Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
zillyDuck

Rus!

Recommended Posts

Så hva er egentlig hensikten her da? Skal man bare svare "ja" eller "nei" på om man synes "rus" er bra, altså sette samme lappen på alkohol og heroin og si at det har ikke noe å si om du drikker 2 øl eller setter ei sprøyte, det er samme greia uansett?

I så fall blir denne tråden litt tynn, litt lite kjøtt på beina liksom :cry:

Nå gjentar jeg meg selv her:

Rusmidler - uansett hvilket/hvor mye - forandrer oppfattelsen vår av virkeligheten, ikke virkeligheten selv. Skjønner du? Hvis enig, så må du jo skjønne at en sigarett og 2 sprøyter heroin er i samme kategori.

Så spør jeg videre at om dere mener at det er helt greit å forandre oppfattelsen vår av virkeligheten for å oppnå "lykke", istedenfor å tilegne den naturlig - hvorfor ikke prøve å ruse seg så mye som mulig, og forske på å få til bedre og mer "treffsikre" rusmilder, med færre bivirkninger? Hvorfor ikke ruse seg konstant når man er pensjonist?

Jeg tror at å bruke rusmidler til å oppnå de kjemiske reaksjonene i hjernen som egentlig naturlig skulle vært "belønning", ikke er bra i det hele tatt. Det er dette jeg er ute etter å høre om folk er enig i eller ikke. Og om ikke - hvilke argumenter de har. Jeg vet jo at folk flest drikker alkohol og vil fortsette med det; jeg gjør også mange ting som jeg mener selv er galt, men bare på grunn av at jeg gjør det så betyr det ikke at jeg mener det er rett.

Men, ok, hvis man havner i "nei-gruppa" og ser på rusmidler som uønskelig og galt, hvordan vil du da foreslå at man blir kvitt rusmidler? Hvis du har svaret så burde du sende mail til justisdepartementet asap, for de har ikke klart å finne ut av det på over 40 år så tror de hadde vært takknemlig for løsningen :D

Har ikke noe svar på noenting. Har et spørsmål. :)

Ah, men da så, nå er jeg litt mer i svingene her (sorry, er fortsatt litt jet-lagged :D )

Det blir jo da et spørsmål om virkelighetsoppfattelse og hvorvidt vi alle har et felles forankringspunkt når det kommer til hva som er virkelighet. De åpenbare er jo alt det fysiske rundt oss som vi kan ta på, se, manipulere osv osv. men det blir kanskje litt på sidelinja av begrepet virkelighetsoppfattelse i denne sammenhengen.

Har ikke lyst å slenge ut "hva er virkeligheten" her (syns den er ganske billig egentlig), men det er jo en del ting utenom rusmidler som former vår oppfattelse av virkeligheten rundt oss, og det vil jo også ha en påvirkning på motivasjonen bak et eventuelt ønske om å oppleve rus. F.eks. så tror jeg en vestkant-soss har en veldig annerledes oppfattelse av virkeligheten enn en fattig kar i Uganda (satt på spissen).

Men hvis jeg nå hadde inntatt et eller anna og i den rusen følte jeg noe, var den følelsen ekte eller er den bare tøv? For jeg følte jo vitterlig det jeg følte. Og blir den følelsen (glede, forelskelse, avslappet osv.) mindre verdt siden den ble opplevd mens man opplevde en form for rus?

For meg så blir det ikke slik, men da kommer jo også spørsmålet om hva som motivasjonen bak å ruse seg. Er det "sosial rus" man er ute etter, er det å forandre oppfattelsen av omgivelsene for en stund, er det for å rømme fra sin virkelighet (vold i hjemmet, fattigdom osv osv.) eller er det bare for å ha det gøy?

Min motivasjon til å oppleve rus er i de aller fleste tilfeller knyttet til avslapping og hygge (det kan være saaaatans godt med 2-3 kalde pils etter en lang arbeidsdag f.eks.), og selvfølgelig barnslig moro-søking fra tid til annen (fester/ut på byen mao). Hva andres motivasjoner måtte være aner jeg ikke, men slik jeg oppfatter det i denne tråden så er det nettopp hygge som virker som en av de største motivasjonene.

Jeg kan godt være med på tankene dine om at rus ikke er nødvendig, og at det i mange tilfeller kan føre til alvorlige konsekvenser, men jeg kan av prinsipielle grunner ikke stille meg bak en avholdsplattform siden jeg er en som nyter rus fra tid til annen. Derfor er jeg mere på en måteholdsplattform hvor forsiktighet og åpenhet om emnet er to viktige ting.

"hvorfor ikke prøve å ruse seg så mye som mulig, og forske på å få til bedre og mer "treffsikre" rusmilder, med færre bivirkninger? Hvorfor ikke ruse seg konstant når man er pensjonist?"

Vel, det skjer "forskning" på nye rusmidler støtt og stadig egentlig, men motivasjonen bak den "forskningen" er ikke akkurat å minimere bivirkninger, men heller å øke avhengighetsgraden mest mulig for å skape faste kunder (crack anyone?). Er det ønskelig? I mine øyne, nei. Å leve et liv fokusert på gå rundt rusa mest mulig er jo bare latterlig, for ikke å nevne at man vil slite hardt med å få til en rekke ting i hverdagen i en rusa tilstand. Selv om man fjerner de skadelige helseeffektene så vil jo fortsatt rusen innebære svekket dømmekraft og andre ting som gjør at en slik måte å leve på ville vært en forkastelig ting å promootere.

Nei, måtehold, forsiktighet og kunnskap er noe jeg mye lettere kan støtte og promotere :)

Ah, men da så, nå er jeg litt mer i svingene her (sorry, er fortsatt litt jet-lagged :) )

Det blir jo da et spørsmål om virkelighetsoppfattelse og hvorvidt vi alle har et felles forankringspunkt når det kommer til hva som er virkelighet. De åpenbare er jo alt det fysiske rundt oss som vi kan ta på, se, manipulere osv osv. men det blir kanskje litt på sidelinja av begrepet virkelighetsoppfattelse i denne sammenhengen.

Har ikke lyst å slenge ut "hva er virkeligheten" her (syns den er ganske billig egentlig), men det er jo en del ting utenom rusmidler som former vår oppfattelse av virkeligheten rundt oss, og det vil jo også ha en påvirkning på motivasjonen bak et eventuelt ønske om å oppleve rus. F.eks. så tror jeg en vestkant-soss har en veldig annerledes oppfattelse av virkeligheten enn en fattig kar i Uganda (satt på spissen).

Men hvis jeg nå hadde inntatt et eller anna og i den rusen følte jeg noe, var den følelsen ekte eller er den bare tøv? For jeg følte jo vitterlig det jeg følte. Og blir den følelsen (glede, forelskelse, avslappet osv.) mindre verdt siden den ble opplevd mens man opplevde en form for rus?

Rusmidler får deg til å føle følelser på lik linje av de man får av å padle, men de er ikke naturlige. Det er følelser du får fordi du har brukt rusmidler, en "belønning" for at du har tatt ei sprøyte/pille/drink. Noe som strengt tatt ikke fortjener noe belønning. Du får for eksempel en forsterket forelskelse i ei jente (ølbriller, anyone?) fordi du har ruset deg, ikke fordi jenta er utsedvanlig pen den kvelden. Jenta er lik, men oppfattelsen din av jenta er annerledes.

Motivasjon

Motivasjonen til rusmidler er jo alltid å skape de kjemiske prosessene som skjer i hjernen når rusmidler inntas.

avholds vs. måtehold

Er du enig i at idéen om rusmidler ikke er bra, det å bytte ut padling med et middel som fremskaper den samme effekten? Hva du gjør selv, hva jeg gjør, hva folk flest gjør er jo helt likegyldig. Jeg synes det er etisk forkastelig å spise kjøtt. Spiser masse kjøtt likevel. Men jeg kan ikke av den grunn argumentere med at å spise kjøtt er bra FORDI jeg spiser det og ikke klarer å la være.

Et liv rundt rus er latterlig

Hvorfor er det latterlig å leve et liv rundt rus, om man først har godtatt at rusmidler er en OK måte å oppleve lykke på? Om man kan fungere noenlunde likevel, og man mener at "lykke" fra rusmidler er like mye verdt som rus fra padling, hvorfor gidde padle? (jeg mener jo ikke at det er en OK måte å oppleve lykke på, så jeg mener selvsagt at liv rundt rus er latterlig)

avholds vs. måtehold

Er du enig i at idéen om rusmidler ikke er bra, det å bytte ut padling med et middel som fremskaper den samme effekten? Hva du gjør selv, hva jeg gjør, hva folk flest gjør er jo helt likegyldig. Jeg synes det er etisk forkastelig å spise kjøtt. Spiser masse kjøtt likevel. Men jeg kan ikke av den grunn argumentere med at å spise kjøtt er bra FORDI jeg spiser det og ikke klarer å la være.

Et liv rundt rus er latterlig

Hvorfor er det latterlig å leve et liv rundt rus, om man først har godtatt at rusmidler er en OK måte å oppleve lykke på? Om man kan fungere noenlunde likevel, og man mener at "lykke" fra rusmidler er like mye verdt som rus fra padling, hvorfor gidde padle? (jeg mener jo ikke at det er en OK måte å oppleve lykke på, så jeg mener selvsagt at liv rundt rus er latterlig)

Haha, denne diskusjonen, altså. "Er det greit å ruse seg?" er et spørsmål på linje med "Er det greit å spise sukker?" Selvsagt er det greit, selv om begge deler er "unaturlige" måter å oppleve positive effekter på (sukker smaker godt). Men det er også helt greit å la være, og avhold har mange positive effekter. Hvis du startet denne tråden fordi du leter etter motivasjon til å bli avholds eller gå straightedge vil jeg heller anbefale deg å prøve og se om det funker for deg.

Det må da være lov å drikke øl på fredagen og padle på søndagen? Kan ikke padle hele tiden, da ødelegger man kroppen sin.

Haha, denne diskusjonen, altså. "Er det greit å ruse seg?" er et spørsmål på linje med "Er det greit å spise sukker?" Selvsagt er det greit, selv om begge deler er "unaturlige" måter å oppleve positive effekter på (sukker smaker godt). Men det er også helt greit å la være, og avhold har mange positive effekter. Hvis du startet denne tråden fordi du leter etter motivasjon til å bli avholds eller gå straightedge vil jeg heller anbefale deg å prøve og se om det funker for deg.

Det må da være lov å drikke øl på fredagen og padle på søndagen? Kan ikke padle hele tiden, da ødelegger man kroppen sin.

Sukker er så mye mildere enn det som defineres som rusmidler at man kan knapt sammenligne det. Kaffe er et bedre eksempel, på de mildere typene rus. Er ikke noe fan av koffein-rus heller. :) Eller sukker, forsåvidt.

Om du ikke ser poenget mitt i denne tråden etter at jeg har repetert det så mange ganger, så får du printe den ut og lese den når du skal ut og padle på søndag. Istedenfor å kalle meg forvirret tenåring så kan du jo heller prøve å ta tak i problemstillingen min og svare på den, fremfor å feie den til side med at det "jo" må være lov å ruse seg.

1. Enig.

2. JA, det er greit.

-Avogtil.

ENIG i at rusmidler, uansett type, endrer menneskets persepsjon av virkeligheten. Evnen til å oppfatte, trekke de korrekte slutningene, agere, -alt dette kan skjerpes - eller - sløves - eller forvrenges til det helt absurde - av rusmidler. Det er vanskelig å argumentere MOT at rusmidler gir en endret oppfatning av virkeligheten.

Og dette er det helt ok å holde på med.

Synes jeg. Så lenge man er sitt ansvar bevisst, holder seg innenfor de lovlige midlene og unngår å påføre andre skade.

(Litt som i Kardemommeby altså...) smile.png

Svært mange store kunstnere og musikere har jo stort sett vært ruset og godt avhengige når de har vært på sitt beste. Så det får kanskje frem det gale og kreative i hjernen?

Sukker er så mye mildere enn det som defineres som rusmidler at man kan knapt sammenligne det. Kaffe er et bedre eksempel, på de mildere typene rus. Er ikke noe fan av koffein-rus heller. smile.png Eller sukker, forsåvidt.

Om du ikke ser poenget mitt i denne tråden etter at jeg har repetert det så mange ganger, så får du printe den ut og lese den når du skal ut og padle på søndag. Istedenfor å kalle meg forvirret tenåring så kan du jo heller prøve å ta tak i problemstillingen min og svare på den, fremfor å feie den til side med at det "jo" må være lov å ruse seg.

At det var? Forvirret tenåring? En dag kommer jeg til å skjønne internettforum-logikk.

Fortsett å "diskutere", dere. Jeg går og lager kaffe. Tror jeg skal ha sukker i den bare på trass.

Kroppen din er en gående, snakkende kjemikalie fabrikk. Den er konstant påvirket av forskjellige ytre og indre reaksjoner. Alle kjenner til puberteten og overgangs alderen.

Dette er så og si kjemiske programmer som blir utløst når kroppen når en hvis alder.

En ting er sikkert, de fleste av oss har mye til felles. Kjærlighet, familie, venner og problemer som oppstår rundt dette.

Jeg tror og mener at folk som tar rus i en eller annen form bruker rus for å dempe "vonde" følelser eller skyve vekk problemer. "Skyve bort problemer med enda et problem?"

Tar vi en sightseeing i hovedstaden vår så skjønner du hva jeg mener. Dette er baksiden av rus. Rus kan kontrolleres, men det mange glemmer er at kroppen er en fabrikk som avhenger av kjemiske stoffer.

Det vil si at du som person kan styres ene og alene av stoffer enkelt og greit. Det er et ansvar du som person eller som jeg sier til meg selv et løfte. Et løfte jeg gjorde med meg selv da jeg var 13 år gammel.

Jeg skal ikke la meg styres av stoffer! Er det greit at du havner utenfor pga av stoff? Er det greit at du mister venner pga et stoff? Er det greit at du mister jobben din pga av stoff?

Det er ikke til feie under en dør at jeg ikke ruser meg. Jeg ruser meg selv hver eneste helg. Sammen med venner, blir en annen person. Styrt av vesker i kroppen. Jeg snakker selvfølgelig om alkohol.

Dette er den demokratiske lovlige formen for rus du kan kjøpe i butikken pr. idag. Andre vil ha det til at flere stoffer slipper til. En debatt som har pågått i 20 år.

Hasj?

Hasj ja. En rus jeg er imot. Merkelig? Ja. Den skaper jo mindre problemer en alkohol. Hasj er heller ikke avhengighets dannende. Noe alkohol er.

Så hvorfor er jeg imot Hasj. Hasj har en bakside. Den har en sterkere rus. Etter mange mange år vil den rusen vaskes ut litt. Dermed glemmer noen det jeg sa tidligere, vi vil prøve å nå samme rus. Derfor begynner noe å blande inn andre stoffer.

Stripe, knark, x, alkohol.

Hva skjer om vi røyker hasj og drikker samtidig? Oppnår vi ikke da en streker og den samme behagelige rusen igjen?

Jeg ruser meg på kun en ting! Hvis du klarer og ruse deg på Hasj en gang i uken så er det greit, men bare vær klar over at veien til et rus avhengig liv er lettere med to stoffer ikke bare en.

Derfor er jeg imot legalisert hasj, jeg tror den vil stimuler folket til et letter rus avhengig liv. Forde vi er svake for kjemiske stoffer å forde kroppen styres av dette.

Det holder med en form for legalisert rus. Så enten for staten selge hasj eller selge alkohol.

Så hvorfor er jeg imot Hasj. Hasj har en bakside. Den har en sterkere rus. Etter mange mange år vil den rusen vaskes ut litt. Dermed glemmer noen det jeg sa tidligere, vi vil prøve å nå samme rus. Derfor begynner noe å blande inn andre stoffer.

Hasj sterkere rus enn alkohol my ass. Anderledes rus er det nok ja. I mange arabiske land er hasj lov, mens alkohol forbudt. Hvem sier vi i Norge har valgt "riktig" rusmiddel å "dele" ut? Jeg tviler sterkt på at alle som prøver hasj IKKE har testet både alkohol og sigaretter først... Så om man skal være en kjip pietist og ta "fristelsen bort fra sarte sjeler" bør jo dette også forbys.

Alternativt, gjør alle rusmidler lovlige og la folk selv få velge om de vil føkke opp livet sitt eller ikke. Eller kun for moroskyld en gang i blant... :)

Edited by Sad0lf

Derfor er jeg imot legalisert hasj

BcK har egen tråd for legalisering av hasj i forum serieux, linket til tidligere i denne tråden.