesielt morsom situasjon å være i.

Jeg måtte nesten til psykolog selv, men det viktigste er å reise seg. Ved snakke med henne vil det hjelpe dere begge to.

Håper det ordner seg for dere begge to!

At hun ringte deg, viser jo at hun gav livet en kjangse. Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn at det er kjempeviktigt at du er med henne så ofte som du kan. Spørre henne hvordan det går, prøve å snakke med henne. Vis at du er glad i henne og at du bryr deg om henne.

Jeg vet ikke om det er noe annet som kan gjøres enn dette.

Huff og huff :) Håper inderlig det går bedre!

Det at du forteller historien din er bra, forde det er viktig å ikke stenge det inne i seg og la det vokse. I hvertfall ikke legge skylda på deg selv. For dette er en rekke ting som ingen har kontroll på som har rukket over tid å bli en så stor påkjenning at hun ikke har kunne taklet det. Utløsende faktor er ofte vrangforestillinger om alt håp er ute. Det er det nemlig ikke.

Syns du gjorde en kjempe jobb at du fikk tak i andre som fikk reddet henne opp fra vannet. Det at hun har tatt stoffer tidligere på dagen har også påvirket henne på en dårlig måte.

At hun ikke vil ha psykolog kan være noe hun bare sier nå. Er så viktig og få snakket ut om problemene sine. Ikke la dem hvile for lenge.

Venninna mi fikk snakket med en psykolog og har møter i ny og nè. Etter den hendelsen er hun nesten som et nytt menneske som stråler av energi. Jeg blir skikkelig glad vær gang vi møtes og vi gir en skikkelig varm klem til hverandre :)

Som Liger sa så var ju det faktum att hon ringde till dig att hon gav livet en chans. Alltså, du är på sätt och vis hennes nyckel tillbaks till ett normalt liv. Eftersom du är hennes bästa vän, så borde du kunna hjälpa henne på rätt väg igen.

Jag har varit med om en liknande situation, och tro mig, du vill vara där för henne.

Edited by Mentalpro

Takker for kommentarer, skal opp på sykehuset etter jobben idag å besøke ho, skal prøve være der for ho så mye som mulig =)

Her kunne jeg lagt ut i det vide og det brede, men mtp at hun er på sykehus så vil hun få tilbud om bistand, noe som løser mye.

kortsiktig:

bare være der, la henne snakke, ikke fordel skyld eller bli sint på henne, støtt opp og vis omsorg

langsiktig:

få henne til å prate med psykolog, ikke la henne tro det er hennes skyld eller at hun bare kan "feie" det unna og gå videre. Prat med henne om det hun tar opp, prøv å få henne til å reflektere over hva slags handlinger og situasjoner som fikk henne i en så jævlig situasjon. Få henne til å skjønne at slike ting kan snus. Få henne også til å komme seg ut av miljøer eller kutte med venner der dop er inne i bildet, en deprimert person vil få forsterkede reaksjoner av feks hasj.

lykke til

Er faktisk ganske uenig med qed når det gjelder det å bli sint. Å bli sint er en helt naturlig reaksjon og viser også at du bryr deg om henne.

Med det sagt, så tenker jeg det må være mulig for deg å snakke med en psykolog/lignende selv, for å få råd om hvordan du burde forholde deg til situasjonen. Spør de på sykehuset, de burde kunne være behjelpelig med råd som sannsynligvis er langt bedre enn du blir å få på forumet her.

Feil tidspunkt å bli sint på paz, også feil tidspunkt å fordele skyld på. Man må skille mellom person som kutter seg på tvers for å få oppmerksomhet og en som faktisk prøvde ta selvmord, Hun her er langt forbi vanlig rop om hjelp, og er veldig mye lengre nede enn andre man kan støte på. Å da begynne å gi mer skyldfølelse er veldig farlig, og bør komme en god stund senere. Hun vil aldri tenke rasjonellt rundt en slik situasjon og forklare det med at han bare er glad i henne, hun vil legge enda mer på sin kappe. Er du sint får du snakke med en annen inntil videre. Man skal være ærlig når man sitter der, men det er hun som skal snakke, og det er hun som må reflektere. Det er ikke tid eller sted for å komme med råd eller finne lettvinte løsninger.

Kan etter snart fem og et halvt år med psykologi en del om dette, og er det et område man bør være rimelig sikker før man sier noe sånt som det over her, så er det dette. Personer som er så langt nede at de hopper, er et minefelt.

Igjen, det viktigste er bare at hun føler hun har mest mulig sosial støtte fra sine nærmeste. God sosial støtte løser beviselig mye flere tilfeller av depresjon enn detklinisk bistand gjør. Bare viktig å huske at det ene ikke utelukker det andre, men fungerer som supplement.

Men selvfølgelig, smartere å snakke med helsepersonell om tips og råd enn å diskutere på et forum smile.png

Thanks Qed, skal ta dine råd å snakke med helsepersonell om det =)

Drar til ho om en time med bestevennina hennes, gleder meg faktisk se ho.

Ringte akkuratt, å sa hei.. så hørtes ho helt nedenfor når ho sa hei tilbake.. så sier jeg, det er Kim.

Så lysna stemmen hennes med en gang å bare, "Hei kim biggrin.png".. det var en god følelse =)

over og ut

Å bli sint er en helt naturlig reaksjon og viser også at du bryr deg om henne.

Ja, men hon kanske inte uppfattar det på rätt sätt.

+ att bli arg är ju generellt sätt inte uppskattat.... tongue.png

Ho ville vist at jeg skulle sove der.. svarte selvførgelig ja :)

Høres ut som ho er gladere allerede..

Over & ut

Ho ville vist at jeg skulle sove der.. svarte selvførgelig ja :)

Høres ut som ho er gladere allerede..

Over & ut

Hmm kansje det blir noe mere med dere 2 ' />

Jeg skal krysse fingrene vertfall p

Er en virkelig kraftig situasjon å håndtere for kroppen sånn noe her. Som de andre sier, er det eneste du kan gjøre er at være der for henne, prate med henne om gode ting, berolige henne, la henne sie sin mening om ting, og viktigst av alt, støtte henne.

Lykke til.

Bra at hun allerede har det bedre, men husk, at det ikke er fullendt enda. Du må stadig være der smile.png

Kom nettopp hjem fra igår, vi lå stort sett oppe i hele natt snakka, holdt hverandre i hånda og hadde det koselig egentlig.

Vi fikk snakka om det meste egentlig, å ho sier selv det her ikke var noe ho har tenkt på før, å lurte på hva som gikk av ho.

Skal ta meg en dusj, spise og slikt, så dra tilbake å besøke ho igjen siden ho ringte akkuratt sa ho følte seg ensom =)

husk at hun er veldig klar for mest mulig omsorg nå, gi den, men på rett måte. Ikke tidspunktet for å begynne få mer følelser.

Selvførgelig, vi vet hvor vi står ovenfor hverandre =)

Sov der inatt også, ho sleppes ut idag.

Går framover med små skritt