Sign in to follow this  
Artigmann

Lyd ved bruk av HDMI kabel

Recommended Posts

Har kjøpt meg en HDMI kabel og koblet den til TVen (siden den skal øverføre både lyd og bilde) men det kommer ikke noe lyd ut av TVen bare bilde

Bruker en HDMI overgang mellom skjermkortet og Kabelen

Skjermkortet er Nvidia GTX 260

Noen som vet hva som kan være galt, tviler på at det har noe med selve Kabelen/TVen og gjøre

Har koblet HDMI kabelen til Skjermkortet med en HDMI/DVI overgang

Har ikke en HDMI ingang direkte i pcen, kan det være derfor det ikke går siden kabelen er koblet til skjermkortet med

en DVI overgang?

Svaret er ganske enkelt: Selv om HDMI-kabelen støtter overføring av både audio- og videosignaler, så støtter skjermkortet ditt (som de fleste andre skjermkort) bare video.

For å overføre lyden også, må du koble en kabel mellom en lydutgang på datamaskinen og en lydinngang på TV'n.

I vista så gjorde den det automatisk men du kan sjekke; bytt SPDIF til standard avspillingsenhet. I vista så ligger du under avspillingsenheter når du høyreklikkertrykker på volumikonet på verktøylinjen.

Er det ikke bare noen få utvalgte ATI skjermkort som har integrert lyd?

Mener nå jeg har sett nvidia kort med HDMI inngang. Tar denne da lyd også eller fører den bare bilde ? Siden ati har lydkort på skjermkortet.?

Er det ikke bare noen få utvalgte ATI skjermkort som har integrert lyd?

Mener nå jeg har sett nvidia kort med HDMI inngang. Tar denne da lyd også eller fører den bare bilde ? Siden ati har lydkort på skjermkortet.?

Bare AMD sine kort støtter lyd via HDMI. Ingen nvidiakot støtter der.

Bare bilde på nvidiakort. Bilde+lyd på amdkort. Dvs. man må bruke ekstra lydledning hvis man har nvidiakort, noe man slipper med amdkort.

Kort og greit om PCer og HDMI:

Har skjermkortet lykort ingang (altså inne i PCen, kan du der koble kabel fra lydkort til skjermkort?)

eller har det en optisk ingang på utsiden?

Dette er somoftest ett "Nei" svar.

Grunnen til dette er at PC er modulær design, og enkelte ting er ikke implementert enda, ATI har noe på gang, men jeg har ikke sett noe som jeg kan kalle vellykket.

For og få HDMI lyd på TV fra PC med HDMI/DVI utgang må du ha en splittet kabel i PC delen, dvs koble en kabel til lydkortet, og en del til HDMI/DVI delen.

Det og si at DVI ikke overfører lyd er SWADA.

Hjemme kjører jeg PS3 HDMI til TV DVI, får lyd så det skriker etter.

MVH

PC-professoren

Fritz - Den evige support medarbeideren

Kort og greit om PCer og HDMI:

Har skjermkortet lykort ingang (altså inne i PCen, kan du der koble kabel fra lydkort til skjermkort?)

eller har det en optisk ingang på utsiden?

Dette er somoftest ett "Nei" svar.

Grunnen til dette er at PC er modulær design, og enkelte ting er ikke implementert enda, ATI har noe på gang, men jeg har ikke sett noe som jeg kan kalle vellykket.

For og få HDMI lyd på TV fra PC med HDMI/DVI utgang må du ha en splittet kabel i PC delen, dvs koble en kabel til lydkortet, og en del til HDMI/DVI delen.

Det og si at DVI ikke overfører lyd er SWADA.

Hjemme kjører jeg PS3 HDMI til TV DVI, får lyd så det skriker etter.

MVH

PC-professoren

Fritz - Den evige support medarbeideren

1. Kjekk datoen :D

2. Takk for hjelpen

3. Fikk fikset det i sommer.

Det jeg gjorde var å kjøpe dvd med høytalere + aux inngang

tok en aux kabel fra hodetelefon utgangen og til dvd'en og det ble lyd :blush: Vakke verre :boxed:

Ta lyden uansett fra lydkortet for guds skyld. ATi har enkelte skjermkort med onboard lydchip som har like bra kvalitet som et sint ekorn. Ikke anbefalt.