Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Cpt. Awesome

Windows 7 skal leveres uten internet explorer

Recommended Posts

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=576037

Hvordan i helvete skal dette komme oss forbrukere til gode? Forbanna tullinger altså, nå ender det da med at vi må installere iexplorer separat fra resten av sjiten for å i det hele tatt få tak i en annen browser? Og denne kommisjonen blir kun fornøyd dersom microsoft tilbyr ett valg til forbrukeren? Hvordan skal man rettferdig velge den browseren som skal kunne legges inn i denne listen? Kommer opera i det hele tatt med, de som er så små?

Jeg tror dette uansett feiler, hva tror dere?

Vedder på at IE8 ligger i selve installen, men at den er deaktivert. Under legg til/fjern Windows komponenter eller noe. Man kan jo deaktivere IE8 der i dag, så hvorfor ikke omvendt?

Synes egentlig dette er litt tullete. Nettleser er en naturlig del av et OS og da er jo IE et naturlig valg for Microsoft. På den annen side kunne de jo tatt med en grunnleggende innstaller (type web-innstaller) for de andre nettleserne, litt som man tar med de vanligste driverne.

åssn ska vi komme oss på internett uten internettleser a? :boxed:

"yess! windows 7 pwnage, nå må jeg bare komme meg på nett og laste ned firefox!...ehh...ventnålitt.."

Ja, prøv å forklar det til muttern...

hvis dette blir en realitet er jeg glad på vegne av microsoft sin europeiske kundesupport..

Åpne "mine dokumenter". I adressefeltet hvor det står "mine dokumenter", skriv inn www.opera.no.

Det jeg synes er rart at Microsoft ikke får legge inn sin EGEN nettleser, uten at det blir oppstyr.

Det er jo ærlig talt deres produkt, og dette kommer oss ikke til gode i det hele tatt.

Like logisk som å bøtelegge dem for å lage windows i det hele tatt, det oppfordrer jo på monopol... Kanskje de bør bøtelegge microsoft for at windows og har blitt populært, selv om det ikke alltid er like bra.

Fy faen så mye idioti EU finner på.

Skjønner godt at Microsoft heller fjernet IE enn å markedsfører andres nettlesere.

Tenker nok Opera er sinna nå, siden de går glipp av snylting/gratis markedsføring.

Egentlig aldri forstått hva hele tjohoiet er for egentlig. Selv om IE ikke følger med Windows så er det jo bare å laste ned gratis uansett slik som med alle de andre nettleserne. Hvis man skal følge EU-greiene til punkt og prikke må jo egentlig MS shippe Windows uten brannmur, virusbeskyttelse og en rekke andre ting som det også finnes konkurrenter til der ute. Blir jo ganske latterlig etterhvert.

Menmen, ingen liker det når man blir for stor og suksessrik virker det som. Ser jo samme med Google og hvordan folk sutrer og griner over at de blir større og større. Har man suksess så har man suksess imo

Flott, neste steg er at de fjerner windows helt.

Sett ALT av microsoftprodukter ut av spill i en uke eller to, så slutter nok folk å klage over microsoft og bønnfaller de om å starte det opp igjen :boxed:

Hadde det bare vært mulig så.. :blush:

Egentlig aldri forstått hva hele tjohoiet er for egentlig. Selv om IE ikke følger med Windows så er det jo bare å laste ned gratis uansett slik som med alle de andre nettleserne. Hvis man skal følge EU-greiene til punkt og prikke må jo egentlig MS shippe Windows uten brannmur, virusbeskyttelse og en rekke andre ting som det også finnes konkurrenter til der ute. Blir jo ganske latterlig etterhvert.

Menmen, ingen liker det når man blir for stor og suksessrik virker det som. Ser jo samme med Google og hvordan folk sutrer og griner over at de blir større og større. Har man suksess så har man suksess imo

Hvis Microsoft hadde fulgt "spillereglene" og latt sin browser følge standardene, i stedet for å lage sine egne prioprietære greier og markedsføre dem, så hadde nok ingen angrepet IE. Når det gjelder firewalls, antivirus og slike ting så gjør ikke MS noe annet enn å gi dem med gratis. Det er en stor forskjell på å gi bort noe gratis, og å (når man allerede er i en svært dominerende posisjon) bruke skitne triks for å ødelegge for konkurrentene. IE klarte på en nogenlunde grei måte (såvidt jeg husker fra 90-tallet) å ta store markedsandeler fra Netscape, og på den måte bli den klart største browseren. De burde ha være fornøyd med det, og jobbet med å forbedre internett-standardene. I stedet ga de faen i standardisering, og lagde sine egne proprietære alternativer til alt som konkurrentene fant på. Deretter markedsførte de disse løsningene og sørget for at en rekke ledende sites brukte slike, for på denne måten å "tvinge" brukerne til å bruke IE.

Slik er det også med Intel vs AMD. Når Intel fighter "clean" (dvs at de har bedre produkter og priser uten noe mer hokus pokus enn det) så får de kjempe i fred, men når de "jukser" og bruker skitne triks (f.eks gir bort enorme "bonuser" til PC-produsenter mot at de ikke selger AMD-produkter) så får de svi for det. Det er bare rett og rimelig synes jeg!

Tror ikke Microsoft får pes med IE fordi IE ikke følger standarder, men fordi de er blitt for store. Jeg synes ærlig talt det er ganske latterlig å måtte gi ut et OS uten nettleser.

Forresten så er vel IE 8 så vidt jeg har skjønt ganske flink med standarder på nett. Selv om jeg bruker Firefox så er IE 8 den beste IE hittils...skulle kanskje bare mangle da. Windows 7 rocker forresten :boxed:

Trodde det var brukeren som skulle bestemme hva han ville ha jeg, ikke EU eller Microsoft, for den saks skyld.

Personlig mener jeg alle selskaper som idag leverer en browser for internet burde få legge med en install_<browsername_here>.exe på OS-plata - så kan brukeren velge helt selv om han vil ha en, den andre, eller alle sammen.

Nå er jeg blitt veldig fan av Opera, så hva som følger med er egentlig irrelevant for min del. Jeg vil alltids installere Opera likevel.

Personlig mener jeg BMW bør legge med navi-system fra Audi og Mercedes, slik at man kan velge når man kjøper bilen.

En mer relevant sammenlikning ville vel være at det blir forbudt å forhåndsinstallere navigasjons-utstyr i biler, for å gjøre konkurransen mer reell. Nå er det ikke så relevant likevel, siden innebygd navigasjonsutstyr som regel koster 10 ganger mer og er dårligere, men det er ikke så nøye. :boxed:

Personlig mener jeg BMW bør legge med navi-system fra Audi og Mercedes, slik at man kan velge når man kjøper bilen.

En mer relevant sammenlikning ville vel være at det blir forbudt å forhåndsinstallere navigasjons-utstyr i biler, for å gjøre konkurransen mer reell. Nå er det ikke så relevant likevel, siden innebygd navigasjonsutstyr som regel koster 10 ganger mer og er dårligere, men det er ikke så nøye. :boxed:

Njah, det er vel litt ymse. Det klart beste navisystemet per i dag er det som finnes i Audi A5 og Q5, MMI 3G.

Muttern har en ny Toyota Avensis, og navi'en i den er latterlig. Men sånn er det vel generelt med riskokere.

Uansett, at EU skal bestemme hva en leverandør legger med i produktet sitt er jo faen meg helt bak mål.

Det burde være 100% opp til kundene hva de vil velge, basert på det utvalget som finnes på markedet.

Ser for meg at MS kanskje starter med Windows-"pakker". En barebones-utgave, en med litt ekstra stuff med og en "deluxe-utgave" med alle ekstra ting som f.eks. IE og kanskje Word eller noe.

For det er jo så mye enklere for forbrukeren å måtte velge mellom 3-4-5 forskjellige utgaver av et produkt enn bare å få alt i ett produkt

At noen skal komme aa si hva en produsent kan ha og ikke ha med i noe de lager/selger... droeyt

Isolert sett så kan det høres drøyt ut, ja, men dette handler vel egentlig om kampen mot et monopol. Det er ingen som er tjent med at Microsoft har total dominans på både operativsystem, office-pakke, browser, mediaplayer, osv, osv.

Jeg synes selv også at det er praktisk at det følger med noen basis-programmer med operativsystemet. I så måte synes jeg også det er praktisk at IE følger med. Jeg skjønner likevel hvorfor EU gjør som de gjør.