Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Nildo

Må-leses-før-jeg-dør

Recommended Posts

men vil helst ikke ha en innviklet modernistisk roman i ekte Kafka-stil.

kafka er ikke innviklet

Ikke skrivestilen hans nei, den er lettleselig. Men hva betydningen og den dypere meningen er osv. er innviklet vil jeg påstå.

jeg endte opp med å begynne på In the Heat of the Night av John Ball

Bestilte meg en bok for første gang på aldri så lenge, men det er en bok jeg har hatt lyst til å lese så lenge jeg kan huske.

Paradise Lost, av John Milton.

Bestilte en illustrert utgave som har fått god kritikk: http://www.amazon.co.uk/Paradise-Lost-Unab...2542&sr=1-6

Da har jeg noe å lese på ferie..

Op les the dharma bums av jack kerouac

Ja!

Men Angela Carter kan være verdt å kikke på. "The Dawn of New Eve" er fantastisk bra skrevet og skulle appellere til et moderne publikum i og med at den er relativt ny. Spennende, sær (men straightforward og enkelt fortalt), tankevekkende og allerede i ferd med å bli en klassiker. Kjenner ei som har skrevet doktorgraden sin basert på den, men det er veldig mulig å lese den uten å ville skrive doktorgrad i littvit. "The Dawn of new Eve" er en postapokalyptisk scifi-roman med kvinne- og kjønnsteori i sentrum. Fantastisk lesning.

På baksiden av Paradise Lost boken så stod det anbefalt å lese en trilogi av Philip Pullman kallt His Dark Materials.

Noen som har lest disse bøkene og kan fortelle om de anbefales?

På baksiden av Paradise Lost boken så stod det anbefalt å lese en trilogi av Philip Pullman kallt His Dark Materials.

His Dark Materiels trilogien består mellom anna av boka "Det Gylne kompasset". Du kan jo sjå filmen, og så vurdere kva du syns.

Eg har høyrd trilogien på lydbok (jeje, eg kan lese, men i bilen er det ok med lydbok), og syns det saug hardt.

Barnelitteratur spør du meg, med snakkande (is?)bjørnar, trylleri og tryllera.

Eg les gjerne Harry Potter, men dette vart for mykje for meg...

American gods som bloo foreslo, eller Ananasi boys for den del. Gaiman er en fantastisk bra forfatter. Om du vil ha noe "mindre tungt" å begynne med, så kan du jo teste Caroline av ham først. Hmmm, innså nettopp at han er den eneste engelskspråklige forfatteren jeg kommer på som jeg kan anbefale bøker av. Vet det er flere, men jeg har visst blitt for fanboy til å komme på noe annet :boxed:

His Dark Materiels trilogien består mellom anna av boka "Det Gylne kompasset". Du kan jo sjå filmen, og så vurdere kva du syns.

Eg har høyrd trilogien på lydbok (jeje, eg kan lese, men i bilen er det ok med lydbok), og syns det saug hardt.

Ok, høres ikke ut som noe for meg da.

Pussig at disse stod anbefalt på baksiden av Paradise Lost, som jo er en forholdsvis tung sak å lese, et eneste stort dikt om hvordan Lucifer fallt fra himmelen, hvordan Kaos (helvete) oppstod og historien videre.

Engelsk fra 1600-tallet er jommen ikke bare bare å lese, det går an men tar litt tid å fatte helt hva som menes.

Angrer kanskje litt på at jeg ikke valgte en utgave som er tilpasset moderne engelsk.... :boxed:

American gods som bloo foreslo, eller Ananasi boys for den del. Gaiman er en fantastisk bra forfatter. Om du vil ha noe "mindre tungt" å begynne med, så kan du jo teste Caroline av ham først. Hmmm, innså nettopp at han er den eneste engelskspråklige forfatteren jeg kommer på som jeg kan anbefale bøker av. Vet det er flere, men jeg har visst blitt for fanboy til å komme på noe annet :boxed:

"It's CORaline!"

"Okay, Caroline."

"Mpf."

Filmatiseringen av Coraline er fantastisk bra. Forresten er det noe vagt Gaimansk over mummitrollet ditt, Pazuzu :boxed:

Må bare skjære inn her. Bøkene kan virke VELDIG barnslige til å begynne med men ettersom historien skrider frem tar historien for seg noen ganske så alvorlige og dype temaer.

Filmen "det gylne kompasset" er forøvrig en forferdelig dårlig film og på ingen måte representativ av bøkene. Selv synes jeg bøkene var helt ok, den første boka var kjedelig men historien blir gradvis bedre og ender opp veldig bra.

Hoi, småstjeler tråden litt jeg!

Når man er inne på en klasseroman, så har jeg et lite spørsmål til dem av dere som muligens er mer opplyst ved det skjønnlitterære domene - for å si det fint - enn meg selv. Jeg liker svært godt bøker, og filmer, som handler om mysterier og typiske skattejakter. Finnes det noen "må-leses"-bøker av typen bøker Dan Brown produserer som virkelig anbefales? Jeg er klar over at Brown slipper "The Lost Symbol" til høsten - og det er lenge til -, men finnes det noen andre forfattere der ute som produserer liknende type fortellinger? Favoriserer da bøker som er bundet i virkeligheten, altså ikke noe piss som WOW-magi eller Star Wars-fakter med andre ord.

smile.png

For øyeblikket leser jeg en bok som heter 365. den er skrevet av en lege og handler om Vietnam, for de som syns sånt er spennende