Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ceft

O`store styrkeløft tråd!

Hvor ofte trener du styrke?   

139 members have voted

1. 1. Hvor ofte trener du styrke?

• 1 økt i uken
      5
    • 2 økter i uken
      17
    • 3 økter i uken
      48
    • 4 økter i uken
      19
    • 5 økter i uken
      14
    • 1 økt annen hver uke
      1
    • en økt i mnd
      5
    • et par økter i året
      30

Recommended Posts

Som jeg sa i den forrige posten min(men det druknet i all teksten) jeg løfter alltid sånn. Ryggen er sånn etter år med stirring inn i skjærm hvor man har sittet med dårlig holdning, og var altså slik lenge før jeg rørte en olympiastang. Så de pengene hadde du tapt, men takker for innsatsen da tanken var god :-) Poenget ditt om at på maksløft vil der ofte forekomme dårlig teknikk er absolutt gyldig.

Poenget med å informere om at ryggen min alltid er sånn, det er at det er ingen svikt i ryggen pga høye vekter som folk her inne tror. Det ville sett nøyaktig likt ut, bare at det hele ville gått veldig mye fortere med 100kg på stangen.

At noen kan ha Martin Norum som forbilde er for meg totalt uforståelig, da han er en tilnærmet utrent liten drittunge som aldri har oppnådd noe som er verd å nevne, men som merkelig nok er en guru for andre utrente drittunger. At artiklene han skriver faktisk publiseres på treningsider er vel mer ett bevis på at disse stedene desperat trenger artikler som folk skal klikke seg inn på, mer enn at Norum er i besittelse av noen spesielt høy kompetanse.

Treningsidene får fyllstoff, og Martin får gratis reklame. Det er en grei deal for de to partene. Uansett vil det aldri falle meg inn å bruke rådene til en som fremdeles har kroppen til en hengslete ungdom, til å utvikle en kraftig og sterk kropp som tilhører en som har tatt steget over fra tenårene til voksenalderen.

Mitt forbilde i markløft har mer muskulatur og styrke i ene ryggstrekkeren sin, enn Norum har i hele den spinkle kroppen sin, og han bøyer også øvre del av ryggen når han marker. Hils på Konstantinovs:

Konstantinovs er ett forbilde for de som ønsker å bli MANNEBEIST, Norum er ett forbilde for de som ønsker å forbli små pingler.

Hvis du mener Norum ikke har kompetanse klarer jeg ikke ta deg seriøst. Kan finne plenty med andre som mener akkurat det samme som han, som har høyere utdanning, kompetanse, velkjente etc etc..Du skal ikke dømme folk ut i fra størrelse, har sett små tynne folk dra opp 200kg i mark, uten belte..For meg så er det mer imponerende og se folk ta chins med 40 kg i belte, enn og se folk dra opp tunge markløft og vite at de sikkert ikke klarer og løpe 3 km på under 20 min, men smaken er som baken :) Folk har forskjellige mål og forutsetninger..

Jeg har selv sittet feil med ryggen i mangens år, men de aller fleste klarer og rette og ryggen sin hvis de vil det, hvis ikke er det kanskje lurt og droppe mark og heller vurderer andre ryggøvelser for korsryggen!

Men, jeg er helt enig med at under maksløft kan de forkomme dårligere teknikk enn vanlig, jeg snakker om hvis man trener markløft generelt med flere reps enn 1rm.

Martin Norum er veldig veldig god på en ting, og det er å få Martin Norum til å bli skikkelig profilert. En trener som har mer om seg selv i media på hjemmesiden sin, enn hvordan man skal oppnå resultater har skjønt mye om hvordan man skal bli en salgsvare. Det Lore prøver å hinte litt til er at han i realiteten er en ung kar med veldig lite erfaring som har lest litt bøker. Han har fortsatt ingen resultater å vise til.

Det blir som en professor i ledelse som aldri har vært leder, han kan si masse om hvordan ting burde gjøres utfra forskning, men det betyr ikke nødvendigvis at han sitter på en fasit for den virkelige verden (selvom jeg personlig kanskje er mer glad i teoretisk forankring enn de fleste).

• Like 1

Er enig i veldig mye du sier der Qed, jeg leser ikke så mye av Norum skriver eller publiserer. Jeg fant bare fram en av markløft artiklene hans som jeg mener er veldig god!

Etter et halvår uten skikkelig styrketrening var det uuutrolig tungt å komme i gang igjen. SATAN som jeg har gått ned :(

I fjor trente jeg mye tunge løft med Dietmar Wolf sine programmer, men fant ut at hverken kropp eller psyke var klar for dette enda.

Hadde blitt så demotiverende at jeg hadde kuttet meg med en sløv plastkniv.

Vekter jeg brukte til oppvarming i fjor er jo tunge nå.....

Begynte derfor på et standard mengdetreningsprogram med en 3-splitt, 10 - 12 repitisjoner.

Går så over på et Dietmar mengdetreningsprogram i midten av september før det bærer løs på et maksstyrkeprogram i november.

Hehe, det som er gøy med å begynne "fra begynnelsen" igjen er jo at man øker djevelsk raskt. Dessuten er det temmelig behagelig for gamle skader å kose seg med småvekter. Driver å pumper med ca80kg 15reps i benk halvsmalt grep for tiden pga en skulderskade jeg greide å skape med tung løfting litt for mange økter på rad. Ser på det hele som en velfortjent straff for egoet, kanskje man lærer å ikke miste hodet så snart de tyngre vektene går opp.

Har nylig hoppet på Mehdi's 5x5 program bare for å prøve noe nytt, blir moro å se når det stagnerer... er foreløpig en walk in the park :p

kanskje man lærer å ikke miste hodet så snart de tyngre vektene går opp.

Sliter mest med å regne ut egne begrensninger, og ikke å miste vektene i hodet når jeg løfter slikt ^^

Hehe, det som er gøy med å begynne "fra begynnelsen" igjen er jo at man øker djevelsk raskt. Dessuten er det temmelig behagelig for gamle skader å kose seg med småvekter. Driver å pumper med ca80kg 15reps i benk halvsmalt grep for tiden pga en skulderskade jeg greide å skape med tung løfting litt for mange økter på rad. Ser på det hele som en velfortjent straff for egoet, kanskje man lærer å ikke miste hodet så snart de tyngre vektene går opp.

Ja, benken nå består i en løfteteknikk jeg aldri har brukt før, men som er sykt slitsom.

Har bare 70 kg på stanga, men den skal:

- Senkes veldig sakte,

- Stoppe noen milimeter før brystkassa for ikke å få hjelp av "spretten"

- Eksplosivt opp

- Når løftet er på topp, skal en ta en kort pause i bevegelsen, hvor brystmusklene skal strammes så hardt du klarer før den senkes igjen.

4 x 12 av det der er overraskende tungt mot slutten ^^,

Fant ut at formen min var ræv når jeg løfta ATG-knebøy, dette uten sko på. Får ikke kjørt hælen helt ned i bakken, og lurer på om noen muligens har noen løftesko til en rimelig penge å anbefale?

4 x 12 av det der er overraskende tungt mot slutten ^^,

Det er faktisk fysisk umulig for meg å løfte mer enn 8 rep, i det jeg teller ordet 8 i hodet mitt kortslutter alle muskler pr default :-(

litt mer variasjon hadde kanskje vært smart :p

qed, det fikser du lett i qed.cfg, bare finn string: maximumreps "8" og endre til ønsket antall, lykke til :)

Begynte så vidt med markløft igjen denne uken, etter et proslaps i korsryggen i fjor høst.

STIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIV og STøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøL! :-S

Jeg syns det er verre å starte med knebøy etter en lang pause... forrige gang var tidenes verste, var fortsatt støl på tirsdag etter torsdagsøkta... frua bare lo av meg hver gang jeg skulle opp eller ned trappa :-S

Er fabelaktig underholdning å se noen begynne igjen på en øvelse etter lang lang pause. En kollega begynte igjen på markløft nylig, og programmet er 10x10 på 70kg(i både mark og benk). å se noen gi alt(særlig på små vekter) er rett og slett ubetalelig. Klarte bare såvidt å huske å trene litt selv innimellom all underholdningen. Strongmanshow og styrkeløftstevner er jo dønn kjedelige sammenliknet med en temmelig vanlig dude som trener som om det faktisk skulle gjelde livet.

I det minste så gir dem alt noe som er en sjeldenhet :p Særlig på treningsstudioet i byen her (3T). Sverger 99.9% kommer dit for å trene lett og prate med folk. Nesten så dem er redd for å løfte tungt. Føler meg som en outsider når jeg gir alt for å bryte ned en muskelgruppe helt, da er det noe galt med treningsplassen :p

jævla militærpress, knekker jo nesten ryggen når man prøver å få sistereppen opp

Fant ut at formen min var ræv når jeg løfta ATG-knebøy, dette uten sko på. Får ikke kjørt hælen helt ned i bakken, og lurer på om noen muligens har noen løftesko til en rimelig penge å anbefale?

Kjør sokkelessen, fungerer fint det. Eneste problemet kan være at du glir, men jeg har ikke hatt det problemet. Om du kommer opp på tærne i det du reiser deg, må du tærpe mer på teknikken :) Du skal ha vekten på hælen under hele øvelsen.

Har fått mange gode tilbakemeldinger fra http://www.magshop.no/categories/vektloftersko--drakter , det skal være mye bra der!

Alder: 24

Vekt 73-75

Høyde: 186

Benkpress; Tar ikke benkpress, bruker manualer. 26x 5-8 hver hand (nylig starta)

Markløft; 145

Knebøy; 80 kg er det jeg har makset, men det er uten sikring, tror jeg kan ta litt mer :p

Alltid vært høy og skinny type, og ALDRI trent muskulatur hjemme, tror faktisk jeg aldri har tatt pushups/situps hjemme i mitt liv.. Før nå i år at jeg begynte seriøst, etter 1-2 år med litt nå og da trening på et senter! :)

Trener hovedsakelig styrke+volum med løping og yoga på siden. Mange syns kanskje yoga er damegreier, men det er konge for å få balanse og få kroppsstyrken og balansen på plass! Vil anbefale det til alle ^^ Hjelper jo ikke å ha helvettes store muskler, om du ikke får til å tørke deg bak engang...

Målet er kompakt og definerte kropp! ^_^ Typ Brad pit I fightclub, bare større muskler! :)

Fight-Club-Brad-Pitt.jpg

Eeeey, lykke til!

Må begynne å trene til høsten igjen sjæl. Alle muskelene jeg opparbeidet meg på vgs er long gone og antydningen til sixpack som jeg en gang hadde er en lost tail of forgotten stories.

:(

Men. Det blir andre boller snart.

Yoga er helt sjef, med tanke på og holde seg skadefri, bli mykere og få bedre kontakt med musklene (F.eks at man kan gå dypere i knebøy). Bruker et par yoga øvelser i den dynamiske oppvarmingen min, helt knall :) Det samt skumrulle gjør susen!

Edited by Chillestad

Husk nok mat, og ikke øk for kjapt mtp at du aldri har trent styrke før. Ikke noe er verre enn betente slimposer i kneet, utslitte skuldersener etc.

takk takk ^^! Har faktisk trent seriøst i noen mnd nå, men har bestemt meg for å starte på scratch igjen med vekter, slik at jeg får trent opp grunnstyrke og blitt myk og bygd opp støttemuskulaturen min! :) Sliter med veldig svai i ryggen, samtidig som jeg har en vensntre skulder som er 3-4 cm høyere enn høyre skulder ( Ingen skader, er bare sånn....) og sliter med oksigentilførsel i venstre skuldra... :p Bevegelighet, myke opp kroppen og få grunnmuskulatur er målet fremmover nå ^_^ Og jeg prøver å spise hakket mer enn vanlig nå, men av rett mat selvsagt! :)

Har dere noen tips til øvelser for rygg? jeg har som sagt veldig svai rygg, og dårlig med core-styrke, så vil jo fokusere på å få opp den en del, før jeg vil begynne med seriøs trening på øvelser som markløft etc :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...