Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
warclown

Hellfragger League 2008

Recommended Posts

God dag!

Først og fremst vil jeg takke alle som var med å bidra til Hellfragger playoffs i år! Dette var utrolig morsomt, og håper jeg kan bli med på neste playoffs igjen.

Det positive

Playoffs har uten tvil vært Norges desidert mest profesjonelle e-Sport event. Aldri før har jeg sett gaming knyttet opp mot profesjonell TV-produksjon her i Norge, og det ble gjort på en god måte! Alle som jobbet der var veldig hjelpsomme hele tiden, og det var aldri noe problem (med unntak av rikstoto som ville vise hestene sine, og et par _små_ PC problemer som ikke påvirket noen av kampene). Jeg likte også veldig godt at det dere har satt opp et tilskuerrom rett ved siden av studio.

Noe jeg håper folk også tenker på er at folka bak Hellfragger jobber utrolig mye, uten å få en krone for arbeidet, for å bidra med en knall liga med playoffs. At de har hooket inn sammarbeidspartnere som NRK og Datakjeden er utrolig bra, og dette er absolutt noe å bygge videre på - selv om det allerede er det mest profesjonelle opplegget jeg har sett i Norge.

Det var også utrolig kult av datakjeden å invitere alle spillerne ned på gratis pils i diskokjellern (haha :D ), og etterpå invitere alle ut på et utested gratis. Viktig med en litt sosial avslutning med litt feiring! Det eneste negative her var vel at utestedet dere valgte var 20 års, når det var hvertfall over ~5-6 som ikke hadde runda 20.

Det negative/det som kan forbedres

Ingenting er perfekt, selv om jeg har en følelse på at dere kan motbevise det iløpet av et par sesonger. Det er små detaljer som fikses, og det er noen punkter som kan forbedres - men som ikke er høyst nødvendig med en gang.

Det som er viktigst, og som egentlig er helt kritisk, er at dere må forbedre bordplassen. De fleste gamere bruker for tiden store musematter, og dette kræsjet veldig med oppsatt plass i studio. Personlig reddet jeg meg inn på at jeg hadde tastaturet på fanget mens vi spilte (noe som så litt rart ut på kamera, for det så ut som at jeg fikla med meg selv nedentil!), det ga også lagkameratene mine mer plass. Hadde jeg ikke gjort dette, hadde jeg bare hatt tilgang til 1/4 av den museplassen jeg til vanlig behøver når jeg spiller. Og man trenger ikke å være en kjernefysiker for å skjønne at det er ekstremt negativt.

For mange så er premiene også ganske labre, med tanke på hvor mye PR denne turneringen får. Vi så jo at på Fredag hadde vi jo seertall opp i fire tusen, noe som er langt mer enn hva de største 1.6 turneringene får i Norge. Men fortsatt ser vi at små lokallan som blir holdt av ungdomskoleelever holder turneringer med 10.000 i førstepremie.

Personlig tror jeg at med en ny webside og litt mer å vise til (bla.a burde dere ha en videoseksjon på den nye siden med klipp fra playoffs) kan hjelpe dere med å lande flere sponsorer. Datakjeden har virkelig sponset med mye, så takk til dem(!), men dere kan også dra inn flere sponsorer. Det er absolutt ikke meningen å høres grisk ut her, men dere er vel delvis enig!

Dette er de to hovedpunktene som trekker helhetsopplevelsen litt ned, men jeg mener at dette er små ting som er relativt enkelt å løse. Nå skjønner jeg at NRK stiller harde krav til plass i studio, men den plassen mener jeg (og samtlige andre spillere) burde settes prioritet på framfor neste turnering.

Andre tips

Til neste playoffs kunne det vært morro med litt flere videointervjuer. Da tenker jeg hovedsaklig på et intervju med hele laget hvor seere kan bli fort kjent med laget (og spillerne), noe som gjør det mer morsomt å se dem i aksjon etterpå. Om problemet ligger i at NRK ikke har tid til å gjøre dette, så kunne det jo vært en idè å fått hooka inn en ivrig filmperson i CS miljøet til å bli med på playoffs med et kamera som er innleid/lånt. Dette er jo hovedsaklig tenkt for NRK sendinga, men om de ikke er interessert i det så kan dere jo bruke dette til videoseksjonen på den nye portalen deres. Utrolig bra for markedsføring når dere vil trekke inn nye sponsorer.

Nå vet jeg ikke om dere recordet alle matchene med sourceTVen (Men regner med det, mtp at det var sourcetv på alle kampene med null tilskuere - så de må jo vært der for en grunn). Men hadde vært kult om dere snakket med noen av norges fragmoviefolk om å lage en fragmovie av hele sesongen. Demoene er jo tilgjengelige på FTP, og de har muligheten til å bruke IRL-footage fra playoffs på slutten når det er finaler osv. Igjen er dette noe man kan vise til evt. nye sponsorer! For hvor mer man har å vise til, jo bedre.

Innføre regel som gjør det straffbart for lag å skrike noe negativt til det andre laget. Alle kommentarer som "Dette var dritlett" osv burde fortsettes å være lov, pga det er bare motiverende for laget sitt. Men utsagn som "du suger dritt" og "stikk tilbake til 1.6" er vel kanskje litt negative! =D

Tusen takk til alle som var med på å få til playoffs og generelt hele sesongen. Utrolig kult opplegg og takk for innsatsen!

Edited by PzN

hey.

Som jeg lovet lørdagskvelden mine kommentarer:

Her kommer bare de tingene jeg synes bør ordnes, ikke de tingene jeg synes var bra, for det blir for mye å nevne:P

Dette anngår ikke bare playoffs men ligaen generelt.

Faste kamptider er et must, men som sagt er vel dette allerede fastsatt at det blir det neste gang.

Anngående regler så er vel det, det største "problem" området. Det er vel forholdsvis lite regler i hf ligaen.

Dette må endres. Her må det spesifiseres ned til hver minste detalj på de fleste områder så godt det kan gjøres. OG spessiellt konsekvensene av regelbruddene, så det ikke er noe spørsmål om hva som faktisk skjer om man bryter reglene.

Eventuelt innføre et kort system, med røde og gule kort avhengig av hvor stort regelbruddet er.

Ting som er oppdaget under veis av "bugs" som "fransking" må bli forbudt, da jeg personlig synes dette ødelegger spillet, men man blir jo ikke annet enn tvunget til å bruke det, da andre bruker det.

Jeg vet dere og sliter med folk som faktisk tar i et tak i hf, med tanke på skribent delen. her håper jeg virkelig at det forbedres til neste år med flere ukentlige nyheter fortløpende.

Server delen var litt problematisk i denne sesongen grunnet nede tid og diverse ping problemer, håper det ordner seg til neste sesong.

Så til selve playoffs delen.

Var jo helt ærlig en kjempeopplevelse. Var og litt deilig å få bekreftet at de fleste som oppfører seg som retards på nettet egentlig ikke er helt det:D (annet enn chydron (hi2u) :boxed:

men: det største problemet på selve playoffs var: CONFIGS,tweaking v spillet og ikke minst ventrilo. (tar det i kronologisk rekkefølge.)

her var det mye forskjellige beskjeder ute og gikk. først var det ikke lov med console i det hele tatt. så var det plutselig console likevel. så var det først ikke lov å ha med egen config+fps configs osv og likevel brukte mange det.. noe som kan føre til "urettferdigheter" eller fordeler for noen. det var jo et par stk som hadde vært så smart å ta med se sine egne. dette må avklares helt klart på forhånd.

Anngående ventrilo så er dette en viktig ting selv på lan. Det var nesten umulig å kommunisere med lagkamerater på lanet, uten at du måtte skrike til dem, slik at laget du spillte mot kunne snappe om hva som kom til å skje.

Dette må være fikset til en eventuell neste sesong, og helt ærlig tror jeg faktisk kvaliteten på kampene hadde vært mye høyere, da noen lag mer enn andre spiller på kommunikasjon.

ye. var vel ikke det beste og mest leselige jeg har skrevet, men nå er det på tide å gå å legge seg snart :D

takk for en flott helg Hellfragger.

Takk for flott tilbakemelding! :D

Du får vel et utfyllende svar av noen som har peiling :boxed:

Veldig godt skrevet, WarClown!

Flyttet denne inn på liga-forumet og endret litt på tittelen. Tenkte vi kunne bruke denne topicen som tilbakemeldingstråd, og håper flere deler sine meninger. Vi kan ikke forbedre oss uten konstruktiv kritikk!

Kommer med et lengre innlegg i kveld - er på jobb nå.

Slo sammen både warclown og Evolutions tilbakemeldinger jeg :D

Er på jobb atm selv, men svar fra meg kommer utpå kveldingen.

Oppfordrer ALLE deltagere (og tilskuere) om å komme med tilbakemeldinger!

Jeg syns det var utrolig bra gjennomført. Er enig i det meste Simen og Didrik sier om hva som kan forbedres.

Med den nye portalen kan dere også gi ut flere nyheter / intervjuer noe jeg savnet litt sist sesong. Veit det er vanskelig å få folk til å skrive så jeg melder meg til å ta noen nyheter/intervjuer til neste sesong.

En annen ting som også warclown nevnte som jeg har lyst å se, er en fragmovie fra sesongen og lanplayoffs. Tror svært mange ville vært interesert å se en slik film og det går vel også ann å legge inn litt reklame i en slik film.

Men alt i alt var det enda en god sesong, bare å få fiksa det med bord plassen på playoff og regler så tror jeg det meste er fiksa:D

Først pluss tingene:

Kjempebra arrangement, og kunne dekke dette med inett tv er abre helt fantastisk! Stor takk til Roar Holten, HF crewet og alle som gjorde dette her mulig. At HF i tilleg til arrangementet kunne ordne soveplasser var bare et ekstra stort pluss, og baren som var på kvelden (måtte lese til eksamen, så kunne ikke delta) men om dette har jeg bare hørt positive ting. Gode informasjonsmøter, og et velkjørt liga

Men så er det en del pirketing som jeg vil påpeke:

Dette med bordplass, noe som etter min mening er viktig, men ikke det mest viktigste som dere burde fikse på til neste sesong, det er nemlig regelverket. I det jeg kom til studioet hørte jeg at det KUN var lovlig med launch options, musdrivere og at man kunne stille på sense og crosshair, dette var for å sørge for at ingen kunne ha visuelle hjelpemidler ingame. Dette ble brudd av så og si alle laga på turneringen:

Hos et av lagene gjekk minnepinnen ivrig rundt og folk spurte : "Kan jeg låne cfg'en din og legge den inn? Jada ingen problem"

Når vi skulle spille første kampen vår var noen av dataene vi satt oss på med console, masse forskjellige commands som ble brukt som ragdolls og 3d sky osv, som etter min mening er ulovlig når det tydelig ble sagt at KUN HF sin cfg var lov, og den ikke skulle tweakes på. Jeg sa ifra om dette, for i en av streamene så ble det sagt at noen gjekk innpå console og sjekket hvor mye HP en motstander hadde igjen, da ble jeg mistenksom. Jeg sa da ifra til HFcrewet som forsikret meg at de bare tweaket på options inni gamet uten console. Dette må dere være strengere på altså, når noen av lagene kommer der med egen cfg og console, så ble jeg temmelig rasende. Dette burde dere ha klar oversikt på.

Så er det regelverket i ligaen: Må være strengere! Ha en ordning som i "3 gulkort, så ut av ligaen" eller noe i den duren. Mer spesifikke regler.

Og crouchbug exploiten burde bli forbudt til neste runde :D

Gratulerer med nok en godt gjennomført sesong av Hellfragger Ligaen. Helt fantastisk at dere fikk det til nok en gang. Denne ligaen er uten tvil norges mest profesjonelle. Masse kudos til alle dere som har hatt en finger med i spillet for å få dette til.

Dette mener jeg burde forbedres eller fikses til neste sesong:

1. Videointervjuer under sluttspillet! Dette trenger ikke være live, bare kjøre et kjapt intervju med de forskjellige lagene før kamper de skal spille, så laste de opp hos spiller.no \ hellfragger.no. I intervjuene kunne det vært kult å fått med seg hva spillerene tenker, om de har noe de vil si til motstanderene før kampene feks.

2. Involvere noen som kan kommentere på engelsk, som for eksempel QuadV. Det er ikke værre enn å registrere seg på quadv.com og trykke på en link som heter "request lan coverage". De trenger ikke være tilstede for å kommentere heller, de kunne eventuelt kjørt en online stream.

5. Innføre en "buy in". At klaner\spillere må betale en viss sum for å bli med i ligaen, for å øke pengepremien. Det virker som folk ville hatt en større premie og det er lettere sagt enn gjort å skaffe dette.

4. Crouchbugen ser jeg på som en del av spillet. Hvis det blir slik at man bruker denne alle andre steder utenfor ligaen, synker kvaliteten på kampen som spilles.

Edited by gem

Gratulerer med nok en godt gjennomført sesong av Hellfragger Ligaen. Helt fantastisk at dere fikk det til nok en gang. Denne ligaen er uten tvil norges mest profesjonelle. Masse kudos til alle dere som har hatt en finger med i spillet for å få dette til.

Dette mener jeg burde forbedres til neste sesong:

1. Videointervjuer under sluttspillet! Dette trenger ikke være live, bare kjøre et kjapt intervju med de forskjellige lagene før kamper de skal spille, så laste de opp hos spiller.no \ hellfragger.no. I intervjuene kunne det vært kult å fått med seg hva spillerene tenker, om de har noe de vil si til motstanderene før kampene feks.

2. Involvere noen som kan kommentere på engelsk, som for eksempel QuadV. Det er ikke værre enn å registrere seg på quadv.com og trykke på en link som heter "request lan coverage". De trenger ikke være tilstede for å kommentere heller, de kunne eventuelt kjørt en online stream.

5. Innføre en "buy in". At klaner\spillere må betale en viss sum for å bli med i ligaen, for å øke pengepremien. Det virker som folk ville hatt en større premie og det er lettere sagt enn gjort å skaffe dette.

4. Crouchbugen ser jeg på som en del av spillet. Hvis det blir slik at man bruker denne alle andre steder utenfor ligaen, synker kvaliteten på kampen som spilles.

WORD up :D

Dette mener jeg burde forbedres eller fikses til neste sesong:

+ Legg ut straffer for alle forskjellige regelbrudd, et gult-rødt-kort system. Prater da ikke om ban fra ligaen men wo mot seg neste kamp, og om det foregår et regelbrudd siste kampen blir den omgjort til wo.

Strengere mot generelle lagendringer under ligaen, 5 lag holdt ut hele ligaen i år og det er rett og slett latterlig. Folk som er i teams som folder burde få ban fra å delta i neste sessong. Mixlag som u5/wkpc burde og bli totalt utestengt da disse er tilnærmet dømt til å misslykkes.

Edit: og fiks penger til minimum 10k om serveren detter ned. En match ble avgjort feil vei på dette i år, så ikke la det skje igjen neste sessong.

Et utrolig bra gjennomført og underholdene arrangement.

Er enig med det warclown sier og å kanskje ha flere videointerview av spillerne for da blir det mye mer artig å se de i action senere.

Ville også vært utrolig kult med en fragmovie :>

Også enig det gem sier om å øke pengepremie ved at spillerne legger inn et lite depositum.

Bra jobbet alle som har vært involvert i dette!

Enig i det meste som blir sagt her.

Dette med pengedepositum kan også være nyttig for å luke ut folk som mest sannsynlig ikke kommer til å vare som Entreri har påpekt at det var problemer med under cupen i år.

trenger ikke være store summen heller. si for eks 500 kr per lag. 10 lag 5000. det er en god del til premie bare det.

og en ting til. xray er imo bortkastet, og den var veldig ustabil forrige sesong.

heller en annen anti cheat om det finnes.

xray og er lett å buypasse med cheat etter hva jeg har lest.

Enig i mye som blir sagt her, er dog endel som krever mange timer før det blir gjennomførbart.

Angående ligaen (online):

Luke ut useriøse lag:

- lag betaler penger for å være med i kvalikk 100 kr (100 kr per team)

- lag som kommer med i ligaen betaler for eksempel 500 kr (500 kr per team)

Oppmøte til kamper:

- blir det satt en dato som folk MÅ spille så er det 100% sikkert at det ikke blir noe på den datoen i minst 25 % av kampene. så jeg tviler på at det vil fungere så ønsker gjerne mer brainstorm på hvordan man kan få til dette.

Spillerutvalg

- en utvalgt spiller fra hvert lag er med å bestemme regler etc for neste sesong

- i spillerutvalget sitter selvfølgelig også entreri/pzn som styrer og tar de endelige avgjørelsen /evt demokrati

- vanskelige beslutninger løses i plenum; som utestengelse av lag/enkeltspillere/gule kort etc kan gå gjennom spillerutvalget

Dekning av ligaen på hellfragger.no

- flere intervjuer underveis i ligaen

- flere nyheter angående lagene som er involvert i ligaen

- nyheter med resultater og neste runde/predictions etc.

Anticheat:

- Finnes imo ikke noen andre anticheats som vi kan bruke standalone uten support fra andre instanser, men aequitas eller lignende program burde bli brukt hvis man tar kontakt med ESL. Trenger nok også litt brainstorming her.

Angående playoffs (lan):

Coverage:

- Flere intervjuer/videointervjuer/predictions fra hellfragger.no sin side der spillerne blir intervjuet og alle tilskuerne får livefeed. Sett opp en "mal" og mos inn svarene og dette vil ikke ta lang tid.

Bordplass:

- Bordplassen var litt dårligere i år enn i fjor så det ble meget trangt, trenger typ 30 cm mer på bordene så blir det ok.

Regler (VIKTIG):

- Klarer regler som sprtx nevner angående configs/drivere/windows settings da dette KAN gi utrolige fordeler til noen av lagene. Dette fungerte smooth i fjor, men i år var det noen lag som brukte egne configs og dette må både lagene og hellfragger ta sin del av skylden.

*Her kan også spillerutvalget bidra til å finne et system som fungerer.

Haha, bildet av Ole (gem) i recap'n er priceless!

Men jo, skal bare nevne en kjapp ting som har blitt tatt opp her - anticheat-programmet XAC.

Som jeg har nevnt gjennom hele andre sesong av ligaen er XAC et komplett ubrukelig program som ikke gjør annet enn å skape stress og problemer for lagene.

Det ---> eneste <--- programmet som er vits å ta i bruk per dags dato er EAC3 (Easy Anti-Cheat) - dette ettersom programmet gjør mye av det samme som Aequitas (ESL sitt program) gjør, men problemet med Aequitas er at det er 3-4 sider som dedikerer seg til å lage juks som går forbi akkurat dette programmet. EAC har ikke - og det er samtidig mye lettere å forholde seg til enn de ellers nevnte programmene. Baksiden med EAC har til nå vært at Gamingzone har hatt noe lignenede et monopol på programmet, men jeg ville tro at det ikke ville være et problem å spre teknologien et hakk videre.

Takk for veldig godt tips, Vendetta! Dette er et program vi må sjekke ut nærmere, for vi er klar over at Aequitas har vært et lite helvete...

Det positive!!!

Det er morro men burde kansje ha fått noe når man vinner......

Det negative....

Syntes det bare kunne vært for dem som BOR I NORGE......

også kansje KO3 regel så blir det litt mer fair.........

Det positive!!!

Det er morro men burde kansje ha fått noe når man vinner......

Det negative....

Syntes det bare kunne vært for dem som BOR I NORGE......

også kansje KO3 regel så blir det litt mer fair.........

Er vel bare for folk som bor i Norge, men hvis et lag har et svensk medlem feks blir det jo latterlig å ikke la dem delta...

Hvis du med "KO3-regel" mener at de skal knive om lagene, så er det sånn fra før. Hvis du så en eneste match ville du sett at de knivet alltid helt i begynnelsen.

Sign in to follow this  

• Create New...