Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Arthedain

Fire års fengsel for dødelig spark

Recommended Posts

Etter å ha lest dommen på vg.no som falt nylig over to polakker sparket en 31 år gammel mann i hodet, som senere døde av skadene, vet jeg ikke om man skal le eller gråte over dårskapen som utvises av norsk rettsvesen. Det er på HØY tid at Justisdepartementet setter seg ned og omformer lovteksten. 4 år, og slipper ut etter 1.5 år med “god oppførsel”. Eller 1 år dersom soningskøene blir for lang, det er jo Storbergets kur mot for få fengselsplasser. Må le av hele det norske justisapparatet og de dumsnille klovnene som driver sirkuset.

JEG KREVER HANDLING !

Dette er en skandale og et hån mot de etterlatte.. Trodde straffer skulle gjenspeile den allmenne rettsoppfatningen?

Jeg ser ihvertfall ikke logikken noen steder..Prøv deg med en liten momsundragelse eller før opp noen timer for mye på kortet fra arbeidskontoret da kommer staten med fulle strafferammer og skal knø deg, for da er du virkelig en skummel sammfunnsfiende som må tuktes!

Håper andre deler mitt syn, for her begynner det å koke..

Når sånt skjer så må man bare ta saken i egne hender, veit hva som hadde skjedd de polakkene når de kom utav fengsel hvis det var en av mine kammarater de hadde sparka ihjel, mye som kan skje herfra til grensa...

Man må jo ty til selvjustis hvis rettsvesenet ikke våkner opp og lukter kaffien, blir like provosert som arthe her, and yes, I vote FRP, om ikke annet KUN for at de skal øke strafferammene.

Fy faen. Det er helt forklastlig at det skal gå ann.

Jeg skjønner ikke hva velutdannede og "oppegående" mennesker tenker med når slike straffer blir satt, men det virker som om de ikke fatter hva de driver med. 20 år hadde vært en passende straff, eller 40.

Det jeg ikke fatter og begriper er at de kan sette et menneskelivs verdi til 4 år i et norskt fengsel.

Dette "hotelloppholdet" , med perm, penger og mulig en høyskoleutdannelse. Betalt av OSS , skattebetalerne.. Mer en disse skitne jordbærplukkerne kom hit med i utgangspunktet.. Ikke rart draps/voldtektsmenn ler hele veien til rettslokalene

Nesten så man må vurdere å ta et liv , så slipper man studiegjeld på flere hundre tusen

Tragisk, ja. Men heldigvis er den spesielle delen i Straffeloven på vei til å bli tatt i bruk, og straffene vil bli annerledes og hardere enn før, samtidig som enkelte av rettsreglene blir enklere å tyde. Jeg kan godt forklare hvorfor han fikk 4 års fengsel, men det orker jeg ikke nå. Men er helt enig i at strafferammene i dette landet er altfor milde, og det er veldig synd å høre/lese om utenlandske kriminelle som "drømmer" om Norge nettopp pga. de milde straffene våres og de gode fengslene.

Edit: Kan si at dommerne ikke kan gi strengere straff pga. at de må holde seg innenfor de gitte strafferammene som hører til den/de aktuelle rettsreglen(e) som faktum i saken er knyttet til. Hvis de ikke gjør det, bryter de selv loven.

Burde hatt egne rettsaker for utlendinger da, strengere straffer, kortere behandlingstid og egne lovforskrifter. Da hadde vi kanskje fått bukt med "drømmen" om kriminell virksomhet i Norge.

Burde forsåvidt hatt dødsstraff for utlendinger som begår drap i Norge, øye for øye.

Punky det du gjør her er å utbasunere hvor lite du forstår prinsippet med likhet ovenfor loven. Selvfølgelig skal man få lik straff og samme rettsikkerhet om man har norsk statsborgerskap eller ikke. Jeg er forøvrig helt enig i at straffene for drap, vold, voldtekt og tyveri er for lave i Norge.

Tviler sterkt på at FRP hadde greid å øke disse straffene med det første. Det er ikke nok å bare øke strafferammene, tidligere dommer danner uansett presedens som dommerne må følge. Jeg hadde "gleden" av å snakke med en kar som hadde drept en annen mann i en slåsskamp ved å slå ham i halsen, 1.5år satt han i fengsel og var nå nettopp sluppet ut. En høy og kraftig narkoman som ikke hørtes ut som om han tok det som skjedde eller den påfølgende "straffen" særlig hardt.

I de fleste tilfeller så er det tungt for begge parter. mye av straffen handler om å bære på et liv på samvittigheten. For et fåtall organiserte kriminelle så betyr det ingenting å ta et liv, men for oss vanlige vil det nok være en vanskelig sak. Selvjustis har jeg aldri trodd på. Selv ikke om noen hadde skadd mine aller nærmeste. Den veien man går ned da er en mørk enveiskjørt vei, og den ender ikke i noe hyggelig uansett hvilket utfall det blir. Polakk, latvier, eller nordmann. Det er alt det samme for meg. Dreper du noen, må du ta den straffen det medfører. Folk sier vi duller med fangene her i Norge. Men den Dullingen fører til et av de laveste drapstallene i verden..

Jeg er samtidig helt enig i at strafferammene for drap er for slappe. De burde økes. Det lar seg ikke gjøre å reformere en morder på 4 år.. Og i alle fall ikke i løpet av 1,5 år. Jeg velger å tro på systemet. Selvsagt er det mye feil med det, og mye kan bedres. Men vi lever i et land der et mord er fremdeles førstesidestoff, ikke listet opp på side 14 under "dødsfall". Jeg liker det faktum at ordinære uniformerte ikke bærer våpen til vanlig. At våpen er forholdsvis vanskelig å få tak i. Det er mye jeg liker med Norge.

for å sitere rapporten: Innsattes levekår i Norge.

"Vellykket reintegrering i samfunnet kan ikke sikres gjennom enkelttiltak, men må ta utgangspunkt i en helhetlig forståelse av marginaliseringens omfang i denne

gruppen."

Statsborgerskap på innsatte

Norsk 238 92%

Europeisk for øvrig 10 4%

Afrikansk 4 1%

Asiatisk 7 3%

Amerikansk 1 0,4%

Hele rapporten finnes her, og jeg har lest en marginal prosent av den. Jeg tror at det er mye bra med det norske fengselsvesenet, men selve dommene er jeg enig i at de ikke henger på greip. Bilbøter svir mer enn håndspåleggelse. Det rimer rett og slett ikke.

samtidig så vet jeg ikke helt hvordan jeg hadde reagert om noen hadde drept min kone og mitt barn. Da kunne kanskje jeg blitt morder for alt jeg vet. Fortjener jeg da 21 år i fengsel?

Alle saker er unike, og det er farlig å diskutere de uten å vite alle spesifikke detaljer rundt de. Denne posten er ikke noe ulik.

Burde hatt egne rettsaker for utlendinger da, strengere straffer, kortere behandlingstid og egne lovforskrifter. Da hadde vi kanskje fått bukt med "drømmen" om kriminell virksomhet i Norge.

Burde forsåvidt hatt dødsstraff for utlendinger som begår drap i Norge, øye for øye.

Var jo noen muslimer som ønska en shariadomstol for muslimer her i landet, steining er en fin ting :)

Men fra spøk til revolver, dette er helt bak mål og viser godt hvor dårlig rettssystemet her i landet er. Om Siv blir valgt til høsten håper jeg dette er noe hun klarer å fikse på, det har nemlig ikke naive svpolitikere klart (eller noen gang vil klare for den sagts skyld)

Afaik har vel Polen en god del strengere strafferammer enn hva Norge har på dette området? Avhengig av opprinnelsesland kunne det til tider vært bedre å la hjemlandet til den kriminelle behandle saken, sånn for rettferdighetens skyld....

Strengere strafferammer for drap, trusler og voldtekt nuuuh!

jeg har 2 kompiser som ble knivstukket flere ganger i mage og rompe, av samme gjerningsmann 17. mai 2008. Det var bare cm fra å gå riktig ille(værre enn det gjorde, han ene lå forholdsvis dårlig ann på Ullevål en stund). Gjerningsmannen fikk samfunsstraff, og jeg syns det er helt latterlig.

Rettspraksis og høyesterett som ligger til grunn for utmåling av straff i tingrett. Skal de heves så må lovforarbeid behandles på nytt i tinget, og så tolkes av høyesterett i en aktuell sak. Enig i at straffenivå for slike saker er trist lavt.

Presterte å lage en egen tråd om detta i generelt-delen, my bad. Men da kommer heller innlegget mitt her:

Si meg, får man ikke mer enn 4 år bak jern om man med overlegg sparker inn skallen på en annen person til døde?

"?” Det var ikke dømtes ønske at fornærmede skulle dø. Men når han med stor kraft sparket fornærmede i ansiktet, hadde han det nødvendige skadeforsett, heter det i dommen.

Retten valgte å følge aktors påstand om fire års fengsel, og påpeker i dommen at spark mot hodet er blitt et stadig større voldsproblem.

- Sparket virker som ei ren avsluttende impulshandling fra 45-åringens side, som fikk et tragisk utfall, heter det i dommen fra Oslo tingrett." -dagbladet

Ok, så om man sier at man ikke ønsket å drepe, så slipper man unna med den "overlagte" delen.

2stk østblokk-kjøtthuer som overfaller en mann på gata, og sparker inn hodet hans slik at han dør burde i mine øyne straffes med den hardeste straffen vi har å tilby (som er vel å drikke te og spikre paller i 2 uker).

Lurer på hva som må til for at man skal få en lang soning for slikt, når drap "beølnnes" med 4 år. Kanskje hvis man står i retten å skriker at avdøde fortjente det samtidig som du pisser på et bilde av han vil man få det ekstremt uvanlige 5. året.

Oppfordrer alle som virkelig hater noen som er villige til å sitte 4 år bak stålgitter i et rom med internett og tv, og med tilgang til gratis bibliotek og treningsstudio å sparke inn skallen til vedkommede til døde.

Bare pass på å si du ikke mente det i en evt rettsak.

Bare pass på at du ikke har kjørt for fort, røykt marijuhana, knullet en 15åring, drevet med fildeling eller snytt på skatten - da sliter`u.

Denne dommen føyer seg inn i rekken av diplom som burde utdeles rettsvesenet vårt. Hvor vi sender mordere til psykologi og støttegrupper, og hvor man fint kan slakte andre mennesker bare man påstår man var utilregnelig i gjerningsøyeblikket.

For et fantastisk rettsverk.

Mord er det nye hippe, try it!

Det er en del mennesker i denne regjeringen som kan suge meg, og da mener jeg truten rundt nugattistjerna- og suge meg tom for dritt! Slik at de får fyllt på litt hos seg.

Nå skal det nevnes at internett sannsynligvis ikke er mer enn 512kb/s og internettet har voksenfilter, så det kan ikke være bare bare!

Punky det du gjør her er å utbasunere hvor lite du forstår prinsippet med likhet ovenfor loven. Selvfølgelig skal man få lik straff og samme rettsikkerhet om man har norsk statsborgerskap eller ikke. Jeg er forøvrig helt enig i at straffene for drap, vold, voldtekt og tyveri er for lave i Norge.

Tviler sterkt på at FRP hadde greid å øke disse straffene med det første. Det er ikke nok å bare øke strafferammene, tidligere dommer danner uansett presedens som dommerne må følge. Jeg hadde "gleden" av å snakke med en kar som hadde drept en annen mann i en slåsskamp ved å slå ham i halsen, 1.5år satt han i fengsel og var nå nettopp sluppet ut. En høy og kraftig narkoman som ikke hørtes ut som om han tok det som skjedde eller den påfølgende "straffen" særlig hardt.

Likhet ovenfor norsk lov? Om jeg forstår det; ja. Om jeg støtter det? nei.. not by a long shot.

Bare det at Norge ikke vil sende ut drapsmenn, voldtektsmenn, narkolangere og andre tungt kriminelle pga de "risikerer" dødsstraff er vel noe av det latterligste og mest naive lovvedtaket som har blitt gjort i landets historie. Det Norge egentlig sier er jo da "vi passer på dem vi.. går greit, ikke tenk på det" - landet som hadde gitt dem dødsstraff sparer skattekroner, staten Norge har nå nye problembarn de må håndtere på et eller annet vis.(sperre dem inne i en 18års tid på vår regning funker fjell det..) Før byråkratene har fått ut fingeren, så snakker disse flytende norsk og er en godt integrert del av kriminalmiljøet i på grønland, der de fortsetter å forurense både ungdom og vanlige mennesker.

"Likhet for loven" - som du så fint sier betyr ikke at Norges lover er "the absolute greatness of laws in ze world", det betyr bare at de lovene norske politikere og kongehus har vedtatt gjelder i Norge, for nordmenn, og jeg mener helt klart at utlendinger IKKE faller inn under kategorien nordmenn(selvfølgelig..) og derfor burde IKKE disse lovene gjelde for dem.

Siden mennesker kommer fra en annen kultur, et annet lovverk, så er det heller det som bør være gjeldene. Norge kan heller da på seg jobben med å dømme disse, og utføre straff ettersom. evnt. selvfølgelig dømme dem, sende dem hjem og la dem få sin "egentlige" straff der.

I mange araberland mister du en hånd hvis du stjeler et eple, i Norge frynser vi på nesen bare av tanken, men der så er de fullstendig klar over at slik er det, og slik er loven. Da spør jeg: hvorfor skal de ikke forvente samme straff om de gjør noe galt her? når det er det de har vokst opp med?

Først må vi fjerne dødsstraff-garantien, så må vi presse opp våre egne straffer og kutte ned på velferdsgodene i fengselet, det skal tross alt være en straff, en frihetsfrarøvelse, ikke en jævla "se-på-meg-jeg-gjør-alle-de-samme-tinga-jeg-gjorde-utenfor-muren-bare-innenfor-nå". Utdanning syntes jeg burde være fokus, om ikke et krav til de innsatte, desto mer intelligente de blir, desto større sjanse er det før at de ikke begår voldsforbrytelser igjen..

Syntes forsåvidt de kan fjerne alt av vekter og muskelpumperom, ser helst at de skal gå inn som muskeltorpedoer, men heller komme ut som pinglefanter, da får de ikke tilbake street credden før de har pumpa litt jern, og det bør holde de på matta et halvt års tid(hvis de pumper hardt..) Bytt ut alt av vekter med trimsykler og pilatesballer istedet.

haff.. langt innlegg gitt.. bryt det gjerne ned i deler hvis noen vil svare, ble litt mye på en gang..

Beklager, men å si at man støtter dødstraff og avkutting av hender i araberland, i en tråd som omhandler to polakker og en ugjerning de har gjort her i Norge, sier bare at du ikke har filla peiling på hva norske rettsprinsipper er tuftet på. Ser gjerne at du greier ut litt om hvordan man skal ta inn utenlandske rettsprinsipper i norsk lovgivning, hvordan man skal skille mellom hvilke lover som skal inn og hvilke som ikke skal, og hvordan man skal håndtere dette i rettsalen som et demokratisk prinsipp uten at det skal bli forskjellsbehandling. Hva er forresten en utlending? En svensk drapsmann dømmes til 10 år fordi det er gjeldende i sverige mens en mann fra singapore skal henges fordi det er lovpraksis der? Og hvordan skal vi stadfeste hvilke kulturelle bakgrunner enkeltpersonene som skal straffes har? Iran = Iran og dermed er dødstraff greit? Hva med de forskjellige grupperinger, fra hardbarka sharialovgivning i konservative strøk til vestlig orienterte i andre land? Hva skal være avgjørende faktor for hvilke lover som skal brukes?

Mener du virkelig at naivt er riktig ord å bruke om motstand mot dødstraff? Visste du at 10% av folk som dømmes for mord i usa sannsynligvis er felt på for dårlig grunnlag?

Når det gjelder kvalitet på fengsel: Har du sett bilder eller vet noe om cellene på de fengsel der mordere kommer siden du er så bevisst i kritikken på at det må bli mye strengere forhold? Eller har du bare sett avisoppslagene fra åpen soning - anstaltet på en øy der alle går fritt og chillern? For jeg har vært med en kompis som er fengselbetjent på omvisning på ullersmo på sikringen der mordere kommer, og det er ikke akkurat internett/tv, dobbeltseng og kos..

Til slutt vil jeg rette et lite vink til talgmar som greier legge skyld på dagens regjering for de siste 50 år med rettspraksis, en rettspraksis som baserer seg på lovtekster og forarbeid gjennom tiår, utviklet av storting og ikke regjering. Nice try!

Hvem skal man legge skyld på da Qed? Hvem kan endre det som er allerede satt i historien. Skal vi gjenopplive gamle mennesker? Skal vi akseptere at ting er forankret i gammel historie og lovpraksis? Eller skal vi prøve å få gjort noe med ting i samfunnet vårt som virkelig er totalt ute av ballanse. Strafferammene i Norge er ikke paralelle med de kriminelle handlingene.

Jeg retter et spark til de menneskene som har muligheten til å påvirke norsk rettspraksis, og som ikke gjør noe med det.

Du kan i hvertfall banne på at det ikke er rettet til deg Qed.

Her gjelder det å ta klar avstand fra sliks rettpraksis, ikke minst for å gi de rette signalene. Men slikt er vel gresk for enkelte her.

Folk skal slippe å ta ansvar for sine handlinger. Viktig prinsipp, det er alltid noen andre sin skyld.

Jeg mener ikke at den rette måten å straffe noen på er døden. For det første så løser det ingenting, det bringer ikke tilbake det livet som er tatt fra før. Det er ingen garanti for at det har en prevantiv effekt. Det viser både Kina og USA at det IKKE har. Dødstraff er heller en måte å avskrive seg ansvar på for den staten som praktiserer det. Det er en lett løsning på problemer som tar tid og ressurser å løse.

Videre at Norge ikke utleverer fanger til land som praktiserer dødstraff synes jeg er flott. Norge pleier også å megle i den grad at om det garanteres at vedkommende ikke får dødsstraff, så utleveres vedkommende. En langt bedre løsning spør du meg. Drapsmenn, voldtektsmenn og narkolangere er mennesker de og. Med et godt fengselssystem kombinert med wayback, så har alle de mulighet til å fungere i samfunnet og være produktive individer som bidrar fellesskapet i samfunnet.

Trening i fangenskap er viktig, men mer viktig er arbeid, og skolegang. begge disse to praktiseres i Norge. Dette med ekstrem vektløfting er ikke et typisk norsk fenomen, men mer vanlig i USA. En vanlig fengselsdag i Norge kan være typisk slik:

"Her består hverdagen av monteringsarbeid, matlaging og klesvask for de rundt 20 innsatte som til enhver tid befinner seg bak murene.

- Vi har også tilbud om videregående opplæring for dem som ikke er ferdig med skolen ennå. Men de aller fleste holder på med monteringsarbeid. Noen vasker også tøy, noen ordner mat og andre vasker fengselet, sier leder Leif Skaug i Fredrikstad fengsel.

Monteringsarbeidet går ut på å sette sammen små ventiler til vinduer i bolighus. Arbeidsdagen varer fra kl. 08.00 til 15.30, med flere pauser underveis.

- Alle må følge det de blir satt til, og det forventes en viss innsats. Men de fleste synes jo det er helt OK å ha noe å holde på med mens de er her inne, sier Skaug." -VG nett " Slik er fengselshverdagen"

Forskjellige fengsler har forskjellige typer arbeid. Det viktigste er at fangene ikke sitter inne og kjeder seg. Det er kanskje straff, men det er ikke en reformsmetode. Det som mange i denne tråden misser, er at straff er ikke alfa og omega. Reform er LANGT mer viktig enn straff. Om ikke reformsystemet eksisterer, får man en ond sirkel der førstegangskriminelle blir gjentakskriminelle i langt større grad enn det som er.

en utopisk fremstilling av Norge for å minen dere på hvordan verden rundt oss ser på Norge

ps: begynn på 2.12 så slepper du den irriterende introen

Tipper dødsstraff er rimelig preventiv Zpam.

Personlig er jeg imot slike virkemidler. Men nå er det ikke hva denne debatten handler om heller, vi snakker vel om at 4 år er ALT for lite.

Hvem skal man legge skyld på da Qed? Jeg retter et spark til de menneskene som har muligheten til å påvirke norsk rettspraksis, og som ikke gjør noe med det

spørsmålet her er om du har noe som helst anelse om hvordan man forandrer en lov eller gjeldende rettspraksis. For når du greier kritisere dagens regjering så virker det som om du kanskje vet litt lite om hvor stor prosess dette er. Det er nemlig stortinget som kan foreta lovendringer, regjering skal bare forvalte den mens domstol skal sette praksis og sikre rettegang.

Her gjelder det å ta klar avstand fra sliks rettpraksis, ikke minst for å gi de rette signalene. Men slikt er vel gresk for enkelte her.

Her er jeg helt med deg, å ta avstand fra, påvirke og/eller presse fram forandring er viktig. Er hundre prosent enig i at 4 år er lite i en slik sak. Men man gjør ikke det ved uhensiktsmessig kritikk som faller på egen urimelighet, man gjør det ved å danne grupperinger, underskriftskampanjer, skrive brev til politikere, få med seg lokale representanter fra parti du støtter til å ta opp i spørretime, etc.

Og nei Talgmar, dødstraff er ikke preventivt, de fleste alvorlige forbrytelser som mord skjer i affekt og da tenker man uansett ikke over konsekvenser. For deg som hånte psykiatri og behandling av psykisk syke fanger så er det sikkert vanskelig å forstå, men slik er det nå en gang.

Hva sikter du til når du henviser til uhensiksmessig kritikk som faller på egen urimlighet Qed?

Her klarer du ikke å være tydelig på din avstand fra slik rettspraksis. Du spekulerer villt rundt andre folks fagkompetanse uten relevant grunnlag og du kommer med rimelig absurde påstander.

Så presterer du å klage på argumenter som faller på sin egen urimelighet.

Qed, jeg håper for din del du kødder. På hvilken måte kan en morder, la oss si i Norge, myrde noen igjen om han er henrettet? Dette minner meg fryktelig mye om utsagnet til Britney Spears.

Jeg nevner igjen at jeg er imot dødsstraff.

Jeg regner med Qed, at du tar på din kappe disse drapene som blir begått av personer som for tidlig har sluppet ut av slike psykriatiske avdelinger, som feks somalieren på trikken.

Flott type du. Men klart, det er lett å være bråkjekk så lenge ingen nære deg har blitt sparket/stukket til døde av en psykopatisk mann som kom rett fra hvilerommet sitt på avdeling X.

En drittsekk er en drittsekk, uansett hudfarge.

Om han ikke er er forbryter i Norge, for da er det synd på han.

Tipper dødsstraff er rimelig preventiv Zpam.

Personlig er jeg imot slike virkemidler. Men nå er det ikke hva denne debatten handler om heller, vi snakker vel om at 4 år er ALT for lite.

Hvordan tipper du noe slikt? Hva baserer du det på? Alle forskninger som går på prevantiv og rehabiliterende effekter av straffemetoder viser at dødstraff ikke er effektivt..

PS: dette er mitt siste innlegg i tråden. For betent for min smak.

It's just sad...

The world has gone mad

And i do feel bad.

Haha, fant den på nå, passa faktisk bra til hva jeg føler også :)

Edited by Mr. Dott