Gå til innhold

Kyssesyken

30 replies to this topic

Falken

Hva med et fairy tale?

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 904 Innlegg:
Hei,

har for tiden kyssesyken (ble bekrefta på legekontoret onsdag morgen).
Jeg har fått tabletter for sykdommen (Paraglin Forte + 1 en type tablett jeg ikke husker), og de tar jeg regelmessig 3 ganger om dagen sammen med en tablett som bruser opp i et glass med vann (mamma anbefalte det - ho er sykepleier).

Problemet mitt er at jeg kan kun svelge (både mat og drikke) i maks en halvtime selv om jeg tar alle tre tingene. Er dette normalt for de som har kyssesyken? Ja, jeg veit det er forskjellig hvor hardt sykdommen rammer deg, men noen som har noen egne erfaringer?

Et annet problem kommer når jeg har sovet, samme om det er 20 min eller 10 timer. Jeg er knalltørr i munnen, klarer ikke å svelge noe som helst. Kvalmen gjør dessuten at jeg ikke orker å bevege meg, samtidig som jeg får vondt i øret. Har noen noen tips til hva jeg bør gjøre når jeg våkner opp, eventuelt før jeg sovner? (ja, jeg tar tablettene rett før jeg legger meg).

NB! Prøvd litt kalde ting (Is, kald drikke) og det hjalp litt.

Dette er ingen "få-omtanke-tråd" for kyssesyken, trenger noen råd og tips til hva jeg kan gjøre for å hverdagen enklere. På forhånd takk.

(Beklager at dette er rotete skrevet, huet følger ikke helt med).
Postet bilde

SPOILER: Tusen takk til DjChange for flott signatur :)

SKomaker

Kaptein

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 842 Innlegg:
Dette burde du tenkt på før du fikk kyssesyken!
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

AllFather

Deep Space 9

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 21 747 Innlegg:
:dans:
Postet bilde

Silverstone

Local Don

• Serveradmin
  • PipPipPipPip
  • 3 084 Innlegg:
Jeg var hos en gal voodoo-lignende "naturmedisiner" som mente jeg hadde kyssesyka, men jeg føler meg helt topp. Ergo er jeg immune mot alt og er den neste supermann...eller Superstig om du vil.

Edit: han hadde også diverse diplomer på veggen fra 2005 og 2006.
Postet bilde

tatZy

carlsberg <3

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 516 Innlegg:
Kan noen si meg hva kyssesyken er? Hvilke symptomer? Hvor lenge varer den?

Blizzard

BF.no needs more cowbell

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 3 607 Innlegg:
bare en ting å gjøre
kyss mindre, klem mer!
Postet bilde

Martyrium

sjokkskada lobotoman

• Klanmedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 4 239 Innlegg:
Herlig at en slik topic blir invadert av dårlige hobby humorister!

Silverstone

Local Don

• Serveradmin
  • PipPipPipPip
  • 3 084 Innlegg:

peroscar skrev 19 Jan 2007, 20:36:

Kan noen si meg hva kyssesyken er? Hvilke symptomer? Hvor lenge varer den?

Vis innlegg

Jeg tipper det er en et virus som gir slappe tilstander og nedsatt..uhm..ting..

Martyrium skrev 19 Jan 2007, 20:39:

Herlig at en slik topic blir invadert av dårlige hobby humorister!

Vis innlegg

Dog mitt forsøk om å oppmuntre stakkaren kanskje ikke ble så godt mottatt hos deg, kan jeg konstatere at tilfelle er 100% sant. Bortsett fra Superstig da, han eksisterer bare om nattten :dans:
Postet bilde

fLiNcH

Bluppis

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 3 343 Innlegg:
Uff , dakars Falken.. Håper du har en mild utgave..

Varigheten varierer.. Noen bruker år på å komme seg igjen...

Har ikke legen din forklart deg noe om sykdommen??

stroyern

Get busy living, or get busy dying

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 572 Innlegg:
eieræ sjælvom :dans:
<[dsr`wona]> dstroyer er faktisk en oldschoola

Falken

Hva med et fairy tale?

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 904 Innlegg:
Info om kyssesyken: http://www.nettdokto...a/kyssesyke.php

Joda, fikk en del tips av legen. Men det gikk mer på de viktigste tingene, at jeg tar tablettene regelmessig, at jeg ikke trener (spesielt ikke i idretter hvor jeg kan få slag/spark i magen) og drikker alkohol samt hvordan sykdommen kan smitte viderel. Kalde ting kunne funke, men føler ikke jeg blir spesielt bedre av det.

Silverstone: Hehe.. :dans: Er slikt at omtrent alle får kyssesyken før de blir 30 år, men bare ca. 1/3 blir dårlig. Dessverre er jeg en av de..

Takk for alle innspill, selv om de ikke ga noen direkte råd blir jeg likevel i bedre humør. Nå håper jeg bare sykdommen slipper tak snart.. =)
Postet bilde

Slider

Hekta på bandy

• Klanmedlem
  • PipPip
  • 481 Innlegg:
kjenner en som hadde kyssesyken som ikke kunne trene eller noe på 4-5 måneder. måtte bare holde seg helt i ro.
Klarer ikke tanken :rolleyes:
God bedring :rolleyes: :dans:
Postet bilde

Silverstone

Local Don

• Serveradmin
  • PipPipPipPip
  • 3 084 Innlegg:

Falken skrev 19 Jan 2007, 21:31:

Silverstone: Hehe..  :rolleyes:  Er slikt at omtrent alle får kyssesyken før de blir 30 år, men bare ca. 1/3 blir dårlig. Dessverre er jeg en av de..

Vis innlegg

Det visste jeg ikke, jeg trodde bare han var full på jobben eller bare stokkdum (naturmedisiner liksom.. :dans: ) men da kan han kanskje ha hatt rett.
Postet bilde

Vanilla

Pøslemaker

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 047 Innlegg:
# Halsbetennelse og hovne mandler med et tykt hvitt belegg
# Feber og svette
# Muskelsmerter
# Hodepine

Jeg har alle de 4 punktene der for øyeblikket. omfg! Håper ikke jeg får kyssesyken.

Falken: Hva var de første tegna dine for kyssesyken? Hvordan merka du det? (utenom at legen bekrefta det)
Postet bilde

tatZy

carlsberg <3

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 516 Innlegg:
hvordan får man det?

Vanilla

Pøslemaker

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 047 Innlegg:

Sitat

Hvordan får man kyssesyken?

Man smittes med Epstein-Barr viruset. Viruset finnes i spytt hos smittede, og overføring av spytt er en viktig smittevei. Det er derfor sykdommen kalles kyssesyken. Man kan imidlertid også smittes indirekte ved for eksempel å drikke av samme flaske, dele en røyk eller lignende. Tiden fra man har blitt smittet til man blir syk (inkubasjonstiden) er oftest mellom 30 og 50 dager.

Postet bilde

Falken

Hva med et fairy tale?

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 904 Innlegg:

DC skrev 19 Jan 2007, 22:07:

# Feber og svette
# Muskelsmerter
# Hodepine

Jeg har alle de 4 punktene der for øyeblikket. omfg! Håper ikke jeg får kyssesyken.

Falken: Hva var de første tegna dine for kyssesyken? Hvordan merka du det? (utenom at legen bekrefta det)

Vis innlegg

Første tegnet var at jeg oppdaga jeg hadde store lymfekjertler (siden av halsen) for ca 10 dager siden. Tenkte ikke noe mer over det da, dette kan like gjerne være en vanlig forkjølelse.

Men på søndag blei det betrakelig værre, klarte nesten ikke svelge noe. Mandlene blei større og jeg gikk på noen smertestillende tabletter. Skjønte ikke hva som skjedde, men tirsdag prata jeg med ei vennine som spurte om jeg var sikker på at det ikke var kyssesyken. Så sa ho at ho spytta i kopp når ho hadde sykdommen, og da først begynte jeg å ane at jeg kunne ha det samme - i og med jeg faktisk spytter i en kopp da og fremdeles gjør det nå..

Jeg har ikke hatt så mye feber og huesmerter, så det var kjertlene/mandlene jeg har opplevd verst. Ville anbefalt deg å ta en tur til legen for sjekk, koster 172 kr (i Sandefjord). Det er verdt å vite om du har kyssesyken eller ikke, uten tablettene jeg fikk på resept ville jeg hatt et helvete.

Lykke til. Husk at det er forskjell grad på kyssesyken, kan hende du ikke vil merke så mye.
Postet bilde

brn

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 340 Innlegg:
Gratulerer med denne fantastiske sykdommen! Den neste stunden framover blir finfin - selv var jeg syk fra begynnelsen av oktober 2005 til langt ute i januar. I tillegg måtte jeg vente en måned før jeg kunne trene igjen.

Den dag i dag sliter jeg med dårlig imunforsvar pga kyssesyken - blir jeg forkjølet for eksempel er jeg nesten dømt til å utvikle feber i løpet av dagene.

Men on-topic.
Det er helt normalt å være ganske ødelagt i halsen, så dette er ikke å bry seg om. Kyssesyken blir ofte kombinert med halsbetennelse så det er nok derfor du har så vondt som du har. Var i hvert fall slik i mitt tilfelle. Beste tips jeg har angående å få i seg mat er å ta seg god tid. Tygg maten skikkelig og svelg så små biter som overhodet mulig. Drikke er ikke noe å gjøre med, det må bare presses ned koste hva det koste vil. Antagentligvis derfor du klager over at du er tørr i munnen. Sier ordet dehydrering deg noe?
Drikk mye mer vann enn det du tydeligvis gjør - drit om det er vondt, bedre enn å få unødvendig kvalme og hodepine pga vannmangel.
G|ve Superpower

Vanilla

Pøslemaker

• Klanmedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 047 Innlegg:

Falken skrev 19 Jan 2007, 22:40:

DC skrev 19 Jan 2007, 22:07:

# Feber og svette
# Muskelsmerter
# Hodepine

Vis innlegg

Første tegnet var at jeg oppdaga jeg hadde store lymfekjertler (siden av halsen) for ca 10 dager siden. Tenkte ikke noe mer over det da, dette kan like gjerne være en vanlig forkjølelse.

Men på søndag blei det betrakelig værre, klarte nesten ikke svelge noe. Mandlene blei større og jeg gikk på noen smertestillende tabletter. Skjønte ikke hva som skjedde, men tirsdag prata jeg med ei vennine som spurte om jeg var sikker på at det ikke var kyssesyken. Så sa ho at ho spytta i kopp når ho hadde sykdommen, og da først begynte jeg å ane at jeg kunne ha det samme - i og med jeg faktisk spytter i en kopp da og fremdeles gjør det nå..

Jeg har ikke hatt så mye feber og huesmerter, så det var kjertlene/mandlene jeg har opplevd verst. Ville anbefalt deg å ta en tur til legen for sjekk, koster 172 kr (i Sandefjord). Det er verdt å vite om du har kyssesyken eller ikke, uten tablettene jeg fikk på resept ville jeg hatt et helvete.

Lykke til. Husk at det er forskjell grad på kyssesyken, kan hende du ikke vil merke så mye.

Vis innlegg

Jeg var hos legen på i går, da tok legen en q-tips lignende pinne på mandlene i halsen min og sendte det inn på et labratorium. Da testen var ferdig sa legen at det var streptokokker. Vet ikke om det blir testen for kyssensyken når de sender det inn sånn, men tror det tester det for en del sykdommer.

Hva mener du med å spytte i en kopp? Jeg har det i hvertfall sånn at hver gang jeg tar en slurk vann, blir jeg så slimete i munnen etterpå at jeg må spytte det ut. Det du mener?
Postet bilde

KrigersteiN

Blåhval

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 615 Innlegg:

AllFather skrev 19 Jan 2007, 20:32:

:dans:

Vis innlegg

Ja, enig

Falken

Hva med et fairy tale?

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 904 Innlegg:
Brann: kloke ord. Veit godt hva dehydrering er, er en grunn til at jeg presser i meg så mye vann jeg klarer. Problemet mitt er at jeg drikker vanvittig mye vann til vanlig (Minst 10-12 0.5 liters-flasker per dag) og det er håpløst å drikke så mye per dags dato. Men du har et godt poeng.

Vil alle som har hatt kyssesyken få dårlig/ere immunforsvar? Hittil i livet mitt har jeg hatt et meget bra immunforsvar, kan vel telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært syk. Håper ikke sykdommen knekker forsvaret mitt..

DC: Hvis testen viser at du har streptokokker, har du ikke kyssesyken. Lucky for you :lol: Du burde bli relativt fort frisk, selv om jeg synes synd på deg nå som du har sykdommen.

Det med spytting i kopp kommer av at det til tider er helt jævlig å svelge noe som helst. Til vanlig tenker du ikke over at du produserer mye spytt, da det som oftest glir automatisk ned i halsen. Derfor spytter jeg i en kopp, og tømmer den med jevne mellomrom. Høres ikke så delikat ut, men må få ut spyttet på en eller annen måte. Vannet må du bare få i deg, men når det kun er spytt blir du fort kvalm om du skal "presse" alt ned i deg.

Går du på tabletter? Eventuelt hvilke?
Postet bilde

brn

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 340 Innlegg:
Siden kyssesyken påvirker så og si alle kjærtlene i kroppen din der de viktigste delene av imunforsvaret ditt ligger så ja; imunforsvaret ditt rammes. (Bare til å kjenne etter i hals, armhuler og lysk, tenker meg det er ganske hovne klumper der). Tar lang tid å bygge dette opp igjen - men se på den lyse siden, er imun mot monoklulose i alle fall (les: kyssesyke).

En kamerat av meg har slete så mye med mandlene pga kyssesyken at han må fjerne dem (se tråd her på foraet; ludvigsen) i en alder av 18 - noe som er veldig uvanlig.
Selvfølgelig er det individuelt om hvor mye dette påvirker deg men ta visse forhåndsregler. Sitt så mye i ro gjennom sykdomstiden som overhode mulig og ikke anstreng deg unødvendig. Jo fortere sykdommen går over jo bedre. Meg derimot - lærte av mine feil. Var skikkelig syk i langt over 3 måneder, noe jeg selv tror kunne blitt kuttet ned til maksimum 2 måneder.
G|ve Superpower

ProstGotvin

Vibrator Repair Man

• Ledergruppa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 282 Innlegg:
En ting som er EKSTREMT viktig med kyssesyken er at man tar det seriøst, og ikke sliter seg ut... Det er mange som får kronisk utmattelsessyndrom fordi de ikke slapper nok av når de har kyssesyken.

Kronisk utmattelsessyndrom er slik at man blir helt utmattet av ingenting. Å skifte sengetøy er f.eks noe man bruker en hel dag på, fordi man er nødt til å ta flere timeslange pauser underveis. Sunnaas har faktisk flere slike pasienter.

Gabriel Byrne said:

I think there's a bit of the devil in everybody. There's a bit of a priest in everybody, too, but I enjoyed playing the devil more. He was more fun.

Neuron

Menig

• Medlem
  • Pip
  • 63 Innlegg:
Heisann.

Som Brann sa, få i det nok væske. Hvor hardt det rammer varierer veldig som andre har sagt. Noen blir faktisk innlagt for å sikre at de får i seg nok næring og væske.

Det med å være forsiktig med trening må du ta veldig seriøst. Alkohol er også noe du skal styre unna en god stund. Mononukleose tar hardt på lever og milt. Så leveren setter nok pris på lite alkohol en stund. En av hoved grunnene til at man skal avstå fra trening er at milten ofte hovner opp noe som gjør at den kan sprekke hvis du får kraftige slag i mageregionen. Det er selvsagt veldig alvorlig så ta det rolig :lol:

At du skulle få nedsatt immunforsvar etterpå er det nok ikke så stor sjanse for. Men siden sykdommen herjer vilt med kroppen mens den holder på er det jo en sjanse for å få andre infeksjoner i etterkant.

Så drikk masse, ta det med ro og prøv å få i deg mat. Yogurt er kanskje noe som funker?

Axel

Dårlig kar..

• Medlem
  • PipPip
  • 461 Innlegg:
Jeg har hatt det.. Noe av det jævligste jeg har vært med på såvidt jeg husker, men det begynner å bli en del år siden nå.. nesten 7 år siden.. Hadde veldig problemer med å svelge lenge, så jeg ble tynn som en flis.. Og kondisen sviktet totalt, og har vel aldri egentlig klart å bygge den opp igjen Hehe, men det er nok min egen feil. Men det rare var at jeg ble helt frisk over natta.. Jeg hadde 40 i feber en kveld, og hadde det helt jævlig. Og så kom en venninne av mamma innom på besøk, og hun hadde drevet med fotsone terapi en stund og var veldig fascinert av det, så hun ville prøve det på meg.. Neste morgen var jeg helt feberfri og halsen var helt fin igjen .. :lol:

:lol:

Falken

Hva med et fairy tale?

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 904 Innlegg:
Da har heldigvis problemene med halsen forsvunnet.
Klarer helt fint å svelge mat og drikke.

Nå får jeg bare ta det med ro fremover og unngå alkohol og trening.
Postet bilde

ludvigsen

I am a boy

• Medlem
  • PipPip
  • 273 Innlegg:

Brann! skrev 20 Jan 2007, 01:42:

Siden kyssesyken påvirker så og si alle kjærtlene i kroppen din der de viktigste delene av imunforsvaret ditt ligger så ja; imunforsvaret ditt rammes. (Bare til å kjenne etter i hals, armhuler og lysk, tenker meg det er ganske hovne klumper der). Tar lang tid å bygge dette opp igjen - men se på den lyse siden, er imun mot monoklulose i alle fall (les: kyssesyke).

En kamerat av meg har slete så mye med mandlene pga kyssesyken at han må fjerne dem (se tråd her på foraet; ludvigsen) i en alder av 18 - noe som er veldig uvanlig.
Selvfølgelig er det individuelt om hvor mye dette påvirker deg men ta visse forhåndsregler. Sitt så mye i ro gjennom sykdomstiden som overhode mulig og ikke anstreng deg unødvendig. Jo fortere sykdommen går over jo bedre. Meg derimot - lærte av mine feil. Var skikkelig syk i langt over 3 måneder, noe jeg selv tror kunne blitt kuttet ned til maksimum 2 måneder.

Vis innlegg

yessir, mandlene ryker på tirsdag og det skal bli deilig. Men beklager å si det, kyssesyken var et reint helvette. Fikk det på fotballcup og ødelagte hele ferien min. Gikk til lege, fikk bekreftet, tok piller og holdt meg i ro. Av egne erfaringer så drakk jeg iiiiskaldt vann og holdt meg rimelig mye i ro. Å sitte for mye med dataen ga meg hodepine, så leste en del bøker faktisk. Er bare å ta det med ro å vente til det går over. Noe som kan variere veldig. For meg var jeg syk i en uke, og friskemeldt helt etter en måned. Men slet i ettertid med litt smerte i disse kjertlene. Og får å være ærlig, mandlene mine ble aldri de samme etter dette helvette. SÅ derfor nå, etter mye om og men, skal jeg opperere.

Håper det ordner seg for deg, og at du ikke må gå samme lange vei som meg.
kalol

boksershorts

para para

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 342 Innlegg:
Ah kyssesyken er en elendig ting. I 2 uker før jeg dro til lege for å finne ut hva det var så var jeg helt ødelagt. Klarte ikke å bevege meg ut av senga eller noe som helst.

Men Falken. Unngå lekeslåssing du :lol: Eit treff på levra og boom there ya go.
Postet bilde

Axel

Dårlig kar..

• Medlem
  • PipPip
  • 461 Innlegg:

Boxer skrev 22 Jan 2007, 01:04:

Vis innlegg

Er vel milten, er det ikke?

Settepotet

Kosepoteta

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11 381 Innlegg:
Nggh, dette høres ut som en helt tragisk sykdom... :S Forhelliger dog nerding foran PC'n da men... :lol:

boksershorts

para para

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 342 Innlegg:

Axel skrev 22 Jan 2007, 09:24:

Boxer skrev 22 Jan 2007, 01:04:

Vis innlegg

Er vel milten, er det ikke?

Vis innlegg

Var det det? Syns og huske legen sa det var levra som svellet opp under kyssesyken? Derfor var det farlig med overdreven bruk av paracet eller alkohol.

Edit:

Sitat

Lommelegen :Legen som undersøker deg kan eventuelt kjenne at leveren og milten er opphovnet.

Så begge hadde vel rett :lol:

Dette innlegget har blitt redigert av Boxer: 22 January 2007 - 21:06

Postet bilde

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere