Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Nildo

Må-leses-før-jeg-dør

Recommended Posts

Yes, nå har det seg slik at vi i dette sisteåret i engelsk litteratur får friheten til å velge en valgfri engelskspråklig roman. Det vil da altså si at den må ha blitt skrevet på engelsk. Og jeg tenker da at jeg vil velge en virkelig spesiell bok, en bok som virkelig setter preg på en, en som jeg på en måte bør jeg lese før jeg dør, en skikkelig klasseroman altså! Har ikke så mye å si hvilken litterær periode den er skrevet i, men vil helst ikke ha en innviklet modernistisk roman i ekte Kafka-stil.

Så, åpne opp ditt littærere hjerte og del dine favorittromaner!

Stalker, av Boris og Arkady Strugatsky. (Anbefaler å lese Roadside picnic i forkant)

Stalker, av Boris og Arkady Strugatsky. (Anbefaler å lese Roadside picnic i forkant)

Virker spennende, men er nok dessverre skrevet på russisk.

Kriteriet er at romanen må ha engelsk som originialspråk.

Du får dem jo i engelskversjon også, men hvis engelsk skal være språket det er orginalt skrevet i, så ville jeg tro det nærmeste du kommer samme tema sånn ca. er 1984. Ellers så anbefales også Huckleberry Finn og Adventures of Tom Sawyer. :blush:

The Catcher in the Rye av J.D. Salinger

In the Heat of the Night av John Ball

driver med akkurat det du driver med atm (siste års engelsk litteratur) men tror jeg går for Trainspotting eller førstnevnte.

hvor lang er fear and loathing? fantastisk film så... jeg ble litt keen :blush:

Den er ikke særlig lang, rundt 200 sider. Måten Thompson skriver på gjør at du bare blir dratt totalt med i alt som skjer. Helt fantastisk å lese den boka, forrykende moro, men også med noen dype sider som filmen ikke helt klarte å få frem bra nok tongue.png

Jeg syntes ikke at Catcher in the Rye var noe spesielt bra , men kan anbefale Catch 22, 1984 og To Kill a Mockingbird.

Animal Farm

Hitchhiker's Guide to the Galaxy

The Lord of the Rings

1984

To Kill a Mockingbird (Denne har jeg ikke lest selv, men den skal visst være bra)

Silence of the lambs av Thomas Harris

Har det som særemne og den er ikke så værst ^^

john steinbeck - The Grapes of Wrath

Harper Lee - To Kill a Mockingbird

jan kjærstad - forføreren/oppdageren/erobreren (norske, men fantastiske romaner)

Dostojevskij - spilleren og forbrytelse og straff

Tolstoi - krig og fred

Miguel de Cervantes Saavedra - Don Quijote

Per Petterson - Ut og stjæle hester

der har du noen fantastiske bøker smile.png

men vil helst ikke ha en innviklet modernistisk roman i ekte Kafka-stil.

kafka er ikke innviklet

Kanskje han tenkte på James Joyce? Ulysses inneholder mer enn 30.000 ulike ord (inkludert egenavn), har omlag 50 personer med en viss betydning for historien og boken hadde i ca 80 år rekorden for lengste setning i engelskspråklig litteratur (denne setningen består av hele 4391 ord). Boken er forøvrig (av fagfolk med en høyt utviklet tålmodighet, om jeg skal gjette) rangert som en av de beste som noensinne er skrevet.