Cr1x 0 Report post Posted June 9, 2009 Jeg kom opp i Matte Muntlig - med temaet Bilforhandler. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut ting jeg kan gjøre? Jeg har aldri prøvd matte muntlig så jeg sliter veldig nå. Jeg må få gjort noe, snakka med lærern men forsto veldig lite av det hu sa, så det jeg spør etter er en liten start, Et eksempel eller to slik at jeg kan komme meg videre. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ProstGotvin 67 Report post Posted June 9, 2009 Hvilket nivå? Tipper du bør se på f.eks innkjøpspris, moms, avgifter, salgspris, avanse, inntjening, skatt, lønn, osv. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cr1x 0 Report post Posted June 9, 2009 Dette er muntlig 10. klasse Har du noen lenker for innkjøpspriser og slikt da? Jeg fant ut at jeg må finne ut miljøavgifter og salgspris - og få det inn i oppgaven og hvor mye som går rett til staten og slikt. Håper på flere gode svar Quote Share this post Link to post Share on other sites
z0et :3 0 Report post Posted June 9, 2009 Kan jo ta utgangspunktet som etablerer. Kapitalbehov Produktkalkyle skatt moms. ansatte, lønn osv. faste kostnader variable kostnader.. Utrolig mange finne regnestykker. Du kan få inn formel, brøk, prosentregning osv. Er ikke noe mattegeni, såååå langt ifra, men kom opp i matte muntlig selv og ville abre kjøre på med noen tips. Btw jeg kondolerer Quote Share this post Link to post Share on other sites
Colin 4 Report post Posted June 9, 2009 Er det alt du fikk greie på? Grunnen til at jeg spør er at ut fra det du sier tolker jeg det slik at du har muntlig eksamen med lang forberedelse. Hvis du kun har fått en tittel synes jeg det er litt underlig. En eksamen av det slaget bør ha en fyldig oppgavetekst som også kanskje gir deg noen stikkord om temaer å gå innom. Umiddelbart tenker jeg: Budsjett for en bedrift, dvs: Innkjøp Salg Forsikringer Lønninger Leie av lokaler Moms, prosentregning generelt Kommer i farta ikke på noe mer.......er litt for trøtt.... Edit: ser at z0et kom meg i forkjøpet Quote Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 9 Report post Posted June 9, 2009 Hvis du bruker ProstGotvins eksempler og finner noen litt over middels vanskelig oppgaver, så skal det ikke være så alt for vanskelig og få seg en 5'er eller evt. en 6'er Alt dette har du gått igjennom i år (forutsett at du har fulgt med ) så bare finn tak i matteboka der så og si hele framføringa ligger. Husk å ha en rød tråd gjennom hele fremføringen. Da blir sensor glad. Lykke til Quote Share this post Link to post Share on other sites
beep 1 Report post Posted June 9, 2009 kast inn likviditet- og resultatsbudsjett for ekstra kudos. Ellers kan du ta med variable og faste kostnader (husleie, strøm etc), avanseprosent på produktet, lønn, ferielønn, arbeidsgiveravgift, +++ Quote Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 234 Report post Posted June 9, 2009 Ang. fremføringa burde du skrive mest mulig på tavla, og holde mattestykkene på et egenrelt lavt nivå. Ingenting er værre enn å forvirre sensorene met retard-matte. Pluss hvis du klarer å bruke opp igjen svar/utregninger flere ganger, slik at ikke alt virker meningsløst. Husk å kontroll-regne mange ganger før du har fremføring og få noen til å kvalitetsskjekke det hele. Eneste jeg kommer på i farta Quote Share this post Link to post Share on other sites
viVa 0 Report post Posted June 9, 2009 Ang. fremføringa burde du skrive mest mulig på tavla, og holde mattestykkene på et egenrelt lavt nivå. Ingenting er værre enn å forvirre sensorene met retard-matte.Pluss hvis du klarer å bruke opp igjen svar/utregninger flere ganger, slik at ikke alt virker meningsløst. Husk å kontroll-regne mange ganger før du har fremføring og få noen til å kvalitetsskjekke det hele. Eneste jeg kommer på i farta Jeg vil foreslå å bruke litt excel, da dette er pensum i 10 klasse (?) så vidt jeg husker. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 9 Report post Posted June 9, 2009 Ang. fremføringa burde du skrive mest mulig på tavla, og holde mattestykkene på et egenrelt lavt nivå. Ingenting er værre enn å forvirre sensorene met retard-matte. Han burde ikke skrive mye på tavla, i og med at excel er pensum, som viva sier. Og nivået på mattestykkene må han jo bestemme helt selv. Hvis han finner noen vanskelige stykker han klarer så burde han absolutt ta de for å få en høyere karakter. Hvis du kommer med enkle stykker får du ihvertfall ikke 6'er. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 234 Report post Posted June 9, 2009 To av jentene i klassa mi brukte ikke mer enn pluss, minus, dele og gange (på et lavt nivå) og sikra 6ern lett. Kravene er ikke høyde på eksamen i 10. klasse tbh. Spesielt ikke muntlig. Mente at det er bedre å brukte tavla/data og notere ned det man går igjennom, istede for å bare ta det muntlig. Quote Share this post Link to post Share on other sites
z0et :3 0 Report post Posted June 9, 2009 excel er ikke pensum i 10.klasse Quote Share this post Link to post Share on other sites
viVa 0 Report post Posted June 9, 2009 iFail. vi hadde ihvertfall masse Excel på ungdomskolen. kanskje vi bare var pwn Quote Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 9 Report post Posted June 9, 2009 excel er ikke pensum i 10.klasse Det læreren min har brukt om argument i hele år på hvorfor vi har brukt så mye Excel, så jah.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
z0et :3 0 Report post Posted June 10, 2009 Flere bruker sikkert excel på ungdomskolen fordi det er et fantastisk verktøy når man skal sette opp regnestykker,budsjetter osvosv. Men det er ikke 10.klasse "pensum" Quote Share this post Link to post Share on other sites
NeeroN 0 Report post Posted June 10, 2009 tenker direkte: innkjøpspris forsikring ( del kontra full kasko) lån <-- denne er kanskje en liten bombe ikke alle tenker på. renter etc garanti <-- hvor mange år? service <-- avslag slitasjedeler (pris og reparasjonsavgifter) bilverkstedet har arbeidere. lønn pensjon yrkes skader et lokale til bedriften må til lokale (leie kontra kjøpe) areal skatt og avgifter området rundt aktuelle versktedet: salgsgrupper kjøpekraft Quote Share this post Link to post Share on other sites
Petter'n ^.- 0 Report post Posted June 10, 2009 Flere bruker sikkert excel på ungdomskolen fordi det er et fantastisk verktøy når man skal sette opp regnestykker,budsjetter osvosv.Men det er ikke 10.klasse "pensum" Vi måtte bruke exel i skriftlig eksamen i 10. klasse i fjor, så tror det er en del av "kunnskapsløftet" Quote Share this post Link to post Share on other sites
Colin 4 Report post Posted June 10, 2009 Flere bruker sikkert excel på ungdomskolen fordi det er et fantastisk verktøy når man skal sette opp regnestykker,budsjetter osvosv.Men det er ikke 10.klasse "pensum" Dette er ikke helt riktig. Læreplanen trekker frem digitale verktøy, samt digitale ferdigheter som en egen grunnleggende ferdighet også i matematikk. Av de verktøy som særlig trekkes fram er regnerark. Det vil si Excel eller lignenende, slik som OpenOffice eller andre løsninger som skolene måtte disponere. Det er også særlig et tema til skriftlig eksamen (noe tråden ikke handler om), der enkelte oppgaver skal løses på regnerark for å godkjennes. Så man kan derfor si det slik: "Regneark er pensum i ungdomsskolen, eksemepelvis Excel". Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sorro 0 Report post Posted June 10, 2009 Jeg kom også opp i matte. "Bygge hus" ezy. Quote Share this post Link to post Share on other sites
goldshot1 0 Report post Posted June 10, 2009 Virker som at en del av dere har misforstått litt at dette dreier seg om matematikk, og ikke økonomi. Det er unødvendig å ta med alt for mye, for det er vel strengt tatt ikke et regnskap han skal føre. Et budsjett kan være greit, og burde tas med. Men pass også på tiden. Det er best å fokusere på det relevante. Det er ikke nødvendig å dra med en masse andre tall, selv om dette kanskje kan "imponere" sensor. For mange tall kan også virke negativt, ikke glem det. Og jo, når man forenkler regnestykker så viser det bedre matte egenskaper enn hvis man følger en komplisert modell. For da har man vist evnen til å forstå, trekke sammenligninger og jobbet selvstendig. Men det er nevnt mye fint her. Kostnader (variable og faste) og inntekter (variable og faste) som er relevante for en bilhandler. Finn ut det du har fått beskjed om å finne ut, og trekk inn andre vesentlige tall. Det er ikke nødvendig å gjøre det så vanskelig. Som sagt, så bare ta med de tallene du føler faller naturlig inn. Det fins også masse tips i matteboka di om modeller osv. som du burde ha lært, dersom du har fulgt med da Vet ikke om jeg var for sent nå, men Quote Share this post Link to post Share on other sites
brn 0 Report post Posted June 14, 2009 To av jentene i klassa mi brukte ikke mer enn pluss, minus, dele og gange (på et lavt nivå) og sikra 6ern lett. ...og? Nivået på selve regnestykkene er totalt, fullstendig og øredøvende irrelevant. Om hvorvidt man lager en stor suppe med femogtredve paranteser eksponenter i hytt og pine eller stiller opp regnestykker med A + B eller A*B spiller ingen rolle. Det som har fått disse jentene dine - som helt sikkert ikke er direkte dine - til å få en 6er er at resonnementene de har brukt når de la fram oppgaven har vært fremragende. Slik er det og slik vil det alltid bli. Selv er jeg nå ferdig med mitt andre høgskoleår i økonomi, og jeg kan trygt si deg at den store overvekt av oppgaver ER i det raske blikk "lette" og typisk "retard" regnestykker (sett bort i fra det rene matematikkfaget, men jeg leser av trådstarter at temaet er lett økonomi - relevant --->), hvor det krevende er å bringe fram tallende man skal bruke og komme fram med resonnementet på hvorfor man absolutt bruker tallet A i stedet for B. Så, trådstarter; Jeg siter Einstein: "Make everything as simple as possible, but not simpler." Quote Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 9 Report post Posted June 14, 2009 Hvordan gikk det da, Cr1x? Quote Share this post Link to post Share on other sites
magneman 0 Report post Posted June 14, 2009 Vil nødig lage ny tråd, men jeg har også eksamen, i morgen. Geografi, VG1 - innvandring. Har prøvd å lete etter tall og statistikk fra Trondheim når det gjelder innvandring, men finner ikke noe. Noen som har noen tips og linker? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Holycrap 9 Report post Posted June 14, 2009 Vil nødig lage ny tråd, men jeg har også eksamen, i morgen.Geografi, VG1 - innvandring. Har prøvd å lete etter tall og statistikk fra Trondheim når det gjelder innvandring, men finner ikke noe. Noen som har noen tips og linker? du kan prøve ssb.no statistisk sentralbyrå her finner du stortsett alt Quote Share this post Link to post Share on other sites
curly4ever 0 Report post Posted June 14, 2009 Har selv muntlig eksamen... I sosiologi/samfunnskunnskap... Og har litt vansker, men klarer meg nok Quote Share this post Link to post Share on other sites