Sign in to follow this  
Settepotet

Canal Digital og Telenor multimodem = great success?

Recommended Posts

Hei!

Har pr i dag Canal Digital Mini i veggkontakten (grunnpakke i borettslag). Har nettopp sagt opp Telenor ADSL, og skal nå gå over til internett via kabel på heltid.

Vurderer å bestille Mega eller Maxi, men først vil jeg få oppsettet til å fungere. Kabel rett fra Thompson modemet fungerer fint, så vi har nett, men vi har jo flere PC'er så her trengs en trådløs ruter.

Fra Telenor sitter vi igjen med et Speedtouch 780 WLT multimodem. Så mitt første spørsmål er:

- er det mulig å bruke Speedtouch 780 WLT sammen med modemet fra Canal Digital? Har lest noe om å koble modemet til 780'en via ethernetport? Prøvd dette, men fant aldri noe nett ifølge 780'en. Må vel trikse litt i menyen til ruter antar jeg. Folk har i alle fall fått det til å fungere. Kan noen å så fall forklare meg med enkle steg hva som skal gjøres med hver enkelt boks?

Hvis dette ikke går, så vil jeg gjerne vite hva slags trådløs ruter som fungerer med et CD oppsett.

Krav:

- takle 20 Mbit opp/5 Mbit ned uten problemer.

- takle 3 PC'er smertefritt

- god trådløs ytelse, ingen PC'er blir kabler så denne er viktig.

- være kompitabel med det meste av trådløskort.

- koste rundt 700-800 kroner

Vurderer denne selv: http://datakjeden.no/trondheim/PartDetail....1001684;c:36180

På forhånd takk for hjelpen!

Jeg har DLINK DIR 655 Og er strålende fornøyd. Sitter vel en ca 7 meter i fra med full dekning og utnytter 10mbit linjen for fullt uten noe nøling. SPiller også over nett uten noe som helst lag spikes eller lignende. Så gå enten for 650 eller 655. Forskjellene på de vet jeg ikke.

Jeg prøvde dette når jeg byttet fra Telenor ADSL til Get kabel. Og fikk det ikke til. Lurer på om nyere firmware sperrer for sånn bruk på ett eller annet vis. Brukte ikke så mye tid på det, gikk heller til inkjøp av switcher og router (ikke WL). :)

Jeg prøvde dette når jeg byttet fra Telenor ADSL til Get kabel. Og fikk det ikke til. Lurer på om nyere firmware sperrer for sånn bruk på ett eller annet vis. Brukte ikke så mye tid på det, gikk heller til inkjøp av switcher og router (ikke WL). :)

Det blir nok trådløst Casa. Selv om du liker lange kabler, så orker jeg ikke å trekke om hele leiligheten :) Satser på en Dlink 655.

Det skal fungere med rutermodemet, da med kobling fra modem og inn i ethernetporten til ruteren. Men det er noen innstillinger som må endres som jeg ennå ikke har funnet ut av...

Ser ikke ut som om du kan bruke vanlig Ethernet på WAN-siden av routeren din, Sette.

Jeg vil ikke uttale meg om hvilke routere som er bra eller dårlige, men det eneste du strengt tatt trenger for å få det til å fungere er en helt vanlig router med ethernet-port for WAN. Det er ikke noe autentisering eller liknende (det er kabelmodemet i seg selv som står for den biten), så du trenger bare støtte for helt alminnelig DHCP.

20mbit opp 5 mbit ned? :(

Planer om å bli nettpirat på heltid eller?

Forøvrig så kan du kjøpe deg en linksys ruter av vilkårlig valg, men gjerne med doble antenner.

Koster 300-400kr.