Gå til innhold

Gitar - nybegynner

35 replies to this topic

Red-FoX

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 736 Innlegg:
Hei, for en stund siden fikk jeg tak i en El-gitar av denne typen.
Postet bilde
(ja jeg vet, den er hvit :) )

Er nybegynner på dette feltet så jeg anntar at dette er en rellativt grei gitar for meg. Jeg burde vel strengt tatt ha startet med en aucustic/kassegitar, men det var et rent impulskjøp uten noen spesielle baktanker.

Har i senere tid blitt litt fasinert av gitarspilling, og startet så smått å lært meg litt tabs osv.
Problemet er at når jeg starter med tabs, uten noen form for erfaring fra før, så føles det som om jeg pugger et mønster, og ikke lærer meg å spille gitar.

Har derfor lyst til å lære meg litt grunnleggende gitarferdigheter, men har ikke tenkt å f.eks begynne med gitartimer (iallefall ikke med det første).
Ser for meg at det skulle være mulig å komme seg greit igang med hjelp av internet? Har lyst å lære meg noter (chords?)

Så om det er noen der ute med litt mer erfaring enn meg som har lyst å tipse om eventuelle sider, eller annet som kan være nyttig, så ville jeg blitt meget taknemlig :innocent:
i love me too

Onkel Sammy

Grrr....

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 598 Innlegg:
Kjenner du ingen som kan lære deg? Det er vel beste måten. Få en til å vise deg litt også prøve deg fram. Spill låter aom alerede er spillt ved å bare høre på sangen osv.
Postet bilde
BO....

Martyrium

sjokkskada lobotoman

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 239 Innlegg:
Viktigste å lære er å improvisere osv, finne grep som passer sammen osv. Mange jeg kjenner som har pugga til seg en sang fra tabs, men som ikke kan sitte og klimpre, og da syns jeg ikke det er noe vits hvis du bare skal pugge.

Skaff deg lærer, kanskje en student som ikke tar så godt betalt :)

Red-FoX

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 736 Innlegg:
Tja tjo, kjenner vel kanskje noen som kan bistå med litt assistanse, men tanken var at jeg skulle lære meg litt nå å da i ledige stunder, er student selv, så noe spesielt overskudd til gitartimer blir heller vanskelig, både tidmessig og økonomisk.

Har googlet litt og funnet sider der man kan lære seg grep osv, men føler ikke at jeg har truffet helt riktig enda.

Klart at det beste er å kunne sette seg ned å plinge etter egne grep osv, men tror nok det vil være en fordel å lære seg litt grunnleggende først :)
i love me too

ontrax

????????

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 306 Innlegg:
Lær deg grunnleggende musikkteori!
Stort pluss når det kommer til gitarspilling etter min mening.

eSkills

Greasemonkey

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 785 Innlegg:
Ikke tenk så veldig mye på teori helt i starten. Det viktigste etter min mening er at du finner noen med ganske god peiling, som kan vise deg hvordan du bør holde plekter, fingrene, etc. slik at du ikke øver inn mange feil. Prøv å tenk litt på hva du har lyst til å lære, og vær forberedt på å møte mange utfordringer.

Its a war out here

aka OptimusGrime

• Utviklingssjef
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11 537 Innlegg:
Spiller du riff er det viktig å bruke fler enn en finger siden dette lager unødvendig mye flytting av fingrene. Først spilte jeg riff bare med pekefingeren, noe som var veldig vanskelig. Nå spiller jeg med alle 5 fingrene, mye enklere og mindre flytting hit og dit :)
OptimusCrime .net - What the fudge?
<@Fl0bB> du har så kult nick så jeg må si fra om slikt for å føle meg litt større
<@Fl0bB> har seriøst sitti å vært misunnelig på det nicket der i hele høst

Red-FoX

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 736 Innlegg:
Takk for tips :)
- Søk grunnleggende hjelp hos noen som kan fra før
- lære meg noter

Da har jeg iallefall noe å ta tak i.
i love me too

Bottolf

Berørt

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7 203 Innlegg:
Har også akkurat begynt. Greit å sitte å tulle med tabs.
Orker ikke å begynne med storterping på gitarspilling. Vil bare ha noe å bruke litt tid.
Noen som har noen greie fingerteknikker? Sliter stort når det kommer over tre strenger med litt flytting på fingrene :)

Du finner meg aldri...

Martyrium

sjokkskada lobotoman

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 239 Innlegg:
Noter er ikke viktig for å bli god teknisk på selve gitaren, men er viktigere for å forstå musikkteorien. Kjenner mange selvlærte som ikke kan så mye teori. Selv kan jeg litt teori, og litt teknikk, og det funker egentlig fett.

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Husk:
Jo flere strenger du har på gitaren, jo større er penisen din.
SPOILER:

Martyrium

sjokkskada lobotoman

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 239 Innlegg:
7-strenger er for nu-metal shitkids

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Ja, såklart. Antallet strenger en har definerer jo med en gang sjangeren.

Postet bilde

Her er Dino i full gang med å covre Mudvayne.
SPOILER:

King Kenny

Årets PWNED

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 18 855 Innlegg:
Der tapte du så det sang, Fred Durst!
His armband proved he was a red
Torres Torres
You'll never walk alone, it said
Torres Torres
We got the lad from sunny Spain
He gets the ball and scores again
Fernando Torres is Liverpool's number nine!

Da forekommer det mig at nogen taler, blander sig ind i min passiar, og jeg svarer sint: Hvadbehager? Nei din idiotiske make findes ikke! Strikkegarn? Reis til helvede!

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Munky fra KoRn med den nye øksa si.

Postet bilde

"Hæh? Hva faen? Er det nu-metal jeg spiller?"

Postet bilde
SPOILER:

boksershorts

para para

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 342 Innlegg:
:)
Postet bilde

slo

sloooow

• Medlem
  • PipPip
  • 340 Innlegg:

Vis innleggMartyrium skrev 24 Feb 2007, 00:55:

Noter er ikke viktig for å bli god teknisk på selve gitaren, men er viktigere for å forstå musikkteorien. Kjenner mange selvlærte som ikke kan så mye teori. Selv kan jeg litt teori, og litt teknikk, og det funker egentlig fett.

James Hetfield fra Metallica kan såvidt noter.

Uansett. Jeg tror ikke helt på det du sier her. Jeg spiller gitar selv, og kan my teori pga jeg har spilt i korps i mange år. Likevel tror jeg at det er det tekniske, kombinert med en god del kreativitet som er kunsten. Kreativiteten har my mer å si enn hvor fort du kan spille. Og litt teori skader ikke, selv om jeg skjelden bryr meg om det, så lenge det hørest bra ut.
Det rår ingen tvil

Martyrium

sjokkskada lobotoman

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 239 Innlegg:
Det tekniske er viktig, men det er ikke gøy å høre på folk som er raske og kan shredde, men som ikke spiller morsomt og lekent, om du skjønner.

tykjen

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 891 Innlegg:
http://www.ultimate-guitar.com/

mye og hente der.
Postet bilde

nKo

Fremtidig finansfyrste

• Medlem
  • PipPip
  • 223 Innlegg:
Jeg har spilt gitar en ganske god stund, og håper jeg har noen tips som hjelper:

Selve gitaren

Stratocasteren din på bilde så veldig fin ut og så ut som en fin gitar for en som nettop startet. Greia med stratocastere er at de er veldig lette og tynne, noe som gjør at de er veldig lette å håndtere, så du gjorde et veldig klokt impulskjøp etter min mening. Selv startet jeg å spille på en klassisk kassegitar, men gikk over til el-gitar fordi det var relativt lite morsomt å spille rockeriff og soloer på den. Med el-gitar er det utrolig mye lettere å spille barrè grep og soloer, fordi du kan justere lyden selv hvis du ikke får spilt av strengene så godt. Jeg føler ikke at du burde ha begynt med kassegitar, fordi du, etter det jeg har skjønt, liker å spille fra tabs på nettet.

Opplæring

Jeg startet hos en lokal gitarlærer som bor like ved meg. Hos han lærte jeg meg basiskunnskaper om gitaren, noen grep og navnet på de forskjellige strengene. Men dette ble det litt for mye av i mengden, så jeg sluttet og begynte hos en annen hvor jeg lærte sanger og ting jeg selv ville lære. Nå ser jeg på tabs fra nettet og bruker et program som heter Guitar Pro 5.0. På Guitar pro 5.0 kan man laste opp tabs til sanger som man vil lære (disse tabsene laster du gratis ned fra nettet) og sangen vil bli spilt av i det tempoet du måtte ønske. Man kan også se hva slags fingre man skal bruke på de forskjellige strengene, og skalaer som er lure å ha i bakhodet når man skal improvisere soloer og evt. fingerspill.

Noen sider for guitar-tabs:

Ultimate Guitar
Guitare Tab
Guitar Zone

[spoiler="Guitar Pro"]Postet bilde

Et screenshot av Guitar Pro 5.0 hvor jeg atm lærer sweet home alabama.[/spoiler]

Jeg anbefaler sterkt å bruke tabs online, for å lære å bruke fingrene og spille forskjellige sanger. Har en kamerat som aldri har gått og lært hos noen, men har blitt steingod bare ved hjelp av slike sider. Vet det kanskje ikke har innehold så mange tips i denne replyen, men det jeg har gjort (som står ovenfor) har funket veldig godt for meg, og anbefaler at du prøver det samme. Hvis du vil vite litt mer om Guitar Pro, eller kunne tenke jeg programmet kan jeg veilede deg litt (hvis du trenger litt hjelp generelt rundt gitarspilling, så bare send meg en PM :)

Mvh Nikko - Spiff
Postet bilde

Red-FoX

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 736 Innlegg:
Kjempegreier Spiff\nikko! skal teste Guitar Pro, ser meget bra ut :(
i love me too

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Guitar Pro er ca best. Utrolig greit å lære seg låter/soloer/riff med. Sett ned tempoet, spill sakte og sett gradvis opp tempoet.
SPOILER:

nKo

Fremtidig finansfyrste

• Medlem
  • PipPip
  • 223 Innlegg:
Jepp! Driver å lærer meg TNT soloen..lurt å ta den sakte :(

Dette innlegget har blitt redigert av Nikko: 25 February 2007 - 14:03

Postet bilde

XSquirrel

Bored...

• Klanmedlem
  • PipPip
  • 164 Innlegg:
Noen som har tips om sanger/riff som er relativt enkle å lære seg?

EDIT: Gjerne litt mer avansert enn smoke on det water da :(

Dette innlegget har blitt redigert av XSquirrel: 26 February 2007 - 18:50

stian christer_marrafakka

captain cool

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 206 Innlegg:

Vis innleggBlueGrot skrev 25 Feb 2007, 13:07:

Guitar Pro er ca best. Utrolig greit å lære seg låter/soloer/riff med. Sett ned tempoet, spill sakte og sett gradvis opp tempoet.
Jeg ler.

www.power-tab.net
www.powertabs.net

Et aktivt community drevet av ildsjeler som brenner for det de gjør. Programmet Powertab eier GuitarPro any day, også.

Snabb edit:

Vis innleggXSquirrel skrev 26 Feb 2007, 18:49:

Noen som har tips om sanger/riff som er relativt enkle å lære seg?
Prøv det meste av Black Sabbath. Spesielt Paranoid og War Pigs, var de første sangene jeg lærte meg ihvertfall.
driter på alle.

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Tviler, prøv å arranger hele låter i powertab.
SPOILER:

captain cool

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 206 Innlegg:
Lett - gjør det hele tiden.
driter på alle.

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Tenkte da trommer også.
SPOILER:

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Kan ikke sammenlignes, mangler uhorvelig mange nødvendige makroer, som f.eks forlenging/forkorting av taktslag, play og stopp. I samtlige musikkprogrammer jeg har brukt (ReNoise, Cubase, Pro Tools, Audacity, Cool Edit og Cakewalk) er space play. Her er det mellomrom i tablaturen, selv om det ikke forlenger takten eller setter inn en pause.

Postet bilde

Her er en tredjedels utfylt 4/4 takt med jevne 8-deler. LOL
SPOILER:

captain cool

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 206 Innlegg:
Powertab er ikke et musikkprogram da, smarting. Powertab er et program for tabulatur (og noter). Jeg tror du har misforstått poenget med programmet i sin helhet.
driter på alle.

fredx9

Major

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 3 360 Innlegg:

Vis innleggBlueGrot skrev 26 Feb 2007, 20:05:

Kan ikke sammenlignes, mangler uhorvelig mange nødvendige makroer, som f.eks forlenging/forkorting av taktslag, play og stopp. I samtlige musikkprogrammer jeg har brukt (ReNoise, Cubase, Pro Tools, Audacity, Cool Edit og Cakewalk) er space play. Her er det mellomrom i tablaturen, selv om det ikke forlenger takten eller setter inn en pause.

Her er en tredjedels utfylt 4/4 takt med jevne 8-deler. LOL

Hvor lang tid brukte du på å lære deg programmet?
Det er kanskje litt enkelt og litt gammelt (har ikke kommet en patch til det på mange år), men det fungerer helt fint.
Let's see Paul Allen's card.
Look at that subtle off-white coloring.
The tasteful thickness of it.
Oh, my God. It even has a watermark.

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:

Vis innleggstianosaurus skrev 26 Feb 2007, 22:52:

Powertab er ikke et musikkprogram da, smarting. Powertab er et program for tabulatur (og noter). Jeg tror du har misforstått poenget med programmet i sin helhet.
GP gjør det samme og litt til. All respekt til de som står bak det, men GP har bevart mange makroer som fungerer intuitivt.
Læringskurven på et program skal være minst mulig, og når jeg trøkker gjennom hver eneste tast på tastaturet i let etter "play" så kan det ikke sies å være særlig brukervennlig. I tillegg spiller det ikke av tonene du slår inn, og det er for meg litt krise.
Postet bilde

<3 ja takk. Her brukes konvensjonelle taktverdier med avstand mellom tonene i grensesnittet.
SPOILER:

fredx9

Major

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 3 360 Innlegg:
Her er det samme i Guitar Tab.
Postet bilde

For å gjevne det ut, gå på tools -> score polisher. Og vips, så er det gjevnt.
Play knappen er forøvrig F5.

Jeg synes du er alt for kjapp til å dømme PT. Det er åpenlyst at du såvidt har brukt det.
Bare fordi du er vant til noe annet, betyr ikke at det er dårlig. :(

Sjekk bare her:
http://www.powertabs.net/artists.php

Hvis noen først går inn for å lage en ordentlig power tab, blir det slett ikke så verst skal du se!
Let's see Paul Allen's card.
Look at that subtle off-white coloring.
The tasteful thickness of it.
Oh, my God. It even has a watermark.

BlueGrot

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 026 Innlegg:
Men hvis en velger bort å ha noter så faller taktverdien bort, i tillegg kan man ikke lage trommer.
Såklart har jeg ikke brukt pt mye, det er sløsing med tid for meg å lære nye makroer for alt i verden når jeg har brukt tusenvis av timer på studioprogrammer.
SPOILER:

Red-FoX

Fenrik

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 736 Innlegg:
Vel, da har jeg iallefall gått til anskaffelse av guitar pro, ser ut til at det er endel å ta tak i.
i love me too

Veo5000

Korporal

• Medlem
  • PipPip
  • 254 Innlegg:
Er det en Squier Strat...? >_>
(Jeg har spilt 3-4 år.)

Ah, som du har gjort nå kan det være lurt å henvende seg til dette emnet hvis du lurer på noe.
(Duh.)

Dette innlegget har blitt redigert av Veo5000: 06 March 2007 - 22:03

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere