Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Cecion

Innkallelse til førstegangstjeneste

Recommended Posts

Dimmet også lett militæret. Systemet er en vits, og jeg har ingenting i mot at folk bryter loven og dimmer.

Det er noe som heter at "er en lov urettferdig, er det ikke bare din rett, men også din plikt, til å bryte den."

Er også endel oppgaver i militæret som er helt OK å gjennomføre. Vurderer å søke meg inn mot brannvern eller flyplassmannskap. Vet noen om flyplassbrannvern kvalifiserer for å bli tatt opp i brannvesenet? :)

Legger merke til at jeg har etterlatt meg noen - i ettertid - ganske morsomme poster i denne tråden! =)

Når sant skal sies fikk jeg forleden tilsendt brev fra forsvaret, hvor utsettelsen min igjen har blitt behandlet hvorav ny utsettelse strekker seg til 2012. Er ganske glad for dette da jeg får unnagjort master før den tid, og ganske misfornøyd grunnet at jeg har blandede følelser om militæret. Jeg har lyst, men ikke lyst å dasse rundt som nyutdannet siviløkonom med en alternativkostnad på hundretusen-kroners-klassen ved å tjenestegjøre kongen - da jeg vil være så ung som man rett og slett kan bli som nyutdannet master. Å ta stopp til sommeren etter bachelor er uaktuelt om det er noen som vil konfrontere meg på det.

For dem som skal bli lærling i et eller annet fag, så er Forsvaret absolutt et godt alternativ mtp lærlingplass. Er man lærling i Forsvaret så sparer man et år da det første læreåret blir godkjent som fullført førstegangstjeneste. Man tjener ikke like bra, men dog har man masse fordeler. Man kan ta generell studiekompetanse, vekterkurs, bartenderkurs, truckførerbevis og masse mer helt gratis i løpet av førstegangstjenesten/lærlingperioden. Man både bor og spiser gratis, så man sparer også litt på det.

Selv tok jeg læretida på Kolsås (IKT-Driftsfag) og angrer ikke på det. Lærte masse og hadde det kjempetrivelig. Fikk jobb videre etter læretida, og jobber nå som Sjant ved Forsvarets Operative Hovedkvarter utenfor Bodø.

Frister veldig å gå i lære i forsvaret =)

Går mitt 3 år som Automatiker nå og har sett på de mange mulighetene jeg kan få som lærling i forsvaret. Virker som en meget effektiv utdannelse med tanke på å spare noen år. Må også si at jeg er ganske interessert i militæret generelt.

Nå er det ikke lenge til jeg skal inn (januar), og det er en ting jeg skulle gjerne fått bekreftet.

Jeg skal inn til førstegangstjeneste ved sjøforsvaret. Har sjekket litt rundt på www.mil.no etter fysiske krav osv. Er det sånn at hvis jeg kommer dit og ikke klarer de fysiske minstekravene så blir jeg sendt hjem? eller får jeg fortsatt tjenestegjøre?

Fint om jeg kunne fått avklart dette.

Btw dette er ikke for å prøve å komme unna førstegangstjenesten, jeg er innstilt på å fullføre.

Så vidt jeg har fått med meg får du tjenestegjøre uansett, men du får gjerne en "kjipere" stilling enn de som gjør det bedre på testene.

Anbefaler forresten www.milforum.net for forsvarsrelaterte spørsmål. Mange med myyyye peiling der.