Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Smartass

Thinkpad

Recommended Posts

Mitt problem gäller, som rubriken på tråden så fint säger, ThinkPad. Det är så att jag av min mor har fått en Lenovo T60 ThinkPad att bruka, med enda förbehållet att jag inte var administratör. Fine tänkte jag, det går säkert att lösa. Kontaktade en vän som föreslog att jag skulle ta bort CMOS batteriet, då detta skulle "nollställa" datorn och dess BIOS lösenord och på så vis skulle jag kunna formatera den.

Sagt och gjort, jag tog bort batteriet, startar datorn. Ingen skillnad, förutom att jag nu inte kommer in i Windows alls utan stoppas, efter att ha skrivit in ett lösenord, av ett annat lösenord som jag inte kan. Jag kanske har en möjlighet att få tag i detta lösenord, om inte, vad gör jag?

Förstår ni mitt problem?

Hjelp!

Lenovo T60 Thinkpad

Jeg jobber med slike maskiner.

Nå må du huske at CMOS batteriet på laptoppen er ikke det samme som batteriet som er på baksiden av maskinen, CMOS er ett lite batteri på størrelse med en svensk krone.

Om du starter maskinen, og går inn i BIOS, så skal du der muligens ha en mulighet for "Default setings".

Om passordet er satt i BIOS, så kan det hende du bare må kontakte Lenovo supporten, de ber bare om en bekreftelse på eierskap (kjøps avtale må fakses eller mailes), så får du dette passordet av dem.

Dell maskiner har noe lignende, om HDD feiler eller en ny harddisk settes inn, så kan den låses og be om ett opplåsnings passord.

Om det er snakk om passord til selve Windows, så er det bare en ting som gjelder.

Reinstaller maskinen.