Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Puffah

Jakt & Fiske

Recommended Posts

Sesongen er i gang for min del ihvertfall, og hvordan går det med de andre jegerene?

Første uken fikk vi 5 dyr(hjort) av totalt 11, og det er en rimelig god start spør du meg ' />

I starten av uken hadde vi svært godt vær, men i helga ble det både overskyet og tåkete, men det var likevel ufattelig kos å vandre rundt i tåken, samt grille pølse rundt bål på fjelltoppen p

i1389_DSC00082.jpg

i1390_DSC00079.jpg

Blir season debut neste helg. Rypejakt på G. :(

b u m p.

Da er jakta i gang, noen som har fått noe? :D

Sleng opp bilder av både fangst og børser!

Kan vel kanskje endre tråden til jakt generelt :D

Min sesong begynner 13. september, og jeg stikker nok på første tur en gang litt seinere samme måneden, på hjort.

Jaktrifla (6.5x55 M98 Mauser)
dsc00060slp.jpg

Får ny rifle om ikke så lenge i 30.06, denne er ikke så god til jakt pga den tunge og ikke minst fine kolba, bruker den mest til konkurranse :D

Hagla (Remington 870 Express Magnum)
54132t.jpg

Har ikke bilde av min, stjal fra internetz :tafse:

Blir nok fævvlejakt oppi Hjartdal i år også tenker jeg :D

Finnes det fugler i Hjartdal? Hvis vi snakker om samma plassen, dvs kommunen i Telemark, må jeg få si at det er lenge siden jeg har sett så mye som et rådyr eller en hjort der :tafse: langt mindre noe flyvende.

Jegerprøven ble tatt i våres, første tur på skytebanen med rifle i etterkant gav gode resultater :tafse: 36, 40 (5x8 :D) og 43 (7-8-9-9-10). Herlig følelse. Men må nok trene mer før jeg prøver meg ute i skauen. Men dæven det skal bli gøy! Rifla jeg skøyt med er forresten pappa sin. Lakelander (Norsk) 6,5 x 55. Blir forhåpentligvis en 6,5x55 rifle på meg etterhvert. Noen med tips om merke som er solid?

Sverger til god gammel Mauser. Billig og svært solid våpen. Veldig lett å finne deler til også. :D

Blir nok fævvlejakt oppi Hjartdal i år også tenker jeg :wub:

Finnes det fugler i Hjartdal? Hvis vi snakker om samma plassen, dvs kommunen i Telemark, må jeg få si at det er lenge siden jeg har sett så mye som et rådyr eller en hjort der ' /> langt mindre noe flyvende.

Jegerprøven ble tatt i våres, første tur på skytebanen med rifle i etterkant gav gode resultater :wub: ) og 43 (7-8-9-9-10). Herlig følelse. Men må nok trene mer før jeg prøver meg ute i skauen. Men dæven det skal bli gøy! Rifla jeg skøyt med er forresten pappa sin. Lakelander (Norsk) 6,5 x 55. Blir forhåpentligvis en 6,5x55 rifle på meg etterhvert. Noen med tips om merke som er solid?

Haha nei det er vel ikke akkuratt overflod der oppe, ifjor skremte vi vel opp to flokker på 3 fugler hver, og det var ny rekord på antall ryper vi har sett der oppe faktisk :blush: Men, vi har tilgang til noe gratis jaktterreng der oppe da, så da bruker vi det til det fulle. Er faktisk en GOD del rein der også, som kommer inn fra Hardangervidda når reinjakta begynner fordi vi ikke har lov til å jakte rein der. It's a safe haven.

Det skal dog nevnes at det er endel stor skogsfugl der da, skjøt etter to stykk ifjor, men bomma på begge :wub: Sånn blir det når man ikke har bikkje..

Har satt av to langhelger i høst til rypejakt, samt at det blir vel en del dagsturer også. Gleder meg som en unge! Vår/forsommerværet lover jo bra for en god rypehøst :wub:

Man trenger ikke bikkje for å få fugl i sekken. Hund er juks, og for latinger.

Blir nok fævvlejakt oppi Hjartdal i år også tenker jeg :wub:

Finnes det fugler i Hjartdal? Hvis vi snakker om samma plassen, dvs kommunen i Telemark, må jeg få si at det er lenge siden jeg har sett så mye som et rådyr eller en hjort der ' /> langt mindre noe flyvende.

Jegerprøven ble tatt i våres, første tur på skytebanen med rifle i etterkant gav gode resultater )

Haha nei det er vel ikke akkuratt overflod der oppe, ifjor skremte vi vel opp to flokker på 3 fugler hver, og det var ny rekord på antall ryper vi har sett der oppe faktisk :blush: Men, vi har tilgang til noe gratis jaktterreng der oppe da, så da bruker vi det til det fulle. Er faktisk en GOD del rein der også, som kommer inn fra Hardangervidda når reinjakta begynner fordi vi ikke har lov til å jakte rein der. It's a safe haven.

Det skal dog nevnes at det er endel stor skogsfugl der da, skjøt etter to stykk ifjor, men bomma på begge :wub: Sånn blir det når man ikke har bikkje..

Har hytte i Hjartdal og går endel turer der oppe men ser ikke mye fugl, helt sikkert lokale variasjoner. Eneste som står på min jakt kalender i år er villsvin i Bulgaria i desember :wub:

Villsvinjakt er spennende og håper bestanden i Norge skyter fart fort! Vært på villsvinjakt i både Sverige og Serbia tidligere og tester ny lokasjon nå. Bilder fra plassen er lovende, gammelt

"jaktslott" syntes en kamerat det liknet på :blush: Har ellers falt helt for Afrika og bruker penga mine der.

Vert dessverre ikkje noko reinsdyrjakt på meg i år. Sesongen krasjar så fint med skulestart. Dette er normalt ikkje noko problem, men når eg nett har flytta til ein ny by med ny skule og nytt miljø vil eg helst få med meg desse vekene.

Utelukkar ikkje at det blir litt rypejakt til hausten, for det hadde vore kjekt! :wub:

Skal snart kjøpe en Remington 700 SPS .308 Win, men hvis noen her har noen andre ideer, er jeg åpen for forslag!

Fant igjen det gamle kikkertsiktet nå her om dagen, så skal bli morro å se hvordan det fungerer :wub:

Bruker selv en Yildiz SPZ M 12/70. Mener faren min bruker en Remington Europe 12 etellerannet.

Haha er da ikke bikkja du skal skyte :wub: Må jo fortsatt treffe :wub:

Fin tråd!

Har i alle år jaktet på fugel og kommer til å jakte på det i år også ( Gås - skog og fjellfugel) meni går så fikk jeg rifla mi. Har aldri skutt med noe slikt før så det blir spennende om jeg rekker å skyte opp til storvilt innen 2 sept. Rekker jeg det så skal jeg se om jeg får meg no større også i fryseren! :wub:

Nice :wub:

Tør jeg spørre hva slags rifle?

Noen som kan si meg om det er lov å skyte rådyr med vanlig haglepatroner aka ingen slug?

fikk meg en CZ BRNO ZKK 601 cal 308 så var jeg en tur innom ebay og fikk meg en bushnell 3-9*50 me opplyst sikte te en billig penge som jeg har montert.

Pix
3839418931_60ffcbb1ae.jpg3840220638_fb5b1ecdbd.jpg3840217338_7cd5742e1c.jpg

Har byttet monteringsringer etter dette bilde. de der var av alu samt alt for høy. så no har jeg senka sikte 15mm.

rifla me sikte samt nye ringer ble totalt 3300

Nice :wub:

Tør jeg spørre hva slags rifle?

Noen som kan si meg om det er lov å skyte rådyr med vanlig haglepatroner aka ingen slug?

Jepp :wub:

fikk meg en CZ BRNO ZKK 601 cal 308 så var jeg en tur innom ebay og fikk meg en bushnell 3-9*50 me opplyst sikte te en billig penge som jeg har montert.
Pix

Har byttet monteringsringer etter dette bilde. de der var av alu samt alt for høy. så no har jeg senka sikte 15mm.

rifla me sikte samt nye ringer ble totalt 3300

Lekkert! :wub:

Legger ved et bilde av haglene.

Er det noen regler med hvor langt vekk fra hus man må gå før man kan skyte? Jeg har en flokk på 10-12 hjort som driver og sprader rett nedenfor huset om kveldene. Nom nom hjortesteik.

Er vel bare at du ikke kan bruke fastmonterte lys som "lokkemiddel", forsåvidt ikke noe lys i det hele tatt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...