Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Puffah

Jakt & Fiske

Recommended Posts

Men: på Easy-Hit så ligger rødpunktet skjult inne i et lite rør, slik at det er KUN høyre øye som ser punktet når du følger viltet med begge øyne. Rett og slett genialt. Skyter aldri leirduer, men i helga så datt jo alt jeg kom på skuddhold på. Og ja: jeg skyter vanligsvis svært dårlig. Anbefales!

enig - jeg har også problemer med ledeøye (dvs. ingen av øynene er klart dominant slik at det bytter noe) - da hjelper den dingsen. Jeg innbiller meg også at den hjelper når jeg tørrtreninger på å kaste opp.

Har hatt samme problem, og det førte jo til at jeg kun hadde høyre øye åpent. Noe som ødelegger en god del når du skal få oversikt samtidig som du skal følge viltet.

Gleder meg til å se hvordan EH fungerer på fjellrypejakta, der det er mer fart over fuglen i skuddsjansene.

husk og ta noe fine bilder fra jakta da gutta=),,<3

natur eller fangst=) vis gjerne forrholdene under jakta og da etter fangst=)

Blir en tur ut på lør og søn, skal se om jeg får tatt noen bilder.

Forhåpentligvis av fangst.

Ble ingen fangst gitt, men kan ikke klage på nydelig vær :lol:

Så riktignok to orrhaner, ei orrhøne og én ravn, men fikk dessverre ikke skuddhold.

Blir å ta med lavvo'n på nytt terreng til helga, prøve å få skutt et rådyr eller noe.

Forresten, hva slags hagler bruker dere?

Trenger en ny, og har alltids hatt o/u, men frister å prøve pumpe eller evt. halvauto.

Har sett litt på en Benelli Supernova, eller muligens en Beretta.

Forresten, hva slags hagler bruker dere?

Trenger en ny, og har alltids hatt o/u, men frister å prøve pumpe eller evt. halvauto.

Har sett litt på en Benelli Supernova, eller muligens en Beretta.

Jeg har en Franchi halvauto som jeg har hatt endel år nå. Den er gassdrevet og var nokså billig da jeg kjøpte den. Har sansen for Beretta og ville kjøpt det dersom jeg (på det tidspunktet) hadde hatt råd. Nå er jeg såpass inaktiv at den gamle får duge. Min neste hagle kommer til å være en halvauto - hvis jeg finner en som passer. Ville foretrukket en rekyldrevet design (det er vel det det heter?) - min gassdrevne krever mer vedlikehold enn disse enn overunder. Noen halvautoer kan ha problemer med lading dersom du skyter svake patroner - jeg har ikke hatt problemer med det.

En jaktkamerat som jeg gikk endel med hadde en Franchi pumpehagle - jeg fikk aldri "dreisen" med den - det skal litt trening til før du har "automatisert" ladegrepet og gjør det raskt og uten å miste "track" på målet.

edit:

synes det er smart med litt korte løp - siden låskasse og magasin gjør at våpenet blir framtungt nok uansett (særlig med magasinforlenger:)).

Ny tur i helga.

Gikk opp i fjellheimen i 20-tida på lørdagskvelden, og inn til leiren der 3 kompiser hadde hatt basecamp siden fredagskveld. Da jeg kom frem rundt 21.30 var de langt nedi karskkoppen, for å si det sånn. Etter litt bålkos og noen drammer ble det teltnatt i minusgrader. Tabbe med sommersovepose gitt. Hutre! :lol:

Uansett, søndagen ble brukt til jakt i et nydelig vær og resultatet var 2 fjellryper. Har mine tvil på easyhit nå, for makan til bomskyting! Helt sykt...lol. :lol: Selvtilliten fikk en knekk gitt. Kom også over en vingeskutt rype, men den klarte å rote seg bort i ei steinur før jeg kom på skuddhold. Var helt umulig å finne igjen :lol: Tydeligvis en sløv jeger som ikke hadde bedrevet godt nok ettersøk! :lol:

Det var helt elendig med rype, selv om jeg fikk en del skuddsjanser. En god dag bruker å gi minst 200-300 observerte ryper, nå var det rundt 50. Kan ikke skylde på at en hel buss med NTNU-studenter hadde valgt akkurat dette fjellet for søndagsturen eller...

Nå ser jeg heller frem til den årlige turen i oktober i mørefjella. Ryktes om store mengder rype, og der er det vanligvis jævla bra hvert år. Så det lover bra!

Skal få lagt inn noen bilder når jeg får surra meg til det.

Heisann alle sammen! Hyggelig at det fortsatt finnes endel kjente fjes her på forumet!

Tenker på å ta jegerprøven for å drive med primært tiur/rype jakt. Men jeg har ingen tilgang på jakthund og lurer på om det fortsatt funker bra å jakte på småvilt uten det?

For meg er det mest aktuelt å jakte i Trollheimen da familien har hytte der, om slik info skulle være av interesse :lol:

Men jeg har ingen tilgang på jakthund og lurer på om det fortsatt funker bra å jakte på småvilt uten det?

Ikke noe problem. Ekte menn jakter uten hund. Hund under jakt er IRL's svar på foghack.

Nå går dessverre jakta mot slutten, noen som har planer om å snike inn en siste tur før lillejulaften?

Har ikke blitt så mange turer i går som jeg hadde håpet, så kommer forhåpentligvis sterkere tilbake til neste år.

har hatt noen herlige turer i år, særlig en til en kompis hvor familien eier et gammelt sommerbeite fra 1780 nesten på grensen til femunden.

her sitter vi å titter ut over elgtrekket:

G8PtB.jpg

Her ligger seteren

Ble både elg og fugl :)

Noen som har erfaring med gjeddefiske? Bor VELDIG bra til der jeg kan faktisk gå 10 meter fra stueveggen å kaste både sluk å dupp på vannet. Sies at det skal være gjedde å røye i litjvannet ved jonsvatnet i trondheim. Dog har ikke lyktes å få nappet etter utallige kvelder nede ved vannkanten enda. Er en erfaren kar på havfiske, men vann( og gjedde) har jeg ingen erfaring med. tips?

Fortommen

Fortommen er et must, særlig ved store gjedder og de veldig små med de sylskarpe tennene. Fortommen, som selvfølgelig består av rustfritt og gjerne gummibelagt stål bør være minst 20 – 25 cm lang. Skulle gjedda rulle rundt og vikle seg inn er det kjekt med litt ekstra fortoms lengde å gå på. Jeg bruker fortommer på 30cm selv, og de har alltid vært tilstrekkelig lange. Jeg vet Espen lager fortommer selv av et materiale som heter Kevlarsteel som fåes kjøpt enkelte steder. Dette er stålwire belagt med kevlarkappe. Fordelen med dette er at det er forholdsvis enkelt å lage egne fortommer med den lengden man ønsker. De siste årene har det kommet mye bra fortomsmateriale som lar seg knyte. Spesialbutikker for meite bør ha best utvalg.

Fluer

Når du binder fluer til gjeddefiske behøver de ikke være så store, men fyldige. Et kjempegodt tips er å bruke kevlartråd når man binder. Denne tråden er kjempe sterk og vil ikke ryke selv ved skarpe gjedde tenner. Dermed holder fluene seg bedre. Fortommen til fluene kan fint være stål fortom, men jeg bruker vanligvis en halv meter med 0,40 som fortom. Det holder i massevis, for gjedda tar fluen akkurat som en ørret, og de blir sittende i munnviken. Du får også fortomsmateriale i kevlar som er mykt og fint. Ellers er Fireline en del brukt.

Stangen og snella

Stangen du skal bruke burde være lang, minimum 7fot og ha en dyp, middels rask aksjon. Den burde ta en vektklasse fra 5/10 – 40 gram. Snella burde være en 2500 – 4000 snelle. Bruker du mindre sneller slik som jeg, bruker man også tynnere sene for å få plass til rikelig med snøre. Jeg bruker 0,22 – 0,23 sene, gjerne Fenwik fordi der er en kjempe god sene som har meget liten hukommelse. Med tynnere sene kaster man også lengre.

Været

Gjedda biter i stort sett all slags vær, og er ikke så sær på den biten. Men jeg har tillagt meg en erfaring at gjedda ikke biter så ofte i tåke. Da har det vært relativt dødt fiske. På solskinnsdager, særlig ut mot kvelden er det bra og selvfølgelig i regnvær og sterk vind. Jo mer ruskete været er desto bedre er fisket, med unntak selvfølgelig.

Tilleggsutstyr

En stor håv er en fordel. Klepp er også mye brukt, men tenk på om du skal sette ut fisken. Uansett er klepping under haken på fisken å anbefale. IKKE klepp fisken i siden! En tang eller peang (som kirurger bruker. Også kalt arterieklemme) er en fordel når man skal løsne kroken. Gjeddene har skarpe tenner og med en slik slipper du putte fingrene dine ned i gapet på fisken. Et krokbryne er også fint å ha med for å holde krokene skarpe.

Takk for link Daniel:)

@qed - Det har jeg massevis av, bare det å sitte med en kaffekopp å fiske er jo kos i seg selv.

Dog det skal investeres i en kano etterhvert tenker jeg;)

Fisket gjedde (og litt abbor og gjørs) i Vansjø mye av min oppvekst, min erfaring med gjedda var at jeg nesten kunne forutsi når jeg skulle få den... alle steder det var siv, så kunne jeg omtrent slenge sluken på utsiden av sivet og så satt gjedda på de første kastene. Derimot fikk jeg aldri gjedde de stedene jeg visste jeg kunne dra abbor/gjørs. Så min erfaring er at jæveln spiser omtrent "alt", men er veldig spesifikk på hvilke områder den oppholder seg. Har dog aldri vært noe glad i å fiske gjedde, så jeg unngikk de stedene jeg "visste" den sto... syns gjedda var kjedelig: noen få sekunder knallhard kamp - og som oftest rett til overflaten for et plask eller to, deretter er det bare å trekke den inn som en dau tømmerstokk... kjedelige saker, og ikke minst slimete... på den annen side: har aldri fått gjedde over noen få kilo på kroken, så hadde kanskje endret mening om en 10+ kilos rugg tok tak i stangen min :p

Funny story: en gang fikk jeg en liten abbor på sluk, faktisk så liten at jeg lattermildt pælmet den uti (fortsatt hengende på sluken), og på første kastet(!) satt det en gjedde på utenfor der igjen :) true story. Aldri opplevd noe slikt siden (har selvfølgelig fisket abbor med laue, men det blir ikke helt det samme).

Høres jo morro ut! Blir karsk å xo-style gaming ikveld. Så blir det gjeddejakt hele morgendagen tenker jeg:)

Store sjanser for å få gjedde i litjvatnet. Området i og rundt skillet mellom litj- og storvatnet sies å være en av godplassene. (Kommer ikke på lokalnavn i farten...) Vanskelig å komme til fra land her, og de største beistene blir nok tatt fra båt. De mindre ligger gjerne i eller utenfor sivet og lurer, så derfor burde det være gode muligheter å få noe fra land i alle vikene som Jonsvatnet har.

Hvis man skal prøve der det er mye siv og dritt så kan det være kjekt med en sivsluk så man slipper å sette seg fast hele tiden.

Mer info: http://www.tofa.no/s...kst.asp?side=93

Litt vanskeligere å få matfisk i jonsvatnet, selv om man fra tid til annen hører om gode ørretfangster.

Generelt så har jeg samme erfaringer med gjedda som det Sussidal skriver. Alt-etende beist som ikke er særlig utholdende. :p

Småviltjakta begynner til uka, noen spente jegere her?

Forresten, er det noen her som driver med buejakt?

Og ja, vet det ikke er lovlig. Men kjenner et par som drar til Sverige(?) osv.

Alltid hatt lyst til å prøve, og vurderer å kjøpe en bue på Midway.

Noen som har erfaringer?

Har en hoyt bue som blir mest brukt på blink, det går helt sikkert under jakt og er ilovelig, men når det er lov og lystre etter gjedde så klarte jo ikke jeg la være og kjøpe ett sånn "fiske kit" :-)

Men nå er lakse sesongen godt I gang så det blir utallige timer med stanga framover I 2 mnd til :-D

Største til nå er 11,2 kg og det er under gjennomsnittet av hva som er I ælva til nå.

får rett og slett ikke tid i år, samt totalforbud mot jakt på fugl i området der jeg var i fjor med kompiser, ekstremt kjipt men nødvendig :-(