Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Cr1x

Matte Muntlig Eksamen - Hjelp

Recommended Posts

Jeg kom opp i Matte Muntlig - med temaet Bilforhandler.

Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut ting jeg kan gjøre?

Jeg har aldri prøvd matte muntlig så jeg sliter veldig nå.

Jeg må få gjort noe, snakka med lærern men forsto veldig lite av det hu sa, så det jeg spør etter er en liten start,

Et eksempel eller to slik at jeg kan komme meg videre.

Hvilket nivå?

Tipper du bør se på f.eks innkjøpspris, moms, avgifter, salgspris, avanse, inntjening, skatt, lønn, osv.

Dette er muntlig 10. klasse

Har du noen lenker for innkjøpspriser og slikt da?

Jeg fant ut at jeg må finne ut miljøavgifter og salgspris - og få det inn i oppgaven og hvor mye som går rett til staten og slikt.

Håper på flere gode svar :boxed:

Kan jo ta utgangspunktet som etablerer.

Kapitalbehov

Produktkalkyle

skatt

moms.

ansatte, lønn osv.

faste kostnader

variable kostnader..

Utrolig mange finne regnestykker. Du kan få inn formel, brøk, prosentregning osv. Er ikke noe mattegeni, såååå langt ifra, men kom opp i matte muntlig selv og ville abre kjøre på med noen tips.

Btw jeg kondolerer :boxed:

Er det alt du fikk greie på?

Grunnen til at jeg spør er at ut fra det du sier tolker jeg det slik at du har muntlig eksamen med lang forberedelse. Hvis du kun har fått en tittel synes jeg det er litt underlig. En eksamen av det slaget bør ha en fyldig oppgavetekst som også kanskje gir deg noen stikkord om temaer å gå innom.

Umiddelbart tenker jeg:

Budsjett for en bedrift, dvs:

Innkjøp

Salg

Forsikringer

Lønninger

Leie av lokaler

Moms, prosentregning generelt

Kommer i farta ikke på noe mer.......er litt for trøtt....

Edit: ser at z0et kom meg i forkjøpet :boxed:

Hvis du bruker ProstGotvins eksempler og finner noen litt over middels vanskelig oppgaver, så skal det ikke være så alt for vanskelig og få seg en 5'er eller evt. en 6'er :blush:

Alt dette har du gått igjennom i år (forutsett at du har fulgt med :boxed: ) så bare finn tak i matteboka der så og si hele framføringa ligger.

Husk å ha en rød tråd gjennom hele fremføringen. Da blir sensor glad.

Lykke til :blush:

kast inn likviditet- og resultatsbudsjett for ekstra kudos.

Ellers kan du ta med variable og faste kostnader (husleie, strøm etc), avanseprosent på produktet, lønn, ferielønn, arbeidsgiveravgift, +++

Ang. fremføringa burde du skrive mest mulig på tavla, og holde mattestykkene på et egenrelt lavt nivå. Ingenting er værre enn å forvirre sensorene met retard-matte.

Pluss hvis du klarer å bruke opp igjen svar/utregninger flere ganger, slik at ikke alt virker meningsløst. Husk å kontroll-regne mange ganger før du har fremføring og få noen til å kvalitetsskjekke det hele.

Eneste jeg kommer på i farta

Ang. fremføringa burde du skrive mest mulig på tavla, og holde mattestykkene på et egenrelt lavt nivå. Ingenting er værre enn å forvirre sensorene met retard-matte.

Pluss hvis du klarer å bruke opp igjen svar/utregninger flere ganger, slik at ikke alt virker meningsløst. Husk å kontroll-regne mange ganger før du har fremføring og få noen til å kvalitetsskjekke det hele.

Eneste jeg kommer på i farta

Jeg vil foreslå å bruke litt excel, da dette er pensum i 10 klasse (?) så vidt jeg husker.

Han burde ikke skrive mye på tavla, i og med at excel er pensum, som viva sier. Og nivået på mattestykkene må han jo bestemme helt selv. Hvis han finner noen vanskelige stykker han klarer så burde han absolutt ta de for å få en høyere karakter.

Hvis du kommer med enkle stykker får du ihvertfall ikke 6'er.

To av jentene i klassa mi brukte ikke mer enn pluss, minus, dele og gange (på et lavt nivå) og sikra 6ern lett. Kravene er ikke høyde på eksamen i 10. klasse tbh. Spesielt ikke muntlig.

Mente at det er bedre å brukte tavla/data og notere ned det man går igjennom, istede for å bare ta det muntlig.

iFail. vi hadde ihvertfall masse Excel på ungdomskolen. kanskje vi bare var pwn

excel er ikke pensum i 10.klasse

Det læreren min har brukt om argument i hele år på hvorfor vi har brukt så mye Excel, så jah..

Flere bruker sikkert excel på ungdomskolen fordi det er et fantastisk verktøy når man skal sette opp regnestykker,budsjetter osvosv.

Men det er ikke 10.klasse "pensum"

tenker direkte:

innkjøpspris

forsikring ( del kontra full kasko)

lån <-- denne er kanskje en liten bombe ikke alle tenker på. renter etc

garanti <-- hvor mange år?

service <-- avslag

slitasjedeler (pris og reparasjonsavgifter)

bilverkstedet har arbeidere.

lønn

pensjon

yrkes skader

et lokale til bedriften må til

lokale (leie kontra kjøpe)

areal

skatt og avgifter

området rundt aktuelle versktedet:

salgsgrupper

kjøpekraft

Flere bruker sikkert excel på ungdomskolen fordi det er et fantastisk verktøy når man skal sette opp regnestykker,budsjetter osvosv.

Vi måtte bruke exel i skriftlig eksamen i 10. klasse i fjor, så tror det er en del av "kunnskapsløftet"

Dette er ikke helt riktig.

Læreplanen trekker frem digitale verktøy, samt digitale ferdigheter som en egen grunnleggende ferdighet også i matematikk. Av de verktøy som særlig trekkes fram er regnerark. Det vil si Excel eller lignenende, slik som OpenOffice eller andre løsninger som skolene måtte disponere. Det er også særlig et tema til skriftlig eksamen (noe tråden ikke handler om), der enkelte oppgaver skal løses på regnerark for å godkjennes.

Så man kan derfor si det slik: "Regneark er pensum i ungdomsskolen, eksemepelvis Excel".

Virker som at en del av dere har misforstått litt at dette dreier seg om matematikk, og ikke økonomi. Det er unødvendig å ta med alt for mye, for det er vel strengt tatt ikke et regnskap han skal føre. Et budsjett kan være greit, og burde tas med. Men pass også på tiden. Det er best å fokusere på det relevante. Det er ikke nødvendig å dra med en masse andre tall, selv om dette kanskje kan "imponere" sensor. For mange tall kan også virke negativt, ikke glem det. Og jo, når man forenkler regnestykker så viser det bedre matte egenskaper enn hvis man følger en komplisert modell. For da har man vist evnen til å forstå, trekke sammenligninger og jobbet selvstendig.

Men det er nevnt mye fint her. Kostnader (variable og faste) og inntekter (variable og faste) som er relevante for en bilhandler. Finn ut det du har fått beskjed om å finne ut, og trekk inn andre vesentlige tall. Det er ikke nødvendig å gjøre det så vanskelig. Som sagt, så bare ta med de tallene du føler faller naturlig inn. Det fins også masse tips i matteboka di om modeller osv. som du burde ha lært, dersom du har fulgt med da :boxed:

Vet ikke om jeg var for sent nå, men :blush:

To av jentene i klassa mi brukte ikke mer enn pluss, minus, dele og gange (på et lavt nivå) og sikra 6ern lett.

...og?

Nivået på selve regnestykkene er totalt, fullstendig og øredøvende irrelevant. Om hvorvidt man lager en stor suppe med femogtredve paranteser eksponenter i hytt og pine eller stiller opp regnestykker med A + B eller A*B spiller ingen rolle. Det som har fått disse jentene dine - som helt sikkert ikke er direkte dine - til å få en 6er er at resonnementene de har brukt når de la fram oppgaven har vært fremragende. Slik er det og slik vil det alltid bli. Selv er jeg nå ferdig med mitt andre høgskoleår i økonomi, og jeg kan trygt si deg at den store overvekt av oppgaver ER i det raske blikk "lette" og typisk "retard" regnestykker (sett bort i fra det rene matematikkfaget, men jeg leser av trådstarter at temaet er lett økonomi - relevant --->), hvor det krevende er å bringe fram tallende man skal bruke og komme fram med resonnementet på hvorfor man absolutt bruker tallet A i stedet for B.

Så, trådstarter; Jeg siter Einstein: "Make everything as simple as possible, but not simpler."

Vil nødig lage ny tråd, men jeg har også eksamen, i morgen.

Geografi, VG1 - innvandring.

Har prøvd å lete etter tall og statistikk fra Trondheim når det gjelder innvandring, men finner ikke noe. Noen som har noen tips og linker?

Vil nødig lage ny tråd, men jeg har også eksamen, i morgen.

Geografi, VG1 - innvandring.

Har prøvd å lete etter tall og statistikk fra Trondheim når det gjelder innvandring, men finner ikke noe. Noen som har noen tips og linker?

du kan prøve ssb.no statistisk sentralbyrå

her finner du stortsett alt