Gå til innhold

Det mest irriterende jeg vet

33 replies to this topic

torres

hte

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 962 Innlegg:
Sangen det er snakk om: Trossetrua Band – Vi fra andre (spotify)
Linky tekst: http://www.dagbladet...rotmo/21404046/

Dette skulle egentlig være i forum serioux men jeg har litt dårlig tid og det kan likegreit være i generelt, det er sikkert ikke verdens dypeste tema uansett.

http://www.dagbladet...rotmo/21440114/

Denne Rotmo-saken, der han da altså har skrevet en grusomt ondskapsfull tekst illustrerer perfekt noe jeg irriterer meg grusomt over - folk som begynner å grine for ingenting.

Jeg syns jeg ser det i media hele tiden. Timbuktu som roper rasist fordi Frode Øverli laget en pondus-stripe der det var kannibaler. Og siden kannibalene var svarte så var det RASISME!!!111 Alle som ikke er completely retard skjØnner at det ikke var en rasistisk stripe.

Hans Rotmo-saken som er going on right now er like dum. Med en gang jeg leste teksten hans forsto jeg at a shitstorm was-a-brewin, men det burde ikke være slik. Når jeg tenker innvandrere, så har jeg jo samme assosiasjoner som teksten til Rotmo beskriver. Jeg mener ikke at innvandrere faktisk ER slik, jeg tror ikke det. Men det er slike assosiasjoner man har med de, og det er ingenting i teksten som tilsier at Rotmo faktisk mener at mØrkhudede / innvandrere whatever er slik. Men likevel tar folk backflips og blir helt gale.

Det er hundrevis av lignende saker, de popper opp hele tiden.

Så spØrsmålet mitt er, er det noe fagterm på hva dette fenomenet hvor folk er babyer og griner for ingenting? Hvorfor plugger media kun sinte idioter, hvorfor er det aldri a voice of reason?

Igjen dårlig tid beklager OP sux etc men jeg kan ikke være alene over å irritere meg grØnn over dette?

Dette innlegget har blitt redigert av Pazuzu: 04 May 2012 - 16:13
la til sang+tekst

¯\(^_-)/¯  <-- MÆ PÅ LADDERN xD(╯‵Д′)╯彡┻━┻ <--- MOTSTANDER xD

BcK

...

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 191 Innlegg:
Rotmo skrev en låt som sugde, det var slett arbeid. That's it. Hvis man skal bruke satire på et emne som er noe "touchy" så må man faktisk sørge for at den oppnår det den ønsker. Når humoren feiler så står bare setningen igjen og da sier det seg selv at en eller annen vil føle fornærmelse.

Men det er jo fint, både sangteksten og kritikken er innenfor ytringsfriheten. Det er først her jeg virkelig ble irritert: Rotmo ba Trine Skei Grande om å "anmelde eller trekke tilbake", så ytringsfriheten gjaldt plutselig ikke da. Poenget med ytringsfriheten er jo nettopp at den går begge veier for at kritikk skal være mulig. Grande kalte, utifra sakene jeg har lest, ikke Rotmo for en rasist en gang, men en marxist.

Rotmo har sutra som en unge like mye som hu der Rappapportatouilli (husker da faen) i anti-rasistisk senter.

Ikke var låta original heller, "Innvandrervisa" var en slager for meg før i tida. Den gang min vennegjeng bestod av lebanesere, irakere, iranere, vietnamesere, kambodsjanere, serbere og kroater. Og alle forstod at dette var humor, det kommer klart og tydelig frem i bruken av stereotyper + musikk-stil OG den er faktisk morsom! Utrolig, men sant :p

Rotmo sin var bare "meh".

Jeg er febrete på femte dag så har vel ikke svart en tøddel på hva du lurte på :(

Ghad

Sobbing wreck

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPip
  • 2 911 Innlegg:
Saken er jo mokkamann redux.

Folk hisser seg opp for ingenting.

sadolf

Too pooped to Pope

• Supermedlem
  • 11 713 Innlegg:
Ja. Man kan lett kalle dette for "oversensitivitet for rasisme". Noen er så jævla politisk korrekte at de ser rasisme i en hver sammenheng de kan. Og hyler i pressen. Noe av det mest idiotiske jeg synes er at man i de senere år har gjort sensur av gamle "kulturskatter" som Pippi Langstrømpe og Visen om vesle Hoa. Det henger faen ikke på greip! Heldigvis er ikke Knoll og Tott blitt sensurert (der man ikke kan se forskjell på negre og aper er tegnet), men juleheftet har de senere år fått et lengre forord for å unnskylde dette. Jeg ler av denne kulturkorrektheten og folkene bak den. Er det ikke på tide vi kaller en spade for en spade og kan leve med det uten å sutre??
-= Sadolf - din beste (u)venn! // Steam profil \\ Battlefield profil =-

ninjabloo

Provokatør og kjekkas

• Serveradmin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 292 Innlegg:
http://www.adressa.n...icle1816354.ece - Morsomste med hele saken.
Postet bilde

nightzirch

nightzirch... From Above!

• Utvikler
  • PipPipPipPip
  • 2 986 Innlegg:

Vis innleggninjabloo skrev 04 May 2012 - 13:37:

http://www.adressa.n...icle1816354.ece - Morsomste med hele saken.
Vet ikke om jeg skal le eller gråte

CampyCamper

Bang Bang Skeet Skeet Ni**a

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 359 Innlegg:

Vis innleggsadolf skrev 04 May 2012 - 12:14:

Ja. Man kan lett kalle dette for "oversensitivitet for rasisme". Noen er så jævla politisk korrekte at de ser rasisme i en hver sammenheng de kan. Og hyler i pressen. Noe av det mest idiotiske jeg synes er at man i de senere år har gjort sensur av gamle "kulturskatter" som Pippi Langstrømpe og Visen om vesle Hoa. Det henger faen ikke på greip! Heldigvis er ikke Knoll og Tott blitt sensurert (der man ikke kan se forskjell på negre og aper er tegnet), men juleheftet har de senere år fått et lengre forord for å unnskylde dette. Jeg ler av denne kulturkorrektheten og folkene bak den. Er det ikke på tide vi kaller en spade for en spade og kan leve med det uten å sutre??

Enig. Jeg vil således argumentere med at det er de som leter etter rasisme i alt som er rasister selv, siden en del av deres verdensbilde tydeligvis er at det ER forskjell på folk med forskjellig hudfarge osv og at dette må skjules med å kvine på alt og passe på at alt er politisk korrekt og ikke støter noen.

Til torres: jeg vet ikke hva fagspråket for slike folk er men jeg bruker å kalle de dumme ni**ere (jeg har fått høre at man må gjøre slik med stjernetegn siden det obviously er utseendet på ordet som er støtende, noe som er for meg enda mer fjernt enn andre grunner til å kvine på det) noe som jeg gjør uavhengig av hvilken hudfarge de måtte ha.

edit: mokkamann greia..... fyfan kor æ facepalma.
Postet bilde

Spoiler

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
Kan noen linke til/copy-paste teksten her, så jeg vet hva det dreier seg om? Hysteriske blogg-innlegg på dagbladet sier meg lite.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
What we and Activision learned from MW2
about:me

Zaxo, on 27 September 2012 - 20:57, said:

Jeg skal se ferdig åndenes makt

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
Fant selv.

Sangen er jo helt hinsides dårlig skrevet om den er ment som satire. Det fantes jo absolutt ingen lyriske grep i den som tilsa at det faktisk var satire og ikke hets det var snakk om. Fyren kan umulig ha hørt om http://en.wikipedia.org/wiki/Poes_law

Hvordan vet vi at det var ment som satire? Jeg har ikke fulgt med på hverken denne saken eller fyrens karriere, og må innrømme at jeg ikke ville skjønt det om jeg ikke hadde lest posten til bck.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
OK, har nå lest http://www.dagbladet...rotmo/21404046/ og kommet frem til at fyren er komplett idiot. Fyren trenger å beskyttes fra seg selv, og burde så absolutt aldri igjen slippe til i media i noen form.

BcK

...

• Battlefield.no Veteran
  • 13 191 Innlegg:
Ok, nå klarna feberhodet et øyeblikk og jeg fant ut at fyren har uttalt at han står for det som er i teksten. Han mener virkelig dette.

Rotmo er en forbanna idiot og jeg har null problem med å stemple det mølet han har lagd som rasistisk.

Imponerende å hoppe så lett fra ytterste venstre til ytterste høyre.

ninjabloo

Provokatør og kjekkas

• Serveradmin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 292 Innlegg:
Er virkelig innvandrings-meningene dine mer relevant for hvilken side i politikken du står på enn alle andre, og mer politisk relevante standpunkt du tar?

Mot innvandring = HØYRE, for innvandring = VENSTRE?
Nope.
Postet bilde

BcK

...

• Battlefield.no Veteran
  • 13 191 Innlegg:
ytterste

Det er et sleivspark til at Rotmo (Marxist) plutselig har fått en "brun skjorte", ikke en tøddel mer.

Men jeg hadde likt å se høyreradikale som faktisk var vennlig innstilt til innvandring, for slike har jeg dessverre aldri hørt om :(

Både ytterste venstre og ytterste høyre er tullinger, så sånn sett så har Rotmo, politisk sett, gått fra å være en tulling til en tulling. Sikkert derfor det er så lett.

Edit: PLz nese... slutt å renn.... I beg you

Dette innlegget har blitt redigert av BcK: 04 May 2012 - 17:14

Gal Sektleder

Håpløs

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 987 Innlegg:
Til og med her ser jeg folk skrike rasisme av det hele. Har folk ikke lest kommentarer på forumer i det siste? Er dere alle helt på jordet? Teksten er jo satire over hva folk, SPESIELT på nettaviser, lirer av seg mot innvandrere. At dere nå hopper på lett avdanke kjendiser og politikeres hylekor over en satirisk-tekst er morsomt å se. At dere tar det Dagbladet skriver for god fisk er vel enda morsommere å se.
Ja la oss ta marxisten og arbeiderklassemannen og sette han i den høyreekstreme båsen, godt jobbet folkens! Må vel poengtere at han sier at "Noen må si det mange tenker", ikke at han mener det samme som dem.

Personlig synes jeg teksten var morsom. Men nå er nå både tekst og musikk subjektive greier :) Når det gjelder Torres egentlige mening med tråden linker jeg bare denne, sier omtrent at jeg mener om dette "HYL RASISME, KVEL MENINGEN, KVELDEN" faenskapet som har rammet dagens verden. Man kan jo omtrent ikke si en drit lengre uten at det er krenkende:

Support bacteria - they're the only culture some people have

To know death, Otto, you have to fuck life... in the gall bladder!

IQTus said:

virker som om alle vil gratulere henne i alle kanaler!

Finner mesteparten av musikksamlingen min listet opp her:
http&#58;//rateyourmusic.com/images/latest_acq/Sektleder.png

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
Huh? Jeg er den første til å kritisere dagbladet (og vg) for troverdigheten deres, men det er da sjeldent jeg hører om at de har vridd faktiske sitater til å være det motsatte av hva som ble sagt?

Sitat Rotmo: - Det er viktig at noen sier det mange tenker. Nrk og Dagbladet og Antirasistisk senter har sitt syn på saken, men det er mange som ikke har turt å si meninga si. (uthevet av meg).

Hvem er det som 'ikke har turt å si meninga si'? Antirasister? Virkelig?

torres

hte

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 962 Innlegg:

Vis innleggPazuzu skrev 04 May 2012 - 19:14:

Huh? Jeg er den første til å kritisere dagbladet (og vg) for troverdigheten deres, men det er da sjeldent jeg hører om at de har vridd faktiske sitater til å være det motsatte av hva som ble sagt?

Sitat Rotmo: - Det er viktig at noen sier det mange tenker. Nrk og Dagbladet og Antirasistisk senter har sitt syn på saken, men det er mange som ikke har turt å si meninga si. (uthevet av meg).

Vel når han faktisk står inne for det tenker jeg seff lol retard, men greit my bad dårlig eksempel. Men ta mokkamann-greiene. Det er jo helt sykt at dette aldri taes opp? Jeg syns jeg ser det i media hele tiden, man hører det overalt, men det er aldri noen som sier CMON FFS det har ingenting med saken å gjøre. Når timbuktu ropte rasist til øverli sa han sånn "var ikke meningen sry :(", leste aldri om noen som sa srsly timbuktu hold kjeft?

btw ty 4 edit paz
¯\(^_-)/¯  <-- MÆ PÅ LADDERN xD(╯‵Д′)╯彡┻━┻ <--- MOTSTANDER xD

Lore

dobbel pluss ugod tankekriminalitet

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPip
  • 2 252 Innlegg:

Vis innleggBcK skrev 04 May 2012 - 17:10:

Men jeg hadde likt å se høyreradikale som faktisk var vennlig innstilt til innvandring, for slike har jeg dessverre aldri hørt om :(

Man har vel noen liberalister og kapitalister her i landet som ønsker seg bitteliten stat, stor individuell frihet og åpne grenser for både handel og mennesker og dermed kan kalles høyreradikale.
I en kompleks verden der man ofte kun bruker en akse til å definere det politiske ståstedet til grupper er jo man dømt til å få mye forvirring rundt hva disse to ytterpunktene på aksen egentlig skal inneholde. Sant å si trenger man vel langt flere akser bare for å beskrive hvor Arbeiderpartiet står i dag i forhold til seg selv Anno 1980/1960/1940/1920. Grupper som liksom skal tilhøre den ene eller andre siden kan jo forandre sine synspunkter dramatisk med tiden, og likevel tilhøre den samme siden på venstre/høyreaksen.

Edit: Bare så det er sagt, har ikke tenkt å svare på eventuelle svar til denne posten. Vet av erfaring at jeg plutselig i neste post må bruke all min energi på å forklare at nei, den forrige posten handlet faktisk ikke om at jeg mener at pygmeene notorisk bruker piggete banjoer til å mishandle ekorn i Nepal, og at jeg derfor må mistenkes for å ville hive alle vegetarianere i gasskammeret.
Forsøk aldri å gjøre noe med et problem før det er blitt så stort at det ikke nytter å gjøre noe med det, og da er det like greit å la være.

BcK

...

• Battlefield.no Veteran
  • 13 191 Innlegg:
Er helt enig i at systemet med bare én akse ikke henger på greip. Liker den de bruker hos Political Compass

Sitat

There's abundant evidence for the need of it. The old one-dimensional categories of 'right' and 'left', established for the seating arrangement of the French National Assembly of 1789, are overly simplistic for today's complex political landscape. For example, who are the 'conservatives' in today's Russia? Are they the unreconstructed Stalinists, or the reformers who have adopted the right-wing views of conservatives like Margaret Thatcher ?
On the standard left-right scale, how do you distinguish leftists like Stalin and Gandhi? It's not sufficient to say that Stalin was simply more left than Gandhi. There are fundamental political differences between them that the old categories on their own can't explain. Similarly, we generally describe social reactionaries as 'right-wingers', yet that leaves left-wing reactionaries like Robert Mugabe and Pol Pot off the hook.

Edit: Jeg ligger litt sør-øst for Gandhi på den der hvis jeg ikke husker feil :p

Dette innlegget har blitt redigert av BcK: 04 May 2012 - 20:09

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
torres: Problemet til Øverli er jo at han ikke Ønsker å bli stemplet som rasist og dermed miste lesere. SkjØnner godt at han syntes det var for risikofylt å argumentere. Jeg er enig i at mokkamann-greia var hinsides latterlig.

CampyCamper

Bang Bang Skeet Skeet Ni**a

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 359 Innlegg:

mener du at rotmo er rasist fordi han i denne låta representerer folk med meninger som er annerledes enn antirasistisk senter sine?
Postet bilde

Spoiler

Gal Sektleder

Håpløs

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 987 Innlegg:

Ser fortsatt ikke at han sier det er hans meninger det der. Den er fortsatt en ganske fri tolkning og han har jo i andre artikler tatt dyp avstand fra de anklagene.
Men det er jo trådens kjerne. Er dette virkelig noe å hause seg sånn opp over? Greit noen støtes av den, og mangle flere støtes På VEGNE AV andre, som egentlig er de som hyler mest. Igjen referer jeg til videoen jeg linket. Greit man støtes, hva skjer videre? Ingen verdens ting. Voksne mennesker må kunne gå videre.
Demokrati og ytringsfrihet, kun så lenge jeg slipper å se meninger jeg ikke liker! Bullshit.

IQTus said:

merrin79

Menig

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:
Jeg tror rett og slett Rotmo er lut lei av å høre om Krekar og alle de som er her kun for å lage et helvete, og lagde en humoristisk sang.
Rasismestempelet kan dere bare kaste dit pepper'n gror! Jeg kjenner da mange utlendinger jeg og, men jeg er fullstendig enig i Rotmo for det.. Hvorfor skulle jeg ikke være det? Det spøkes jo ellers med andre folk i andre deler av landet og. Vel, vi gjorde det men det er jo blitt så mange hårsåre folk her til lands, og den satans pressen klarer utrolig nok å selge på b-kjendiser som har en mening om alt og ingenting.

drozo

Brigader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6 191 Innlegg:
Har kommet til konklusjonen at Breivik og Rotmo har sett på samme film på youtube: og virkelig tatt det innover seg.
It’s not exactly rocket surgery
Skurk : Tror jeg skal fyre en ny joint, admin kan du swappe til specc?

Krigsforbryter

Listefyll

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 281 Innlegg:

Vis innleggPazuzu skrev 04 May 2012 - 16:29:

OK, har nå lest http://www.dagbladet...rotmo/21404046/ og kommet frem til at fyren er komplett idiot. Fyren trenger å beskyttes fra seg selv, og burde så absolutt aldri igjen slippe til i media i noen form.
Du er klar over at han har en festival utviklet i hans ånd med 15000 til 20000 deltagere hver år? ;)
Og 4/5 inntrøndere kan være med i allsang på de mest kjente sangene hans. Selv kan jeg være med på 9 av 10 sagner han har gitt ut (totalt 19 album)

Og dette er en musikker/forfatter som skriver med politisk budskap og det er ikke første gang han hisser på seg andre.
Første gang var i 1974 da han kom med sanger som dro frem baksidene med velferdssamfunnet
http://open.spotify....lJZbfgWjjXYPN6a
http://open.spotify....VWirn90LlatASjY
http://open.spotify....ajPFsu9b31SZli2

Han har også hisset på seg kristenfolket tidligere uten jeg klarer å finne refferanser til dette nå.
I tilegg til dette så har han laget mange sanger som kritiserer norsk landbrukspolitikk
http://open.spotify....BXVqVVGeinWoyOx
http://open.spotify....hhG6dib3hEtxP5k (denne dalen eksisterte)

Og Rotmo har oppnådd akurat det han har ønsket med dette nå, maksimal publisitet om temaet.
Roser er døde, verden er stor
Jeg har en hagle og vet hvor du bor

Reppelars waits for nobody

Smacktard

• Medlem
  • PipPip
  • 256 Innlegg:
Vømmølmusikken er kos. Kanskje litt slik trønderkultur men...

Synes ikke denne sangen var noe bra, er ikke noe jeg kommer til å høre på i hvert fall.
Innholdet er drøyt og det meste er usmakelig, men det bør være love å ytre seg om sine fordommer og stereotyper. Dette gjøres jo ofte i andre sammenhenger også.
Regner med han var klar over at sangen ville skape debatt, noe som kanskje også var hensikten, så da må han rett og slett tåle støyten.

Det å ytre seg på denne måten fører alltid til en shitstorm.

Lignende sak jeg kom over nå:
http://www.adressa.n...icle1816626.ece
Et team med høyt kvalifiserte aper er sendt ut for å ta hånd om situasjonen.
*,--._
Enemy tree spotted!

Gal Sektleder

Håpløs

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 987 Innlegg:
Støtter det Kåre tar fram her. Og må vel si at jeg skjemmes over at dere greier å pisse på en av trøndelags OG arbeiderklassens mest folkekjære artister bare fordi dere ikke greier å se forbi en media-opphauset tolkning av en låt som like lett kan tolkes i en helt annen retning. Helt ekstremt dette hylekoret, uten en eneste tankevirksomhet.

IQTus said:

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
Haha, det var da voldsomme ord. Kan vi i det minste være enig i at selv om fyren har laget gode sanger tidligere så betyr ikke det at hans meninger er hellige eller at alt han tar i blir til gull?

Vis innleggCampyCamper skrev 04 May 2012 - 20:10:

mener du at rotmo er rasist fordi han i denne låta representerer folk med meninger som er annerledes enn antirasistisk senter sine?
Jeg sa antirasister, ikke antirasistisk senter. Det senteret representerer på ingen måte f.eks. meg. Jeg sa heller ikke at han er rasist, jeg satte spørsmålstegn ved hvorfor han skal gjøre seg til talsmann for noen, og føler det er stooooooor forvirring blant folk om hvem han har gjort seg til talsmann for og hvorfor han har gjort det. Det er et dårlig tegn for et hvilket som helst budskap.

Vis innleggGal Sektleder skrev 04 May 2012 - 20:11:

<...>han har jo i andre artikler tatt dyp avstand fra de anklagene.
Men det er jo trådens kjerne. Er dette virkelig noe å hause seg sånn opp over? Greit noen støtes av den, og mangle flere støtes På VEGNE AV andre, som egentlig er de som hyler mest. Igjen referer jeg til videoen jeg linket. Greit man støtes, hva skjer videre? Ingen verdens ting. Voksne mennesker må kunne gå videre.
Demokrati og ytringsfrihet, kun så lenge jeg slipper å se meninger jeg ikke liker! Bullshit.

Linky til disse artiklene?

Og dette handler da overhodet ikke om folk som blir støtt. Det handler om fordommer, og det å spille på de. Jeg har absolutt null tro på at du argumenterer for at det er greit med fordommer.

Og hva har dette med ytringsfrihet å gjøre? Hvem her har argumentert for at han har brutt loven?

Gal Sektleder

Håpløs

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 987 Innlegg:
http://www.adressa.n...icle1816525.ece Tar avstand fra påstandene her.

Og det å spille på fordommer gjøres vel overalt, til enhver tid. Er jo ingen som rager på Trønderbataljonen når det gikk. Alt handler hvordan man ser på seg selv og selvironi, noe som i våre dager mangler. Og der setter jeg strek for mitt engasjement rundt Rotmo-saken.
Konkluderer med at det i våre dager er alt for mye ømfintlighet ute å går, samt alt for mye media.

IQTus said:

HEGGIS

Menig

• Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:
Hans Rotmo er en fantastisk musiker og dette blir for mye blåst opp i media.
Folk må kunne se humoren! Jeg kan skjønne at noen finner denne støtende men langt i fra en rasistisk sang, kontra de andre som ligger på youtube etc.
Og trekke denne innenfor Breivik saken blir jo heeeelt på jordet! Nei, Hans må bare stå på, han har vært ute i hardt vær før og han vet hvordan skal takle dette!
Vømmelspellemanslag var et fantastisk band btw!

Krigsforbryter

Listefyll

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 281 Innlegg:

Vis innleggPazuzu skrev 05 May 2012 - 10:12:

Haha, det var da voldsomme ord. Kan vi i det minste være enig i at selv om fyren har laget gode sanger tidligere så betyr ikke det at hans meninger er hellige eller at alt han tar i blir til gull?
Har heller ikke hevdet at sangen er bra sånn rent literært, dårlige rim osv.
Om du mener innholdet i sangen ikke er passende bør man heller starte en diskusjon om ytringsfriheten i Norge, om den skulle vært innstrammet. Innholdet i sangen er langt innenfor norsk lovgiivning på dette feltet slik det er i dag.

Det jeg jeg lurer på er hvordan du kommer frem til at han er en komplett idiot?
En person som har mottatt Spellemannsprisen, ligget tilsammen på VG lista i 97 uker med blant annet en første plass, to andreplasser på låter (det jeg fant i farta).

Har du forresten sjekket resultatet av pollen på Dagbladet du linker til her oppe i post #11?
Roser er døde, verden er stor
Jeg har en hagle og vet hvor du bor

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
Hvorfor bringer folk opp ytringsfrihet hele tiden?

Og hvorfor skal folk hele tiden påpeke hans tidligere suksesser som kontraargument til kommentarer om intelligens/kompetanse?

Når det gjelder ytringsfrihet: "ingen forumbrukere på battlefield.no har noen gang sagt noe smart og samtlige her er dumme med samfunnsfiendtlige meninger" <--- dette er en uttalelse som er helt grei i forhold til ytringsfriheten, men det betyr ikke at den hverken er korrekt eller moralsk akseptabel. Når kritikken går på innholdet i en sangtekst og ingen har sagt noe om at forfatteren har gjort noe kriminelt, så er det en avsporing å svare med "ytringsfrihet".

Når det gjelder Rotmos karriere som artist: Selv om jeg ikke har noe forhold til han så skjønner jeg jo at han har fans her og at han har lykkes godt i sitt virke. Dette sier imidlertid ingenting om hverken kvalitet, ingelligens, moralsk standpunkt eller noe som helst annet relatert til denne tråden. Justin Bieber, Britney Spears, samtlige boyband, nesten samtlige glamrock-band, nesten samtlige metal-band og MANGE MER er rimelig gode eksempler på at suksess som artist ikke nødvendigvis sier noe om dine personlige kvaliteter, annet enn (omstridt) musikalsk talent.

Rotmo fremstår som en idiot fordi han har skrevet en provoserende sang kun for å provosere så den skal skape debatt, uten å tilsynelatende ha noen peiling på hva slags debatt han vil ha eller gjøre budskapet tydelig nok til at man kan diskutere noe annet enn han selv. Merk at bruken av ordet 'idiot' må forstås ut fra at dette er et internettforum. Jeg er naturligvis klar over at jeg hverken kjenner fyren eller er i stand til å bedømme hans personlighet ut fra én enkelthendelse.

Sørens fanboys :p

qed

pensjonert sjæf

• Styremedlem
  • 15 224 Innlegg:
Fjompen har lagd en dårlig sang, med et dårlig budskap, som harselerer på bakgrunn av etnisitet. "Hei vi er innvandrere - det ligger i vår kultur å snitte i fitter?" Det er ikke satire, det er bare teit.

Men, rasisme handler i min bok når man diskriminerer eller ekskluderer. Som FN sier det:

"enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse [...] i det offentlige liv"'

En teit sanger fra trønderlagen kan ikke med en sånn sang på noen måte svekke eller ekskludere innvandrere sine rettigheter eller muligheter. Med andre ord: teksten er idiotisk og mannen framstår som en idiot når han sier han står inne for det, men rasisme er det ikke.
Posted Image

Ghad

Sobbing wreck

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPip
  • 2 911 Innlegg:

Vis innleggPazuzu skrev 07 May 2012 - 10:14:

Jeg er naturligvis klar over at jeg hverken kjenner fyren eller er i stand til å bedømme hans personlighet ut fra én enkelthendelse.

Dessuten er det ikke hans egen feil, all den tid han faktisk er født med visse gener, og har hatt en viss oppvekst, og det determinativt avgjorde at han skrev denne sangen.

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 173 Innlegg:
[mod-hatt på]
lol?

Du feiget ut fra å faktisk svare meg videre i den diskusjonen, bare for å randomly ta det opp her som et troll i en fullstendig irrelevant kontekst? Fortsett gjerne diskusjonen der den tok sted, ikke start den her.

Alternativt kan vi starte den på ny som en ren "er determinismen reell"-tråd uten å besudle diskusjonen med å ta utgangspunkt i en kontroversiell/følsom sak. Det er tross alt både et morsomt og interessant tema.

Men ikke her.
[mod-hatt av]

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere