Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
bfdck

Barregrep

Recommended Posts

Ok, så jeg trodde at når jeg lærte ett barregrep så kunne jeg alle, men sånn ble det ikke. F-style akkordene er enkle, men får ikke til f.eks B.

Noen som har noen über teknikker for å lære seg B'en for eksempel? Sitter og øver og øver men det blir aldri noe bra. Enten blir low-e strengen muta eller så blir det bare utrolig stygg lyd (mao. stygg lyd uansett). Og det hjelper lite at alt ser utrolig enkelt ut heller..

Grrr, jeg er irritert.

Edit: Egentlig sliter jeg med alle grep der man bare bruker peke- og ringfingeren (hvis dere skjønner hva jeg mener).

35555

57777

2444x

etc.

Var når jeg kom til barre-grep at gitaren min plutselig gikk fra instrument til møbel

Mm, har allerede gitt opp gitar én gang pga. barregrep, og har bestemt meg denne gangen at jeg ikke skal gi meg! ' />

Det tok 3-4 år før jeg tok i en gitar igjen.

Brukte [url=http://www.youtube.com/watch?v=Q6_lGeK7hLc'>Han var rå! biggrin.png

Nå veit jeg ikke hvor lenge du har spilt, men øving øving øving - selv om det tar årevis - er vel mitt svar.

Om man tenker slik at man i snitt blir "littttt" bedre for hver gang, så blir`e bra til slutt.

Evt prøv med lillefingern.

Gitaren bør være lettspilt også da.

Et godt tips er å ta seg gooood tid. Mange som er i "startfasen" spiller rett og slett for fort.

Det er som sykling. Start sakte, og få rene toner - og etter mye øving er`e bare å gi gass!

btw, skal kjøpe en gibson les paul standard 60s i dag, woohoo!!

faded honeyburst finish.

edit: var en 50s mod = uaktuellt.

Som talg sier, start sakte. Bruk en metronom og sett ned tempo så mye at du får til hver eneste akkord rent, også går du gradvis oppover 1-5 bpm når du føler du mestrer det.

Den Nirvana-sangen er jo uten barre-akkorder, nesten bare powerchords. Hva slags gitar har du?

Når du sier B tenker, tenker på akkorden X24442, da barrer jeg med pekefingeren og bruker alle de tre andre fingrene på resten av strengene istedenfor bare ringfingeren. ' /> (Den kan også spilles som 799877, men det blir veldig lyst. p

Sondre

Jeg vet men det var mest for å trene fingerstyrke. :cool:

Jeg har en Cort (AD70 eller noe sånt).

Jeg spiller B'en på samme måte, men jeg har lyst å kunne den "vanskelige" metoden. Det går fortere å skifte og det ser kulere ut ' />

Å barre med lillefingeren er helt umulig, sikkert fordi jeg ikke har nok styrke i den. p

Og jeg øver mye, men føler ikke at jeg gjør noe framskritt. Var derfor jeg lurte på om noen hadde noen gode teknikker. :/

Det er kanskje det som er kjedelig med gitar. Det er vanskelig å se at du blir flinkere, fordi det går så sakte, men hvis du ser på forskjellen nå og for 2-3 uker siden vil du nok se mye større forskjell. smile.png

Sondre

Drit i slike allsanger med akkorder og spill noe sologitar typ The shadows etc. Mye enklere og du jager som regel folk bort med en gang du drar frem gitaren.

Om du bruker den fingern som er nærmest lillefingern (er det ringfingern?) til å dekke alle de tre lyseste strengene i grepet kan du prøve å vri håndleddet når du spiller. Prøv å posisjoner hånda litt ulikt, også finner du fram til en måte å spille på som er enkel for deg.