Er ikke så ille egentlig, bare litt stress å måtte passe på å huske å ha innleggssålene i skoene.
Viktig å bruke de konstant, funker ikke om du har de i skoene et par dager i uka.
Har ett sålepar til hverdagsskoene og ett til treningsskoene
Hei, mener at dette er et relativt vanlig "problem"? , og at det derfor er greit å få tak i joggesko som er konstruert for å støtte ekstra på siden .
Mener også at det er f.eks adidas etc som er flinke til å lage slike,og at dette finnes på de fleste "seriøse" sportsbutikker.
Tenkte jeg skulle vise fram hvor rundet rygg man kan løfte med i mark og komme fra det uten noen skiveutglidninger eller auau av noe slag å skrive hjem om. Dere kommer til å få mer vondt av å se på enn jeg fikk av å løfte for å si det sånn
Maksløft på 250Kg:
Forsøk aldri å gjøre noe med et problem før det er blitt så stort at det ikke nytter å gjøre noe med det, og da er det like greit å la være.
Tenkte jeg skulle vise fram hvor rundet rygg man kan løfte med i mark og komme fra det uten noen skiveutglidninger eller auau av noe slag å skrive hjem om. Dere kommer til å få mer vondt av å se på enn jeg fikk av å løfte for å si det sånn
Maksløft på 250Kg:
1on1 håndbak ?
It’s not exactly rocket surgery
Skurk : Tror jeg skal fyre en ny joint, admin kan du swappe til specc?
Hadde nok tapt både håndbaken mot drozo og slåsskampen mot 13ri. Har faktisk ikke vunnet en eneste omgang håndbak i løpet av hele livet. Eneste skikkelige slåsskampen jeg har hatt i voksen alder mot en verdig motstander for en 2 år tilbake var en skikkelig øyeåpner. 90% av den kampen bestod i at jeg ble slått i ansiktet av en motstander som var langt raskere og hadde mye bedre kondisjon. Så om en veltrent kar som Entreri hadde ville banke meg, ville jeg først utforsket alternativene :
1. Be om nåde på mine knær
2. Betale ham nok til at han ble happy ?
3. Skrike Hjeeeeeeeelp !!!!
Musikken er takket være at vi bruker en liten kassettspiller fra åttitallet, og da blir det eneste reelle alternativet radio. Større anlegg har bare endt i klager fra naboene, så er en fin måte å begrense volumet på. Helt enig i at sangen i bakgrunnen er totalt "out of place".
Forsøk aldri å gjøre noe med et problem før det er blitt så stort at det ikke nytter å gjøre noe med det, og da er det like greit å la være.
Maksløft på 250Kg:
1on1 håndbak ?
Er ikke sikkert du kjenner noe nå, men om noen år så plutselig sier ryggen din kaputt mens du driver på med oppvarmingsettet ditt..Ser ikke helt grunnen for at du bruker belte når du ikke holder ryggen rett og brystet ut?
Maksløft på 250Kg:
1on1 håndbak ?
Er ikke sikkert du kjenner noe nå, men om noen år så plutselig sier ryggen din kaputt mens du driver på med oppvarmingsettet ditt..Ser ikke helt grunnen for at du bruker belte når du ikke holder ryggen rett og brystet ut?
Ikke for å være usaklig, men ut fra profilbildet ditt går det fire av deg på en Lore. Jeg ville nok ikke kjørt så veldig mange sett med sånn rygg, men det får han nesten vurdere selv!
Ikke for å være usaklig, men ut fra profilbildet ditt går det fire av deg på en Lore.
Denne ga meg litt bobler i isteen.
Ontopic så er jeg meget imponert over Lore. Begynte selv å trene før sommern, men ble for opptatt med bacheloroppgaven til at jeg klarte å holde på lengre enn en måned. Nå når skolen begynner igjen og jeg er klar for å komme tilbake til gode rutiner, skal jeg trene 3 ganger i uka og forventer å se litt abs og muskler på min ellers så myke kropp innen et halvt år.
De færreste holder strict form når de går for maksløft...
Ikke for å være usaklig, men ut fra profilbildet ditt går det fire av deg på en Lore. Jeg ville nok ikke kjørt så veldig mange sett med sånn rygg, men det får han nesten vurdere selv!
"Er ikke sikkert du kjenner noe nå, men om noen år så plutselig sier ryggen din kaputt mens du driver på med oppvarmingsettet ditt..Ser ikke helt grunnen for at du bruker belte når du ikke holder ryggen rett og brystet ut?"
Det var vel nettopp i håp om å framprovosere en kommentar i denne gaten jeg postet videoen. Du avslører en del uvitenhet med at du ikke ser vits i beltebruken min, da korsryggen min faktisk er sånn noenlunde rett(langt fra perfekt, men levelig) og det er mage/korsryggområdet beltet er ment å hjelpe stabilisere(beltet blir en erstatning for svake magemuskler).
Det er øvre del av ryggen min som er rundet, og den er omtrent alltid rundet slik. Dette er selvfølgelig ikke ideelt, men å runde øvre del er langt fra så farlig som å runde korsryggen. Det er blitt noe av ett hysteri rundt dette med å hakke på "dårlig teknikk" i mark, jeg tviler sterkt på at særlig mange ryggskader kan spores til markløft utført med dårlig teknikk, om du prøver å makse med dårlig teknikk uten å ha noe særlig muskelmasse som kan stabilisere skjelettet så greier du sikkert å skade deg, men ellers så tror jeg nok at at de fleste ryggskader kan spores til mer dagligdagse oppgaver man utfører i hjemmet og på jobb hvor man "skal bare" og løfter noe halvtungt på en tankeløs måte også går det til helvete.
Jeg kjenner vel til en kar i min krets som skadet seg på mark, teknikken hans var veldig mye bedre enn min, men han hadde bolet seg opp mye en periode og økt hurtig i vektene han løftet, og da gikk det skeis når han løftet 246kg. Musklene hadde økt i styrke, men sener og bindevev trenger lenger tid på å tilpasse seg store belastninger. Han trener verken mark eller knebøy lenger pga det ene løftet.
Min erfaring er at det som er en virkelig farlig belastning for ryggen er skjev fordeling av vekten, f.eks en bensintank som bæres i ene armen mens man ikke bærer noe i den andre. Alle 4 gangene jeg har fått en liten smell i ryggen som tok noen dager å myke opp har vært pga skjev belastning. Anbefaler faktisk folk som opplever å få en kink i ryggen og som blir så stiv at de ikke greier å kle på seg en gang å komme seg på treningstudioet neste dag. Tving deg selv til å trene mark, nermest uansett hvor ubehaglig det er, mange repper på en litt lav vekt. Myk rygg oppnås langt raskere sånn enn ved å ligge strak ut i sengen/sofaen og håpe på at stivheten går over snart.
Maksløft på 250Kg:
1on1 håndbak ?
Har ingen planer om bli like stor som Lore! Og ja, kommer sikkert aldri til og løfte like tungt som han heller, men det er ikke poenget mitt heller..
Jeg har ihvertfall bilde
Dette innlegget har blitt redigert av Chillestad: 17 August 2012 - 14:15
"Er ikke sikkert du kjenner noe nå, men om noen år så plutselig sier ryggen din kaputt mens du driver på med oppvarmingsettet ditt..Ser ikke helt grunnen for at du bruker belte når du ikke holder ryggen rett og brystet ut?"
Det var vel nettopp i håp om å framprovosere en kommentar i denne gaten jeg postet videoen. Du avslører en del uvitenhet med at du ikke ser vits i beltebruken min, da korsryggen min faktisk er sånn noenlunde rett(langt fra perfekt, men levelig) og det er mage/korsryggområdet beltet er ment å hjelpe stabilisere(beltet blir en erstatning for svake magemuskler).
Det er øvre del av ryggen min som er rundet, og den er omtrent alltid rundet slik. Dette er selvfølgelig ikke ideelt, men å runde øvre del er langt fra så farlig som å runde korsryggen. Det er blitt noe av ett hysteri rundt dette med å hakke på "dårlig teknikk" i mark, jeg tviler sterkt på at særlig mange ryggskader kan spores til markløft utført med dårlig teknikk, om du prøver å makse med dårlig teknikk uten å ha noe særlig muskelmasse som kan stabilisere skjelettet så greier du sikkert å skade deg, men ellers så tror jeg nok at at de fleste ryggskader kan spores til mer dagligdagse oppgaver man utfører i hjemmet og på jobb hvor man "skal bare" og løfter noe halvtungt på en tankeløs måte også går det til helvete.
Jeg kjenner vel til en kar i min krets som skadet seg på mark, teknikken hans var veldig mye bedre enn min, men han hadde bolet seg opp mye en periode og økt hurtig i vektene han løftet, og da gikk det skeis når han løftet 246kg. Musklene hadde økt i styrke, men sener og bindevev trenger lenger tid på å tilpasse seg store belastninger. Han trener verken mark eller knebøy lenger pga det ene løftet.
Min erfaring er at det som er en virkelig farlig belastning for ryggen er skjev fordeling av vekten, f.eks en bensintank som bæres i ene armen mens man ikke bærer noe i den andre. Alle 4 gangene jeg har fått en liten smell i ryggen som tok noen dager å myke opp har vært pga skjev belastning. Anbefaler faktisk folk som opplever å få en kink i ryggen og som blir så stiv at de ikke greier å kle på seg en gang å komme seg på treningstudioet neste dag. Tving deg selv til å trene mark, nermest uansett hvor ubehaglig det er, mange repper på en litt lav vekt. Myk rygg oppnås langt raskere sånn enn ved å ligge strak ut i sengen/sofaen og håpe på at stivheten går over snart.
Måten du løfter på er helt stikk motsatt av hva markløft skal hjelpe kroppen med, få en rett og god holdning i ryggen. Her har du et godt bilde av hva du gjør med ryggen din av den utførelsen du "bruker"
r;
Jeg ser heller ikke noe grunn til og løfte så tungt, når du ikke klarer og holde ryggen rett når du itillegg bruker belte. Belte er jo for og hjelpe mot svak kjernemusklatur.
Dette innlegget har blitt redigert av Chillestad: 17 August 2012 - 14:28
Herre... er det noen poster her jeg ikke ser? Hvilken del av MAKSLØFT er det du ikke har fått med deg? Er villig til å sette penger på at Lore's teknikk når han TRENER marklØft (ie: regner med at det ikke er typ 4x8 à 250 kilo...) er noe mer strict enn det makslØftet video'n viser.
Tror ikke noen bestrider at god teknikk i marklØft er lurt, men igjen: DET ER ET MAKSLØFT!! Teknikk og muskelstyrke tar deg 95% av veien, de siste 5% er dårlig teknikk og ren viljestyrke.
Som jeg sa i den forrige posten min(men det druknet i all teksten) jeg løfter alltid sånn. Ryggen er sånn etter år med stirring inn i skjærm hvor man har sittet med dårlig holdning, og var altså slik lenge før jeg rørte en olympiastang. Så de pengene hadde du tapt, men takker for innsatsen da tanken var god :-) Poenget ditt om at på maksløft vil der ofte forekomme dårlig teknikk er absolutt gyldig.
Poenget med å informere om at ryggen min alltid er sånn, det er at det er ingen svikt i ryggen pga høye vekter som folk her inne tror. Det ville sett nøyaktig likt ut, bare at det hele ville gått veldig mye fortere med 100kg på stangen.
At noen kan ha Martin Norum som forbilde er for meg totalt uforståelig, da han er en tilnærmet utrent liten drittunge som aldri har oppnådd noe som er verd å nevne, men som merkelig nok er en guru for andre utrente drittunger. At artiklene han skriver faktisk publiseres på treningsider er vel mer ett bevis på at disse stedene desperat trenger artikler som folk skal klikke seg inn på, mer enn at Norum er i besittelse av noen spesielt høy kompetanse.
Treningsidene får fyllstoff, og Martin får gratis reklame. Det er en grei deal for de to partene. Uansett vil det aldri falle meg inn å bruke rådene til en som fremdeles har kroppen til en hengslete ungdom, til å utvikle en kraftig og sterk kropp som tilhører en som har tatt steget over fra tenårene til voksenalderen.
Mitt forbilde i markløft har mer muskulatur og styrke i ene ryggstrekkeren sin, enn Norum har i hele den spinkle kroppen sin, og han bøyer også øvre del av ryggen når han marker. Hils på Konstantinovs:
Konstantinovs er ett forbilde for de som ønsker å bli MANNEBEIST, Norum er ett forbilde for de som ønsker å forbli små pingler.
Hvis du mener Norum ikke har kompetanse klarer jeg ikke ta deg seriøst. Kan finne plenty med andre som mener akkurat det samme som han, som har høyere utdanning, kompetanse, velkjente etc etc..Du skal ikke dømme folk ut i fra størrelse, har sett små tynne folk dra opp 200kg i mark, uten belte..For meg så er det mer imponerende og se folk ta chins med 40 kg i belte, enn og se folk dra opp tunge markløft og vite at de sikkert ikke klarer og løpe 3 km på under 20 min, men smaken er som baken Folk har forskjellige mål og forutsetninger..
Jeg har selv sittet feil med ryggen i mangens år, men de aller fleste klarer og rette og ryggen sin hvis de vil det, hvis ikke er det kanskje lurt og droppe mark og heller vurderer andre ryggøvelser for korsryggen!
Men, jeg er helt enig med at under maksløft kan de forkomme dårligere teknikk enn vanlig, jeg snakker om hvis man trener markløft generelt med flere reps enn 1rm.
Martin Norum er veldig veldig god på en ting, og det er å få Martin Norum til å bli skikkelig profilert. En trener som har mer om seg selv i media på hjemmesiden sin, enn hvordan man skal oppnå resultater har skjønt mye om hvordan man skal bli en salgsvare. Det Lore prøver å hinte litt til er at han i realiteten er en ung kar med veldig lite erfaring som har lest litt bøker. Han har fortsatt ingen resultater å vise til.
Det blir som en professor i ledelse som aldri har vært leder, han kan si masse om hvordan ting burde gjøres utfra forskning, men det betyr ikke nødvendigvis at han sitter på en fasit for den virkelige verden (selvom jeg personlig kanskje er mer glad i teoretisk forankring enn de fleste).
Er enig i veldig mye du sier der Qed, jeg leser ikke så mye av Norum skriver eller publiserer. Jeg fant bare fram en av markløft artiklene hans som jeg mener er veldig god!
Etter et halvår uten skikkelig styrketrening var det uuutrolig tungt å komme i gang igjen. SATAN som jeg har gått ned
I fjor trente jeg mye tunge løft med Dietmar Wolf sine programmer, men fant ut at hverken kropp eller psyke var klar for dette enda.
Hadde blitt så demotiverende at jeg hadde kuttet meg med en sløv plastkniv.
Vekter jeg brukte til oppvarming i fjor er jo tunge nå.....
Begynte derfor på et standard mengdetreningsprogram med en 3-splitt, 10 - 12 repitisjoner.
Går så over på et Dietmar mengdetreningsprogram i midten av september før det bærer løs på et maksstyrkeprogram i november.
Hehe, det som er gøy med å begynne "fra begynnelsen" igjen er jo at man øker djevelsk raskt. Dessuten er det temmelig behagelig for gamle skader å kose seg med småvekter. Driver å pumper med ca80kg 15reps i benk halvsmalt grep for tiden pga en skulderskade jeg greide å skape med tung løfting litt for mange økter på rad. Ser på det hele som en velfortjent straff for egoet, kanskje man lærer å ikke miste hodet så snart de tyngre vektene går opp.
Hehe, det som er gøy med å begynne "fra begynnelsen" igjen er jo at man øker djevelsk raskt. Dessuten er det temmelig behagelig for gamle skader å kose seg med småvekter. Driver å pumper med ca80kg 15reps i benk halvsmalt grep for tiden pga en skulderskade jeg greide å skape med tung løfting litt for mange økter på rad. Ser på det hele som en velfortjent straff for egoet, kanskje man lærer å ikke miste hodet så snart de tyngre vektene går opp.
Ja, benken nå består i en løfteteknikk jeg aldri har brukt før, men som er sykt slitsom.
Har bare 70 kg på stanga, men den skal:
- Senkes veldig sakte,
- Stoppe noen milimeter før brystkassa for ikke å få hjelp av "spretten"
- Eksplosivt opp
- Når løftet er på topp, skal en ta en kort pause i bevegelsen, hvor brystmusklene skal strammes så hardt du klarer før den senkes igjen.
4 x 12 av det der er overraskende tungt mot slutten ^^,
Fant ut at formen min var ræv når jeg løfta ATG-knebøy, dette uten sko på. Får ikke kjørt hælen helt ned i bakken, og lurer på om noen muligens har noen løftesko til en rimelig penge å anbefale?
Begynte så vidt med markløft igjen denne uken, etter et proslaps i korsryggen i fjor høst.
STIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIV og STøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøL! :-S
Jeg syns det er verre å starte med knebøy etter en lang pause... forrige gang var tidenes verste, var fortsatt støl på tirsdag etter torsdagsøkta... frua bare lo av meg hver gang jeg skulle opp eller ned trappa :-S
Er fabelaktig underholdning å se noen begynne igjen på en øvelse etter lang lang pause. En kollega begynte igjen på markløft nylig, og programmet er 10x10 på 70kg(i både mark og benk). å se noen gi alt(særlig på små vekter) er rett og slett ubetalelig. Klarte bare såvidt å huske å trene litt selv innimellom all underholdningen. Strongmanshow og styrkeløftstevner er jo dønn kjedelige sammenliknet med en temmelig vanlig dude som trener som om det faktisk skulle gjelde livet.
I det minste så gir dem alt noe som er en sjeldenhet Særlig på treningsstudioet i byen her (3T). Sverger 99.9% kommer dit for å trene lett og prate med folk. Nesten så dem er redd for å løfte tungt. Føler meg som en outsider når jeg gir alt for å bryte ned en muskelgruppe helt, da er det noe galt med treningsplassen
Fant ut at formen min var ræv når jeg løfta ATG-knebøy, dette uten sko på. Får ikke kjørt hælen helt ned i bakken, og lurer på om noen muligens har noen løftesko til en rimelig penge å anbefale?
Kjør sokkelessen, fungerer fint det. Eneste problemet kan være at du glir, men jeg har ikke hatt det problemet. Om du kommer opp på tærne i det du reiser deg, må du tærpe mer på teknikken Du skal ha vekten på hælen under hele øvelsen.
Har fått mange gode tilbakemeldinger fra http://www.magshop.n...tersko--drakter , det skal være mye bra der!