Sign in to follow this  
NeeroN

Creatine

Recommended Posts

Nå er jeg kommet til et pungt der jeg føler jeg trenger litt ekstra trykk på treningen.

Jeg har derfor valgt å starte med Monohydrat (som da er kreatin).

Jeg har sett igjennom programmer og "regler" rundt hvordan man tar dette stoffet.

Psykisk så funker det allerede etter en dag. men jeg er usikker på den reelle effekten.

Noen erfaringer/tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nå er jeg kommet til et pungt der jeg føler jeg trenger litt ekstra trykk på treningen.

Jeg har derfor valgt å starte med Monohydrat (som da er kreatin).

Jeg har sett igjennom programmer og "regler" rundt hvordan man tar dette stoffet.

Psykisk så funker det allerede etter en dag. men jeg er usikker på den reelle effekten.

Noen erfaringer/tips?

Tar vel noen dager før du får fylt opp lagrene, så du bør ikke forvente max effekt fra dag en.

Funker godt hos meg, går somregel umiddelbart opp 2-3 kilo i periodene jeg tar kreatin, men har aldri hatt problemer med at det har gjort meg pløsete.

Du bør finne ut hvor mye kreatin du trenger. Det er ikke farlig, men heller ikke noe poeng i å ta for mye - da man bare pisser det ut igjen.

les denne http://www.iform.no/pub/art.php?id=260

der står det mye vettugt, selv om det til tider er jævlig dårlig formulert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oppskrytt sier jeg. Jeg hadde stor tiltro til det og kjøpte en boks med Kre-Alkalyn som for det første var drit dyr, tok tre stk før trening og to stk etter trening, i hver tablett var det vel en ca. 500mg mao 1500mg før og 1000mg etterpå. I starten "funka" det dritbra, men så var det ikke så bra lenger, og ei uke jeg "glemte" å ta, så presterte jeg like bra som med Kre-Alkalyn, så for min del ble det mer en Placeboeffekt. Dermed gadd jeg ikke å bruke mer cash på det (kosta faen meg 300 for en boks med 160 tabletter à 500mg (-___________.) ) Monohydrat har jeg derimot ikke prøvd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

monohydrat er vel såvidt jeg vet det eneste som det har blitt forsket på, blitt bekreftet og dokumentert at har effekt. billig er det og. Eneste grunnen jeg ser til å ta tri-kreatin er at det kommer i pilleform.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tatt monohydrat når jeg trente aktivt, og vil si det funker.

Men vanskelig å skille ut kreatinets reelle effekt når man også spiser skikkelig og trener gjennomtenkt. Jeg går i hvert fall umiddelbart opp 3-4 kilo den uka jeg starter med kreatin. Dette er selvfølgelig vann.

Vil si det funker, men uten skikkelig kosthold og trening så skjer det nok minimalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som klarer å ta opp kreatinet, da må du bruke Ribose-d i tillegg men det heller gir ingen garanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

valgte monohydrat av ren tilfeldighet. men leser nå at det ikke var så dumt.

vi får se på effekten. om det ikke funker så er worst case en nyrestein ' /> så det ordner seg vel p

takk for inputs. om noen har flere gode tips så si ifra :boxed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta kreatinet sammen med karbs. Ikke bland det i syrlige drikker, og ikke la ligge i utblandet form i mer enn max 2t.

er stort sett de tipsene jeg kommer på :boxed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd monohydrat, men har prøvd kre-alkalyn og det fikk jeg absolutt ingen effekt av. Bortkastede penger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligare i tråden så er det viktig å ha riktig kosthold og trene regelmessig for i det heiletatt å ha nokon virkning ... også må det takast jevnlig ... tviler det hjelper noko særlig om du f.eks tar det 1 veke så venter du 2 veker før neste gang du trener med det. Tviler sterkt på at vanlige folk som trener regelmessig har bruk for det ettersom det ikkje krever noko spesielt harde tiltak for å få ein grei kropp med brukbare muskler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes mange kreatinprodukter jeg ikke fikk noe særlig effekt av. Men selv om det ikke funker på meg kan det funke på andre. Det er slik dette produktet er.

En ting er sikkert og det er at du burde ha trent en stund og kommet deg til et punkt hvor du ikke kommer deg videre i progresjonen. Da er kreatin MEGET effektivt på meg.

Jeg har prøvd monohydrat ( funker ok) san v12 turbo ( funket noe sinnsykt) og no-xplode som funker like bra som v12. Bestille fra Sverige ftw!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som nevnt tidligare i tråden så er det viktig å ha riktig kosthold og trene regelmessig for i det heiletatt å ha nokon virkning ... også må det takast jevnlig ... tviler det hjelper noko særlig om du f.eks tar det 1 veke så venter du 2 veker før neste gang du trener med det. Tviler sterkt på at vanlige folk som trener regelmessig har bruk for det ettersom det ikkje krever noko spesielt harde tiltak for å få ein grei kropp med brukbare muskler.

Jaha? :boxed:

Det krever veldig mye tiltak... Og kreatin hjalp for meg, men jeg orker ikke holde på med det. Plagsomt å måtte løpe på do 4 ganger i timen hele dagen fordi jeg drikker 3l ekstra vann for å opprettholde væskebalanse. Men det er uansett mitt tips: Drikk MYE vann, og så drikker du litt vann til. Ellers ender du opp med hodepine og ingen konsentrasjonsevne.

Går ut fra du har fått med deg at du ikke skal gå på kreatin i altfor lange perioder av gangen. Bruk 1 boks (= 1 kur) og så venter du noen måneder. Hvis kroppen blir vant til kreatintilskudd kan den bli så bortskjemt at den slutter å produsere kreatin på egen hånd, og da blir muskelbygging mildt sagt problematisk :boxed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt resultater i det jeg har gått på en sperre og ikke kommet videre, da gjerne mot slutten av program. Kan være en kicker i prestasjon som får deg til et litt høyere nivå på kort sikt, men imo må man trene ganske mye pr uke for at effekten skal være verdt pengene. I tillegg tettpakkes du med vann og går opp noen kilo pga det i tillegg til at man må drikke mye og pisse mye.. såååå, står du fast og trenger en kicker kan det være ok, men å bruke fast som sidedish til trening blir imo mer stress enn nytte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme som de andre sier - jeg har brukt det mot slutten av programmer når jeg har behov for en liten ekstra boost. Kreatin blir jo tilogmed anbefalt av Olympiatoppen, som må være verdens mest restriktive organ når det gjelder kosttilskudd ( :boxed: ). At det virker er det ingen tvil om fra min side, men det skal dog skal det sies at det finnes MYE mer effektive Kreatinpreparater enn Monohydrat, men disse får du ikke kjøpt i Norge. For noen år siden solgte Proteinfabrikken blant annet V12, som var MYE mer effektivt. Som en fitnessguru jeg snakket med i en treningsbutikk i USA sa: "I recommend monohydrate for 17 year old girls playing vollyball" :boxed:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som nevnt tidligare i tråden så er det viktig å ha riktig kosthold og trene regelmessig for i det heiletatt å ha nokon virkning ... også må det takast jevnlig ... tviler det hjelper noko særlig om du f.eks tar det 1 veke så venter du 2 veker før neste gang du trener med det. Tviler sterkt på at vanlige folk som trener regelmessig har bruk for det ettersom det ikkje krever noko spesielt harde tiltak for å få ein grei kropp med brukbare muskler.

Jaha? ' />

Det krever veldig mye tiltak... Og kreatin hjalp for meg, men jeg orker ikke holde på med det. Plagsomt å måtte løpe på do 4 ganger i timen hele dagen fordi jeg drikker 3l ekstra vann for å opprettholde væskebalanse. Men det er uansett mitt tips: Drikk MYE vann, og så drikker du litt vann til. Ellers ender du opp med hodepine og ingen konsentrasjonsevne.

Går ut fra du har fått med deg at du ikke skal gå på kreatin i altfor lange perioder av gangen. Bruk 1 boks (= 1 kur) og så venter du noen måneder. Hvis kroppen blir vant til kreatintilskudd kan den bli så bortskjemt at den slutter å produsere kreatin på egen hånd, og da blir muskelbygging mildt sagt problematisk p

Greit nokk du må jobbe litt for å vedlikeholde når du har nådd eit resultat du er fornøyd med. Var sjølv skikkelig feit for nokre år tilbake(rundt 90 kg) bestemte meg for ein dag at no gidd eg ikkje meir. Kutta ut alt søtsaker i 6 mnd og trente nesten kvar dag. Gjekk fra rundt 90-95 kg til rundt 72 kg på 6 mnd. Etter det har det vore 0 stress å vedlikeholde kroppen ... er bare på passe på kva ein putter i seg og trene halvtime kvar dag eller time annenkvar. Er bare dei første mnd som er skikkelig helvette når du skal trene, så etter du er kommet forbi det og inn i ei rutine så er ikkje det noko stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Greit nokk du må jobbe litt for å vedlikeholde når du har nådd eit resultat du er fornøyd med. Var sjølv skikkelig feit for nokre år tilbake(rundt 90 kg) bestemte meg for ein dag at no gidd eg ikkje meir. Kutta ut alt søtsaker i 6 mnd og trente nesten kvar dag. Gjekk fra rundt 90-95 kg til rundt 72 kg på 6 mnd. Etter det har det vore 0 stress å vedlikeholde kroppen ... er bare på passe på kva ein putter i seg og trene halvtime kvar dag eller time annenkvar. Er bare dei første mnd som er skikkelig helvette når du skal trene, så etter du er kommet forbi det og inn i ei rutine så er ikkje det noko stress.

Hmja. Jeg presser meg selv fremdeles, ergo er det mye jobb. Tror aldri jeg vil bli "fornøyd" med meg selv når det gjelder trening/form :boxed:. Ikke før jeg ser ut som Vin Diesel/Riddick, og jeg har hørt at det er skikkelig stress å få øynene til å bli blanke og lysende :boxed:.

Men fra spøk til mer spøk. Hvis du trener så mye at du trenger kreatin er det nok ikke bare-bare å opprettholde formen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sånn som den V12 Turbo, noen som vet hvor der er mulig å få tak i det i Strømstad? Skal på en klassetur om ikke lenge og tenkte kanskje jeg kunne ta med meg et spann med det for å teste det... Merk at det blir Strømstad, så Nordbyen/Svinesund er relativt uaktuelt mtp. transport og slikt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aner desverre ikke. Den fungerer i alle fall VELDIG bra, men du bør ikke bruke den lenger enn 4 uker i slengen, for den er ganske hard for magen.

Selv kjøpte jeg "Amplified Creatine 189" - som kommer i tablettform sist jeg var på tur. Utrolig behagelig, siden man bare trenger å ta to tabletter om dagen og denne typen kreatin ikke gir deg sånn vannopphopning i kroppen. Det gjør forresten ikke V12'en heller - i alle fall ikke så mye som vanlig monohydrat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aner desverre ikke. Den fungerer i alle fall VELDIG bra, men du bør ikke bruke den lenger enn 4 uker i slengen, for den er ganske hard for magen.

Selv kjøpte jeg "Amplified Creatine 189" - som kommer i tablettform sist jeg var på tur. Utrolig behagelig, siden man bare trenger å ta to tabletter om dagen og denne typen kreatin ikke gir deg sånn vannopphopning i kroppen. Det gjør forresten ikke V12'en heller - i alle fall ikke så mye som vanlig monohydrat.

Hm. men hovedeffekten av kreatin er, såvidt jeg har skjønt, at det binder vann til muskelcellene? Hvis det finnes effektiv kreatin som ikke har vann-bivirkningene vil jeg gjerne få vite det! :boxed: Å kunne gå på kreatin uten å føle seg som en sprekkeferdig vannballong hadde vært fantastisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer litt ann på hvor mye kroppen din selv klarer å lage kreatin. Selv bruker jeg 100% kreativ (pulver) som jeg tar 3 teskjeer i et fullt glass med vann, to ganger hver dag etter 2 tabletter med pinitol. Drikker så 3-4 glass vann rett etter på. Du vil merke forskjell etter en måned med fast bruk av kreatin hver dag. Kreativ pumper mer vann inn i musklene slik at du kan trene enda lenger og hardere, altså du kjenner ikke smerte(melkesyre?) når du trener. Starter du med dette må du passe på at du IKKE trener alt for hardt, for da tar det enda lenger tid før du bygger muskler og skader kan oppstå.

Kreatin funker. Har aldri hatt problemer med magen. Jeg ville anbefalt pulver, selv om det er litt ubehagelig å drikke det da du føler at du har kjeften full med pulver. Drikk kjapt og drikk flere glass vann.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aner desverre ikke. Den fungerer i alle fall VELDIG bra, men du bør ikke bruke den lenger enn 4 uker i slengen, for den er ganske hard for magen.

Selv kjøpte jeg "Amplified Creatine 189" - som kommer i tablettform sist jeg var på tur. Utrolig behagelig, siden man bare trenger å ta to tabletter om dagen og denne typen kreatin ikke gir deg sånn vannopphopning i kroppen. Det gjør forresten ikke V12'en heller - i alle fall ikke så mye som vanlig monohydrat.

Hm. men hovedeffekten av kreatin er, såvidt jeg har skjønt, at det binder vann til muskelcellene? Hvis det finnes effektiv kreatin som ikke har vann-bivirkningene vil jeg gjerne få vite det! :boxed: Å kunne gå på kreatin uten å føle seg som en sprekkeferdig vannballong hadde vært fantastisk.

Kre-Alkalyn gjør ikke at man får "pløsete" muskler slik som man kan få av vanlig kreatin, desverre virker det som at den ikke er like effektiv, for min del funket den bare som placebo de første ukene...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg Kre-Alkalyn, noe som virker som en kjempetabbe :lol: Har ikke startet på disse enda da jeg har vært skeptisk til annet enn proteinshaker. Men står man bør ta 4 tabletter tre ganger daglig. vil effekten(den som ingen har merket enda) bli halvparten så liten eller mindre? og om jeg starter på det, men slutter etter en periode, vil jeg få en nedgang i styrke/muskelmasse eller vil den holde seg ved hjelp av å trene videre som vanlig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har nettopp kjøpt meg Kre-Alkalyn, noe som virker som en kjempetabbe :lol: Har ikke startet på disse enda da jeg har vært skeptisk til annet enn proteinshaker. Men står man bør ta 4 tabletter tre ganger daglig. vil effekten(den som ingen har merket enda) bli halvparten så liten eller mindre? og om jeg starter på det, men slutter etter en periode, vil jeg få en nedgang i styrke/muskelmasse eller vil den holde seg ved hjelp av å trene videre som vanlig?

Hvis du ikke har noen effekt så blir det uansett ingen nedgang igjen, så der er du trygg >D

På vanlig kreatin øker du ca 1-3kg i masse, men dette er stort sett vann. Når du slutter på kreatin igjen forsvinner dette, men siden du har kapasitet til å trene hardere på kreatin vil du likevel ofte komme ut av det med større masse. Hvis det funker, altså.

Du blir uansett ikke mindre etterpå enn du var før, hvis det er det du spør om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg har nå gått opp 3 kilo etter jeg startet med monohydrat.

fikk ikke noe ekstrem boost. men det hjelper helt klart. og jeg har nesten ikke gangsperre sammenlignet med tildigere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this