Hmmm, hmmm og mer hmm. Jeg har sagt det før, jeg er litt gammeldags og vil stille meg skeptisk til å innføre noe som dette. La meg presentere en liten diskusjon med meg selv:
Det er kjent at levler, tall og uferdige ting motiverer. Det å se "Level 1 out of 100" får hjernen til å si "Shit, jeg må bli level 100". Når det er sagt så er dette en one-way-street. Har man først
gamifiser, kan man ikke gå tilbake. Gamifisering, for dere som ikke vet det, er å innføre et metaspill inn i en større sammenheng. For eksempel hvis Facebook hadde lagt inn en "Like Counter" som tikket opp hver gang du fikk en like. Folk ville freaket ut og blitt obsessed med å få flest mulig likes. Det ville kanskje ha økt Facebook-bruket, men mange ville også ha mislikt det. Og det værste er at hvis det hadde slått feil kunne Facebook aldri gått tilbake. Med andre ord, hvis vi innfører en VIP-plugin er det ingen vei tilbake. Det er naturligvis mulig å bare fjerne det uten noe om og men. Problemet vi står igjen med er derimot at de som har investert tid og krefter i å spille dette metaspillet vil bli pissed og forlate serveren for godt (mest sannsynlig).
Sånn som jeg ser dette, vil innføringen av ev VIP-plugin øke motivasjonen for å spille. Det vil bli et nytt rankingsystem. The regulars vil elske det tror jeg og spille enda mer enn før (bra for oss, dårlig for karakterene deres). De som ikke spiller så ofte vil enten ikke bry seg, bli litt hooked og spille enda mer eller synes det blir en for rotete server og stikker. Satt på spissen, blir det et spørsmål om kvalitet foran kvantitet der det å innføre pluginen vil øke kvaliteten for de fleste spillerne, men ikke alle.
Det skal sies at MG-servern har veldig god aktivitet. For noen uker siden sto den full ganske ofte. Nå om dagen har aktiviteten dabbet litt av grunnet lite utskiftning av maps og "the same old". Jeg tror vi må gjøre noe for å holde på spillerne, og det å innføre en VIP-plugin er ikke en grusomt dårlig idé, men skal vi gjøre noe så drastisk er vi også nødt å innføre timern. Det vil også skape mer konkurranse og vil få folk til å slutte å drøye tid (mest sannsynlig).
Så jeg stiller meg positiv til å gjøre en stor endring på MG-serveren, men det må være godt gjennomtenkt og alle må være onboard imo. En siste ting, og dette er viktig.
Vi kan ikke gi VIP-spillere en fordel av gameplay i forhold til de andre spillerne. Det skal kun skape mer moro, ikke gjøre VIP overpowered.
Dette er listen over noen av mulighetene Stamm nevner:
VIP Model - Kan gjøres. Jeg kan mekke noe greier
VIP Tag - Liker ikke
Holy Grenade - Unødvendig
KillHP - Trengs ikke på MG
Reserve Slot - Liker ikke
Chat Tags - Kan gjøres, men liker ikke VIP only chat
Welcome and Leave Message - Dette er koselig
VIP Money - Trengs ikke på MG
Joinsound - Liker ikke
VIP Icon - Kan gjøres, men må isåfall være liten og her foreslår jeg HF-logoen
Player Trail - Kan gjøres, men kun hvis den blir liten.
Eksempelbildet på Stamm-tråden er grusomt stygt
Less Gravity - Nei
Spawn HP - Mer hp? Nei
Grenade Trail - Finnes allerede på mange maps
More Ammo - Trengs ikke på MG
More Speed - Nei
No Reload - Trengs ikke på MG
Regenerate HP - Kan gjøres. Er usikker på denne for mye av poenget er at man mister liv når man gjør noe feil. Innføringen av dette vil med andre ord gjøre VIP-spillere til ez-moders
Throwing Knifes - Kan gjøres. Er morsomt, men vil gi en stor fordel på noen maps
Weapons - Få våpen med chat commands. Nei
Admin Flags - Skjønte ikke denne
No Restrict - Trengs ikke på MG
Show Damage - Trengs ikke på MG
Instant Defuse - Trengs ikke på MG
Anti Flash - Kan gjøres, grei reward å få og hjelper så folk ikke kan teamflashe
Colored Smokes - Kan gjøres
No Block - Har allerede
Knife Infect - Trengs ikke på MG
Teleport - Nei. Alt for OP
No Fall Damage - Finnes allerede på mange maps. På de det ikke er er det by design at fall damage er på