Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
PuNky

VALG 09 - Battlefield.no Meningsmåling!

Valg 09  

201 members have voted

1. 1. Hvilket parti stemmer du?

• Fremskrittspartiet
      66
    • Arbeiderpartiet
      47
    • Sosialistisk Venstreparti
      11
    • Senterpartiet
      6
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Venstre
      18
    • Høyre
      33
    • Rød Valgallianse
      9
    • Demokratene
      0
    • Annet
      10

Recommended Posts

På meg virker det nå som om det er de unge og lavt utdannede som støtter venstresiden her i tråden.

Uansett småkomisk at torres på 17 skal hyle ut hvor unge frp velgerene er :lol:

Ja, at jeg er 17 gjør jo at jeg ikke kan få med meg ting her i verden. Antar du tok deg nær av stempelet? Er ikke tilfeldig at jeg sier det, de fleste unge stemmer FrP fordi de kun tenker på lave avgifter og skattelette.

Tenk å ønske seg lavere avgifter i Norge, hvor avgiftene er så lave fra før. Det er helt merkelig ! Alle som i det hele tatt kan mene noe sånt bør mobbes ut av enhver form for offentlig debatt som useriøse harryballer fra ukartlagte dalstrøk.

Det å ønske at noen av verdens høyeste avgifter skal settes ned er et helt legitimt ønske. Mener sosialistene helt seriøst at alle de andre landene i Europa er harry fordi de har lavere alkoholavgifter enn vi har ? Er de alle som freppere å regne fordi de gjerne har lengre åpningstider for alkoholsalg ? Jeg finner det helt utrolig at en gruppe kontrollkåte nordmenn har greid å lage et bilde av dette som utrolig unormalt, når det er de selv om er unntaket med de merkelige holdningene.

Unge og skattelette? Bare jeg som syns ting skurrer der..? Når man er 17 år så er det svært få som kommer over frikortgrensen. De som gjør, tjener uansett ikke nok til at det syns særlig mye.. Er man smart og sparer BSU så får man i tillegg mesteparten tilbake.

Man har helt sikkert hørt det av mamma og pappa og selveste siv sjøl.. Jeg bare tenker; er jeg 17 så stemmer jeg på det partiet som gjør skoleordningen best og fremmer for studenter (om det er veien jeg tar)

Når man er 17 så stemmer man ofte ikke i det hele tatt i det valget som faktisk betyr noe...

Tsk tsk, mange som blir 18 senere på året.. Si 18 år da, argumentet mitt blir det samme. Gjelder de som går ut av vgs samme året som valget.

Unge stemmer frp pga lanvt refleksjonsnivå, noe som gjør at de ikke er kapable i samme grad til å se på et forslag fra partiet og tenke positive og negative konsekvenser, og gjennomførbarheten av det. Mindre avgifter, mer penger, bedre helsesektor og billig alkohol høres alt veldig fint ut, men i det de skal gi litt tall på alle disse løftene så faller det hele sammen, det er ikke gjennomførbart. Mye av de samme finner man igjen hos mennesker med lav utdannelse, refleksjonsnivå er lavere. merk til alle som tar seg nære: det betyr ikke at ALLE som stemmer frp passer inn i disse to gruppene, finnes mange som feks stemmer utifra et så enkelt og egoistisk motiv som at de selv vil slippe en avgift, og det får jo være opp til de. Snakker om tendenser og ikke sannheter

Stemte Rødt. Litt skuffa at de ikke kom inn på stortinget, glad for at det ikke ble borgelig regjering og at jobben min dermed er trygg i 4 år til ' />

Sært argument for å stemme venstre når det er sånn at vi onde mennesker som er så fæle at vi jobber i det private faktisk sitter mindre trygt under nåværende regjering. Er til å grine av hvor næringsfiendtlig nåværende regime er på visse områder.

Må også le av SV som på den ene siden finner det helt naturlig å sitte i regjering på tross av at den andre siden fikk et større antall stemmer, men på den andre siden mener at 1400 flere stemmer skal gi dem flere ministere enn SP selv om de to partiene har like mange mandater. Det er jo helt selv innlysende at når to partier i regjering har like mange mandater på stortinget så skal de også ha like mange ministere.

[url=(Er seff for nåværende valgordning mtp antall stemmer/antall mandater)

Stemte Rødt. Litt skuffa at de ikke kom inn på stortinget, glad for at det ikke ble borgelig regjering og at jobben min dermed er trygg i 4 år til smile.png

Sært argument for å stemme venstre når det er sånn at vi onde mennesker som er så fæle at vi jobber i det private faktisk sitter mindre trygt under nåværende regjering. Er til å grine av hvor næringsfiendtlig nåværende regime er på visse områder.

Onde mennesker, fæle? Hvor i alle dager har du dette fra? Jeg har da aldri sagt noe lignende. Prøv å vær saklig, selv om at jeg skjønner det kan være vanskelig i en slik tråd.

Og jeg brukte heller ikke trygg jobb som et argument, jeg stemte Rødt i håp om at de kunne komme på stortinget, hadde ikke store håpet at de skulle komme i regjering. Jeg bare konsanterte at jobben er tryggere nå enn om det hadde blitt en borgelig regjering.

Off, poletikk.

Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan respektere andre sis valg og mening, å diskutere poletikk ender bare opp med fail.

Hvis en jobb ikke er bærekraftig så er du antagelig mer etterspurt i en annen stilling. Hvis man vil se verdien av et fungerende arbeidsmarked kan man jo ta seg en tur til Danmark. (Nå har jo de det seff en del lettere enn oss siden de har sykt mye kortere reiseavstander i forhold.)

http://www.dn.no/valg/article1737680.ece

http://www.dagbladet.no/2009/09/12/nyheter.../trygd/8071751/

Disse to artiklene gir et hint om at et lavt antall arbeidsplasser fører til flere uføre, ikke flere arbeidsledige.

Det er komfortabelt å ordne det på denne måten så lenge vi kan leve på oljen vi selger, men det er antagelig forsvinnende få år til Norge må planlegge hvor vi skal kjøpe oljen vi skal bruke.

Denne tråden er jo ikke diskutering av politikk, den er bashin av venstresiden biggrin.png

poletikk, polyklinikk, vinmonopol, politikk. hehehe

Men for å krangle videre, hva er de borgerliges synspunkt på rike? Hvordan vil dere få pengene over fra rike til de fattige? Eller mener dere at det er greit for demokratiet vårt at de rike også har makt?

De fattige får få ut fingeren og ordne seg selv? De kan jo slutte og kjøpe røyk, så kanskje de har råd til mat?

Hele ideen med at man skal ta fra "de rike" og gi til de fattige er helt ekstremt smakløst og urettferdig.

At man har sosialhjelp er selvsagt helt greit, betalt over skatteseddelen. Men rike bør naturligvis ikke straffes hardere enn andre.

Ideelt sett burde det vært en flat skatt på inntekt, med et minstefradrag (som hjelper hovedsaklig de fattige), men ikke mulighet til andre fradrag (som f.eks renter på lån).

Hvor mye denne flate skatten bør være? Tjah, vanskelig å si. Jeg vil anta et sted mellom 30-35%.

I tillegg er det greit med skatt på utbytte på 28% (så lenge formueskatten fjernes).

Og sånn for ordens skyld; Hvordan definerer du "rik" ?

Unge stemmer frp pga lanvt refleksjonsnivå, noe som gjør at de ikke er kapable i samme grad til å se på et forslag fra partiet og tenke positive og negative konsekvenser, og gjennomførbarheten av det. Mindre avgifter, mer penger, bedre helsesektor og billig alkohol høres alt veldig fint ut, men i det de skal gi litt tall på alle disse løftene så faller det hele sammen, det er ikke gjennomførbart. Mye av de samme finner man igjen hos mennesker med lav utdannelse, refleksjonsnivå er lavere. merk til alle som tar seg nære: det betyr ikke at ALLE som stemmer frp passer inn i disse to gruppene, finnes mange som feks stemmer utifra et så enkelt og egoistisk motiv som at de selv vil slippe en avgift, og det får jo være opp til de. Snakker om tendenser og ikke sannheter

Det er flere måter å gjennomføre prosjekter på, både når det gjelder det offentlige og i næringslivet.

Det som det ofte skorter på hos de aller fleste er forståelsen av CAPEX og OPEX.

FRP's prosjekter baserer seg stort sett på høyere CAPEX og lavere OPEX enn tilfelle er for andre partier. I lengden går det som regel opp i opp.

Folk snakker stadig om at FRP vil tappe oljefondet, til det omsider er tomt. Her er det jo også noen som ikke skjønner enkle økonomiske sammenhenger.

FRP vil bruker mer av overskuddet til staten, og da tilføre noe mindre penger til oljefondet. Dette betyr selvsagt at oljefondet også vil øke med FRP bak roret, men det vil øke noe mindre enn med andre.

Og det er slik jeg ser det en god bruk av penger. Det er fint at også nåværende generasjoner får glede av oljepengene.

Hvorfor skal verdens rikeste land nøye seg med en infrastruktur som er vesentlig dårligere enn alle vestlige land vi kan sammenligne oss med?

Så vi du sikkert si, dette vil Høyre også gjøre noe med. Men Høyre er ikke interessert i å bruke det antall kroner som skal til for å få til dette.

De vil bevilge et beløp som er så lite at vi aldri vil komme opp på et akseptabelt nivå. Alt for å bevare den hellige handlingsregelen.

Men whatever, vi har fått 4 nye år med sluking av kamelkuk, så får vi se om det kan bli endring ved neste korsvei.

Og; Børsen ser ut til å ta valget pent. Fint for meg.

Så du mener at de som sitter med mye 10 millioner +, har fortjent så mye penger? Hva med de som arver? Har ikke noe definert grense på "rik", men de som har luksus, er rike. Jo mer luksus, jo rikere.

Om gapet fortsetter å vokse mellom rike og fattige, synes du da det er de fattiges feil som ikke gidder tjene penger? Sjeiker i Saudi Arabia tjener også penger på lovlig vis, og omsetter dem, ifølge lovverket i Saudi Arabia. Det betyr ikke at det er greit å sløse slik som de gjør.

Selv om det er opptjente penger etter systemet, er det ikke fortjente penger. I andre land kan man jobbe ti ganger hardere enn selv den hardest jobbende millionæren i Norge, og ikke tjene mer enn et par hundringser i året.

Off, poletikk.

Skjønner ikke hvorfor man bare ikke kan respektere andre sis valg og mening, å diskutere poletikk ender bare opp med fail.

picard-facepalm.jpg

Så du mener at de som sitter med mye 10 millioner +, har fortjent så mye penger? Hva med de som arver? Har ikke noe definert grense på "rik", men de som har luksus, er rike. Jo mer luksus, jo rikere.

Hva har "fortjent" med noe som helst å gjøre?

Har Åge fra Verdal fortjent å vinne 8 mill på lotto?

Hva er luksus?

Er bil luksus? Egen bolig? TV? Game-console? PC?

Om gapet fortsetter å vokse mellom rike og fattige, synes du da det er de fattiges feil som ikke gidder tjene penger?

I stor grad, ja.

Sjeiker i Saudi Arabia tjener også penger på lovlig vis, og omsetter dem, ifølge lovverket i Saudi Arabia. Det betyr ikke at det er greit å sløse slik som de gjør.

Hvorfor skal du eller andre bestemme hva som er greit når det gjelder andres pengebruk?

Selv om det er opptjente penger etter systemet, er det ikke fortjente penger. I andre land kan man jobbe ti ganger hardere enn selv den hardest jobbende millionæren i Norge, og ikke tjene mer enn et par hundringser i året.

Igjen, hvorfor snakker du om "fortjent" ? Hvilken relevans har det i det hele tatt?

Og hva i all verden vet du om hvor hardt millionærene i Norge jobber?

Oooog der var vi uenig igjen masti, man kan ikke si at fattigdom er de fattige selv sin skyld, man fødes i stor grad både inn i utdanningshjul og levekårhjul, er man "uheldig" så får man verktøy som gjør at du har jævlig dårlig sjanser til å komme deg på beina. Her må det være sikkerhetsnett som plukker opp og hjelper til.

Problemet til zilly er at han automatisk slenger inn argumentet om rettferdighet som om de med penger er rike på en så ufortjent måte at de absolutt skal straffes. Det er en trist tilnærmning av to grunner:

1) rike mennesker bruker mer penger i butikker og skaper mer penger i omløp, noe som i det store og det hele skaper økonomisk vekst for alle generellt på en måte som jevner ut mye bedre enn en enkelt skatt som får et stort samfunnsøkonomisk effektivitetstap grunnet papirkverna den må igjennom

2) det blir som i afrika, hjelp til selvhjelp funker bedre enn direkte penger, det å skape et bilde av problemet som at det er noens "skyld" at de er rike, bidrar ikke til en konstruktiv debatt om hvordan man skal fordele pengene, og skaper heller splid og syndebukker som rimihagen.

Oooog der var vi uenig igjen masti, man kan ikke si at fattigdom er de fattige selv sin skyld, man fødes i stor grad både inn i utdanningshjul og levekårhjul, er man "uheldig" så får man verktøy som gjør at du har jævlig dårlig sjanser til å komme deg på beina. Her må det være sikkerhetsnett som plukker opp og hjelper til.

Jeg sier ikke at fattigdom er de fattiges egen skyld, jeg sier at enhver må ta mer ansvar for seg selv og sine. Det er jo i dems egeninteresse.

Man kan ikke bare sitte på ræva og forvente at alt det gode skal komme til seg.

Jeg sier heller ikke at de ikke skal få hjelp og støtte fra staten (Som nevnt ovenfor er jeg for sosialhjelp).

Og det er som du sier, det viktigste er hjelp til selvhjelp, ikke direkte pengetilskudd.

Pengetilskudd kan være nødvendig i perioder, men i det store og det hele er det viktigste at man både får mulighet til å tjene penger og gjør noe aktivt selv for å tjene penger.

Og det jeg nevnte rundt røyking, det er en kjensgjerning at mange fattige røyker. Og røyk er forholdsvis dyrt i Norge.

Mao, når jeg ser folk som selv hevder de er fattige men står med sneipen i munnviken, da klarer jeg ikke ha sympati med dem. Sorry, men sånn er det bare.

Det er ting man kan gjøre på eget initiativ for å bedre egen situasjon.

Word!

Det er for mange mennesker i dette landet som forventer at staten tar hånd om dem.

Reis dere opp fra stolen og gjør noe! Ikke bare sitt å vent på at trygden skal dumpe inn på kontoen hver måned.

Og folk syter over at de har dårlig råd, samtidig som de tenner den nye røyken med den gamle og spiser filmdeal fra Peppes Pizza hver kveld.

En avgift/skatt som burde vært fjernet for en haug av år siden er arveavgiften.

Her må altså "de etterlatte" betale en skatt på et beløp beregnet ut i fra verdien på arven. En verdi som allerede har blitt beskattet opptil flere ganger.

Kommer rødgrønn regjering til å gjøre noe med dette?

Neppe.

Reis dere opp fra stolen og gjør noe! Ikke bare sitt å vent på at trygden skal dumpe inn på kontoen hver måned.

småkvalmt og veldig generaliserende.

Regner med at sarkasmen ligger i tjukke lag i posten over. :lol: Kjenner lusa på jimigangen.

Det som er helt klart er at et godt sosialt sikkerhetsnett er en viktig del av et godt arbeidsmarked. Stikkordet norge burde strebe etter er flexicurity. http://en.wikipedia.org/wiki/Flexicurity

Og det er uakseptabelt om syke folk ikke kan ha en fornuftig livsstandard.

Men i dag er det sånn at mange av ordningene vi har blir misbrukt som et politisk middel for å skjule arbeidsledighet, og det blir misbrukt av en del folk som regelrett føler de har det bedre med full fritid og en brukbar utbetaling enn lite fritid og en utbetaling som er ca lik.

En annen sak er at Stoltenberg2 er en regjering som er så fullstendig anti innovasjon at det nærmer seg folkemord.