andyski 3 Report post Posted September 9, 2009 Topic sier sitt. Jeg tenker på å søke lærling plass i Statoil offshore. Så lurte på om noen av dere har søkt å er kommet inn i år, eventuelt andre som har søkt tidligere. Jeg er 18 år, altså gammel nok, Går atm Påbyggings år for å få eventuelle poeng som jeg kan bruke senere. Fikk femmer i alle mekaniske fag VG2, har ingen fravær untatt 2 dager sykdom p.ga knekt fot. Har også god arbeidserfaring med referanser til utplassering via skolen og sommerjobber. Siterer - "Vi stiller flere krav til dem vi ønsker som lærlinger. I tillegg til gode karakterer og dokumenterbart fravær ønsker vi også at våre lærlinger er ansvarsbevisste og har gode samarbeidsegenskaper." Har valgt Entrepenørskap som tilvalgsfag i år, det vil si å samarbeide i gruppe å skape en bedrift, drive med teambuilding osv. Spørsmålet mitt er igrunn hvordan hele prossessen startet, søkte du tidlig? Hvordan skrev du søknaden? Hvordan forberedet du deg til intervju, og hvordan var det? Eventuelt noen som har god peiling på jobbsøknader som kan komme med noe tips? Takker for all saklig og usaklige svar! :-) - Andreas Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 9, 2009 Da kommer jeg med et usaklig svar: da de hørte vi studenter "bare" hadde bachelor sendte de oss videre og bad oss skaffe oss en master (dette var på karrierestand ved UiS i vår). Tonen begynner sikkert å bli en annen iom at oljeprisen har doblet seg. Forventer at det kommer til å gå hakket bedre når prisen stabiliserer seg på 75+.. Men det er jo selvsagt et stykke unna -07 snittet. Men ønsker deg uansett lykke til! ps: jeg er bare en egosentrisk tasseladd som fikk litt dårlig erfaring med alle "lovnadene" de kom med da alle studenter måtte søke petroleum i -06. Share this post Link to post Share on other sites
Bioneuf 0 Report post Posted September 9, 2009 Tipper Entrepenør skap seals the deal! Share this post Link to post Share on other sites
Steiner 8 Report post Posted September 9, 2009 Zaxo han søker som lærlig ikke som ingeniør. Så han må bare skrive en god søknad og være seg selv på ett intervju. Google litt for søknader. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 9, 2009 Jeg ser bare jobbsøker og statoil.. Jeg bare kverulerer... Ikke hør på meg Share this post Link to post Share on other sites
Reinsdyr 0 Report post Posted September 9, 2009 Fyr med en link til bf-stats i cv'en. Share this post Link to post Share on other sites
Maxi 2 Report post Posted September 9, 2009 Hvor får jeg kjøpt et entrepenør skap? Share this post Link to post Share on other sites
Kayman 2 Report post Posted September 9, 2009 Kjenner en som er arbeidsgiver offshore, og det skal visstnok lite til for å bli diskvalifisert i søknadsprosessen siden det er ganske mange søkere og kravene er høye. Det viktigste er at man gir inntrykk av å vite hva man holder på med og kan holde hodet kaldt, og at man faktisk oppriktig ønsker å jobbe offshore og ikke bare stikker av etter endt opplæring. Statoil sliter visstnok med at mange av de med flotte søknader av diverse årsaker stikker av når de er ferdig som lærling. Fyr med en link til bf-stats i cv'en. Nettspill og ekstremsport er vel en heller dårlig idé å nevne. Symboliserer at man liker å ta sjanser, noe man helst ikke bør der ute. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 9, 2009 Om battlefield symboliserer at man liker å ta sjangser.. Ja da fatter ikke jeg.. Sier vel egentlig mer om dine sosiale egenskaper om battlefield er det du linker til i en cv Share this post Link to post Share on other sites
CoolSpin 0 Report post Posted September 9, 2009 Om en uviten arbeidsgiver kun har sett 60 minutes innslag om at voldelige PC spill fører til mord, eller har lest et sted at arbeidsgivere visse steder filtrerer om man har spillt Dungeons & Dragons (eller Dragons & Dungeons??) fordi man tar mer risiko generelt, og tror blindt på det... tja. Share this post Link to post Share on other sites
taken 2 Report post Posted September 9, 2009 Da kommer jeg med et usaklig svar: da de hørte vi studenter "bare" hadde bachelor sendte de oss videre og bad oss skaffe oss en master (dette var på karrierestand ved UiS i vår). Tonen begynner sikkert å bli en annen iom at oljeprisen har doblet seg. Forventer at det kommer til å gå hakket bedre når prisen stabiliserer seg på 75+.. Men det er jo selvsagt et stykke unna -07 snittet. Men ønsker deg uansett lykke til! ' /> ps: jeg er bare en egosentrisk tasseladd som fikk litt dårlig erfaring med alle "lovnadene" de kom med da alle studenter måtte søke petroleum i -06. Share this post Link to post Share on other sites
Kayman 2 Report post Posted September 9, 2009 Er vanligvis relativt gamle folk som sitter som arbeidsgivere, og de har gjerne liten peiling på spill. Mange spill er konstruktive, f.eks. med at man blir bedre til å tenke klart i pressede situasjoner (BF, CS og mange strategispill kan nevnes som eksempler), og dermed gjør en bedre kvalifisert. Men er dessverre for mange som bare ser på spill som nedbrytende og som kan oppfordre evt. arbeidstaker til å ta sjanser ("det-er-ikke-så-farlig-holdningen"). Dessuten kan de være redd for at spilletid konkurrerer med arbeidstid, eller tilogmed spilling i arbeidstiden. Ekstremsport er uansett direkte diskvalifikasjon. Share this post Link to post Share on other sites
Cecion 0 Report post Posted September 10, 2009 Jeg har kjørt bilspill og vunnet! Synes staten skal se på det som nok kvalifikasjon til at jeg kan få lappen gratis. Share this post Link to post Share on other sites
Talgmar 2 Report post Posted September 10, 2009 Hey, jeg jobber i StatoilHydro kompis. På land, trygt forankret i Oslo derimot. Søk hardt! Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 10, 2009 Ekstremsport er uansett direkte diskvalifikasjon. Er det?? Har til nå aldri sett spørsmålet "driver du med ekstremsport, og i såfall hvilken?" på et søknadsskjema eller i et intervjue. Dog "Det er julaften og jobben trenger deg. Ville du prioritert jobben fremfor familien??" har jeg sett et par ganger.. Lenge leve det spørsmålet Share this post Link to post Share on other sites
Pazuzu 114 Report post Posted September 10, 2009 Tja, er ikke så ille spørsmål det, men det er jo et tydelig tegn på at du kanskje ikke ønsker å jobbe der. Det de sier er jo at "vi har ikke kontroll på det vi driver med og vet aldri når ting går til helvete, så du må godta å bli innkalt til jobb når som helst om du skal arbeide for oss". Seff forutsatt at det ikke er den typen jobb hvor det er naturlig å måtte forvente sånt (kundekonsulent eller lignende), hvor du ærlig talt må forvente at de ønsker å vite at du passer til jobben. Folk har en tendens til å glemme at intervju er til for å se om du passer inn i avdelingen. Det går begge veier det, jeg har plukket opp hårreisende dårlige arbeidsmiljø på intervjuer og takket nei selv. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 10, 2009 Det er svært mange amerikanske firmaer som helst ser til at du prioriterer jobben fremfor familien. Det er tross alt ikke de samme arbeidsrettighetene i USA som i Norge. Eksempelvis er vel Halliburton, Schlumberger, Cocono philips.. Men det skal ikke sies at de ikke er gode på andre områder. Lønningene er jo ikke morsomme engang.. Share this post Link to post Share on other sites
Kayman 2 Report post Posted September 10, 2009 Ekstremsport er uansett direkte diskvalifikasjon. Er det?? Har til nå aldri sett spørsmålet "driver du med ekstremsport, og i såfall hvilken?" på et søknadsskjema eller i et intervjue. Dog "Det er julaften og jobben trenger deg. Ville du prioritert jobben fremfor familien??" har jeg sett et par ganger.. Lenge leve det spørsmålet I enkelte avdelinger stiller de faktisk slike, eller liknende spørsmål. Ihvertfall ifølge kjenningen min, og tviler på at han lyver på akkurat det. Det er jo ganske opplagt at folk som har en så avslappet holdning til risiko ikke har noe å gjøre på en av Norges farligste arbeidsplasser. Selv om man kan glemme alt av ekstremsportholdninger når man er på jobb, er det vel ingen vits for arbeidsgiver å ta noen sjanser, spesielt hvis det er mange nok søkere å ta av. Det med å være på jobb julaften er alltid en del av en offshorejobb. Har en far som har jobba offshore, og har vært ganske vant med at han har vært ute ca. annenhver jul (og gjerne nyttår). Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 10, 2009 50 % av jobbene innebærer at man kan måtte jobbe på julaften. Selv da jeg jobbet på et bakeri jobbet jeg julaften. Dette avhenger jo av hvilke vakter du har. Verden tar ikke fri på julaften, ikke det jeg mente. Det er vel heller et sånn eksempel vi har brukt i klassen min på hvor en del selskaper mener lojaliteten skal stå. Om du ikke ser deg enig i deres mening så får du ikke jobben. Tar jeg ikke 100% feil så er man ikke pliktet til å svare på slike spørsmål. Fruen driver med reiseliv og har en del med norske arbeidslover å gjøre. Hun snakket ihvertfall om noe lignende, om enn ikke akkurat det. Om det derimot er lurt å si "det svarer jeg ikke på" er nå en annen sak Share this post Link to post Share on other sites
ChaccO 0 Report post Posted September 11, 2009 jeg søkte også som lærling hos statoil når jeg var ferdig på skolen, selv om jeg kjente en go del folk innen systemet der så var de ganske nazi på inntaket. Det var ikke noe mere mulighet til kompis rekrutering / slekt ol. Hadde man ikke snitt over 4.3 så ble man ikke med videre.. så var det prioritering damer.. så ble det luka ut noen flere før intervju. men når det er nesten 800 søkere på 5 stillinger og 100 var tatt inn så er det greit liksom at jeg kom til intervju Share this post Link to post Share on other sites
Kayman 2 Report post Posted September 11, 2009 50 % av jobbene innebærer at man kan måtte jobbe på julaften. Ja, har selv jobba julaften i en helt standard jobb, riktignok bare til ca kl 13. Men offshorejobber innebærer gjerne at man er HELT borte julaften, og gjerne romjula og nyttårshelga også, hvis man jobber to uker av gangen. Det er det ikke 50% som innebærer, og derfor er offshorejobber mer belastende for de som gjerne vil prioritere familien. Nå er det mange forskjellige jobber i Nordsjøen, og de vanligste jobbene har en oppsatt plan slik at man vet når man er ute eller har fri. De som har tilkallingsjobber kan fort bli kalt ut på dagen, og da blir det plutselig håpløst å planlegge noe framover. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 11, 2009 Tenkte jobber generelt jeg.. Dessuten starter vel julaften teknisk sett ikke før 15:00. Eksempelvis sykehusjobber e.l. Svært sjeldent vi har vært samlet hjemme hos meg da vi er 1 lege, 1 sykepleier og 1 helsesøster.. Edit: men tror jeg vi fullstendig kupper tråden til noe helt annet. Share this post Link to post Share on other sites
Kayman 2 Report post Posted September 11, 2009 Ja, sant det, trådstarter spurte egentlig om intervjuet/CV. Han har i stor grad fått svar på hva det forventes på intervju, og det er jo svært sjelden mangel på søkere til jobbene så kravene er høye og spørsmålene blir ofte spesielle for å skille ut akkurat de som passer best til jobben. Men tror også det kan være greit å informere litt om hva offshorearbeidere har i vente, siden det er en god grunn til de heftige lønningene de får. Selve arbeidsmiljøet virker veldig bra, så det er neppe noen som lider nød av å arbeide ute. Men man må planlegge fritida på en helt annen måte enn med vanlige åttetimersjobber. Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted September 11, 2009 Helt riktig. Så om det er noen som har jobbet off-shore og kan komme med litt tips.. Eksempelvis hvordan det er om man har barn. Ser for meg 4 uker hjemme er en fryd med ungen sin, men samtidig veldig tungt når man ikke er hjemme. Og hvordan konen stiller seg til slikt (klart det er forskjellig fra dame til dame. Men mange føler sikkert noe av det samme). Share this post Link to post Share on other sites
zillyDuck 0 Report post Posted September 17, 2009 De med familie kan ofte sno seg bort fra julaften, om de er heldig, ved å bytte med andre som har lyst til å jobbe julaften, som kanskje ikke har idyllisk familie hjemme. Eller man kan bytte rotasjon slik at julaften ikke krasjer. Share this post Link to post Share on other sites