Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Arthedain

Fire års fengsel for dødelig spark

Recommended Posts

Så vinningskriminalitet = dødsstraff eller i alle fall livstid ved første foreteelse i følge Talgmar. Da kan vi kanskje komme tilbake til straff for mord? Som var det vi faktisk diskuterte?

Du hiver om deg med argumenter som begynner å miste sammenheng her. Enten mener du at straff er til for å trygge samfunnet mot åttendegangsmordere, eller så er det fullstendig irrelevant hvordan man burde straffe vinningskriminalitet, hvilket gjør det til et argument som overhodet ikke taler for din sak slik du påstod.

Forøvrig er det domstolen som sier at dødsfallet var et uhell. Du må gjerne mene at man kan slippe unna med mord uten problemer ved å si "det var et uhell", men jeg setter min lit til at påtalemyndigheten og domstolene klarer å gjøre jobben sin. Dessuten kan man oversette tankegangen din til følgende:

Jeg blir angrepet av noen og skubber personen unna. Personen faller, slår hodet og dør. Jeg burde henrettes og Talgmar kommer til å argumentere for at "det var et uhell? I følge hvem? Pazuzu og forsvareren hans?". Logikken tilsier nemlig at vi ikke kan stole på at ting er uhell, derfor burde ethvert dødsfall som ikke er 100% naturlig føre til at noen blir tiltalt og henrettet. Det gir ikke mening.

Håper virkelig ikke du er så dum du fremstår nå Paz.

Jeg snakker om prinsippet hvor soning gjør samfunnet og familier tryggere. Dette er tydligvis gresk for deg. Og iflg ditt prinsipp så behøver vi ikke straff i dagens samfunn. Og ingen straff= ingen regler.

Vet ikke hvilken kuruke du blei født i, men i den virkelige verden så prøver man å opprettholde ballanse og trygghet i samfunn og familier bl.a ved bruk av regler og straff.

Ja domstolen bare gjettet de da? Herregud.

Din sammenlikning er så langt bak mål og totalt irrelevant at jeg blir flau på dine vegne.

Om du selv ikke ser forskjellen å dytte bort noen i selvforsvar, og å som en gruppe sparke en uskyldig mann som ligger nede i hodet så har du et jævlig stort vurderingsproblem, og bør kanskje søke hjelp.

Din totalt bizarre og feilaktige oversettelse av mine tanker er så tragisk ræva at det er skremmende.

For å utdype det nærmere: Det blir en vurderingssak. Feks. Om man ved et uhell skal spikre opp et skap hjemme og kona holder gardintrappa, du mister hammeren som faller i hodet til kona slik at hun får hjerneskade og senere dør = ANTAKELIGVIS ULYKKE/IKKE MED MENINGEN.

i DETTE tilfellet viser en faktisk video at 2-3 polakker uprovosert myrder en mann på åpen gate ved gjentatte slag og spark i skallen for så å rømme = DRAP!

Selv en tilbakestående ape ser denne forskjellen.

Og her kommer jo bevisene inn i en evt rettsak, og i dette tilfellet så er det videomateriale som viser hele hendelsen.

For å være helt ærlig, så er jeg ikke så sikker på om polakken mente å drepe. Men skal vi akseptere at ekstremt voldelige mennesker tar så lite hensyn til menneskeliv at de ved uflaks dreper folk? "Eh nei du, jeg blei så forbanna på at nabo`n spilte den jævla Tuba`en igjen, så jeg gikk over og sparket han 20 ganger i huet alt jeg kunne mens han lå og sov - men det vakke meningen at`n skulle dævve assa."

Fyff..

Du må gjerne snakke om prinsippet om hvordan soning gjør samfunnet tryggere, men du har ennå til gode å komme med et eneste argument for hvorfor det er relevant for drapssaker. Vi har svært få drap i Norge, og jeg har ennå til gode å se noen forskning vise at sjansen for å begå (et nytt) drap er mindre om du soner 8 år fremfor 4 år.

Nøyaktig hvordan domstolen kom frem til at det var et uhell kan jeg ikke svare på. Det kan heller ikke du. Det blir nemlig ikke utbrodert i artikkelen, noe som gir mening siden poenget med artikkelen er å få folk til å skrike ut om hvordan drapsmenn slipper så lett unna.

Du sier at denne saken viser at enhver kan begå drap og så slippe unna med det ved å si at "det var et uhell". Jeg poengterer at denne logikken tilsier at vi ikke kan la faktiske uhell slippe unna. Hva er bak mål og irrelevant ved dette? Hvordan kan et svar som følger tråden du har lagt opp til være irrelevant? Hvorfor er det bak mål å poengtere det store hullet i logikken din? Hvorfor skal domstolen ikke tro på polakken når han sier det var et uhell, men likevel tro på meg i min hypotetiske situasjon?

Skjerp språkbruken din, forresten.

Skjerp språkbruk- og argumentasjonsmetodikken din!

Ok Her er et eksempel: Klar?

Om du burer inne en drapsmann resten av hans liv, så får han ikke drept eller skadet noen andre. Det samme gjelder andre voldsforbrytere, eller vinningsforbrytere generelt.

For å bruke ditt prinsipp da. Hvor soningstid tydligvis ikke har noen innvirkning (siden du maser om at jeg skal bevise det motsatte), så skal man altså da si "FY" til en drapsmann og slippe han ut på gaten igjen?

Skulle gjerne sett at alle kriminelle fikk den hjelpen de trengte til å bli lovlydige jeg, men nå er det desverre ikke slik det fungerer.

phew!

zillyduck: takk for et konstruktivt og "ontopic" svar som ikke faller på sin egen urimlighet.

Så du både tror og mener at å fengsle mordere ikke er noe vits? Det finnes jo flust av eksempler på folk som har skjerpet seg etter endt soning. Men disse teller vel ikke i din/deres fantisiverden?

Kjenner det er veldig vanskelig å argumentere imot en som bare angriper person istedetfor å komme med argumenter imot poengene. Det eneste du gjør i tråden her er jo å slenge ut en påstand om at andre er latterlige, fordi de mener noe annen enn deg, uten at du kommer med noen argumenter mot det vi sier. Bare svare på det her så tror jeg at jeg gir meg.

Har aldri sagt at det ikke er en vits. Mange kan aldri rehabiliteres fordi de er far beyond reach, og poenget om å holde de unna samfunnet for å verne om befolkningen står sterkt. Ser bare mange har en overdreven tro på at det er fengsel i seg selv som skal hjelpe. Du skriver jo i første innlegg at man slipper straff bare man påberoper seg selv utilregnelighet, og du gjør narr av psykisk helsevern, men dette er faktisk det som kan hjelpe.

Tror ikke vi har så forskjellige meninger.

Og det har ikke vært meningen å gjøre narr av psykisk helsevern.

Trekker meg ut av denne debatten, da den handler mest om å påstå at andre tar feil (noe jeg også har bidratt med).

Jeg tror ihvertfall at soning hjelper, samt psykisk hjelp. Hjelper da både samfunnet, familiene og den dømte.

talg ut.

GLHF!

Da er vi igjen tilbake til spørsmålet om andregangsdrapsmenn. Florerer det av de? Nei. Er det derfor nødvendig å bure folk inne på livstid? Nei. Vi har faktisk drapsmenn som i praksis ikke slipper fri før de er for gamle til å gå på toalettet uten hjelp. Det er sånt sikring er til for, og det brukes der man finner det nødvendig. Det er derimot ikke nødvendig i de fleste tilfeller.

Det er klart straff er nødvendig. Om man slipper folk ut på gaten med et "fy" så oppnår man ikke noen preventiv effekt (altså å hindre folk i å begå drap i utgangspunktet). Hverken livstid eller dødsstraff vil derimot være 100% preventiv. Ingenting er det. Og faktum er at vi har svært få drap i Norge. Med andre ord har norsk straffeutmåling en god effekt allerede. Det er ingenting som faktisk tilsier at dobling av straff vil være mer preventiv. Enkelte vil, dessverre, komme til å begå drap uansett straff.

Det du ser ut til å ikke skjønne, er at 4 år er en lang tid å være isolert fra samfunnet. Du prøver essensielt sett å si at folk nå kommer til å begå drap i hytt og pine fordi de "bare får 4 år". For det første er dette feil, det kommer helt og holdent an på situasjonen. For det andre så er ikke 4 år "bare". Om du setter det litt i perspektiv burde du faktisk klare å skjønne dette. 4 år er en himla lang tid når verden suser deg forbi.

Jeg har faktisk sjekket ut videoen nå. Det hele var jo faktisk bare et hevnslagsmål fordi fyren skrapet opp noe utstyr de hadde. Han lå ikke nede. Det var ikke en 'gjeng' som slo og sparket ham der han lå forsvarsløs. Det var to brødre som bestemte seg for å gi en fyr juling fordi han ødela noe av utstyret deres. Dette er utgangspunktet for diskusjonen, og jeg sliter fortsatt med å se hvorfor den ene broren som langet ut det fatale sparket skal sone livstid.

Jeg skulle gjerne likt å sett statistikk for gjengangsdrap, for jeg kommer på hvertfall tre tilfeller on top of my head de siste 2-3 åra. (Kamikaze-drapet, Stig Millehaugen)

Hvor mange personer hadde ikke banka en person hvis han gikk bort til bilen din og nøkla den? 2 slag og 1 spark? Hadde du stått og venta på politiet, eller kjørt avgårde?

Dette var i praksis det som skjedde her, og jeg er lei folk som hyler om overlagt drap på åpen gate da dette helt klart ikke var tilfelle. Ja, slag og spark mot hodet er farlig, men betyr det man kan dømme folk involvert i slåsskamper for overlagt drapsforsøk? nei.

Folk som ikke klarer å skille mellom hva som skjedde her og typ kaldblodig drap med våpen bør faktisk se videoen og så revurdere.

Det hadde absolutt vært interessant å visst hvor mange gjengangsdrap vi faktisk har. Mulig det er langt flere enn jeg innbiller meg. I så fall har man jo et argument for gjennomgang av sikringsprosedyrene i landet vårt.

Ikke noe unormalt straff for uaksomt drap: eksempel ifra usa Uaktsomt drap i USA 6.5 år Det skal mye til for at ett slagsmål skal bli overlagt drap. Det gjelder vel de aller fleste vestlige land.

Det hadde absolutt vært interessant å visst hvor mange gjengangsdrap vi faktisk har. Mulig det er langt flere enn jeg innbiller meg. I så fall har man jo et argument for gjennomgang av sikringsprosedyrene i landet vårt.

Hørte på radioen om en kar som forsket på "morfindrap". Overdoser , tilsynelatende ulykker som viser seg å være drap. Husker bare ikke navnet.

Hørte på radioen om en kar som forsket på "morfindrap". Overdoser , tilsynelatende ulykker som viser seg å være drap. Husker bare ikke navnet.

Det er sikkert en del av dem rundt omkring, men det som er interessant er jo hvor mange som kommer ut av fengsel og dreper igjen etterpå. Jeg tror ikke det er så mange.

Det er utrolig dårlig hvor milde straffene i Norge er. Er vel bare drap som kan gi over 5 års fengsel. Voldtekter blir jo sjeldent straffet med et år engang. Lengste en har sittet å fengsel i Norge er noe rundt 40 år og det er en av de som har begått drap to ganger.

Når du har tatt et annet menneskes liv bør du faen meg ikke få leve ditt eget etter 5 år. Alt for lite. Har du tatt et annet menneskes liv bør du få sitte inne resten av livet. Men selvsagt må det bedømmes etter skjønn i hver sak.

Når du har tatt et annet menneskes liv bør du faen meg ikke få leve ditt eget etter 5 år. Alt for lite. Har du tatt et annet menneskes liv bør du få sitte inne resten av livet. Men selvsagt må det bedømmes etter skjønn i hver sak.

Grei løsning for bomser å få seg et ordentlig liv da - drepe noen så har man bankers opphold i fengsel resten av livet. Bedre enn gata iallefall.:(

Utrolig at zillyDuck velger å fokusere på at 5 år i fengsel er lenge for den som skal sitte der. Hvordan føler den som blir voldtatt seg, eller de som nesten blir drept. For ikke å snakke om de som blir drept. Er det liksom ikke så alvorlig å drepe mennesker fordi de døde ikke lider, mens de som sitter i fengsel er noen arme stakkarer ?

Min tante ble drept av sin mann, han fikk 14 år i fengsel. Han døde der pga en hjertefeil, noe jeg syns var velfortjent enda jeg var så liten den gang det skjedde at jeg ikke husker min tante.

Syntes mange av inleggene her tar utganspunkt i beskrivelsen "fengsler i Norge er som hotell". Om du hadde blitt dømt til 3 år på paradise hotell hadde du etter noen uker kjeda vettet av deg.

Det er mange fine tiltak i fengsel som skole osv. Men ikke alle soningsforhold er så rosenrøde som de ble framstillt i videoen til Roger More. Mesteparten av tiden sitter du og tvinner tommeltotter og får masser av tid til og tenke over hva du har gjort.

Syntes det er bra vi lever i et samfund hvor det er lov og angre seg og har muligheten til og forandre seg. Man skal heller ikke undervurdere virkningen av frihetsberøvelse. Selv syntes jeg de 3 første ukene i rekrutten hvor vi ikke fikk forlate leieren var veldig lange.

Jeg har selv sittet i fengsel..

riktignok bare i 3 uker.

MEN.. det var fordi jeg kjørte litt for fort.

fordi jeg fulgte etter noen kjente kriminelle som hadde stjålet en gamlere bil jeg hadde ståendes, dem passerte politiet like før men politiet rakk ikke dra seg ut på vegen å ta dem.. men meg tok dem.

hysterisk moro... bilen så jeg aldri mere til og ikke prøvde politiet heller det er i hvertfall jeg sikker på..

så leser jeg om alle folk som slåss og dreper og knapt får fengsel om dem i d hele tatt får fengsel.

hva var d jeg satt inne 3 uker for?

en trenger vel ikke engang lure på hvorfor politiet dukker opp på videregående skoler osv.

eller jo.. gjør d likavel jeg... Mopeder.. klippe skilt og gi bøter til hver og en moped som står på p plassene. og er dem ikke trimma så blir d bot alikavel for "skjult trim" (som ett par stk på en skole her fikk)

en siste ting.. fengsel!!!! norske fengsel er ikke fengsel.. er bare ett gratis ferieopphold.. aldri hatt d så godt som tida jeg satt inne.. mye god mat, fysisk bra arbeid og tilgang til treningsutstyr.. treffer mye interesant folk og ja rett å slett en ferie.. 4 stjerners hotell..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...