Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ludwig

Finne antall i et gitt intervall

Recommended Posts

Fått nye regler på jobben, og jeg trenger å finne antall refusjonsberettigede innenfor bruttolønnsintervall.

Dette vil si;

300 000 350 000

350 001 400 000

400 001 450 000

450 001 500 000

500 001 550 000

550 001 600 000

>600 000

Her her 7 grupperinger som jeg skal plassere 1100 lønnsmottakere innenfor.

Dette er noe jeg må ha gjort innen i mårgen, og med knapp tid, ingen andre på jobb og full stopp i min egen framgang, vender jeg meg til dere. Jeg trenger mao. en formel som regner ut antall lønnsmottakere i hver gruppering.

Si at du har en gruppe på 10 fra celle E5:E15. Ved hjelp av syv forskjellige formeler (eller en syk en, hehe), kan jeg finne ut hvor mange av de 10 som hører til grupperingen 350 001 - 400 000, osv.

Jeg har prøvd og prøvd, og lett langtistan, men fanden om det skal gå.

Her er mitt forsøk, som jeg ikke får til å fungere;

med eksempelet ovenfor som grunnlag..

=SUMMER(HVIS((E5:E15>350000)+(B2:B7<400001),1,0))

Om noen kløppere kunne slå hodene sine sammen nå, og kanskje komme fram til en formel, er jeg så evig takknemmelig!!!

(Er ganske tappet i hodet, så dere for beklage om jeg har surret litt)

Har skrevet et Python-program som gjør omtrent det samme, men det avhenger av at inputfila bare inneholder lønna.

Dvs. en mengde heltall, som først sorteres, og så kan man søke på hvor mange tall som er mellom to gitte grenser (f.eks. 300000-500000).

Men, hvis alle tall er variable som hentes fra Excel, og skal presentere resultatet i Excel igjen, kommer dessverre programmet mitt til kort. Men mine erfaringer med Excel sier at det er veldig knotete (om ikke umulig), om du har bruk for if/else-formler.

Off topic: Excel er full av feil så ikke stol blindt på svaret du får, dersom du har formler som er litt mer avanserte en +/-. Ta alltid noen stikkprøver for å sjekke at Excel regner korrekt.

Du har en funksjon som heter COUNTIF (heter sikkert SUMMERHVIS eller noe slikt på norsk). Der kan du telle bare de verdiene som oppfyller gitte kriterer. Husker ikke syntax i farta og har dessverre ikke Excel på denne maskina, men om du fortsatt sitter der klarer du sikkert å finne ut av det. :lol:

Ketle: Er det virkelig så mye feil i Excel? Kan ikke si jeg har vært spesielt plaget av det akkurat.. er vel ingen voldsom poweruser, men har da brukt det en god del til den type oppgaver som etterspørres her.

Særlig når det gjelder matematiske oppgaver er det en del feil i Excel.

norsk eller engelsk excel?

Går det ikke an å bruke antall.hvis - eller antall.hvis.sett ?

"teller antall celler som oppfyller det gitte vilkåret i et område"

Noe sånt?

count.if tar bare inn et argument, så en mulig måte er å trekke fra de verdiene som allerede er talt opp.

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">600000")

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">=550 001")-E17

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">=500 001")-SUMMER(E17:E18)

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">=450 001")-SUMMER(E17:E19)

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">=400 001")-SUMMER(E17:E20)

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;">=350 001")-SUMMER(E17:E21)

=ANTALL.HVIS(A$4:B$12;"<350 001")

Glemte topicen her oppi alt styret som var, hehe.

Men det gikk i orden til slutt :lol:

=ANTALL.HVIS(A1:A1000;">=350001")-ANTALL.HVIS(A1:A1000;">400000") osv.

Kommer til å ta vare på =spion sin nifty little formula, da jeg sikkert kommer borti noe sånt igjen.

Takk så mycket folkens! :lol:

eksempel på feil i Excel:

Skriv 0,2 i celle A1

Skriv =A1*11-2 i celle A2

Kopier så celle A2 nedover. I celle A10 vil du se at ting begynner å skje og i celle A20 begynner ting virkelig å ta av.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...