Gå til innhold

Noe kødd med skjermkortet?

15 replies to this topic

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Kort fortalt:

Når jeg starter pcn og kommer til "Starting Windows", så fryser bildet.
Alt fortsetter å laste inn, og hører at diverse programmer starter osv, men må restarte fordi bildet som sagt fryser.

Når jeg går inn i safemode, funker det.
Når jeg sletter driverne i safemode, funker det å gå inn på vanlig måte.

I Event Manager står det følgende:
(hva enn det betyr)
Postet bilde

Har ikke gjort noe utenom det vanlige i det siste.
Prøvde å formatere, uten hell.

Hovedkort: Asus Maximus Extreme-Z
Skjermkort: Nvidia GTX 590
Prosessor: Intel i7 2600k
Strømforsyning: Corsair 850W

Halp?

Flubber

Menig

• Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:
mulig du har hatt en oppdatering av skjermdriver? når du sletter driver så prøv å legg inn en eldre driver?

Spartan_

Sersjant

• Serverdrifter
  • PipPip
  • 482 Innlegg:
Koblet til begge 6-pin strøm kablene til kortet? :happy:

Xtri

Fenrik

• Serverdrifter
  • PipPipPip
  • 856 Innlegg:
Han har hatt kortet en god stund :p

Det er først nå det har begynt å bli problemer.
Posted Image
--------------------------------------------
Proc: Intel i7 2700k @4.8GHz / 1.35V
MOBO: Asus Maximus V Extreme Z77
RAM: Corsair Dominator Platinum DDR3 8GB
2x4096MB 2133Mhz. (9.11.10.27)
Graphics: Gainward GeForce GTX 590 3GB
PSU: Corsair AX1200W
Case: Lian Li PC-A71F
Cooler: Noctua NH-D14

Posted Image

Xtri

Fenrik

• Serverdrifter
  • PipPipPip
  • 856 Innlegg:
Tror nesten du får bare lese rundt på google:

https://www.google.n...iw=1680&bih=965

Orker ikke å prøve å finne noe ut nå, men skal ta og se litt nærmere på det senere i dag :)
Posted Image
Proc: Intel i7 2700k @4.8GHz / 1.35V
MOBO: Asus Maximus V Extreme Z77
RAM: Corsair Dominator Platinum DDR3 8GB
2x4096MB 2133Mhz. (9.11.10.27)
Graphics: Gainward GeForce GTX 590 3GB
PSU: Corsair AX1200W
Case: Lian Li PC-A71F
Cooler: Noctua NH-D14

Posted Image

Joks

Autorisert fingertrøbler

• Medlem
  • PipPip
  • 479 Innlegg:
Feilmelding 41 betyr bare at det maskina har slått seg av ukontrollert.
årsaken må man da etterforske selv.
Ting du kan sjekke:
-Strøm til skjermkortet/leverer strømforsyningen rett spening til skjermkortet? Dette må måles med utstyr eller prøve en annen strømforsyning.
-Slå av overklokking

Hvis dette ikke hjelper så kan du prøve kortet i en annen maskin og se om du får samme resultat.
Hvis du får dette så er det naturligvis feil på kortet.

cri74

lifesaver

• Styremedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 456 Innlegg:
Åpne opp maskinen din og blÅs ut alt støv :)

Om du ikke har forandret noe pÅ maskinen den siste tiden og om du ikke har overklokket noe, sÅ ville jeg forsøkt Å ta ut en av minnebrikkene(RAM), tipper det er en av de som gir deg problemer. Hvis du bruker standard ram (Kingston Value eller lignende billig-ram) sÅ kan det være en feil pÅ selve skjermkortet. Svidd krets elns. Super-duper Ram har en tendens til Å være en smule agressive settings og dessuten "cutting-edge", sÅ det er ikke uvanlig at de failer. Derfor ville jeg ikke mistenkt feks en Kingston Value brikke, men derimot de extreeme/vengance osv. Eventuellt prøve Å kjøre minne pÅ en lavere frekvens. Om du har lagt til programmer den siste tiden som bruker 3D settings eller lyd - feks WinAmp - sÅ avinstaller de, eller pass pÅ at de ikke ligger som startup og at det er du som angir nÅr de skal bruke ressurser pÅ maskinen.

Feilmeldingen du fÅr betyr visst at windows tok en uforventet reboot pÅ grunn av strøm, hardware feil, eller utrolig rævva drivere(fordi da skal de være skikkelig dÅrlige ogsÅ). Sjekk at du ikke har driver versjoner, eller forskjellige drivere, i konflikt med hverandre - eks. Realtek onboard lyd drivere + Soundblaster - avinnstaller i sÅ fall den du ikke har brukt for og pass pÅ at du gjør en clean install pÅ de driverne du skal bruke slik at de driverne du bruker ikke har gamle rester fra tidligere versjoner.

.

Dette innlegget har blitt redigert av cri74: 11 March 2012 - 11:04

Cri is often imitated never duplicated

HeliX
Victrix Legion

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Prøvde med gamle drivere, hjalp dessverre ikke.

qed

pensjonert sjæf

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15 231 Innlegg:
hos meg var det rett og slett en feil på skjermkortet. Er det ingen grønne striper og slikt under oppstart?
Posted Image

Flubber

Menig

• Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:
som cri74 skriver så kqn det også være rambrikke feil, dette må du selvsagt teste ut selv ved å bruke en og en brikke.
jeg fikke ikke tak i når dette skjedde? skjedde det mens pc var i load eller hvile? hva gjorde du? kan du ha kjørt skjermkortet for hardt? høy temp over lang tid? det kan i såfall resultere i svidd krets og tvungen restart.

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Vel, alt funker når driverne ikke er installert, kan det fortsatt ha noe med ram å gjøre da?
Det første problemet skjedde når jeg skulle spille World at War, mens jeg var ingame.

Etter jeg hadde restartet da, skjedde det når jeg var på skrivebordet, altså når jeg ikke spilte.
Det kommer ingen grønne striper eller noe lignende opp.

Etter jeg har installert driverne, restartes pcn.
Når da Starting Windows dukker opp, blir skjermen svar, akkurat som om pcn går i dvalemodus, bortsett fra at alt lastes inn, oppstartslyden kommer osv. Må da slå maskinen av ved å holde knappen inne.

Hvis jeg deretter starter den opp igjen, fryser bildet når Starting Windows kommer, selv om alt lastes inn.

Hm, har i grunn alltid vært samme tempo og temp. siden maskina ble bygd, men merket ikke noe før i går.
Lister opp alt jeg har av komponenter, tilfelle det hjelper.

Gigabyte GeForce GTX 590
ASUS Maximus IV Extreme-Z
Corsair SSD Force Series GT 120GB
Intel Core i7 2600k
Noctua NH-C14 Cpu kjøler
Western Digital 1TB
Cooler Master HAF X
Corsair XMS3 6GB
Creative SB X-FI Titanium
Corsair AX 850W

Bestilte forøvrig ny ram her om dagen, så får putta den inn på tirsdag.

cri74

lifesaver

• Styremedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 456 Innlegg:
Corsair SSD Force Series GT 120GB
Om du ikke har lagt inn ny firmware på den , så prøv det. Det har vært feil med controllerne der. Jeg ble i alle fall tipset om å styre unna de SSD'ene med Sandforce controller pga problemer som du beskriver + en hel haug med andre problemer. Jeg tipper den nyeste oppdateringen burde gjøre ting bedre. Mtp at du satt inn ny ram nylig og at feilen kom i etterkant kan det jo være feil på en brikke.

Og ja.. minne feil kan utarte seg på veldig mange forskjellige måter(og det kan være mer feil med "super-duper" ram), men prøv å lese litt om firmware på SSD'en din og let litt på hjemmesidene til Corsair og se om det er flere som lister problemer som kan relateres til det du opplever. Uansett så er det greit å oppdatere den og jeg kan ikke tenke meg at det skulle gjøre noe skade, heller eliminere en potensiell feil. Les også om en frimware oppdatering på SSD krever oppdateringer av drivere på HK/chipset. Om ikke det skulle gjøre susen så prøv å ta ut en og en minne brikke for å finne den det er feil på, eller sett i en og en (det vil i det minste eliminere potensiell minne feil eller peke på at det ikke er Ram'en din det er noe feil med).

En annen banal feil som jeg har opplevd er at maskinen hadde en hybelkanin i luftinntaket og gikk varm, den restarta av seg selv etter litt load. Blåste den ren for støv og alt funka fint :p Nobugs only dust

Dette innlegget har blitt redigert av cri74: 11 March 2012 - 16:51

HeliX
Victrix Legion

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Oppdaterte BIOS og SSD.

Skjedde igjen, en liten stund etter jeg oppdaterte Intel HD Graphics Family-et eller annet.
Fjerna det, ser ut til å funke greit igjen nå.
Også, når Starting Windows fryser, slutter tastaturet, musa og lyden å funke i ca 1.5 sekund.

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Begynte å se på film(ikke stort annet man kan gjøre), funket fint helt, så plutselig stoppet skjermene å funke
Lampa som lyser på 590'n, ble også mørk.

Da kan vi vel anta at det er der problemet ligger?

cri74

lifesaver

• Styremedlem
  • PipPipPipPip
  • 2 456 Innlegg:
Om du ikke finner noe feil på minnet, så høres det ut som skjermkortet har tatt kvelden :( Men det skulle ikke være nødvendig å bruke intel sine Intel HD Graphics Family drivere, det er integrert på cpu. Disse skal brukes om du ikke har et skjermkort.. i alle fall slik jeg tolker det. Kan jo være at det bugger andre drivere (feks 590), ville renkset ut de driverne som du ikke bruker og gjøre cleaninstall på de som du bruker. Måten å feilsøke maskinen er ikke å legge til "family ett eller annet", da vil du jo få enda flere (variabler) potensielle feil mens du holder på.

Dette innlegget har blitt redigert av cri74: 11 March 2012 - 23:16

HeliX
Victrix Legion

Daniel-

Oberst

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5 592 Innlegg:
Kan meddele at nå er jeg endelig tilbake på den stasjonære :lol:

590 som var kaputt, og muligens ram..orker ikke forklare, lei :p

1 Bruker(e) leser dette emnet