Gå til innhold

Nedlastning av tv-serier

18 replies to this topic

Sjovan

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 661 Innlegg:
Hvis man er hos noen venner en kveld og ikke får med seg fav.prog. på tv. Har man da lov til å laste det ned (se bort i fra seeding)?

Jeg tenker som så. Du har betalt en tvkanal for å se serien, de har betalt produsentet for å vise serien. Produsenten har fått sitt og kommer ikke til å tjene eller tape noe på at du laster det ned. Er det lov?
Postet bilde
click

goldshot1

Løytnant

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPip
  • 1 975 Innlegg:
La meg si dette så enkelt som mulig: N-E-I. I henhold til åndsverkloven (åvl) av 1961, har kun opphavsmannen/parten rett til å distribuere åndsverket sitt. Herunder går det du spør om, nemlig filmverk, jf §1 nummer 5 åvl. Videre uttrykker §2 åvl. at den som har opphavsretten, har enerett til å råde over åndsverket. Videre uttrykker §2 åvl. følgende: "Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når
a) eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten,
:) eksemplar av verket vises offentlig uten bruk av tekniske hjelpemidler, eller
c) verket fremføres offentlig. "

Herunder faller den juridiske problemstillingen som er tilknyttet rettsregler nedfelt i åndsverkloven av 1961, som reiser seg på bakgrunn av ditt juridiske spørsmål. Du kan med andre ord altså ikke laste ned eller dele filer som ikke har blitt godkjent for offentlig deling av den/de som innehar opphavsretten. Et åndsverk er offentliggjort når det med samtykke av opphavsmannen er gjort tilgjengelig for allmennheten, jf §8 åvl.

Siden du ikke oppgir annet, går jeg ut i fra at åndsverket du spør om (dvs. tv-serien) ikke er offentliggjort på slik måte at du kan laste det ned gratis, og strider derfor imot §8 åvl. TV-kanalen har derimot fått godkjennelse og samtykke av opphavsparten, slik at de kan sende det for offentligheten. Videre tolker jeg det dithen at De ønsker å bruke åndsverket til privat bruk. For eksemplarfremstilling til privat bruk gjelder ikke filmverk, jf §12 bokstav b andre ledd åvl, hvilket jeg antar er det du spør om i denne sak.

Hvis åndsverket derimot er offentliggjort på slik måte at det kan lastes ned gratis, eller oppleves på annen måte i samtykke med opphavsparten, kan du likevel laste ned lovlig. Dette stemmer i henhold til §8 åvl.
Spotify: YEAH!

-Glad i å traske i skauen og villmarka.

Elgen

Slask

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 744 Innlegg:
Nå er vel dette ikke akkurat min tråd, men mtp. at dette handler om ca. det samme tar jeg sjangsen på det likevell. Hva med de gamle VHS-kassettene, eller de nyere DVD-opptakerne folk har, er det lov til å ta opp serier og filmer på tven da?
Kul sig

(aCe)Total

I'm a Ubuntu Gamer!

• Ledergruppa
  • PipPipPipPip
  • 2 875 Innlegg:
TV-serier er lovlig via torrents i Amerika. Alt på TV blir streamet gratis på nettet der og er tilgjengelig for alle som betaler for Internett. I Norge er jo alt ulovelig og ekstremt strengt. TV-episoder kan jeg ikke tenke meg er spesielt ulovelig, det eneste de taper på er seere på TV, og til slutt finner de ut at de faktisk også skal streame gratis på nettet. Var det ikke snakk om at alle med internett skulle betale TV-lisens (NRK) ?

Det eneste det de vil stoppe er deling av filmer og musikk. TV-opptakerne folk har fra canal digital/GET osv er fullt lovelig å bruke til opptatt av TV. Men å dele dette videre til personer som ikke har rett til TV-innhold blir ulovelig. Disse reglene her i Norge er jo helt på trynet uansett.

Kjøp musikk og filmer, last ned TV-episoder gratis så skal du nok se at det går greit. :) Selv laster jeg ned alt av TV-serier hver dag siden jeg går glipp av det på norsk TV eller serier som går flere uker før det dukker opp i Amerika, men musikk og filmer kjøpes.
Jeg er i gang med et FPS spillprosjekt og jeg trenger flere personer. Nå trenger jeg et par kreative personer med erfaring innen organisk 3D modellering - ZBrush eller Maya. Ta kontakt! :)

Posted Image

[aCe] - arctic Combat elite

BcK

Arctic Rasta

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 383 Innlegg:
Man må heller ikke glemme lisenser. Ikke alle TV-serier er lisensierte i Norge og er rett og slett umulige å få sett her. Disse kan man fritt laste ned (de fleste animer er slik). Slikt som Lost vises også i Norge, så er teknisk sett ikke lov å laste ned, men er eid av ABC i statene og de bryr seg rett og slett ikke om det blir lasta ned og sett av noen her i Norge. Programmet er finansiert av reklamer og man får ikke download av det før etter at det er vist, så ABC har fått pengene de vil ha av annonsørene. De har også fått pengene de skal ha av utenlandske tv-kanaler som har kjøpt sesongene for visning i deres land, så ABC vil da følgelig gi fanden.

Så er egentlig ikke lov, men ingen som egentlig bryr seg nevneverdig om det :)

goldshot1

Løytnant

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPip
  • 1 975 Innlegg:

Vis innleggElgen skrev 16 Feb 2009, 01:47:

Nå er vel dette ikke akkurat min tråd, men mtp. at dette handler om ca. det samme tar jeg sjangsen på det likevell. Hva med de gamle VHS-kassettene, eller de nyere DVD-opptakerne folk har, er det lov til å ta opp serier og filmer på tven da?

Det er lov, siden TV-kanalen har rettighetene til å distribuere det aktuelle verket ved at opphavsparten har gitt sitt samtykke. Se forrige innlegget mitt, så ser du at dette faller under §8 åvl. Hvis du derimot bruker verket du har tatt opp til å distribuere det videre, ved at du leier det, tar det med til andre og viser det privat, så er dette ulovlig, såfremt opphavspart ikke har gitt sitt samtykke. Det fins unntak, slik som ved undervisning og visning på sykehus, men disse rettsreglene tviler jeg på er aktuelle i dette tilfelle, da det hovedsakelig dreier seg om privat bruk.

Det er også som BcK sier. I prinsippet er det ulovlig (se tidligere innlegg), men relativt få som bryr seg om akkurat det. TV-kanalene betaler som regel uansett, da "vanlige mann i gata" fortsatt benker seg foran TV-en istedenfor PC-en. Så sett under ett, taper ikke opphavsparten noe nevneverdig på at du laster ned. Men hvis alle begynte å gjøre det, da ville det fort blitt annerledes. Men det får være med spekulasjonene.

Er du opptatt av å følge loven, så.. Ja, orker ikke gjenta meg selv, så henviser bare til mitt tidligere innlegg.

:)
Spotify: YEAH!

-Glad i å traske i skauen og villmarka.

Simba

Snublefot

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPip
  • 4 603 Innlegg:
Jeg tolker dette annerledes.
Det er lov å ta opp en serie som går på tv, og sikkert lov å låne bort den til en kompis gratis. Som en vennetjeneste.
Å laste ned en serie blir det samme som å "låne" en episode av Lost av en bekjent, fordi du ikke hadde mulighet til å se den selv.
"Du må ikke vaske bila pappa, da bli den bare skitat igjen."
Mina Sofie. 3 år.

Sjovan

Løytnant

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 661 Innlegg:
Jeg liker tolkningen til Simba. Skulle ønske noe tester den loven her i norge. F.eks laste ned en episode av en serie som er vist på norsk tv, ta med laptoppen til politiet og anmelde seg selv.

Det hadde vært jævlig kult. For dere PR-kåte her på BF er det her til og anbefale :)
Postet bilde
click

veXed

Go brutal!

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPip
  • 3 863 Innlegg:
Slik jeg alltid har tolket det og Simba, hvis det skal være lov å teipe serier/filmer/dokumentarer du ikke rekker å få med deg på tv, hvorfor skal det ikke være lov å laste den ned på nettet? (vi ser bort fra filmer, for dette blir et annet kapittel) Men særlig serier og dokumentarer bør det (i mine øyne) være mulighet for å laste ned (evt streame med proxy fra amerika - men det går jo balletregt) uten at det blir det helt store styret.

View PostIsopor, on 8 Dec 2008, 19:21, said:

Funker ikke hvis du ser ut som dr. bf-nerd, liksom.

"Er du i tvil - Skyt missil"

Skvate

Feckless

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 9 884 Innlegg:
Jeg bryr meg egentlig lite om hva som er "lov" eller ikke når det gjelder TV-serier. De fleste serier er bare laget for at du skal få med deg reklamepausene uansett. Eneste jeg har litt dårlig samvittighet for er alle HBO seriene siden de ikke er reklamefinansiert i utgangspunktet....i tillegg til at de er sabla bra.
I fremtiden blir vel seriene enda mer direkte reklamefinansiert...de kan jo f.eks bytte ut vannmerket fra en TV-kanal til en brusprodusent e.l.

FearHawk

Retired

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 1 409 Innlegg:
Sjovan bare last ned du. TV-serier er ikke det mest alvorlige å laste ned. Jeg hadde bare gått igang med det samma, men bestemmer du selv jo. Da behøver du jo heller ikke gå å fortelle hverandre at du gjør det.
Posted Image

Mentalpro

oneshottarn

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 821 Innlegg:

Vis innleggSjovan skrev 16 Feb 2009, 00:45:

Har man da lov til å laste det ned (se bort i fra seeding)?

Jeg bryr meg ikke spesiellt mye om loven når det gjelder Torrents og nedlasting via P2P program.
Jeg synes at det er ulovlig, men som sagt bryr jeg meg ikke så spesiellt mye.
Hvis du er redd for å bli ferska så kan du jo pröve Hide My IP.

Inb4 Ja, jeg er svensk, men jeg pröver så godt jeg kan på norsk =D

Nydusja

litt mann i dress

• Battlefield.no Veteran
  • PipPipPip
  • 1 770 Innlegg:
Kunne lurt meg lett Mental, men dette var da en liten necro? :lol:
naken

Daniel-

[xo]

• Styremedlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7 547 Innlegg:
Laster ned det meste, men hvis jeg har sett en bra film eller serie, kjøper jeg den.
Laster aldri ned musikk, så blir lite kjøp av det. Spill kjøpes til Xbox, ettersom det bare er den konsollen jeg spiller på : ) + Steam en gang i blant.

Enig i det du sier om HBO Skvate..

sadolf

Forumbølle!

• Medlem
  • PipPip
  • 393 Innlegg:
Ofte kan man jo kjøpe seriene på DVD/BD før de dukker opp på norsk TV. Hadde de bare vist ting raskt nok...
Er det da galt og låne bort en sesong man har på plate?

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 636 Innlegg:
Nei, du har lov å låne bort ting. Vi har faktisk en veldig snill åndsverkslov i Norge sånn sett. Du kan kopiere ting og gi bort om du vil. Det er massedistribusjon som ikke er lov, derfor bla.a. torrents ikke kan brukes til å spre opphavsbeskyttet materiale.

Å låne bort cd/dvd til folk eller gi de kopier er derimot helt lovlig.
What we and Activision learned from MW2
about:me

Zaxo, on 27 September 2012 - 20:57, said:

Jeg skal se ferdig åndenes makt

Reinsdyr

Fenrik

• Klanmedlem
  • PipPipPip
  • 875 Innlegg:

Vis innleggPazuzu skrev 21 Sep 2009, 10:23:

Nei, du har lov å låne bort ting. Vi har faktisk en veldig snill åndsverkslov i Norge sånn sett. Du kan kopiere ting og gi bort om du vil. Det er massedistribusjon som ikke er lov, derfor bla.a. torrents ikke kan brukes til å spre opphavsbeskyttet materiale.

Å låne bort cd/dvd til folk eller gi de kopier er derimot helt lovlig.

Men Steam-spill er ulovlig å låne bort eller selge, for Steam er så j*vla spesielle at de ikke selger deg spill men leier dem ut til deg.
Postet bilde

Pazuzu

Mumletroll

• Styremedlem
  • 11 636 Innlegg:
Ja, steam blir litt spesielt. Problemet med loven slik den er i dag er at den baserer seg på at musikk/film/spill er fysiske medier. Du får altså lov å kopiere det fysiske mediet. Når du derimot ikke kjøper et fysisk medium står EULAen til utgiver mye sterkere, slik jeg har forstått. Mulig jeg beveger meg inn på jordet i jussen her nå, så ta ting med en klype salt.
What we and Activision learned from MW2
about:me

Zaxo, on 27 September 2012 - 20:57, said:

Jeg skal se ferdig åndenes makt

Talgmar

Teh creator of Spandex - thoit pants

• Battlefield.no Veteran
  • 16 297 Innlegg:
ang tv-serier - så ser jeg ikke problemet med å laste ned serier som har gått på luften tidligere.
Maxi: Noen liker kuk, og hvis du liker vagina mer så er det fint for deg.

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere