Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Heya. Så jeg begynner å bli lei av drittlukten på oslotrikken og å gni meg intil svette alkoholikere på bussen så jeg vurderer å skaffe meg et personlig kjøretøy, noe som er relativt normalt med tanke på at jeg nå er 16. Problemet er at jeg hater dette med sykler og to-hjula dødsmaskiner, har hatt noen stygge fall med det i barndommen, og i tilleg så er det jo ganske så leim å få det samme som alle andre så når jeg så at en eller to av gutta på skolen hadde gått til anskaffelse av såkalte "ATV" er eller firehjulinger ble min nysgjerrighet pirret. Problemet er: hvem vet noe om ATVer a gitt. Hvor får man kjøpt en registreringsklar atv med lettmotorsykkel-kubikk som ikke ser helt ræv ut og som ikke er en sånn "tolvårings-atv" som er bitteliten? Håpet kanskje noen på det store internettet hadde noe peil på denslags. Share this post Link to post Share on other sites
LapperT 0 Report post Posted April 27, 2009 Hør på nærmeste motorsykkel sjappe elns, hvis ikke de har, så vet de nesten garantert om noen som har Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Kjenner du til noen sjapper som holder til i oslo da? Med nettsted som man evt. kan besøke? Share this post Link to post Share on other sites
LapperT 0 Report post Posted April 27, 2009 nope, bor i kr.sand, men www.gulesider.no er din venn Share this post Link to post Share on other sites
Its a war out here 236 Report post Posted April 27, 2009 ATV er serr gay. Jeg kødder ikke Share this post Link to post Share on other sites
Sjulimann 2 Report post Posted April 27, 2009 Hvis jeg ikke tar blodig feil nå, så går ikke atv som motorsykkel, eller moped. Trur du må ha traktorlappen for å kjøre en hvis du bare er 16. I teoriboka for bil, så står det hvertfall at man kan kjøre trike (trehjuls) og atv med førekort klasse B. Hvis jeg ikke husker feil. Share this post Link to post Share on other sites
Petter'n ^.- 0 Report post Posted April 27, 2009 Hvis jeg ikke tar blodig feil nå, så går ikke atv som motorsykkel, eller moped. Trur du må ha traktorlappen for å kjøre en hvis du bare er 16. I teoriboka for bil, så står det hvertfall at man kan kjøre trike (trehjuls) og atv med førekort klasse B. Hvis jeg ikke husker feil. jepp stemmer det. Og det som er teit er at du da ikke får lov å kjøre 2-hjuls moped(med kun traktorlappen) Jeg vil anbefale deg sterkt å gå for lett motorsykkel selv har jeg bare moped lappen, som er billigere men kjører man orginalt er det mye kjedeligere Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Er dritmasse folk på skolen som har ATV da, og også lest masse om ATVer som er registrert som moped (under 50 kubikk motor) og lettmotorsykkel? Traktorlappen a du. ATV er serr gay. Jeg kødder ikke Haha, din mening. Share this post Link to post Share on other sites
LapperT 0 Report post Posted April 27, 2009 En jeg kjenner rimelig godt har kun mopedlappen, og kan kjører 45 kubikk atv, så går nok å registrere de som moped tror jeg. Som sagt hør på en forretning, de har nok peiling Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 En jeg kjenner rimelig godt har kun mopedlappen, og kan kjører 45 kubikk atv, så går nok å registrere de som moped tror jeg. Som sagt hør på en forretning, de har nok peiling Sendte avgårde en mail til http://www.motorcenteret.no/ nå. Hva slags merke er det på ATVen til kompisen din a? Share this post Link to post Share on other sites
LapperT 0 Report post Posted April 27, 2009 Det husker jeg desverre ikke :/ Vet bare det er rundt 45 kubikk Share this post Link to post Share on other sites
FearHawk 0 Report post Posted April 27, 2009 Jeg har selv en ATV, 2 såkaldte "pocket-crossere", en pocketbike og 2 go-karter. Vet ikke hvor du finner dem lovlige, men man kan jo selv bygge dem. Share this post Link to post Share on other sites
djchange 16 Report post Posted April 27, 2009 ATV - hvilke regler gjelder for kjøring på vei?Mange har ring oss og lurer på hvilke regler som gjelder for kjøring med ATV på vei. Vi forsøker å gi svaret her. Her er det mange svin på skogen. Flere forhandlere kommer med direkte løgner til sine kunder kun for å selge sine produkter. Det er for eksempel løgn å si at man kan kjøre en ATV på 125 cc med 125 cc lett mc lappen. Her må det bil lapp til. Altså: Sett deg inn i regelverket før du kjøper! Det siste skuddet på ATV stammen er de som kan registreres for bruk på offentlig vei. Disse har de siste to år tatt Europa med storm. Salget er i eventyrlig vekst i de aller fleste land. Man har to kategorier. De minste er på 50 cc og registreres som moped, med en maks hastighet på 45 km/t. Alle som er større enn 50 cc registreres som tung motorsykkel. Disse har ingen fartsbegrensning, men en maksimal effekt på 15 kw. Enkelte av de store modellene kan registreres for to personer, fører og passasjer. Alle som kjører eller sitter på med en veiregistrert ATV må benytte godkjent hjelm. Hvor kan det kjøres? Alle steder der det er lov å kjøre med bil eller motorsykkel. De som er registrert som moped har dog ikke lov å kjøre på motorvei klasse A eller B. Hvem kan kjøre? ATV registrert som moped kan kjøres fra fylte 16 år mens motorsyklene kan kjøres av alle over 18 år med bil førerkort. Unntak: Barne ATV kan lovlig kjøres på bane i regi av motorsportforbundet. MEN det skal være en maskin som er godkjent for denslags bruk. Maskiner kjøpt på Nettauksjoner etc har IKKE denne godkjenningen og kan heller ikke brukes på bane! Vi spesifiserer at alle våre barne ATV og ikke registrerbare ATV har denne godkjenningen og kan kjøres lovlig på bane. Førerkortkrav: ATV registrert som moped kan kjøres av alle med førerkort klasse M-146 og M-147 og de som har det gamle mopedførerbeviset. ATV registrert som tung motorsykkel kan kjøres med førerkort klasse B, C eller D. Disse kan selvfølgelig også kjøre moped. Vi gjør oppmerksom på at førerkort klasse A, motorsykkel ikke gir førerrett for ATV registrert som motorsykkel. Klasse M 145 Gir ingen førerett for ATV Klasse M 146 Gir førerett for ATV registrert som moped Klasse M 147 Samme som M 146 Klasse A Samme som M 146 Klasse A1 Samme som M 146 Klasse B Alle registrerte ATV Klasse T Gir førerett for ATV registrert som traktor http://www.motorscoop.no/accsess_streak_50cc/cms/397 Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Satser på en 50 kubikk ATV som man trimmer litt da? Har tidligere hjulpet kompiser med trimming av mopeder osv. og jobbet på bilverksted, så man kan da skvise litt godt ut av 50cc? Takk for informasjonen foresten diijay. Er the general opinion at ATV er gay da? Syns det kult jeg. Share this post Link to post Share on other sites
djchange 16 Report post Posted April 27, 2009 ATV off-road = OK ATV on-road = neh... Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 ATV off-road = OKATV on-road = neh... Er da som en motorsykkel med fire hjul? Share this post Link to post Share on other sites
djchange 16 Report post Posted April 27, 2009 Det er vel mer en moped med fire hjul, du snakker jo om en 50cc? Kjøp moped nå og vent til du er 18 år for så gå for en slik Share this post Link to post Share on other sites
brisi1nor 0 Report post Posted April 27, 2009 Jeg kjører ATV en god del. Er stein rått og dem som sko mene annerledes får bare det, men dei går glipp av mye. Kjører selv en traktor registrert Dinli Helix 150cc som er tillat for 16 åringer. Du kan også skaffe deg en 600 kubikker polaris og registrere som traktor. Åpenbart forutsatt at du har traktor lappen... Anbefaler deg å titte innom http://www.atvforumet.no/portal/index.php Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Jeg kjører ATV en god del. Er stein rått og dem som sko mene annerledes får bare det, men dei går glipp av mye. Kjører selv en traktor registrert Dinli Helix 150cc som er tillat for 16 åringer. Du kan også skaffe deg en 600 kubikker polaris og registrere som traktor. Åpenbart forutsatt at du har traktor lappen... Anbefaler deg å titte innom http://www.atvforumet.no/portal/index.php Haha, traktorlappen ja. Kan den taes når man er 16 da? Er ikke det litt overkill? Share this post Link to post Share on other sites
brisi1nor 0 Report post Posted April 27, 2009 Jeg kjører ATV en god del. Er stein rått og dem som sko mene annerledes får bare det, men dei går glipp av mye. Kjører selv en traktor registrert Dinli Helix 150cc som er tillat for 16 åringer. Du kan også skaffe deg en 600 kubikker polaris og registrere som traktor. Åpenbart forutsatt at du har traktor lappen... Anbefaler deg å titte innom http://www.atvforumet.no/portal/index.php Haha, traktorlappen ja. Kan den taes når man er 16 da? Er ikke det litt overkill? Traktor er 16. Men for en oslo kar så blir det nok litt for "bondete" tipper jeg Du kan uansett få steike gode sommer jobber med traktor innen transport firmaer. Hørt om noe sånn som 170-190 timen, men er ei stund si jeg hørte om det Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Jeg kjører ATV en god del. Er stein rått og dem som sko mene annerledes får bare det, men dei går glipp av mye. Kjører selv en traktor registrert Dinli Helix 150cc som er tillat for 16 åringer. Du kan også skaffe deg en 600 kubikker polaris og registrere som traktor. Åpenbart forutsatt at du har traktor lappen... Anbefaler deg å titte innom http://www.atvforumet.no/portal/index.php Haha, traktorlappen ja. Kan den taes når man er 16 da? Er ikke det litt overkill? Traktor er 16. Men for en oslo kar så blir det nok litt for "bondete" tipper jeg Du kan uansett få steike gode sommer jobber med traktor innen transport firmaer. Hørt om noe sånn som 170-190 timen, men er ei stund si jeg hørte om det Dayum. Ja jo, hvor mye koster detta? Vi har jo en hytte på fjellet som ligger skoglendt til, og fattern har jo lenge pratet om å anskaffe en kraftbamse av en ATV for å hjelpe til med hogst og andre bruksområder der oppe. Men...tja...jeg vet nå ikke. Share this post Link to post Share on other sites
brisi1nor 0 Report post Posted April 27, 2009 (edited) Dayum.Ja jo, hvor mye koster detta? Vi har jo en hytte på fjellet som ligger skoglendt til, og fattern har jo lenge pratet om å anskaffe en kraftbamse av en ATV for å hjelpe til med hogst og andre bruksområder der oppe. Men...tja...jeg vet nå ikke. Nei den kom nå på en 20-30 tusen for meg Bare passe på, teori prøven kan lett bli dyr En traktor ATV kan komme på alt fra 30 tusen og opp til 100 tusen. Den 600 kubikkern jeg nevnte var på 89 tusen med frakt uten registrering Edited April 27, 2009 by brisi1nor Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 (edited) Dayum.Ja jo, hvor mye koster detta? Vi har jo en hytte på fjellet som ligger skoglendt til, og fattern har jo lenge pratet om å anskaffe en kraftbamse av en ATV for å hjelpe til med hogst og andre bruksområder der oppe. Men...tja...jeg vet nå ikke. Nei den kom nå på en 20-30 tusen for meg Bare passe på, teori prøven kan lett bli dyr En traktor ATV kan komme på alt fra 30 tusen og opp til 100 tusen. Den 600 kubikkern jeg nevnte var på 89 tusen med frakt uten registrering Haahaha, ja det blir nok litt dyrt ja. Snakka med en fyr på det nettstedet, fikk et tilbud på en E-ton street til 21990. 50 ccm. Edited April 27, 2009 by Spitfir3 Share this post Link to post Share on other sites
brisi1nor 0 Report post Posted April 27, 2009 Dayum.Ja jo, hvor mye koster detta? Vi har jo en hytte på fjellet som ligger skoglendt til, og fattern har jo lenge pratet om å anskaffe en kraftbamse av en ATV for å hjelpe til med hogst og andre bruksområder der oppe. Men...tja...jeg vet nå ikke. Nei den kom nå på en 20-30 tusen for meg Bare passe på, teori prøven kan lett bli dyr En traktor ATV kan komme på alt fra 30 tusen og opp til 100 tusen. Den 600 kubikkern jeg nevnte var på 89 tusen med frakt uten registrering Haahaha, ja det blir nok litt dyrt ja. Snakka med en fyr på det nettstedet, fikk et tilbud på en E-ton street til 21990. 50 ccm. 50cc er kjekke for nybegynnere for å lære triks (Vis du skal moro kjøre ) og er noe lettere å styre, etter mine erfaringer Share this post Link to post Share on other sites
Spitfir3 0 Report post Posted April 27, 2009 Dayum.Ja jo, hvor mye koster detta? Vi har jo en hytte på fjellet som ligger skoglendt til, og fattern har jo lenge pratet om å anskaffe en kraftbamse av en ATV for å hjelpe til med hogst og andre bruksområder der oppe. Men...tja...jeg vet nå ikke. Nei den kom nå på en 20-30 tusen for meg Bare passe på, teori prøven kan lett bli dyr En traktor ATV kan komme på alt fra 30 tusen og opp til 100 tusen. Den 600 kubikkern jeg nevnte var på 89 tusen med frakt uten registrering Haahaha, ja det blir nok litt dyrt ja. Snakka med en fyr på det nettstedet, fikk et tilbud på en E-ton street til 21990. 50 ccm. 50cc er kjekke for nybegynnere for å lære triks (Vis du skal moro kjøre ) og er noe lettere å styre, etter mine erfaringer Haha, tja. Hadde jo vært artig å prøve noe sånt men planen var jo å bruke den som en moped-anordning. Share this post Link to post Share on other sites